Öppetköp på NetonNet

Permalänk

Öppetköp på NetonNet

Hej

För cirkus 40 dagar sen köpte jag en iPhone 11 Pro Max från NetonNet med vetskapen att det snart kommer en ny iPhone 12. Min tanke va när jag köpte telefonen att jag skulle utnyttja NetonNets väldigt generösa öppet köp på 90 dagar om man är medlem. För som jag förstår det ska det inte vara några problem att lämna tillbaka en produkt även om man öppnat och använt den. Har någon av er nyttjat denna och hur gick det i så fall?

Permalänk
Medlem

https://support.netonnet.se/hc/sv/articles/360000585705-Hur-f...

"Vi ger dig mycket förmånliga returvillkor. Detta för att du som kund skall känna dig så nöjd som möjligt med ditt köp. Du får returnera din vara, trots att du öppnat förpackningen och provat produkten. "

Provat, inte använt i 40 dagar.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem

Sjukt utnyttjande av systemet är vad det där är, verkligen inte vad det är till för.

Har inte utnyttjat den själv.

Permalänk
Medlem

Har använt det vid ett tillfälle för ~4 år sedan. Lämnade tillbaka ett par in-ear lurar efter ca en vecka, efter att ha använt dem. Blev förvånad över att de tog tillbaka dem. Tänker att de flesta butiker lär ha nekat av säkerhetsskäl.

@m4gnify: Håller definitivt inte med om det. Det är ju NetOnNet själva som satt upp villkoren, och det är med vetskapen om dessa som konsumenten handlar produkterna.

Visa signatur

---

Permalänk
Medlem

Att prova telefonen ja och sedan lämna tillbaks den. Att använda en telefon i 40 dagar är inte att prova. Det är att använda telefonen.

Visa signatur

Det är ingen brådska så länge man skyndar sej

Permalänk
Medlem

Du kan prova att lämna tillbaka den efter en så lång tids användning. Men jag skulle argumentera för att ett sådant utnyttjande går emot andemeningen i hur returpolicyn är menad att användas. Det handlar om att öka incitamenten till spontanköp genom att erbjuda en lång period under vilken produkten kan provas. Att prova en produkt skulle jag betrakta som varsam användning i kanske några timmar, på sin höjd. Det handlar om att erbjuda kunden möjlighet till inspektion av produkten likt vad man skulle kunna i en butik.

Att se det som 90 dagars gratis lån mot pant får det att vridas i magen på mig. Det är pinsamt.

Permalänk
Medlem

Riktigt vidrigt beteende och jag hoppas det inte går igenom!

Visa signatur

R9 5950X| Noctua NH-D14 | Corsair Vengeance K70

Permalänk
Medlem

Det beror väl på i vilket syfte man gör det.

Jag returnerade ett grafikkort idag. Inköpt i augusti, med ambitionen att spela. Sen tänkte jag returnera och köpa ett 3070, men kort därpå så började jag på med annat. Datorn har sedan i mitten på sept stått orörd. Total tid kanske grafikkortet varit igång 20ish timmar idle. Kör lite benchmarks i heaven, men det är enda gången jag belastat kortet.

Jag kände istället att det var ett sjukt onödigt köp och vill istället investera pengarna för att komma närmare min vision om att starta ett eget företag inom custom sleeving.
Datorn står ju ändå bara där, avstängd.
Jag hade 2 val, sälja beg och gå med en rejäl förlust eller utnyttja öppet köp.

Ja kortet kan anses vara mer än bara "provat", men öppet köp måste väl ändå också gälla om man av andra anledningar än ond tro, vill ångra sitt köp? Är jag en rövhatt för att jag utnyttjade detta i sista stund?

Visa signatur

Ryzen 5 3600 | Rog strix B450-F gaming | 16GB XPG spectrix D60G CL 14 | Gigabyte 2060 Super Aorus | NZXT C650 | NZXT Kraken X62 | NZXT H510 elite

Permalänk
Medlem
Skrivet av enial:

Det beror väl på i vilket syfte man gör det.

Jag returnerade ett grafikkort idag. Inköpt i augusti, med ambitionen att spela. Sen tänkte jag returnera och köpa ett 3070, men kort därpå så började jag på med annat. Datorn har sedan i mitten på sept stått orörd. Total tid kanske grafikkortet varit igång 20ish timmar idle. Kör lite benchmarks i heaven, men det är enda gången jag belastat kortet.

Jag kände istället att det var ett sjukt onödigt köp och vill istället investera pengarna för att komma närmare min vision om att starta ett eget företag inom custom sleeving.
Datorn står ju ändå bara där, avstängd.
Jag hade 2 val, sälja beg och gå med en rejäl förlust eller utnyttja öppet köp.

Ja kortet kan anses vara mer än bara "provat", men öppet köp måste väl ändå också gälla om man av andra anledningar än ond tro, vill ångra sitt köp? Är jag en rövhatt för att jag utnyttjade detta i sista stund?

När NetOnNet bestämde sin policy för öppet köp så hade de självklart räknat på det. De kom säkerligen fram till att den policy som de valde att satsa på skulle gå med vinst totalt sett, även om enskilda fall kan ge en förlust.

Skulle tro att folk i allmänhet inte är så värst benägna att lämna tillbaks en vara efter en längre tid även om de inte använder den så mycket som de tänkt, utan att det mest är när de är riktigt missnöjda med en vara som de gör det. De flesta som utnyttjar öppet köp gör det sannolikt under de första dagarna/veckorna, och att ha ett långt öppet köp blir då inte så jättekostsamt för företaget jämfört med ett kortare.

Ditt fall tillhör sannolikt ovanligheterna, men är likväl något de tagit höjd för när de bestämde sin policy. Att spela enligt reglerna är knappast rövhatteri.

Kan dock säga att jag knappast skulle gjort så själv...med billigare saker så hade jag sannolikt inte brytt mig tillräckligt, och med dyrare saker gör jag alltid noggrann research före köp, så i de fallen är jag sällan lockad att använda öppet köp. När jag använder öppet köp så är det oftast så att jag lämnar tillbaks inom några dagar...t.ex. om jag köpt en matta som visar sig inte matcha min soffa eller liknande.

Visa signatur

Laptop: Dell Latitude E7270 | 12,5" FHD IPS | i5-6300U | 16GB RAM | 500GB SSD
Laptop: MacBook Air 13"
NUC: Intel i5-4250U | 8GB RAM | 250GB SSD

Permalänk
Medlem

Definitionsfråga som ingen kan svara 100% på. Som det framgår av tidigare kommentar så avser det ju att prova inom en 90 dagars period. Istället för att prova direkt du får produkten så kan du öppna och prova produkten efter 75 dagar.

Skulle säga det är tämligen enkelt för NetOnNet att neka ditt öppet köp efter kollat hur mycket du använt den. Sen göra ett avdrag pga värdeminskning då du använt produkten och inte endast provat den.

Permalänk
Inaktiv

Jag har använt öppet köp på NetonNet efter ca 60 dagar.

En klocka jag använt regelbundet, i princip varje dag under den perioden. Var inga problem att lämna tillbaka och få alla pengar tillbaka.

Tänk på att det viktigaste är inte hur mycket du använt den, utan vilket skick den är i. Det ska vara nyskick.

Öppet köp är mao hos NetonNet lika förmånligt som de säger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gorian:

Har använt det vid ett tillfälle för ~4 år sedan. Lämnade tillbaka ett par in-ear lurar efter ca en vecka, efter att ha använt dem. Blev förvånad över att de tog tillbaka dem. Tänker att de flesta butiker lär ha nekat av säkerhetsskäl.

@m4gnify: Håller definitivt inte med om det. Det är ju NetOnNet själva som satt upp villkoren, och det är med vetskapen om dessa som konsumenten handlar produkterna.

In-ear är hygienprodukter, så i alla fall idag ska de inte ta tillbaka sådana om inte förpackningen är förseglad. Sedan följer ju vissa inte regler och de kommer få skrotas för de får inte säljas. Min flickvän får nästan dagligen neka folk för de "köpt fel" och "bara öppnat". De varnar alltid om detta och står på kvittot.

Är något I nyskick spelar det väl ingen roll om det använts i 90 dagar. Är det repor eller så blir det avdrag. Däremot skulle jag ju inte ta ut ett grafikkort I 90 dagar spela och lämna tillbaka. Även om tanken slagit mig att man kan.