Fler 3DMark-resultat visar AMD "Big Navi" i överläge mot Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Reflektioner är ju bara en del av RT, du har upplysning och skuggor också. Tycker ljuset de gjorde i Metro är helt magiskt. Sedan fattar jag inte att man inte vill ha det för det äter FPS. Kör du alla dina spel i lägsta kvalité för att högre inställningar äter FPS också?

Korrekt. Kort och gott är ray-tracing en teknologi som simulerar ljus. Sedan är det väl nivåer det handlar om här? Som RTRT är implementerat idag så är det inte värt att offra en hel del prestanda för vad man får. Då är skillnaden markant mer om man drar på lägsta inställningar.

RTRT är framtiden.. detta vet både Nvidia och AMD. Däremot är teknologin omogen och därför borde man vänta en eller två generationer till innan man slår till hårt. I alla fall om man frågar mig. DLSS däremot är väldigt trevligt och jag hoppas AMD har något svar på det.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Ja alltså.. Det blir ju ett avvägande man som konsument får göra nu när det inte längre går att jämföra äpplen och äpplen. Om nu AMD vid sitt avtäckande utlovar en motsvarighet till DLSS, så tror jag många kommer köpa in på det. Jag hoppas såklart på ett konkurrenskraftigt pris, men det tror jag inte riktigt på i det här segmentet. Som Paul tar upp i videon så diskuterade AMD ett pris om 50 USD lägre än nvidias motsvarighet, men det var alltså innan de insåg att de skulle kunna konkurrera rakt av med sitt näst bästa kort mot 3080 och vinna vid 1440p. Eftersom nästa generations konsoler alla kör RDNA2 så tror jag kanske på "fine whine" från AMD även om första generationens RDNA2 kommer ha sämre ray tracing-prestanda än nvidia. Majoriteten spelutvecklare lär inte lägga för mycket krut på ray tracing om konsolerna inte klarar av att hantera det. Sen får du mer vram med AMD här också.

Det som jag tror kanske kommer pressa ner priserna något är väl som sagt det faktum att konsolerna blir förhållandevis prisvärda jämfört med grafikkort. Får du en hel konsol med sjukt snabb lagring hand kontroll etc. för ett lägre pris än vad grafikkorten i det näst högsta segmentet, ja då tror jag folk kommer spela grafiskt tunga spel på konsol och satsa på billigare grafikkort till PC som får agera plattform för typ e-sporttitlar istället. Det är lite vad jag funderar på själv faktiskt. Köpa konsol istället för nytt grafikkort och vänta på mellansegmentet för grafikkort. Men vem vet... Kanske att AMD avtäcker något mer prispressat också? Vore oavsett skönt om det fanns kort ute på marknaden, för just nu väntar alla bara vilket gör att begagnatmarknaden även den har stagnerat helt.

Konsoll är ju egentligen inte riktigt så billigt när man tänker på att spelen kommer kosta 800kr/st. PS5+två spel och PSN-prenumeration så är man redan över 3080 i pris. Funderade själv på att göra så men eftersom spelen är så dyra kan man lika gärna uppgradera datorn och spara i längden.

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Inaktiv

ANvidis är bäst, 0.01% protest

Permalänk
Inaktiv

Stämmer siffrorna blir det riktigt intressant! Har ett 3080 TUF OC bokat sedan lanseringen men nyhetens behag är över på den.

Siffrorna för Raytracing såg inte jätteroliga ut, men ärligt talat var det en av 3000-seriens svaga punkter med. Förväntade mig mer ifrån 3000-serien mot för 2000-serien. Måste ändå kombineras med DLSS för att få ut ens acceptabel prestanda.

Risken att jag hinner få mitt kort innan lanseringen är minimal så blir helt enkelt att läsa recensioner vid lanseringen och ta beslutet då. Finns 6800, och gärna 6900, att ens köpa så är det god chans att det blir detta kort istället. Sedan har effektivitet en stor betydelse då jag kör SFF. 3080 påminner om ett gammalt maxklockat Radeon-kort.

Deadline är som alltid Cyberpunk 2077, inget kort vid lanseringen så blir det troligen helt att skita i uppgradering denna gen och kör tills mitt 1080Ti slutar fungera eller 4000 respektive 7000-serien släpps.

Permalänk
Medlem
Skrivet av serverfel:

Om detta stämmer och om priset är rätt så kommer jag vara 100% amd nästa år för första gången sedan Athlon XP & Radeon 9700

Ååå, minnen. Ati Radeon 9700 Pro, Intel P4 @2.8GHz, 512MB RAMBUS..

Visa signatur

HTPC

Permalänk
Medlem

AMD för 4k gaming och Nvidia för 1080p raytracing.?

Visa signatur

Corsair 7000D Airflow > 2x Alphacool NexXxus 420mm Rads > EK Quantum Kinetic TBE 300 >
AMD 5900X > Aorus X570 Master > G.Skill 32gb @ 3733mhz CL14 > 6900XT Liquid Devil Ultimate
Skärmar: > Acer 31,5" 2160p@144hz > 27" 1440p@60hz
Garaget.org > Ford Focus ST mk3 Stage 2

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Det är nog väldigt svårt att avgöra exakt vilken ’kvalitet’ dlss har i sina ’pixlar’ i den slutgiltiga upplösningen. Ingen vet och upp till var och en att välja vad man prioriterar. Om jag hade ett kort med DLSS hade jag nog använt det oftast, absolut, men det betyder inte att ett test skulle vara jämförbart mellan två GPUer om bara ena kör med funktionen aktiverad.

Skulle vara intressant och se hur mycket det skulle märkas om man körde lite side-by-side med massa datorer med olika kort och funktioner aktiverade i samma spel. Tror dock resultatet skulle bli samma som för LTT när de testade NVME vs SATA och upplevelsen var typ helt random och många satte SATA som snabbast eller näst snabbast...

Oavsett. Ingen vits att försöka jämföra DLSS med oskalat. Inte i ett prestandatest i alla fall. Dessutom kan väl DLSS skala mer än bara 50%? Går väl att köra DLSS:1440p->8K också. Är set då bättre än 4K native? Ingen aning... men det går inte att testa dessa helt olika saker och göra vettiga jämförelser, det var bara det jag menade.

Håller inte helt med. Dagens prestandajämförelser har fastnat i det förflutna där man jämför två varianter ger exakt samma bildkvalitet. Ja, jämförelsen blir enkel om bilden är identisk, men blir det en relevant jämförelse?

Om nu DLSS är så pass bra att jag som spelare vill använda det, då blir den relevanta jämförelsen med AMD-kort och inställningar som renderar en ungefär likvärdig bild. Varför skulle jag bry mig om Nvidias nativerendering om DLSS är det jag använder?

Klart att det är svårt rangordna bildkvalitet på olika bilder, men det borde gå.

Permalänk

Undrar hur mycket detta drag från Amd kommer piska på nvidia i framtida releaser vad gäller releasedatum, tid och prestanda.
Hoppas vi aldrig får se en turding igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av M89:

Så fort man sätter igång Raytracing så sticker Nvidia iväg.

Kanske inte så konstigt, då detta är amd´s första implementering av Raytrace. Nvidia är inne på gen2 och den gen1 (rtx2xxx) va väl inte mycket att hänga i julgran även om jag själv tillhör den lilla skara som föredrar ögongodis framför 150+ fps

Visa signatur

Skärm: Acer XB271 HU, Keyboard: Corsair k95
Moderkort: Asus Prime-A Z690, GPU: RTX 4080
CPU: Intel i7 13700k, Ram: 32Gb DDR5 6000Hz
Chassi: Lian Li Lancool 3, Högtalare: ALTEC LANSING 5.1 THX
Disk 1: WD 850x 1Tb, Disk 2: WD 850x 2Tb,PSU: Seasonic Prime 1000w

Permalänk
Medlem

Spännande vecka, helt klart. Har det läckt ut något om när de finns i butikerna? Det vore ju mumma om de släpps samma dag som Zen 3. "Available November 5", det vore en snygg avslutning av presentationen.

Knappast troligt dock, men drömma kan man ju.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spelaspel:

Konsoll är ju egentligen inte riktigt så billigt när man tänker på att spelen kommer kosta 800kr/st. PS5+två spel och PSN-prenumeration så är man redan över 3080 i pris. Funderade själv på att göra så men eftersom spelen är så dyra kan man lika gärna uppgradera datorn och spara i längden.

Och spelen till PC är gratis?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av HenrikM:

Och spelen till PC är gratis?

Jämförelsevis, snudd på. Allmänt lägre priser, många olika store fronts, Game Pass och Humble Bundle för att välja några.

Många som säger att de ska köpa PS5 verkar välja den utan läsare och är då helt låst i Sonys walled garden med höga priser i deras butik och ingen möjlighet att sälja sina spel eller byta/låna av andra.

Permalänk

Ja, åtminstone på Epic game store

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Jag hoppas verkligen att AMD är med i matchen denna runda, trots att jag redan sitter på ett 3090.
Konkurrens är bara positivt för marknaden och framtiden.
Är dock fortfarande på tok för tidigt att säga hur bra dom faktiskt är med vid det här laget.
Att dom har något som kan vara med och slåss med något av nvidias 3000 serie kort är ju redan rätt tydligt, men att det kommer bli "nya prestanda kungen" som många här verkar ta som fakta redan, är lite väl.

Jag stör mig så fett mycket på Mores law is dead.
Han drar ut på allt så sjuuuuuuuukt mycket, och repeterar samma sak om o om igen.
Och så pratar han konstant om hur "rätt" han haft yada yada yada.
Fattar att han vill få in reklam o grejer, men han gör det så överdrivet mycket.
En video som han kunde fått in lika mycket info på 5min med, och dragit ut den till 10 som dom flesta andra YT nissar gjort, drar han ut till 20-30 min istället.

Sen om man sitter och gissar lika mycket som moores law is dead är det ju inte konstigt att man träffar rätt ibland. Har dock nästan helt slutat använda YT just av den anledningen att alla sitter och drar ut på all info till förbannelse. Så Moores law is dead har jag bara gett en chans, möjligt att hans övriga videos håller bättre nivå

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spelaspel:

Konsoll är ju egentligen inte riktigt så billigt när man tänker på att spelen kommer kosta 800kr/st. PS5+två spel och PSN-prenumeration så är man redan över 3080 i pris. Funderade själv på att göra så men eftersom spelen är så dyra kan man lika gärna uppgradera datorn och spara i längden.

Uppgradera datorn kan naturligtvis också vara dyrt. Många behöver ju uppgradera moderkort, CPU och kanske lagring också. Sedan kostar ju inte alla spel 800kr, är väl snarare väldigt få som gör det. Måste man dessutom inte ha allt direkt när det släpps så kan man komma undan rätt mycket billigare. Sedan är det ju även så att du får något i nya Xboxen men framförallt i PS5 som du inte har möjlighet att få på PC idag, oavsett hur mycket pengar du lägger.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk

Låter som man ska avboka sitt 3080 nu.

Visa signatur

"On the frontlines there is only one commandment... THOU SHALT KILL"

Permalänk
Medlem

För mig är Ray Traycing vinnaren, så ifall AMD kan konkurrera där så väljer jag gärna dem. Skulle kännas otroligt tillfredsställande att avboka korten från papperslanseringen!

Visa signatur

MB: Asus ROG Strix Z370-E Gaming // CPU: Intel Core i7-8700K
GPU: Asus RTX 3080 TUF OC // Acer Predator XB271HU
RAM: Corsair 16GB DDR4 3000Mhz // PSU: Corsair 750W HX
SSD: Samsung 840 Pro 128GB + 850 EVO 250GB + 850 EVO 500GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon5930:

Jämförelsevis, snudd på. Allmänt lägre priser, många olika store fronts, Game Pass och Humble Bundle för att välja några.

Många som säger att de ska köpa PS5 verkar välja den utan läsare och är då helt låst i Sonys walled garden med höga priser i deras butik och ingen möjlighet att sälja sina spel eller byta/låna av andra.

Det säljs ju en del nycklar online, men det verkar tyvärr vara rätt tunt med nycklar till europeiska marknaden.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Inaktiv

Finns två utfall här, antingen att Nvidia stressade ut sina nya grafikkort när de fick insider-info om att AMD har killer-kort på gång, eller så blir det som förut att AMD är mycket snack/hype och sen levererar de inte.

Ladda med popcorn...

Permalänk
Medlem

Vad spelar detta för roll.. om 2v har NVIDIA något nytt på gång som överrumplar AMD.. 2v senare har AMD samma sak på gång.. att folk aldrig lär sig.

Köp märket du vill ha som du alltid köpt så blir de bra.
Intel och Nvidia för en annan, så enkelt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wiggin:

För mig är Ray Traycing vinnaren, så ifall AMD kan konkurrera där så väljer jag gärna dem. Skulle kännas otroligt tillfredsställande att avboka korten från papperslanseringen!

AMD äger konsolmarknaden. RT-implementationen i RX6000-korten är antagligen demsamma som i konsolerna (RDNA2 i både 6000 och konsolerna). Utvecklarna optimerar i första hand för konsol.
Så de siffror vi ser på RT-prestanda vid lansering är antagligen långt ifrån representativt för spel som kommer om bara ett år och framförallt 2022+.
Så köper man grafikkort för att spela på i mer än 1 år så skall man nog inte lägga alltför stor vikt på RT-prestanda nu i November 2020.

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av opA:

Vad spelar detta för roll.. om 2v har NVIDIA något nytt på gång som överrumplar AMD.. 2v senare har AMD samma sak på gång.. att folk aldrig lär sig.

Köp märket du vill ha som du alltid köpt så blir de bra.
Intel och Nvidia för en annan, så enkelt

Märkligt sätt att resonera.

För ca 3 år sedan ville jag ha ett kraftfullt grafikkort och köpte det som gav mest då, nämligen 1080Ti. Ett halvår senare ville jag ha det bästa kort som gick att få tag i för ca 2-3000 och valde RX580 för en annan dator här hemma. Visst, jag är en sådan som tycker det är kul att läsa tester, men jag ser till att för den summa jag är villig att betala få det bästa möjliga för mina behov. Så borde de flesta resonera, oavsett produkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Don_Tomaso:

Håller inte helt med. Dagens prestandajämförelser har fastnat i det förflutna där man jämför två varianter ger exakt samma bildkvalitet. Ja, jämförelsen blir enkel om bilden är identisk, men blir det en relevant jämförelse?

Om nu DLSS är så pass bra att jag som spelare vill använda det, då blir den relevanta jämförelsen med AMD-kort och inställningar som renderar en ungefär likvärdig bild. Varför skulle jag bry mig om Nvidias nativerendering om DLSS är det jag använder?

Klart att det är svårt rangordna bildkvalitet på olika bilder, men det borde gå.

Ja, den är relevant. Enda sättet att jämföra just "prestanda" är att eliminera andra variabler. Men försökte förut framstå som bättre prestanda genom att fuska i drivrutinerna med resultatet olika bildkvalitet och även om det knappt syntes så blev det ett herrans liv när det till sist upptäcktes.

Så ja, om man skall jämnföra prestanda i 1080p så skall korten självklart rendera i den upplösningen.

Sedan kan man ha en egen avdelning som man kallar upsampling där man subjektivt får bedöma bildkvalitet och presentera prestanda gälla de det om man vill.

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Keeper of Traditions
Skrivet av The Kristoffer:

Som förhoppningsvis leder till prissänkningar på 6000-serien, som förhoppningsvis leder till humana priser till rimlig prestanda igen...

Det var länge sedan man kunde få bättre prestanda till lägre pris år för år. Känns som att prestandan cementerat sig vid ett pris och vill man ha nog för 1440p så måste man pynta minst 5k för något drägligt, samma som för 5 år sedan.
Vad hände med top of the line för 3000 sek?

Det kommer knappast hända, men om 3080 sänks en bit och faktiskt går att köpa så är jag nöjd

Visa signatur

|| Intel 8700K || Asus RTX 4070 TI Super TUF || Samsung 750 EVO 500GB & Kingston A2000 1TB & Samsung 960 EVO 250GB || Corsair RM 850x || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Permalänk
Medlem
Skrivet av inquam:

Ja, den är relevant. Enda sättet att jämföra just "prestanda" är att eliminera andra variabler. Men försökte förut framstå som bättre prestanda genom att fuska i drivrutinerna med resultatet olika bildkvalitet och även om det knappt syntes så blev det ett herrans liv när det till sist upptäcktes.

”Förut”? När det kommer "optimerade drivrutiner för XX" som ger bättre prestanda, är det precis sånt här det handlar om. Det försvann aldrig, det blev mainstream och accepterat.

Permalänk

Man får hoppas att det blir bra så vi får vi konkurrens. Nvidias 2000 serie var ju inte rolig med det höga priset.
Sedan hoppas jag att billiga grafikkort får mer minne så att mindre tvingas köpa de dyra grafikkorten som egentligen riktar sig år proffsen.

Permalänk
Medlem

Sitter själv med ett GTX 1070 kort som jag aldrig riktigt blivit polare med, känns instabilt och ingen bra prestanda i mitt tycke.
Inget värsting kort men hade nog väntat mig mer.

Tillbaka till AMD och hoppas på dem.

Kör även ryzen 2600, nöjd men inte impad, min i4790 (inte K) kändes helt klart vassare.. kanske tillbaka till Intel eller så får jag kika på optimera burken via settings.

Permalänk
Medlem
Skrivet av arowe17:

Ååå, minnen. Ati Radeon 9700 Pro, Intel P4 @2.8GHz, 512MB RAMBUS..

Far Cry och Doom. Det va väl det man spelade då för att testa systemet?

Visa signatur

Min musik: https://www.youtube.com/channel/UCZKidNeIKsz8LZMO3VRcBdQ

Ryzen 3900x. Skärm: AOC cu34g2x/bk 144hz 34" ultrawide. RTX 2080ti

Laptop: MSI GT80 Titan Sli

Permalänk
Skrivet av The Kristoffer:

Som förhoppningsvis leder till prissänkningar på 6000-serien, som förhoppningsvis leder till humana priser till rimlig prestanda igen...

Det var länge sedan man kunde få bättre prestanda till lägre pris år för år. Känns som att prestandan cementerat sig vid ett pris och vill man ha nog för 1440p så måste man pynta minst 5k för något drägligt, samma som för 5 år sedan.
Vad hände med top of the line för 3000 sek?

Inflation och högre purchasing power hände. Bland annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Märkligt sätt att resonera.

För ca 3 år sedan ville jag ha ett kraftfullt grafikkort och köpte det som gav mest då, nämligen 1080Ti. Ett halvår senare ville jag ha det bästa kort som gick att få tag i för ca 2-3000 och valde RX580 för en annan dator här hemma. Visst, jag är en sådan som tycker det är kul att läsa tester, men jag ser till att för den summa jag är villig att betala få det bästa möjliga för mina behov. Så borde de flesta resonera, oavsett produkt.

Det är också märkligt att många inte verkar förstå att det faktiskt är OK att köpa ett annat märke även om det inte är det mest prisvärda. Om det känns bättre för någon att köpa Nvidia så är det OK. Även om det på pappret rent tekniskt är ett sämre köp. Men det är ju sällan det är helt åt skogen stor skillnad på prestandan och priserna.

Låt folk köpa vad dom.

Det finns dock tillfällen när det är bra att informera och diskutera felköp. Det finns tex folk som tror ”Intel är bättre i spel” och köper typ en 10300 i3 i tron om att den är bättre än Amd 3600. (Grovt exempel)

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken