Köpa ramminnen som kräver överklockning med nuvarande moderkort?

Permalänk

Köpa ramminnen som kräver överklockning med nuvarande moderkort?

Hej!

Jag har inte besökt Sweclockers forum på år och dagar, så jag ber om ursäkt om detta är en dåligt ställd eller opassande fråga. Nåväl, jag vill uppgradera mina ramminnen på 16gb(2*8gb) (2666mhz) till ramminnen på 32 gb(2*16gb) som ska kunna köras med 3600mhz.

Sitter på följande moderkort "ASUS Prime Z370-P, Socket-1151" från 2018. Länk: https://www.komplett.se/product/956664?noredirect=true# . I specifikationerna står det att moderkortet stödjer 3600mhz på minnena, men BARA för (O.C.) som jag antar betyder overclock? Har tidigare varit inne i bios och exempelvis pillat lite med XMP samt överklockat min CPU, så en del pillande i bios är jag ändå redo att lägga ner om det verkligen är värt besväret.

Kommer jag gå miste om potentiell prestanda om jag köper 32gb (3600mhz), eller kan jag relativt enkelt fixa i bios så att ramminnenas fulla kapacitet kan användas? Eller bör jag köpa ett nytt moderkort om jag vill säkerställa att dessa ramminnen kan köras med 3600mhz?

Tack på förhand!

EDIT: Kan tillägga att jag frågade Inet och Kompletts kundtjänst om saken men fick till svar att de inte kunda garantera att 3600mhz kunde nås, ens via OC, så länge ramminnena inte finns med på moderkortets QVL-lista.

Glömde lite information i orginalposten
Permalänk
Medlem

Det brukar stå sådär om styrkrets eller processor inte officiellt stödjer hastigheten. Googla på moderkortets modellnamn och minnenas produktnummer så kanske du ser om någon fått det funka. Man kan också kolla med minnestillverkaren och se vilka moderkort som stöds. Ibland har de listor på moderkort.

Permalänk
Medlem

Jag tror inte det finns ett enda moderkort - eller minnesmoduler för den delen - som låter dig köra minnen i 3600MHz utan att överklocka dem. Sådana hastigheter ligger utanför specifikationen för DDR4 minnen och kräver därmed överklockning per definition.

I många fall så behöver man inte göra mer än att aktivera XMP i BIOS för överklocka minnena, men exakt vilka hastigheter man kan nå beror på kombinationen av moderkort, minnesmoduler, och CPU (då minneskontrollern sitter i CPUn numera)

Permalänk
Skrivet av Erik_T:

Jag tror inte det finns ett enda moderkort - eller minnesmoduler för den delen - som låter dig köra minnen i 3600MHz utan att överklocka dem. Sådana hastigheter ligger utanför specifikationen för DDR4 minnen och kräver därmed överklockning per definition.

I många fall så behöver man inte göra mer än att aktivera XMP i BIOS för överklocka minnena, men exakt vilka hastigheter man kan nå beror på kombinationen av moderkort, minnesmoduler, och CPU (då minneskontrollern sitter i CPUn numera)

Intressant! Så givet att jag installerar ramminnen med maxkapacitet på 3600mhz i mitt moderkort som max stödjer 2666mhz (UTAN OC), men som stödjer hastigheter upp till 4000mhz (MED OC), så bör jag kunna räkna med att få ut någonstans mellan 2666mhz och 3600mhz om jag aktiverar XMP?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjafarfar:

Intressant! Så givet att jag installerar ramminnen med maxkapacitet på 3600mhz i mitt moderkort som max stödjer 2666mhz (UTAN OC), men som stödjer hastigheter upp till 4000mhz (MED OC), så bör jag kunna räkna med att få ut någonstans mellan 2666mhz och 3600mhz om jag aktiverar XMP?

Du bör med all sannolikhet få ut 3600 då ja!

Permalänk

som tidigare sagts troligen kommer du kunna köra dina minnen i 3600Mhz men ingen garanti då det även hänger lite på hur minneskontrollern i processorn klarar hantera det.

det de menar med de specade OC frekvenserna i modermodemsmanualen är hastigheter som eventuellt kan fungera men inte officiellt stöds av minneskontrollern i processorn.

sen att man inte ska kunna nå de specade hastigheterna på minnen även för de som är sk oc frekvenser är inte speciellt vanligt men ingen garanti då det är otestat område för varje processors minneskontroll.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Skrivet av Chimo:

Du bör med all sannolikhet få ut 3600 då ja!

Skrivet av Rouge of Darkness:

som tidigare sagts troligen kommer du kunna köra dina minnen i 3600Mhz men ingen garanti då det även hänger lite på hur minneskontrollern i processorn klarar hantera det.

det de menar med de specade OC frekvenserna i modermodemsmanualen är hastigheter som eventuellt kan fungera men inte officiellt stöds av minneskontrollern i processorn.

sen att man inte ska kunna nå de specade hastigheterna på minnen även för de som är sk oc frekvenser är inte speciellt vanligt men ingen garanti då det är otestat område för varje processors minneskontroll.

Tack för bra info. Blev en beställning: https://www.inet.se/produkt/5302777/corsair-32gb-2x16gb-ddr4-... . Finns visserligen inte med på moderkortets QVL-lista, så det blir lite av en chansning. Nås inte 3600mhz är det inte hela världen, men hade naturligtvis varit trevligt. Återstår att se helt enkelt

Permalänk
Medlem

En fråga om frekvensen annars, kan jag köpa minnen med högre specad frekvens eller kommer de sluta fungera om moderkortet inte driver dem i den frekvensen?
Extremt exempel: Basfrekvens 2333, köpa 4200 tex.

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk

tror alla minnen är designade att fungera ihop med basfrekvensen eller iaf om man följer listan på stödda minnen till moderkortet.

t.ex intel specar sin minneskontroller i cpu till upp till 2666Mhz DDR4 så frekvenser upp till det ska stödjas officiellt och fungera över det ingen garanti.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Undrar mest om modulerna i sig kräver den frekvensen de stämplas med eller om det är en övre gräns och om de är kompatibla med allt under den?

Vill inte vara fast med 2333 minnen i nästa dator för att inet vägrar bygga den med högre specade minnen.

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600

Permalänk
Medlem
Skrivet av chksix:

Undrar mest om modulerna i sig kräver den frekvensen de stämplas med eller om det är en övre gräns och om de är kompatibla med allt under den?

Vill inte vara fast med 2333 minnen i nästa dator för att inet vägrar bygga den med högre specade minnen.

Du kan i princip alltid köra minnen med lägre frekvenser än den som står på dem.
Default finns det inget moderkort som kör minnen snabbare än 3200MHz, och oftast är default lägre än så. Än så länge har jag inte hört talas om några minnesmoduler som vägrar köra i dessa lägre default hastigheter bara för att de skall kunna köras i 4000MHz eller så.

Permalänk
Medlem

Tackar för det lugnande svaret
Bra att veta att man kan överklocka utan strul.

Visa signatur

⚙️ Asus ROG Strix Maximus 13 Hero; Core i9, (11900K); ASUS ROG Ryujin 360mm; RTX 3090 ROG Strix; G.Skill Trident Z Royal DDR4-4600 CL20 DC - 64GB ; Samsung 980 Pro 2TB M.2; PSU: ASUS ROG Thor 1200W. CASE: ASUS ROG Strix Helios GX601. 🖥️Asus ROG PG279Q 2560x1440 🖥️, 🖥️🖥️HTC Vive Cosmos Elite, Vive Wireless. ⌨️Steelseries Apex Pro 🖱️Steelseries Rival 600