Uppgradering från i5-2500k till i7-8700k eller ännu nyare?

Permalänk
Medlem

Uppgradering från i5-2500k till i7-8700k eller ännu nyare?

Hej,

Sitter nu med en väldigt gammal dator som jag byggde ihop för väldigt många år sedan.

Specifikationerna är:

Processor: I5-2500k
Moderkort: Asrock gen3 extreme 3
Minnen: 2x4 GB 1600 MHz
PSU: 550 W (Okänt fabrikat och klassning)

Jag hade tidigare en GTX 570 som jag för något år sedan uppdaterade till GTX 970 samt satte in en SSD som jag tidigare saknade.

Nu i dessa tider kanske det kan vara roligt och dags att uppgradera sin dator för att kunna spela lite nyare spel.
I dagsläget spelar jag inte så många spel, kanske mest för att datorn är som den är. Det blir mest Dota, lite GTA V och Skyrim.
Jag skulle dock vilja ha möjligheten att spela nyare spel, exempelvis Cyberpunk som kommer senare i höst och kanske kunna spela framtida spel med lite högre grafikinställningar. Jag har en gammal monitor (2007) så jag tror inte upplösningar ovan 1080P är aktuellt i dagsläget, men ny monitor kanske kommer införskaffas.

Jag har en vän som säljer sin dator, en lite nyare men fortfarande något år på nacken.

Specifikationerna i den är:

I7-8700k
Moderkort: Gigabyte z370 AORUS Ultra Gaming 2.0-OP
GPU: GTX 1080 (inte Ti, om jag förstått det rätt)
RAM: Corsair 16 GB (2x8 GB) 2666 MHz CL 16.
HDD: Samsung 960 EVO 500GB
PSU: 550 W

Skulle man klara sig med ovanstående rigg (CPU+Moderkort+Minnen) om man byter ut PSU och GPU mot exempelvis en 3070 när den kommer ut samt även köper till mer lagring?

Eller är det ingen idé att uppgradera till en processor från 8:a serien? Utan istället satsa på att bygga nytt från grunden Intels 10:e generation eller AMD:s senaste?

Ser gärna att man hamnar på en prisnivå på max cirka 13k antingen för en helt ny dator eller ovanstående dator där man väljer att byta ut delar.

Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Ingen mening att skaffa en bättre processor än 8700k för enbart spel. 8700k är mer eller mindre samma sak som den senaste 10600k, och det är knappt någon skillnad mellan 10600k och 10900k i spel.

Varav detta måste att byta grafikkortet till ett 3070? Ett 1080 är ett stort steg upp från det 970 som du har idag. I 1080p klarar det sig utmärkt och lär göra det i några år framåt. Bättre att du uppgraderar grafikkortet när det faktiskt finns behov.

Din väns dator verkar som ett väl passande alternativ. Det verkar vara många som uppgraderar från riktigt dåliga eller gamla datorer och får för sig att de måste ha det bästa och senaste, men om man har klarat sig på någonting gammalt och långsamt än så länge behöver man troligtvis inte det absolut senaste helt plötsligt.

Permalänk
Medlem

Som ovan säger. 8700k är en bra processor för spelande och får du hans dator för ett bra pris tar du ett stort kliv i prestandan.
Ett 3070 säkrar upp dig ett par år framöver om du inte ställer krav på ultra settings i 1440p eller liknande.

Kolla här lite snabbt för att få en uppfattning hur liten skillnad vi pratar om i spel: https://www.sweclockers.com/test/29606-intel-core-i9-10900k-o...

Permalänk
Medlem

Stort tack för era svar!

Om jag har förstått det rätt så närmar ju sig AMD:s lansering av nya CPU:er och GPU:er. Vidare närmare sig även Black Friday, där man kanske kan fynda bra grejer för lite lägre priser.

Vad skulle vara ett rimligt pris att betala för riggen? Eller om man uttrycker sig så här: Vid vilket pris lönar det sig att köpa en helt ny dator? Om man räknar in att nya saker kommer från AMD som kan skapa lite konkurrens samt då Black Friday och julhandeln snart kommer igång. Vidare har vi väl Amazons lansering i Sverige som inte ligger allt för långt bort i tiden.

Man vill ju helst inte betala för mycket för äldre delar om man kan göra bra klipp på nyare, som oftast har bättre prestanda (exempelvis ram)

Permalänk
Medlem
Skrivet av TMG:

Ingen mening att skaffa en bättre processor än 8700k för enbart spel. 8700k är mer eller mindre samma sak som den senaste 10600k, och det är knappt någon skillnad mellan 10600k och 10900k i spel.

Varav detta måste att byta grafikkortet till ett 3070? Ett 1080 är ett stort steg upp från det 970 som du har idag. I 1080p klarar det sig utmärkt och lär göra det i några år framåt. Bättre att du uppgraderar grafikkortet när det faktiskt finns behov.

Din väns dator verkar som ett väl passande alternativ. Det verkar vara många som uppgraderar från riktigt dåliga eller gamla datorer och får för sig att de måste ha det bästa och senaste, men om man har klarat sig på någonting gammalt och långsamt än så länge behöver man troligtvis inte det absolut senaste helt plötsligt.

Jag håller ju bitvis med. Jag har ju inte behövt något mer krävande då jag mest spelat Dota 2, som inte är allt för krävande.
Men då jag lite smått börjar tröttna så vill jag utforska lite andra spel. Exempelvis Red dead redemption 2, Cyberpunk mm.

Eftersom jag sitter på en gammal monitor kan det även vara bra att uppgradera den. Då kanske man vill köra 1440p istället för 1080p.
Men det är mycket möjligt att man bör vänta med ett kort tills det absolut krisar.

Permalänk
Medlem

Tycker att din väns dator ser ut som en utmärkt uppgradering. Personligen skulle jag vänta med att uppgradera grafikkortet och istället lägga de pengarna på en ny skärm.

Permalänk
Medlem

Köp din väns dator om du kan få den för under 8000:-

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quikster:

Hej,

Sitter nu med en väldigt gammal dator som jag byggde ihop för väldigt många år sedan.

Specifikationerna är:

Processor: I5-2500k
Moderkort: Asrock gen3 extreme 3
Minnen: 2x4 GB 1600 MHz
PSU: 550 W (Okänt fabrikat och klassning)

Jag hade tidigare en GTX 570 som jag för något år sedan uppdaterade till GTX 970 samt satte in en SSD som jag tidigare saknade.

Nu i dessa tider kanske det kan vara roligt och dags att uppgradera sin dator för att kunna spela lite nyare spel.
I dagsläget spelar jag inte så många spel, kanske mest för att datorn är som den är. Det blir mest Dota, lite GTA V och Skyrim.
Jag skulle dock vilja ha möjligheten att spela nyare spel, exempelvis Cyberpunk som kommer senare i höst och kanske kunna spela framtida spel med lite högre grafikinställningar. Jag har en gammal monitor (2007) så jag tror inte upplösningar ovan 1080P är aktuellt i dagsläget, men ny monitor kanske kommer införskaffas.

Jag har en vän som säljer sin dator, en lite nyare men fortfarande något år på nacken.

Specifikationerna i den är:

I7-8700k
Moderkort: Gigabyte z370 AORUS Ultra Gaming 2.0-OP
GPU: GTX 1080 (inte Ti, om jag förstått det rätt)
RAM: Corsair 16 GB (2x8 GB) 2666 MHz CL 16.
HDD: Samsung 960 EVO 500GB
PSU: 550 W

Skulle man klara sig med ovanstående rigg (CPU+Moderkort+Minnen) om man byter ut PSU och GPU mot exempelvis en 3070 när den kommer ut samt även köper till mer lagring?

Eller är det ingen idé att uppgradera till en processor från 8:a serien? Utan istället satsa på att bygga nytt från grunden Intels 10:e generation eller AMD:s senaste?

Ser gärna att man hamnar på en prisnivå på max cirka 13k antingen för en helt ny dator eller ovanstående dator där man väljer att byta ut delar.

Tack på förhand

Kommer du rocka 1080p så funkar det där 1080 kortet till nästa generation geforce IMO. Datorn duger fint att köra ett 3080 på med ny PSU (Skadar ju inte att klocka CPUn, vilket borde gå strålande på det mobot.) Sen borde du få datorn för 6500-7500 sek kan jag tycka beroende på hur bra polare du har.

Visa signatur

Livet är för kort för dåligt kaffe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Köp din väns dator om du kan få den för under 8000:-

Tycker 8000:- låter i överkant speciellt om det ska vara någon typ av kompispris. Ett liknande paket minus GPU verkar ha sålts för 4500:- https://www.sweclockers.com/forum/trad/1609464-intressekoll-8700k-paket-psu-a-ssd och gtx 1080 kostar omkring 2200-2500:- här på marknaden.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quikster:

Jag håller ju bitvis med. Jag har ju inte behövt något mer krävande då jag mest spelat Dota 2, som inte är allt för krävande.
Men då jag lite smått börjar tröttna så vill jag utforska lite andra spel. Exempelvis Red dead redemption 2, Cyberpunk mm.

Eftersom jag sitter på en gammal monitor kan det även vara bra att uppgradera den. Då kanske man vill köra 1440p istället för 1080p.
Men det är mycket möjligt att man bör vänta med ett kort tills det absolut krisar.

Ett GTX 1080 är fortfarande mer än tillräckligt. Enligt TechSpot får man över 60 FPS på "high" grafik i RDR2. Det går givetvis också att sänka grafiken om du känner att du behöver högre FPS, men själv tycker jag att 50-60 är tillräckligt för enpersonsspel. Bättre att du kör på det i några månader, testar om du faktiskt har ett långsiktigt intresse för spelen, om du känner dig nöjd eller missnöjd med din nuvarande skärm och sedan tar ett beslut om att uppgradera efter det.

Angående rimligt pris: jag skulle säga ungefär 3000 kr för processor, moderkort och minne; 2500 kr för grafikkortet; 500 kr för SSD; och 500 kr för det övriga (förutsatt att det inte är någon särskilt fin modell på chassi, kylare eller nätaggregat), alltså runt 6500 kr totalt. Utöver det kanske det inte är helt orimligt att lägga på 1000 kr till för att du får en komplett och färdigbyggd dator, men det beror på vem man frågar. Vissa menar snarare att man borde dra av 1000 kr för att man gör säljaren en tjänst genom att köpa hela datorn på en gång.

Permalänk
Medlem

Stort tack för alla era svar!

Jag ska ta en funderare och prata med min vän om det hela.

Annars får jag avvakta lansering av AMD:s processor och Black Friday för att se om något dyker upp.

Permalänk
Medlem

Hej igen!

Efter att ha tänkt igenom det lite så valde jag att inte köpa datorn. Jag kom istället över en AMD Ryzen 7 3700x till ett bra pris och tänkta byta ut delar som matchar den processorn.

Jag har ju i nuläget en PSU, Chassi och SSD + en "vanlig" hårddisk.

Det jag är ute efter nu är helt enkelt ett moderkort, GPU och ram. Gällande GPU: Så tycker jag ni hade bra input sist. En GTX 1080 kanske duger om man kommer över ett sådant. Alternativt funderar jag på RTX 2070 eller RTX 2070 super. Eventuellt även 3070 som jag var inne på tidigare. Valet av GPU beror på priset.

Gällande Ryzen 7 3700x och kompatibla moderkort.
Vad jag förstått finns det AM4 v2 och AM4 v3 moderkort för Ryzen 7 3700x.
Vad jag även förstår är att AM4 v3 (exempelvis B550) har stöd för PCIe 4.0, medan exempelvis B450 inte har det.

Är det värt det för mig, som ändå är ganska dålig på dator, att skaffa AM4 v3-moderkort? Kommer jag ha något nytta av det kontra v2? Eller är det bara kasta pengarna i sjön?

De jag kollat på är:
AM4 v3: https://www.inet.se/produkt/1903295/msi-mpg-b550-gaming-plus
AM4 v2: https://www.inet.se/produkt/1902987/msi-b450-tomahawk-max

En sak till: Det brukar ju oftast stå "Rekommenderad Watt dator" Hur pass mycket kan man avvika från det? Det känns som att rekommendationerna bör vara konservativa.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quikster:

Hej igen!

Efter att ha tänkt igenom det lite så valde jag att inte köpa datorn. Jag kom istället över en AMD Ryzen 7 3700x till ett bra pris och tänkta byta ut delar som matchar den processorn.

Jag har ju i nuläget en PSU, Chassi och SSD + en "vanlig" hårddisk.

Det jag är ute efter nu är helt enkelt ett moderkort, GPU och ram. Gällande GPU: Så tycker jag ni hade bra input sist. En GTX 1080 kanske duger om man kommer över ett sådant. Alternativt funderar jag på RTX 2070 eller RTX 2070 super. Eventuellt även 3070 som jag var inne på tidigare. Valet av GPU beror på priset.

Gällande Ryzen 7 3700x och kompatibla moderkort.
Vad jag förstått finns det AM4 v2 och AM4 v3 moderkort för Ryzen 7 3700x.
Vad jag även förstår är att AM4 v3 (exempelvis B550) har stöd för PCIe 4.0, medan exempelvis B450 inte har det.

Är det värt det för mig, som ändå är ganska dålig på dator, att skaffa AM4 v3-moderkort? Kommer jag ha något nytta av det kontra v2? Eller är det bara kasta pengarna i sjön?

De jag kollat på är:
AM4 v3: https://www.inet.se/produkt/1903295/msi-mpg-b550-gaming-plus
AM4 v2: https://www.inet.se/produkt/1902987/msi-b450-tomahawk-max

En sak till: Det brukar ju oftast stå "Rekommenderad Watt dator" Hur pass mycket kan man avvika från det? Det känns som att rekommendationerna bör vara konservativa.

Ett B450 Tomahawk är ett bra val om du vill överklocka eller köra PBO. I stock kommer även de billigaste B450-moderkorten att klara sig utan några problem.

Med de delarna som du kollar på tror jag inte att datorn kommer att dra mer än 400 W totalt. Det blir runt 250 W för grafikkortet, 100 för processorn och 50 W (generöst) för övrigt.

Permalänk
Medlem

Hej igen!

Jag har nu samlat på mig följande delar:

AMD Ryzen 7 3700x (Under 2700 kr)
MSI B450 Tomahawk MAX (1049 kr)
16 GB 3600 MHz CL18 minnen. (750 kr)
1 TB M.2 Hårddisk (Western Digital) 1050 kr
650 W PSU (Fractal Design, äldre del).
Master Cooler 212 Evo (Hade en gammal till min I5-2500k processor, men den har inga AM4-brackets...) 350 k

Utöver det har jag lagt en beställning på ett MSI RTX 2070 Super Gaming X (Som ligger på mellan 3900-4050 kr).

Totalt cirka 10 000 kr.

I dagsläget har jag två jobbmonitorer som står på skrivbordet (1080p 60 Hz).
Jag kommer inom kort förhoppningsvis köpa en ny monitor som klarar 1440p och mer än 60 Hz.

Jag är ingen hardcore-gamer. Jag börjar bli äldre och inom något år blir det säkert dags att skaffa ungar. Då lär man inte ha allt för mycket tid att sitta vid datorn. Och när man väl har tid att sitta vid datorn igen så lär det kommit betydligt vassare delar.

Målet är alltså inte att ha det absolut bästa. Jag försöker däremot försöka hitta så bra prestanda för så lite so möjligt. Är det här en prisvärd setup? Finns det något man hade kunnat ändra på?

Redigerat: Det enda jag tänker mig i dagsläget är väl Grafikkortet. Beroende på hur AMD:s nya kort presterar och kostar. Får man ett likvärdigt kort för ungefär samma peng eller kanske ett lite bättre för någon krona extra så kan det vara värt det.

Men rör det sig om 10-15% skillnad för 25 % prisökning, då är det ju inte så prisvärt.

Permalänk
Medlem

För mig skulle det kännas fel att köpa ett nytt 2070 i dagsläget. Antingen skulle jag leta efter ett begagnat för 3000 kr eller mindre eller vänta på nyare modeller från Nvidia eller AMD.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TMG:

För mig skulle det kännas fel att köpa ett nytt 2070 i dagsläget. Antingen skulle jag leta efter ett begagnat för 3000 kr eller mindre eller vänta på nyare modeller från Nvidia eller AMD.

Ja. Det är grafikkortet jag mest är fundersam kring.

Men i övrigt ser det ganska okej ut?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quikster:

Ja. Det är grafikkortet jag mest är fundersam kring.

Men i övrigt ser det ganska okej ut?

Ser okej ut. Själv skulle jag dock inte köpa en 3700X; om du behöver många kärnor är 3900X bättre, annars 3600. Det verkar dock vara många andra som köper den av någon anledning. Någon av dem kanske kan presentera några fördelar med 3700X jämfört med 3900X och 3600.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TMG:

Ser okej ut. Själv skulle jag dock inte köpa en 3700X; om du behöver många kärnor är 3900X bättre, annars 3600. Det verkar dock vara många andra som köper den av någon anledning. Någon av dem kanske kan presentera några fördelar med 3700X jämfört med 3900X och 3600.

Anledningen till 3700x var framförallt att jag tyckte det var ett bra pris. Enligt test så var det bra pris/prestanda och då jag kom över den lite billigare så kändes det som en bra deal.

Visserligen kan man få en 3600 billigare än 3700x.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quikster:

Anledningen till 3700x var framförallt att jag tyckte det var ett bra pris. Enligt test så var det bra pris/prestanda och då jag kom över den lite billigare så kändes det som en bra deal.

Visserligen kan man få en 3600 billigare än 3700x.

3600 brukar kosta runt 2000 kr eller mindre jämfört med 3000 kr eller mer för 3700X. Du betalar alltså 50% mer för 33% fler kärnor.

3700X skulle vara en bra processor om det var den enda Zen 2-processorn, men just nu är 3600 billigare för samma prestanda om du inte behöver många kärnor och 3900X kostar lika mycket per kärna som 3700X om du behöver det.

Kanske värt att vänta några veckor på 5600X om du känner att du har pengar över? Borde kosta ungefär lika mycket som en 3700X, ge liknande prestanda i applikationer som effektivt utnyttjar alla trådar och bättre prestanda i applikationer som är mer beroende av färre snabba kärnor.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TMG:

3600 brukar kosta runt 2000 kr eller mindre jämfört med 3000 kr eller mer för 3700X. Du betalar alltså 50% mer för 33% fler kärnor.

3700X skulle vara en bra processor om det var den enda Zen 2-processorn, men just nu är 3600 billigare för samma prestanda om du inte behöver många kärnor och 3900X kostar lika mycket per kärna som 3700X om du behöver det.

Kanske värt att vänta några veckor på 5600X om du känner att du har pengar över? Borde kosta ungefär lika mycket som en 3700X, ge liknande prestanda i applikationer som effektivt utnyttjar alla trådar och bättre prestanda i applikationer som är mer beroende av färre snabba kärnor.

Vet inte hur tillgången på 5600x kommer vara. Priset för en 5600x enligt Inet verkar ju ligga på runt 3200 i dagsläget.
Verkar även fullbokad på Inet. Jag har ju de flesta delarna hemma som ligger och väntar. Kan ju såklart lämna tillbaka dessa och köpa de nya delarna (moderkort och CPU).

Kan avvakta för att se hur stor prestandaskillnaden blir mellan 3700x och 5600x.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quikster:

Vet inte hur tillgången på 5600x kommer vara. Priset för en 5600x enligt Inet verkar ju ligga på runt 3200 i dagsläget.
Verkar även fullbokad på Inet. Jag har ju de flesta delarna hemma som ligger och väntar. Kan ju såklart lämna tillbaka dessa och köpa de nya delarna (moderkort och CPU).

Kan avvakta för att se hur stor prestandaskillnaden blir mellan 3700x och 5600x.

Jag skulle rekommendera att vänta om det inte är bråttom. Kör på en 3000-processor annars. Skillnaden lär inte vara massiv, men du kanske kan behålla processorn ett till två år längre om den är 20% snabbare (i spel). I dagsläget tror jag det är svårt att märka skillnaden om man spelar i högre upplösningar eller har en skärm begränsad till 144 Hz.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TMG:

Jag skulle rekommendera att vänta om det inte är bråttom. Kör på en 3000-processor annars. Skillnaden lär inte vara massiv, men du kanske kan behålla processorn ett till två år längre om den är 20% snabbare (i spel). I dagsläget tror jag det är svårt att märka skillnaden om man spelar i högre upplösningar eller har en skärm begränsad till 144 Hz.

Enligt riktpriser blir ju 5600x cirka 22% dyrare än det jag köpte 3700x för.
Vidare vill man ha ett bra B550/X570 moderkort som stödjer 5000-serien. Jag har tyvärr fastnat för MSI Tomahawk, vilket just nu ligger på lite dryt 1800 (cirka 800 kr mer än vad jag köpte B450 kortet för)

Enligt AMD kommer inte kompabilitet för B400/X400 serien förrän tidigast Januari 2021.

Räknar man procentuellt med de priser som finns just nu blir en övergång från 3700x med B450 till 5600x med B550 en ökning på cirka 36 %.

Då återkommer man till den ständiga frågan: En prisökning med cirka 30% är ju ändå en del. Tror du att 5600x är cirka 30% bättre än 3700x på alla plan? Inte bara gaming utan överlag. Huvudsyftet kommer ju vara gaming. Men det finns en möjlighet att jag kommer pyssla med andra grejer som kan vara lite mer krävande.

Vill inte vara tjatig. Men jag uppskattar en diskussion. Och absolut, när det kommer till kritan är det ju vad jag tycker är värt och vad jag behöver. Men att gå in på affärer som säljer grejerna och försöka föra en diskussion har jag insett kan vara lite svårt. Deras jobb går ju ut på att sälja, så de blir ju lite jäviga.

Redigerat:

Ett alternativ skulle kunna vara skaffa ryzen 5 3600 i dagsläget. Sälja av det under våren då B450 är kompatibelt med 5000-serien och köpa en nyare processor, om det skulle krävas.
Man tappar säkert några kronor på processorn, men man slipper köpa nyare moderkort. Alternativ är att behålla 3700x och sälja det under våren. Ett begangnat 3700x som ändå är helt ok lär väl inte gå väldigt mycket lägre än 2000 kr.

Kanske är en idiotisk idé?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Quikster:

Enligt riktpriser blir ju 5600x cirka 22% dyrare än det jag köpte 3700x för.
Vidare vill man ha ett bra B550/X570 moderkort som stödjer 5000-serien. Jag har tyvärr fastnat för MSI Tomahawk, vilket just nu ligger på lite dryt 1800 (cirka 800 kr mer än vad jag köpte B450 kortet för)

Enligt AMD kommer inte kompabilitet för B400/X400 serien förrän tidigast Januari 2021.

Räknar man procentuellt med de priser som finns just nu blir en övergång från 3700x med B450 till 5600x med B550 en ökning på cirka 36 %.

Då återkommer man till den ständiga frågan: En prisökning med cirka 30% är ju ändå en del. Tror du att 5600x är cirka 30% bättre än 3700x på alla plan? Inte bara gaming utan överlag. Huvudsyftet kommer ju vara gaming. Men det finns en möjlighet att jag kommer pyssla med andra grejer som kan vara lite mer krävande.

Vill inte vara tjatig. Men jag uppskattar en diskussion. Och absolut, när det kommer till kritan är det ju vad jag tycker är värt och vad jag behöver. Men att gå in på affärer som säljer grejerna och försöka föra en diskussion har jag insett kan vara lite svårt. Deras jobb går ju ut på att sälja, så de blir ju lite jäviga.

Redigerat:

Ett alternativ skulle kunna vara skaffa ryzen 5 3600 i dagsläget. Sälja av det under våren då B450 är kompatibelt med 5000-serien och köpa en nyare processor, om det skulle krävas.
Man tappar säkert några kronor på processorn, men man slipper köpa nyare moderkort. Alternativ är att behålla 3700x och sälja det under våren. Ett begangnat 3700x som ändå är helt ok lär väl inte gå väldigt mycket lägre än 2000 kr.

Kanske är en idiotisk idé?

Men om du bryr dig om prestanda för pengarna (i spel) borde du köpa en 3600 till att börja med. En 3700X ger ~2% extra prestanda för ett 60-70% högre pris.

En 3600 är mer än tillräckligt för ett 2070. Jag trodde att du kände att du hade pengar över att spendera, varav rekommendationen att vänta på 5600X, men om du prioriterar att inte spendera pengar i onödan bör du varken köpa 3700X eller 5600X för spel med det grafikkortet.