Gigabytes Geforce RTX 3000-kort dras med undermåliga strömkontakter

Permalänk
Medlem
Skrivet av noobs:

Fick problem med mitt gigabyte 2070 och fick det utbytt till ett 2070 super som tur va. Men det blir inga fler gigabyte här hemma.

Jag hoppas på att jag också får det utbytt, Proshop har snart hanterat mitt ärende i en månad. De har skickat det till Gigabyte. Proshop har sagt att jag ska kontakta dem när det gått exakt en månad om ärendet inte blivit löst.

Visa signatur

ASUS TUF Z390-PRO GAMING, Intel Core i7-9700K, Noctua NH-D15, 4x8GB Corsair PC4-24000, Palit RTX 3080 GamingPro 10GB, 1.1TB SSD + 4TB HDD, X-Fi Titanium HD, Corsair RM1000i, Fractal Design R4

Permalänk
Medlem

Jag har då tur nog alla pins på plats.

Visa signatur

5800X3D - RTX 3080 - LANCOOL 2 MESH

Permalänk
Medlem

Ska bli spännande på måndag när mitt 3080 Gaming OC kommer.
Vore guld om Gigabyte kunde gå ut med från vilka serienr de har fixat kontakterna.

Visa signatur

MoBo: Asus Maximus XI Hero
CPU: Intel Core i9 9900K @ 5.1GHz + Asus Ryujin 360
RAM: Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB @ 3600MHz
GPU: PowerColor RX 7800 XT Red Devil Ltd Edition | Monitor: Acer X38S
Chassi: Phanteks Evolv X + 3st Noctua NF-A14 iPPC | PSU: Corsair AX1200i

Permalänk
Medlem

Alltså, vad är det som händer med Nvidia och deras kort på sistone? Verkar vara det ena problemet efter det andra, oavsett om det är Nvidias egna fel eller partnertillverkare.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Mm. Man saknar fermi nästan.

Visa signatur

If nobody hates you, you’re doing something wrong.

Permalänk
Medlem

Sånt här var rätt vanligt när jag jobbade med kretskortstillverkning. Ibland berodde det på stt någon högre upp ville spara pengar och köpte in billigare komponenter men oftast berodde det på brister i tillgång och man tog en ny tilllverkare utan att testa produkten riktigt. Oftast var det en batch eller två som var fel och så fick man gå igenom alla kretskort och byta ut dessa. Hände många gånger per år i mindre eller större utsträckning beroende på när felet hittades. Ofta berodde det på att man stressade ut saker. Kan tänka mig att tillverkarna för RTX30 har tummat en hel del på kvalitet/testning i de första batcherna av kort för att få ut dem på marknaden.

Visa signatur

Chassi;Mobo;RAM: NZXT H7 Flow, Asus Crosshair Hero x670E;Ryzen 7 7700X
RAM;PSU: G.Skill TridentZ 64 GB DDR5 6000MHz;BQ Dark Power 13 1000W
Kylare: Corsair AIO 360 med RGB...
GPU: MSI RTX 4090 Suprim X

Permalänk
Medlem

Detta är faktiskt ganska katastrofalt imo. Som någon nämnde så är det en ganska basic kontakt som funnits i mååånga år.

Skrivet av Ejziponken:

RIP. Tänkte beställa ett Gigabyte idag eftersom de har färre förbokningar på många sidor men ändrade mig och nu kommer detta fram. Känns som jag duckade en kula där.

Du har ju redan beställt typ 4+ kort, vad ska du med ett 5:e till mer än att belasta kösystemen?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Eh va.. det är ju standard 8pin. De har bara valt en sketen underleverantör och slarvat i quality control.

Jag säger inte emot att det är ett dåligt kontaktdon från någon underlevrantör, snarare så nämner jag till och med det.

Skrivet av philipborg:

Säger däremot inte emot att de kan ha råkat snåla lite på PCI-E kontaktdonet på förlängningskablarna.

Det jag säger är att verifieringssteget där design och komponentsvals validering sker, och detta skulle kunna fångas, fick göras under extrem tidspress pga att de fick så sent tag på specifikationer från Nvidia. Bör kanske understryka att jag inte ser det som någon 50/50 skuld, merparten ligger definitivt fortfarande hos Gigabyte.

Visa signatur

Citera eller @philipborg om du vill att jag ska läsa dina svar.

Permalänk

Min bil gick inte igenom besiktningen just för att bilprovningsmannen inte kunde koppla upp sin dator mot bilen. Gissa varför?

Visa signatur

1. x570-f, 3800x, 16gb, 520hx, gtx1060, 27" 144hz
2. z77-itx, 3570k, 8gb, HD7870
3. Chaintech M-atx, Pentium 733mhz, 640mb, Ati Rage II 8mb

Permalänk
Medlem
Skrivet av broderick:

Min bil gick inte igenom besiktningen just för att bilprovningsmannen inte kunde koppla upp sin dator mot bilen. Gissa varför?

Du hade ett gigabyte 3080 RTX i bilen?

Visa signatur

För närvarande dator"fri". Sparar till nytt :)

Permalänk
Skrivet av Aja82:

Du hade ett gigabyte 3080 RTX i bilen?

åtminstone samma lösning på kontakten

Visa signatur

1. x570-f, 3800x, 16gb, 520hx, gtx1060, 27" 144hz
2. z77-itx, 3570k, 8gb, HD7870
3. Chaintech M-atx, Pentium 733mhz, 640mb, Ati Rage II 8mb

Permalänk
Medlem

har samma problem med mitt gigabyte gaming oc 3090 skickat från webhallen 25/9, 2 pins är intryckta(eller borta), efter jag anslutit kortet till min dator, öppnade upp lådan och tittade när jag såg artikeln från sweclockers.

https://media.discordapp.net/attachments/674678692500471829/7...

Permalänk
Medlem

Jag beställde precis ett Gigabyte RTX3080 i fredags, den 9:e. Tror ni att de har löst problemen tills jag får min beställning?

Permalänk
Medlem

Listan över anledningar att inte köpa datorkomponenter direkt vid release blir bara längre och längre.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk

Har ju beställt ett 3080 Gaming OC. Håller en tumme för att det inte är några problem med mitt (när jag väl får det).

Visa signatur

CPU: Core i7 9700K | Grafikkort: Gigabyte Gaming OC 3080 | RAM 32GB HyperX 3200MHz | Moderkort: Asus ROG STRIX Z390-F Gaming | Skärmar: ASUS ROG PG248Q (1080p 180Hz) & ASUS 27" ROG PG278QR (1440p 165Hz) | Mus: Logitech G Pro Wireless | Tangentbord: Ducky Shine 4 (Cherry MX Brown)

Permalänk
Medlem
Skrivet av kokkojambo:

Listan över anledningar att inte köpa datorkomponenter direkt vid release blir bara längre och längre.

Just nu har vi vad? Ett litet problem med drivrutiner som fixades på en vecka och ett bolag med dåliga kontakter.

Skulle säga att problemen varit väldigt milda med tanke på att det bara är en showstopper för de som får väldigt dåliga kontakter. Alla andra kan ju köra på utan problem.

Inga bränder, inga kort som lägger av helt, inga drivrutinsfixar som gimpar kortet eller kylare som sitter helt galet och temperaturer som springer iväg.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Just nu har vi vad? Ett litet problem med drivrutiner som fixades på en vecka och ett bolag med dåliga kontakter.

Skulle säga att problemen varit väldigt milda med tanke på att det bara är en showstopper för de som får väldigt dåliga kontakter. Alla andra kan ju köra på utan problem.

Inga bränder, inga kort som lägger av helt, inga drivrutinsfixar som gimpar kortet eller kylare som sitter helt galet och temperaturer som springer iväg.

Nej, än har vi inte sett några bränder eller problem med temperaturer som överstiger det normala pga kontaktproblemen men vi är fortfarande ganska tidigt i lanseringen ännu så jag skulle nog inte ropa hej än.

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600S | Mobo: MSI Z-690 Edge Wifi DDR4 | RAM: 32GB | GPU: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4090 OC | CPU: Intel i7 12700K | Kylning: Phanteks Glacier One 360MP HALOS | SSD: Samsung 980 Pro 1TB + 970 Evo 2TB | HDD: 8TB+4TB WD Red/Blue intern + 500GB WD extern | PSU: ASUS Rog Strix 1000W | Skärm: Samsung 75Q95T (TV)

Permalänk
Medlem

Fick mitt 3080 Gaming OC idag, serie nr börjar på 2038 (tillverkat vecka 38)
Funkar hur fint som helst och det var inga problem att koppla in strömkablarna.
Alla pinnar satt fast och var raka.

Jag noterade dock följande när jag kikade på kablarna på baksidan av kortet, det såg inte ut som på de kort jag sett isärplockade
På mitt sitter det vad som ser ut som krypslang/förstärkningar på kablarna.
Se bild:

Visa signatur

MoBo: Asus Maximus XI Hero
CPU: Intel Core i9 9900K @ 5.1GHz + Asus Ryujin 360
RAM: Corsair Vengeance LPX DDR4 32GB @ 3600MHz
GPU: PowerColor RX 7800 XT Red Devil Ltd Edition | Monitor: Acer X38S
Chassi: Phanteks Evolv X + 3st Noctua NF-A14 iPPC | PSU: Corsair AX1200i

Permalänk
Medlem

Jag fick mitt kort i fredags - Gigabyte 3080 Gaming OC. Samma pin som det är på bilden i artikeln var så sned att det inte gick att sätta in strömkabeln. Fick använda ett verktyg för att försöka få den så den blev rakare. Lyckades tillslut och kortet funkar nu men känns sådär att köpa en GPU för 9k och få ett sånt amatörmisstag ifrån Gigabyte. Vem vet vad som händer om man drar ut strömkabeln kommer pinnen följa med då? Oklart. Verkligen något att tänka på ifall man ska inhandla ett Gigabyte kort verkar det som.
Någon som vet vad för oönskade effekter som kan uppstå? "Sett till kortens höga effektuttag kan oönskade effekter uppstå om alla kontaktpinnar inte får ordentlig anslutning med kabeln från nätaggregatet."

Permalänk

Fick mitt Gigabyte 3080 Gaming OC rev 1.0 igår och allt fungerar finfint.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rico01:

Nej, än har vi inte sett några bränder eller problem med temperaturer som överstiger det normala pga kontaktproblemen men vi är fortfarande ganska tidigt i lanseringen ännu så jag skulle nog inte ropa hej än.

Min poäng var ju över alla "Oj oj oj, man ska aldrig köpa direkt vid start! Det är dåligt och massa problem!".

Givetvis kan det ju visa sig att korten havererar om 3-6 månader, men nu har korten funnits i nästan en månad och barnsjukdomarna än så länge har ju varit minst sagt milda.

Brukar väl alltid vara något problem med varje ny serie. Så dessa problem är ju verkligen att föredra över vad som har hänt tidigare.

Permalänk
Skrivet av Svedberg:

Ännu värre än att man inte kan få i kontakterna är ju risken för varmgång. Om man lyckas få i kontakten men pinnen som sitter i kortet är lite nedtryckt men ändå får lite kontakt kan det bli en jävla värmeutveckling. Smält plast och kortslutning kommer därefter som ett brev på posten.

Kontaktstuds är nåt man helst vill undvika. Va det först jag tänkte på när jag läste artikeln.

Permalänk
Skrivet av broderick:

Min bil gick inte igenom besiktningen just för att bilprovningsmannen inte kunde koppla upp sin dator mot bilen. Gissa varför?

Besiktningsmannen var egentligen inte en man utan en sån där krockdocka?

Permalänk
Medlem

Har inte läst hela tråden men tydligen är det bra att tänka på det här:

Serienummer före W39 alltså W38 och 37 har dom felaktiga pinsen. Från W39 skall detta vara reviderat och åtgärdat.

Från Gigabytes representant i ett annat forum: https://www.overclockers.co.uk/forums/posts/34061814/

Kollade precis mitt serienummer. Det är W39.

Visa signatur

För närvarande dator"fri". Sparar till nytt :)

Permalänk
Medlem

För er som tänker köpa Gigabyte Vision OC och är fundersamma på PCI-E kontakten: En Gigabyte rep i UK bekräftade att de inte har problemen som Gaming och Eaglekort producerade innan v 39 har:

3080 / 3090 Gigabyte Eagle & Gaming OC Power Connector Concerns

Visa signatur

Chassi: Phanteks P600S | Mobo: MSI Z-690 Edge Wifi DDR4 | RAM: 32GB | GPU: ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4090 OC | CPU: Intel i7 12700K | Kylning: Phanteks Glacier One 360MP HALOS | SSD: Samsung 980 Pro 1TB + 970 Evo 2TB | HDD: 8TB+4TB WD Red/Blue intern + 500GB WD extern | PSU: ASUS Rog Strix 1000W | Skärm: Samsung 75Q95T (TV)