Apple uppges välja batteritid och 5G över 120 Hz i Iphone 12-serien

Permalänk
Medlem

Intressant, Pro versionerna kan filma i Dolby Vision HDR i 4K samt 4K 60 FPS.

Visa signatur

Fractal Design Define Mini C | Ryzen 3600 | Sapphire 5700 XT Pulse | Corsair 3200 mhz | Samsung 970 Evo Plus | Asus TUF B450M-Pro Gaming

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nucky:

Sony har att lära sig. Apple är mästarna på att introducera produkter och teknik.

Tycker dom är helt värdelösa, riktiga sömnpiller.
Men överlag förutom iphone mini med likvärdiga specs så var det här för mig totalt ointressant

Permalänk
Medlem

Iphone 12 mini, äntligen. Och det fina är att alla andra tillverkare högst troligt kommer apa efter och släppa kompakta telefoner. 🙂. Kan nog bli en ny högprestanda kompakt telefon under 2021 för mig.

Priserna?
Vågar man gissa på att i Sverige efter alla skatter och "straff"- avgifter översätts till:

12mini: 7995kr
12: 8995kr
12pro: 11495kr
12promax: 12495kr

Mini kommer sälja som smör tror jag.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Jag skulle vilja ha en adblocker.

Jag skulle vilja att det finns ett läge där man låst skärmen för rotation men den roterar skärmen ändå när man väljer fullskärmsläge vid videomaterial automatiskt för att sedan återgå när man lämnar fullskärm.

Jag skulle vilja att man la mer tid på den svenska autocorrect funktionen.

En sökfunktion typ Ctrl + f likt i Windows i safari skulle vara trevligt.

Sökfunktion finns:
Klicka ’dela’ knappen nere i mitten
Scrolla i listan som kommer upp, ca 7 platsen om jag minns rätt

Permalänk
Medlem
Skrivet av MrMadMax:

Iphone 12 mini, äntligen. Och det fina är att alla andra tillverkare högst troligt kommer apa efter och släppa kompakta telefoner. 🙂. Kan nog bli en ny högprestanda kompakt telefon under 2021 för mig.

Priserna?
Vågar man gissa på att i Sverige efter alla skatter och "straff"- avgifter översätts till:

12mini: 7995kr
12: 8995kr
12pro: 11495kr
12promax: 12495kr

Mini kommer sälja som smör tror jag.

Ja mini var ju det enda ’nya’ och egentligen inget nytt alls... bara gamla formatet men utan hemknapp. Dock är det kul att alla som klagat fått något passande

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Sökfunktion finns:
Klicka ’dela’ knappen nere i mitten
Scrolla i listan som kommer upp, ca 7 platsen om jag minns rätt

Ja men den skulle vara trevlig att tillgå direkt.

Permalänk
Medlem

iPhone mini från 8695 kr vilket skämt ...

Visa signatur

AMD Ryzen 3950X, G.SKill Trident Z Neo 128GB / 3600MHz C16
Gigabyte X570 AORUS MASTER
Gigabyte AORUS M.2 NVMe Gen4 SSD / 1TB
Samsung 970 EVO Plus series SSD 2TB M.2, Samsung SSD 860 QVO 4TB
Operativsystem är - OpenSuse Thumbelweed Linux!!!

Permalänk
Medlem

Alltså det jobbiga för mig personligen är att jag förutspådde magsafe på baksidan iphones när det ryktades att apple ville slopa lightningporten så småningom. Men jag kommer inte ihåg vilket forum och i vilken tråd jag skrev det så jag kan inte citera mig själv för värdefulla internet-poäng

iphone 12 mini mest intressant personligen. Dessvärre håller jag självdisciplin och stannar kvar på 11 Pro'n jag köpte förra året. Och sen i all hype får jag nog inte glömma att de detta år hållit på med att mobba på app-store till nackdel för slutanvändaren.

EDIT: jävlart, google to the rescue: #18269030 , tror dock jag skrev en annan på english nånstans.

Visa signatur

i7-2700K 5GHz | 32GB DDR3-1600 | ASUS Maximus V Gene | GTX 980 2-way SLI

Permalänk
Medlem
Skrivet av Szajda:

iPhone mini från 8695 kr vilket skämt ...

Det var en aning saftig prislapp, man hade ju hoppas nånstans mellan 6-7 lax, men å andra sidan är det Apple vi talar om..

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Triton242:

Ja men den skulle vara trevlig att tillgå direkt.

Håller med. Det går dock att sortera om listan där har jag för mig...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Szajda:

iPhone mini från 8695 kr vilket skämt ...

Finns det annan telefon, med likvärdig eller bättre prestanda än denna med stöd för 5G?

Visa signatur

Playstation 5 | Acer Nitro 4K 144 Hz XV282KKV | Razer Blade Laptop / 15,6" 144Hz / i7 10750H / 16GB / 512GB HD / RTX 2070

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nucky:

Sony har att lära sig. Apple är mästarna på att introducera produkter och teknik.

Skrivet av Dumbullen:

Tycker dom är helt värdelösa, riktiga sömnpiller.
Men överlag förutom iphone mini med likvärdiga specs så var det här för mig totalt ointressant

Lite väl mycket "bara vi" eller saker som att 5G skulle ge 1 Gbit/s i dåliga förhållanden.

iPhone Mini och MagSafe är det som verkar intressant. Inte för egen del, men något måste väl hantverkarna slänga runt på med spräckt skärm. Bra med telefoner som inte bara växer i storlek, även om nu iPhone 12 Pro Max nu är en liten surfplatta med telefonfunktion

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Håller med. Det går dock att sortera om listan där har jag för mig...

Coolt, tack för tipset, skall kolla lite på detta.
Nya ios verkar ju verkligen ha potential men jag har inte riktigt orka kolla igenom så noga ännu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Petterk:

Lite väl mycket "bara vi" eller saker som att 5G skulle ge 1 Gbit/s i dåliga förhållanden.

iPhone Mini och MagSafe är det som verkar intressant. Inte för egen del, men något måste väl hantverkarna slänga runt på med spräckt skärm. Bra med telefoner som inte bara växer i storlek, även om nu iPhone 12 Pro Max nu är en liten surfplatta med telefonfunktion

Jag ska erkänna att den här 'magsafe' var nog det som triggade mig mest, mtp hur grym den kontakten var på laptops och nu handlade det bara om några magneter på baksidan av telefonen

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon56869:

Min 3000kr lenovomobil som jag köpte för 3-4 år sedan klarar 2 dygn med nästan 10h onscreen tid och det utan oled skärm. 6h onscreen tid känns som nån form av minimum standard.

3000kr Lenovo? Jag syftade mest på high end telefoner med högupplösta skärmar och snabbaste hårdvaran. Finns ju Doro med knappar som säkert räcker en vecka, men det kändes inte relevant i en jämförelse.

Permalänk

Det man önskar är väl Usb-c, högre än 60hz på skärmen, större batteri och ingen notch, är väl bara sånt man måste ta för givet 2020 för flaggskeppstelefoner, utan dessa eller några av dessa egenskaper på kommande modeller ska dom väl inte kunna påstå sig konkurrera med existerande flaggskepp från andra tillverkare.
Som vanligt kommer det väl kvitta fullständigt vad dom stoppar i sina telefoner då folk ändå köper🤔

Visa signatur

AMD Ryzen 3700X | ASUS Rog Strix X570-F | WD Black SN850 1TB | 32Gb | 3060Ti | Fractal Design Meshify C TG | Windows 11
LG 48GQ900 | Qpad 8K | Varmilo VA88M

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumbullen:

Jag ska erkänna att den här 'magsafe' var nog det som triggade mig mest, mtp hur grym den kontakten var på laptops och nu handlade det bara om några magneter på baksidan av telefonen

Håller med till 100%. MagSafe betydde något, det var typ en av de bättre sakerna som existerat, denna är bara stor och klumpig och mest en gimmick.

Kjell har magsafe-liknande adapter för usbc som klarar data och laddning. Tror de kostade 2-300kr typ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dumbullen:

Jag ska erkänna att den här 'magsafe' var nog det som triggade mig mest, mtp hur grym den kontakten var på laptops och nu handlade det bara om några magneter på baksidan av telefonen

Inbyggd magnet passar ju den där hantverkaren med CarPlay i transportbilen

Är ju precis vad mobilhållare till bilar kör, men att klistra på dessa på telefonen är ju inte så intressant heller. De har bara tagit något folk använder och byggt in i telefonen.

Permalänk
Medlem

Stort batteri = tjock och tung och känns apdålig att bära i jackan tex. Jag tar en lätt och tunn mobil alla dagar i veckan, iPhone 6 var perfekt när den kom. Jag har kört på 11 pro ett år nu, gillar mobilen men den är så tråkigt tung. Batteriet räcker mer än en dag, efter 6-7 timmars skärmtid har jag förbrukat ca 50% dessutom har väl alla som jag möjlighet att ladda mobilen var man än är under dagen och den laddar ju så snabbt. Ca 40 min laddtid per dag räcker för mig.

Visa signatur

Ryzen 3700x, ASUS PRIME X370-PRO, 32GB ram, RTX 2080, Acer XN253Q 240Hz, MSI G241 IPS 1080p 144Hz, Varmilo VA88M (MX Brown), Cooler Master MM710.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Marquzz:

3000kr Lenovo? Jag syftade mest på high end telefoner med högupplösta skärmar och snabbaste hårdvaran. Finns ju Doro med knappar som säkert räcker en vecka, men det kändes inte relevant i en jämförelse.

de med knappart räcker länge för att de går på gsm nätet och inte har några applciationer som ligger och drar massa energi i bakgrunden. Min lenovo har likt din iphone11 lte uppkoppling.

Smartphones drar mindre energi genom att ha en bättre och nyare soc så där har din ifån en fördel. Dock tycker apple att deras kunder kan nöja sig med pyttebatteri, så det är där skonklämmer. Resten av hårdvaran är det inget fel på.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Android är väl tveklöst en statussymbol först, produkt i andra hand? Finns ingen annan förklaring till att folk försvarar då företag pressar fram ofärdig teknik för att maximera vinst.

Nu råkar Apple kanske ha en annan uppfattning om vad som är kundvänligt mot vad du har. Att behöva ändra uppdateringsfrekvens på telefonen är en ointelligent lösning. Apple har alltid haft en tydlig filosofi om att kunden inte ska behöva bry sig om sån skit. Det ska bara funka. För övrigt är det inte Apple som snackat om batteritid, även om det högst troligt är en orsak.

Apple satsar förmodligen på ProMotion på sina Iphones, och det är svårt. Är inte tekniken på en tillfredsställande nivå väntar de tills den är redo. Det kallas integritet.

Vidare har Apple satsat mycket på utveckling av skärmar. De har sin egen OLED-RnD och skärmarna tillverkas till deras egna specifikationer, vilket även inkluderar material. Vidare är de extremt anala i fråga om hur skärmarna kalibreras och hur stor variation som får finnas mellan enheter. Allt sånt kostar pengar.

Att Apple skulle snåla på skärmarna för att öka sina marginaler är helt enkelt verklighetsfrämmande.

Jo dom har en annan syn än mig. Löda fast ramminnen i datorer, stänga ner prestanda för att försöka tvinga fram byten av telefoner, låsa ner så utdaterade imacs inte kan användas som skärm. Listan är lång.

Finns många Android telefoner som är statusprylar med. Med större batterier, bättre skärmar (efter vad vissa kunder vill ha) etc.
Att Apple gör mer vinst än valfritt Androidmärke är konstigt att vi ens diskuterar.
Apple är smartare än Androidtillverkare, de får ut mer pengar ur sin kund vilket är båda sidors mål antar jag.

Men som sagt, lite religiös känsla över vissa märken då folk försvarar att slippa ha alternativet med bättre skärm

Och innan vi har diskussionen om 120hz är bättre, varför har Apple det på vissa av sina skärmar annars?

Sen tror jag betydligt fler människor märker skillnad mellan 60-120hz än mellan bra 4g/5g täckning.
/M

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Medlem

En stor anledning till varför iPhone 12 inte fick en 120hz-panel handlar nog om tillgång (det säljs ju endå en o annan iPhone) och kvalite. De vill inte peta dit en panel som inte håller måttet.

Apple är inte alltid först ut med ny teknik, men när de väl satsar på ngt är de måna om kvaliten.

Visa signatur

Xbox Series X | Acer Nitro XV272UV | Razer BlackWidow V3 Mini HyperSpeed Yellow Switch | Razer DeathAdder V2 Pro HyperSpeed | Turtle Beach Stealth 600X GEN2 | Mitt galleri här på Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikaelmannen:

Jo dom har en annan syn än mig. Löda fast ramminnen i datorer, stänga ner prestanda för att försöka tvinga fram byten av telefoner, låsa ner så utdaterade imacs inte kan användas som skärm. Listan är lång.

Finns många Android telefoner som är statusprylar med. Med större batterier, bättre skärmar (efter vad vissa kunder vill ha) etc.
Att Apple gör mer vinst än valfritt Androidmärke är konstigt att vi ens diskuterar.
Apple är smartare än Androidtillverkare, de får ut mer pengar ur sin kund vilket är båda sidors mål antar jag.

Men som sagt, lite religiös känsla över vissa märken då folk försvarar att slippa ha alternativet med bättre skärm

Och innan vi har diskussionen om 120hz är bättre, varför har Apple det på vissa av sina skärmar annars?

Sen tror jag betydligt fler människor märker skillnad mellan 60-120hz än mellan bra 4g/5g täckning.
/M

Jag förstår att det är bekvämt att prata om andra saker istället för vad frågan handlade om men det är en värdelös nivå att föra en diskussion på. Vi pratade om skärmarnas uppdateringsfrekvens som ett tecken på att Apple håller tillbaka teknik för att maximera sin vinst, och att detta skulle vara ett tveklöst tecken på att det är en statussymbol. Vidare påstod du att Apple tjänar pengar på att skippa dyra skärmar.

Vi har aldrig diskuterat att Apple gör större vinst än valfritt Androidmärke. Frågan var om Apple snålar på skärmarna för att hålla bättre marginaler. Det påståendet är helt befängt då Apple är extremt seriösa med sina skärmar.

120Hz betyder inte bättre skärm. Det betyder en funktion som är bättre (än 60Hz eller 90Hz). En funktion utgör inte helheten. Nu råkar 120Hz inte ge den helhetslösning Apple vill ha så istället för att haka på trenden väljer Apple att vänta tills alla bitar är på plats.

Ja, Apple har upp till 120Hz på Ipad Pro. Det är LCD-skärmar och de lyckades implementera det utan att behöva kompromissa någonting. Att implementera det på telefonerna är inte samma sak.

Permalänk

Om jag inte tappar den i en flistugg eller lejonbur får min iPhone 8 räcka i ett par år till. Har inte sett något som fått mig att vilja byta, varken från Apple eller Android-sidan.

Visa signatur

The Macintosh uses an experimental pointing device called a 'mouse'. There is no evidence that people want to use these things
John C Dvorak

Permalänk
Medlem

Verkar som om med batteritiden har Apple totalt misslyckats med iPhone 12. Men inte konstigt då batterierna är mindre än i 11-serien. Men brasklappar för att alla info jag fått är från YouTube

I alla fall så krympt teknik, mindre batterier och inga laddare borde ju höja deras, host, låga marginaler. Kommer ändå hamna i händerna på dem när mini kommer då de är de enda som levererar en mobil som man kan ha i bröstfickan.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Verkar som om med batteritiden har Apple totalt misslyckats med iPhone 12. Men inte konstigt då batterierna är mindre än i 11-serien. Men brasklappar för att alla info jag fått är från YouTube

I alla fall så krympt teknik, mindre batterier och inga laddare borde ju höja deras, host, låga marginaler. Kommer ändå hamna i händerna på dem när mini kommer då de är de enda som levererar en mobil som man kan ha i bröstfickan.

Misslyckats? Absolut lite kortare än 11:a, men fortfarande räcker det en dag.

Bröstfickan avråder jag, krossade en 4:a genom att tappa den ur bröstfickan, bytte skärm för att någon dag senare tappa den igen ur bröstfickan...

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mindfighter:

Misslyckats? Absolut lite kortare än 11:a, men fortfarande räcker det en dag.

Bröstfickan avråder jag, krossade en 4:a genom att tappa den ur bröstfickan, bytte skärm för att någon dag senare tappa den igen ur bröstfickan...

Hoppas du har rätt om batteritiden. Men tror att fotar man och filmar lite så försvinner energin snabbt.

Och bröstficka på träningsklädsel menar jag och var otydlig där. Låst med en dragkedja.

Visa signatur

[AMD Ryzen 9 3900X] [ASUS GeForce RTX 2080 Ti] [LG OLED 55 C9 som skärm] [Samsung HW-Q96R till ljudet]

Permalänk
Medlem
Skrivet av yrfhar:

Hoppas du har rätt om batteritiden. Men tror att fotar man och filmar lite så försvinner energin snabbt.

Och bröstficka på träningsklädsel menar jag och var otydlig där. Låst med en dragkedja.

Fick min igår, höll batteritiden väl idag och den är absolut bättre än min XS (som jag bytte ifrån) när den var ny. Då bor jag utanför 5G täckning just nu, så det återstår att se hur 5G suger ur batteriet, men den har ju lite intelligens inbyggd, så 5G används bara om man har behov (d.v.s. tankar ner något o.s.v.) som jag förstått det.

Visa signatur

Dator: Mac

Permalänk
Medlem
Skrivet av DasIch:

Jag förstår att det är bekvämt att prata om andra saker istället för vad frågan handlade om men det är en värdelös nivå att föra en diskussion på. Vi pratade om skärmarnas uppdateringsfrekvens som ett tecken på att Apple håller tillbaka teknik för att maximera sin vinst, och att detta skulle vara ett tveklöst tecken på att det är en statussymbol. Vidare påstod du att Apple tjänar pengar på att skippa dyra skärmar.

Vi har aldrig diskuterat att Apple gör större vinst än valfritt Androidmärke. Frågan var om Apple snålar på skärmarna för att hålla bättre marginaler. Det påståendet är helt befängt då Apple är extremt seriösa med sina skärmar.

120Hz betyder inte bättre skärm. Det betyder en funktion som är bättre (än 60Hz eller 90Hz). En funktion utgör inte helheten. Nu råkar 120Hz inte ge den helhetslösning Apple vill ha så istället för att haka på trenden väljer Apple att vänta tills alla bitar är på plats.

Ja, Apple har upp till 120Hz på Ipad Pro. Det är LCD-skärmar och de lyckades implementera det utan att behöva kompromissa någonting. Att implementera det på telefonerna är inte samma sak.

Okej.. Så apple har alltså inte möjligheten att göra (beställa) en skärm på 90-120hz oled som är bra? Eller var det inte kostnadseffektivt?

Jag är inte mer misstänksam till Apple eller nåt annat bolag som uttalat existerar för att tjäna pengar, men Apple har flest kunder som säger "tack för att jag slapp få bättre saker för min slant"

Du tror de gör sina kompromisser för att vara snälla mot kunderna, jag tror de gör det för att maximera vinst (och apple håller med mig där om de inte blivit nonprofit på senaste). Sen gör de absolut inom ramarna för vad de tror de kommer undan med.
Sen om det är en värdelös nivå att prata om irrelevanta saker så vet jag inte om Apples ambitionsnivå med sina skärmar var det jag ifrågasatte, utan att det hoppar över nåt de hade kunnat implementera.

Om man sätter 120Hz lcd i nåt, så har man väl kompromissat? Allt innebär kompromisser eller? Batteritid? Oled?

Jag är som sagt inte ifrågasatt intelligensen hos folk som köper Apple så du behöver inte försvara dig eller dom, jag vet att de gör ytterst bra saker. Min synpunkt gäller försvarandet av alla deras beslut.
Om man försvarar Apples mjukvara, helhetssystem, enkelhet, användarvänlighet etc så är jag på. Då man börjar försvara att nån gör en en tjänst då det saknas saker faller man ju ur "produkttänket". Då blir det i min värld en statussymbol, en livsstil, religion etc.

"Fan det sög att det inte kom 120Hz i år, men jag vill ha den ändå" kan jag respektera.
"Bra att jag slapp 120Hz som alternativ" Begriper jag mindre.

Visa signatur

13700KF, RTX 3080ti, Arctic Freezer 360, 16GB b-die 3866-15-15-15, 1TB 970 Evo+28TB snurrdisk, Phanteks P400a, Samsung 34" Odyssey G5 C34G55T.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mikaelmannen:

Okej.. Så apple har alltså inte möjligheten att göra (beställa) en skärm på 90-120hz oled som är bra? Eller var det inte kostnadseffektivt?

Jo, de kan säkert få en bra skärm men de hade inte kunnat få den med ProMotion.

Citat:

Jag är inte mer misstänksam till Apple eller nåt annat bolag som uttalat existerar för att tjäna pengar, men Apple har flest kunder som säger "tack för att jag slapp få bättre saker för min slant"

Lägg ner.

Citat:

Du tror de gör sina kompromisser för att vara snälla mot kunderna, jag tror de gör det för att maximera vinst (och apple håller med mig där om de inte blivit nonprofit på senaste). Sen gör de absolut inom ramarna för vad de tror de kommer undan med.
Sen om det är en värdelös nivå att prata om irrelevanta saker så vet jag inte om Apples ambitionsnivå med sina skärmar var det jag ifrågasatte, utan att det hoppar över nåt de hade kunnat implementera.

Och deras vinst hänger inte ihop med att de har väldigt nöjda kunder?
Apple hade inte kunnat implementera sin höga standard på skärmar tillsammans med ProMotion och OLED.

Citat:

Om man sätter 120Hz lcd i nåt, så har man väl kompromissat? Allt innebär kompromisser eller? Batteritid? Oled?

Deras ProMotion LCD;er är ingen kompromiss med batteritid, tack vare just ProMotion och väldigt energieffektiva paneler, eller bildkvalitet.

Citat:

Om man försvarar Apples mjukvara, helhetssystem, enkelhet, användarvänlighet etc så är jag på. Då man börjar försvara att nån gör en en tjänst då det saknas saker faller man ju ur "produkttänket". Då blir det i min värld en statussymbol, en livsstil, religion etc.

Det är ett försvar av att inte lansera teknik som inte är färdig eller endast halvbakad. Det är också ett försvar av integriteten att inte göra någon halvmesyr bara för att folk förväntar sig det.

Citat:

"Fan det sög att det inte kom 120Hz i år, men jag vill ha den ändå" kan jag respektera.
"Bra att jag slapp 120Hz som alternativ" Begriper jag mindre.

Det är snarare "Tråkigt att det inte blev någon 120Hz i år, men bra av Apple att vänta om tekniken inte är redo".