Uppgradera ca 8 år gammal dator

Permalänk
Medlem

2500k med multipel 44 verkar de flesta klara av utan att skruva på något annat. Min efter 9 år i 4.5 fick jag precis höja vcore med 0.0125 för att sluta bråka. Sjunger på sin sista vers verkar det som...

Permalänk
Medlem
Skrivet av spinxen:

Man kan diskutera det i evighet, bäst att testa sig fram. Men ett nytt 1650 Super kostar mer än vad hela datorn är värd.

Nja, ett 1650 Super kan man få för 1800:- och jag misstänker att vi får flera reatillfällen ju längre hösten lider.

Dessutom är det snabbare än ett 1060 6 Gb, det drar mindre ström och det går att ta med till nästa dator eller sälja om det kniper.
ett 1650 super är ju 3 år nyare än ett 1060 med allt det innebär med drivrutiner etc.

Betydligt mindre risk för strul och förluster än att köpa ett begagnat 1060 som man inte vet så mycket om skicket.

Permalänk
Medlem

Tackar återigen för alla åsikter! Har kommit fram till att åtminstone börja med att enbart utöka RAM-minnet och byta grafikkort, så tar jag eventuellt tag i CPU efter det. Angående det förstnämnda, behöver minnena vara av samma sort som de 2x4 jag redan har, eller kan jag köpa nya från ett annat märke? Eller är det kanske lika bra att investera i ett nytt kit och ersätta mina befintliga helt?

Angående GPU är jag fortfarande kluven. Har även fått påtryckningar från annat håll att ett beg 970, om man helt bortser från att det drar mer ström, är det bästa kontra 1060 och 1650. Så om man bortser från både strömförbrukning och även pris, vilket är bästa valet rent prestanda-mässigt och med minst risk för strul?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sannerz:

Tackar återigen för alla åsikter! Har kommit fram till att åtminstone börja med att enbart utöka RAM-minnet och byta grafikkort, så tar jag eventuellt tag i CPU efter det. Angående det förstnämnda, behöver minnena vara av samma sort som de 2x4 jag redan har, eller kan jag köpa nya från ett annat märke? Eller är det kanske lika bra att investera i ett nytt kit och ersätta mina befintliga helt?

Angående GPU är jag fortfarande kluven. Har även fått påtryckningar från annat håll att ett beg 970, om man helt bortser från att det drar mer ström, är det bästa kontra 1060 och 1650. Så om man bortser från både strömförbrukning och även pris, vilket är bästa valet rent prestanda-mässigt och med minst risk för strul?

Ja, om du inte kan hitta samma typ av minne med samma parametrar rekommenderar jag att du köper nyt kit.

På fråga 2 så tjatar jag vidare på 1650 super (OBS Super, inte den vanliga). För budget är 1650 super ett litet mirakel i energieffektivitet och prestanda och den är snabbare än både 1060 och 970.

Inget av nämnda kort är dåliga och det är inte framförallt prestanda som gör att jag rekommenderar 1650 super för 1080 spelande utan att det är så pass strömsnålt = svalare = tystare OCH nyare.

Dessutom är 1060 4+ år gammalt, 970 är 6+ år gammalt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sannerz:

Tror faktiskt att tiden för 970 har nått världs ände . Ett väldigt bra och på den tiden grymt kort men tror inte det finns drivrutiner för 700 serien längre nya uppdateringar ( Rätta mig om jag har fel ) . I så fall är det ett år kvar innan du förlorar drivrutinstöd .

Permalänk
Medlem
Skrivet av KAN1N:

Köp ett begagnat grafikkort och Ram som flera skriver. Börja där och se om du tycker att prestandan räcker att prestandan räcker. Notera att CPU är överklockad i Ultra settings videos, men skulle du tycka att din CPU är för trög när du köpt typ 1060 och lite Ram kan du ju då välja att skaffa en lite snabbare CPU eller be någon snäll Sweclockare hjälpa dig överklocka

Low settings GTX 960 2500K:
Här är ett bra exempel på vad nytt beggat GTX 960 grafikkort gör.
https://www.youtube.com/watch?v=qdViSzQMfNo
Både CPU och GPU går i 100% i vissa lägen trots att grafiken är på LOW. Tungdrivet spel Witcher 3. Kan du tänka dig spela i Low settings så flyter det på finfint dock.

Ultra settings GTX 1080 2500K:
Här är ett exempel på vad ett GTX 1080 gör på din dator:
https://www.youtube.com/watch?v=rxOreDPfFPM
Sjukt nog pallar CPU 60 fps i Ultra med din CPU utan att gå upp i 100% allt för ofta. Dock skulle jag lägga till lite mer Ram om du skaffade ett starkare grafikkort.

Ultra settings GTX 1060 2500K:
https://www.youtube.com/watch?v=YA4wffI-sv0
Här känns ju som en sweetspot med tanke på pris också. Köp ett beggat GTX 1060 och 8GB ram extra så kan du spela Witcher 3 i Ultra utan problem

1060 på 2114Mhz när en den har 1500Mhz i grund utförande att skrämma upp den i 30% tror jag inte många gör.

Permalänk
Medlem

Okej tror ni övertygat mig, 1650 Super it is.. Bör jag avvakta med att köpa det, vet inte om det tex förmodas droppa i pris eller så inom snar framtid? Eller vänta till typ black friday?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sannerz:

Okej tror ni övertygat mig, 1650 Super it is.. Bör jag avvakta med att köpa det, vet inte om det tex förmodas droppa i pris eller så inom snar framtid? Eller vänta till typ black friday?

Priset kommer att gå ner, men förvänta dig inga dramatiska förändringar, ett par hundringar upp till en 500-lapp. Finns inte så stora marginaler att droppa priserna. Däremot kanske det kommer att dyka upp några till bra pris på begagnadmarknaden.

Men allt beror på hur ivrig eller tålmodig du är, men någon gång måste man ju hoppa på tåget