Permalänk
Medlem

Vardagsrumsdator

Hej på er!

För många, många, år sedan var jag inne i den här bygga-dator-världen. Men mycket vatten har flutit under broarna sedan dess och jag insåg nu när jag började leka med tanken på att bygga ihop en dator att jag inte har någon koll längre. Det jag minns från min tid var att det var viktigt att hårddiskarna snurrade 7200 varv i minuten och inte vara 5400, men nu för tiden verkar de inte ens snurra!

Hur som haver. Det är dags att pensionera den gamla datorn och låta den nya flytta in i vardagsrummet. Prioritetsordningen för datorn är liten > tyst > snygg > prestanda. Typ. Jag satt och klickade runt på Inet men märkte snabbt att jag inte har en susning om vad jag sysslade med. Prestandamässigt så behövs det nåt som orkar mer VR och som gärna får hålla ett tag.

Jag har ett 1080ti och övrig kringutrustning redan men resten måste nog köpas nytt. Jag vill att Inet sätter ihop datorn vilket ju bland annat begränsar CPU-fläktens vikt.

Så, för att sammanfatta. Fungerar de här sakerna tillsammans? Är nåt onödigt kraftigt eller onödigt slött? Fattad det något?

Hit me!

https://www.inet.se/kundvagn/visa/14321780

Permalänk
Medlem

En tanke som direkt slagit mig är om det behövs fler saker till chassit? Fläktar osv.

Permalänk
Medlem

Snabba tankar:

- Chassit verkar väldigt dyrt. Känns som att du borde kunna halvera priset för ett vettigt chassi. Kan inte så mycket om just SFX modeller dock.
- Du vill ha liten och tyst: Då hade jag inte varlt en 10900k då dessa kan tugga en hel del ström = massa värme. För det du ska använda din dator till hade nog en Ryzen 3600 varit perfekt. Ligger på 65W strömförbrukning och tvivlar på att du kommer märka någon som helst skillnad i prestanda för dina spel.
- Du vill ha snabbare ram. 3600 mhz, cl 18 kostar nästan ingenting extra mot det du valt. Kör på det istället.

Small formfactors problem är ju nästan alltid att få bra kylning i litet format. Men det är ju inte alltid att "litet" behöver vara "litet". Jag t.ex har inte så mycket höjd i mitt vardagsrumsskåp, däremot så kan jag ha väldigt breda chassin (typ som en klassisk förstärkare). Kan ju vara något att fundera på vad det är som begränsar dig och om du kan göra det lite lättare för dig själv i så fall.

Permalänk
Medlem

Tack för återkopplingen!
Chassit är hittills det enda som fått godkänt här hemma vad gäller storlek och skönhet

Aha, stod nåt om 2933 mhz på moderkortet, men man kan alltså ha snabbare utan problem? Bra!

Stod nåt om 65W även på den processorn jag valde, men ja, det jag är ute efter är nåt som håller sig kallt. Ryzen som gäller då alltså?

Permalänk
Medlem
Skrivet av steffe20:

Tack för återkopplingen!
Chassit är hittills det enda som fått godkänt här hemma vad gäller storlek och skönhet

Aha, stod nåt om 2933 mhz på moderkortet, men man kan alltså ha snabbare utan problem? Bra!

Stod nåt om 65W även på den processorn jag valde, men ja, det jag är ute efter är nåt som håller sig kallt. Ryzen som gäller då alltså?

Det chassit är mycket fint, men också svårt att hitta komponenter till. Till exempel är din Noctua kylare tre gånger så hög gentemot vad chassit stödjer. Var är det för något 1080 TI kort du har? Det kan också vara svårt att få plats, beroende på modell.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Det chassit är mycket fint, men också svårt att hitta komponenter till. Till exempel är din Noctua kylare tre gånger så hög gentemot vad chassit stödjer. Var är det för något 1080 TI kort du har? Det kan också vara svårt att få plats, beroende på modell.

Stort tack för återkopplingen! Det här var svårare än vad jag trodde

Kortet är en MSI GTX 1080 Ti Armor. Är det kört med den?

Permalänk
Medlem

Chassit du bör köra med:
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5421876

Sen kan du få 1001 tips på vilka komponenter som passar bäst i den här:
https://www.sweclockers.com/forum/trad/1604641-cooler-master-...

Visa signatur

Error 404, System not found!

Permalänk
Medlem
Skrivet av steffe20:

Stort tack för återkopplingen! Det här var svårare än vad jag trodde

Kortet är en MSI GTX 1080 Ti Armor. Är det kört med den?

Nej. Det ska tydligen vara 5, 1 respektive 4 millimeter över, om du inte sätter in vattenkylning.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Nej. Det ska tydligen vara 5, 1 respektive 4 millimeter över, om du inte sätter in vattenkylning.

Mer marginal behöver man ju inte!
Nä men inser lite här att jag tagit mig vatten över huvudet. Jag rekapitulerar och börjar snegla på lite större chassin helt enkelt.

Tack alla!

Permalänk
Medlem

Kanske ett Fractal Design Define Nano S vore ett passande chassi.

Visa signatur

I5 9600K | 16GB CORSAIR | AORUS MASTER-CF | 1TB SAMSUNG 970 NVME | CORSAIR 850W | PHANTEKS ENTHOO | msi g241, xtrfy k4, xtrfy m4, xtrfy musmatta, logitech g533.