Navi Första rykten *navi Tråden*

Permalänk
Medlem

Ny video från RGT.

Sammanfattning:
Han får inte visa vad spelen får för individuellt resultat, eller slides, men han får diskutera dem och berätta vem som vinner vad.
AMD kommer att visa 10 spel, 1440p och 4k. 10 spel i 4k med en genomsnittlig FPS om 90.
6800XT vinner i 5 spel i 4k mot 3080. Lika i två titlar, förlorar i tre titlar. I 1440p förlorar 3080 i 8 titlar, och slår 6800XT endast i två titlar. I RT ligger NVIDIA bättre till.
Uppskalning kommer i en driver, möjligtvis i december eller Januari.
De har inte bestämt priserna ännu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radolov:

Ny video från RGT.

Sammanfattning:
Han får inte visa vad spelen får för individuellt resultat, eller slides, men han får diskutera dem och berätta vem som vinner vad.
AMD kommer att visa 10 spel, 1440p och 4k. 10 spel i 4k med en genomsnittlig FPS om 90.
6800XT vinner i 5 spel i 4k mot 3080. Lika i två titlar, förlorar i tre titlar. I 1440p förlorar 3080 i 8 titlar, och slår 6800XT endast i två titlar. I RT ligger NVIDIA bättre till.
Uppskalning kommer i en driver, möjligtvis i december eller Januari.
De har inte bestämt priserna ännu.

Ja tilläggas ang priserna är att AMD hade tänkt lägga sig lägre än "motsvarande" Nvidia från början. Inte mycket men tillräckligt för att vara ett "bättre" alternativ. Nu är man inte så säker på att det behövs hos AMD eftersom korten tydligen visar sig gå jämnt med och till och med slå Nvidia i de flesta fallen (ej Raytracing) och att man vet att suget efter kort är så stort att de säljer nog slut oavsett.

Visa signatur

Lian-Li Tu150 (fläktmoddad) w Corsair SF750 Platinum SFX / Asus Strix B550-i Itx / Ryzen 5600x @ 4.92.. Scythe Fuma 2 / Crucial Ballistix 2x16 3600@4000 / WD Black SN850 NVME + Kingston A2000 NVME / MSI Radeon RX 6800 referens / 2x120mm Noctua NF-A12x15 golv. 2x120mm Noctua NF A12x25 In och Utblås. Fläktmod tak 1x140mm Noctua NF A14 utlblås via kammare baktill. Samsung 34" c34j791 3440x1440.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radolov:

Ny video från RGT.

Sammanfattning:
Han får inte visa vad spelen får för individuellt resultat, eller slides, men han får diskutera dem och berätta vem som vinner vad.
AMD kommer att visa 10 spel, 1440p och 4k. 10 spel i 4k med en genomsnittlig FPS om 90.
6800XT vinner i 5 spel i 4k mot 3080. Lika i två titlar, förlorar i tre titlar. I 1440p förlorar 3080 i 8 titlar, och slår 6800XT endast i två titlar. I RT ligger NVIDIA bättre till.
Uppskalning kommer i en driver, möjligtvis i december eller Januari.
De har inte bestämt priserna ännu.

Kul de testar 72 cu varianten. Nästan så man blir hypad. testade de korten på samma system tro?

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Skrivet av EvonS:

Ja tilläggas ang priserna är att AMD hade tänkt lägga sig lägre än "motsvarande" Nvidia från början. Inte mycket men tillräckligt för att vara ett "bättre" alternativ. Nu är man inte så säker på att det behövs hos AMD eftersom korten tydligen visar sig gå jämnt med och till och med slå Nvidia i de flesta fallen (ej Raytracing) och att man vet att suget efter kort är så stort att de säljer nog slut oavsett.

Bli inte giriga nu AMD!

Visa signatur

i7 6700k @4,1 base - 4,4 Turbo | XFX 590X Fatboy | Gigabyte Z270 D3 | 2x16 GB Corsair Vengence 3200MHz Cl 16| Intel 750 400GB |EVO 970 1 TB Steamdrive| 64TB thin provision

Permalänk
Kontot avslutas

Om dessa rykten visar sig sanna så är det ju rena drömscenariot. Var ju aslänge sedan AMD låg före NV i genomsnitt vid nylansering (undantaget nymodigheten RT), så det vore närmast revolutionerande. Tahiti o Hawaii "mognade" ju med tiden och gled förbi motsvarande NV-produkter i efterskott, men var inte överlägsna direkt vid lanseringen vad jag åminner mig iallafall.

Angående RT, så Igors Lab hade siffror som sa att Big Navi klår 2080Ti iallafall i Port Royal, det är ju inte så illa. Hade varit värre om den legat bara runtikring vanliga 2080. Sedan finns det ju inte så många RT-spel ännu heller så personligen känner jag att det är inte sådan jättekris på den punkten för mig just nu. Bara man har funktionen och den är spelbar så räcker det för mig i det här skedet.

Visa signatur

Es ist verboten Pajas zu spielen!
Min dator Uggla

Permalänk
Medlem

Det är ju duktigt med prestandatapp dock. Jag hann aldrig lira några spel med raytracing på 2080ti. Bara control men det var tokfult så har svårt vikta det. Men vart och vartannat lir lär ju få stöd för tekniken.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

RT är väl fortsatt irrelevant, behöver 5-10x mer prestanda innan det kan bli bra på riktigt

Permalänk
Medlem

RT kommer vara intressant om 2-3 år, just nu måste man offra för många FPS för att det ska vara värt det.

Permalänk
Medlem

Jag hoppas verkligen priserna är bra satta de behöver ju marknadsdelar på GFX sidan.
Billigare än Nvidia hoppas jag på med lite bättre prestanda, men har de bättre kort kommer inte priserna att vara bättre förmodligen... onsdag är så nära men ändå så långt borta.... AMD är ju on fire så kanske detta kan bli bra...

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Medlem

Blir mäkta förvånad om AMD som så många av er andra beskriver och sätter ett pris i samma region som nVidia.

Då skjuter de sina potentiella köpare åt sidan och riktar sig till de ”trofasta” kunderna, nu finns världens chans att knycka andelar på marknaden och fortsättningsvis kunna leverera.

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Medlem

Presterar de bättre så skjuter de sig inte i foten om de tar betalt också. Det är lite så det brukar fungera.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Presterar de bättre så skjuter de sig inte i foten om de tar betalt också. Det är lite så det brukar fungera.

Absolut, men vill de ha mer av marknaden så.....

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izenoz:

Absolut, men vill de ha mer av marknaden så.....

Behöver de prestera

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem

https://mobile.twitter.com/patrickschur_/status/1320327830656...
Patrick Schur
@patrickschur_
Navi 21 XT (ASUS Strix) - Engineering Board
[3DMark11]

System 1
Avg: 2291 MHz
Median: 2373 MHz
Max: 2556 MHz

System 2
Avg: 2289 MHz
Median: 2301 MHz
Max: 2394MHz

System 3
Avg: 2092 MHz
Median: 2320 MHz
Max: 2489 MHz

TGP: 289 W
MCLK: 1000 MHz

Max = Peak
1/2

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Behöver de prestera

Lustigtkurre 😉

Skämt åsido, de skjuter sig själva OM de vill ta över och roffa åt sig en del av marknaden.

Det finns många marknadsstrategier, enkla såväl som avancerade. Det vi sett från nVidia i några år är ökade priser då de varit herre på täppan och vunnit en stor del av konsumenterna, vi är alla överens om att 2000 seriens toppkort kostade mer än det smakade och för den ”vanligt” dödliga var det inte möjligt att lägga enorma summor för ett 2080tI.

Under dessa år så har nVidia dels haft PL som strategi (Product Leadership) och kunnat sätta priser efter eget tycke.

Ska nu AMD vinna mer av marknaden, vilket Lisa sagt är deras huvudmål, kan vi förvänta oss bättre prestanda, lägre pris(er) och mer produkter. Detta kan medföra att AMD går miste om ”större” intäkter såväl som minus under en viss period men i det långa loppet få ett stabilare fotfäste.

Du får helt enkelt använda Google om du är mer intresserad av vad, hur, varför AMD ”bör” undvika att ”skjuta sig i foten”.

Med detta sagt hoppas jag att vi får se det bästa för ”konsumenten” till ett humant pris.

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izenoz:

Lustigtkurre 😉

Skämt åsido, de skjuter sig själva OM de vill ta över och roffa åt sig en del av marknaden.

Det finns många marknadsstrategier, enkla såväl som avancerade. Det vi sett från nVidia i några år är ökade priser då de varit herre på täppan och vunnit en stor del av konsumenterna, vi är alla överens om att 2000 seriens toppkort kostade mer än det smakade och för den ”vanligt” dödliga var det inte möjligt att lägga enorma summor för ett 2080tI.

Under dessa år så har nVidia dels haft PL som strategi (Product Leadership) och kunnat sätta priser efter eget tycke.

Ska nu AMD vinna mer av marknaden, vilket Lisa sagt är deras huvudmål, kan vi förvänta oss bättre prestanda, lägre pris(er) och mer produkter. Detta kan medföra att AMD går miste om ”större” intäkter såväl som minus under en viss period men i det långa loppet få ett stabilare fotfäste.

Du får helt enkelt använda Google om du är mer intresserad av vad, hur, varför AMD ”bör” undvika att ”skjuta sig i foten”.

Med detta sagt hoppas jag att vi får se det bästa för ”konsumenten” till ett humant pris.

Fast det du missar är ju att det finns inga stabila fotfästen. Levererar AMD kommer folk skippa nVidia utan att blinka. Det finns ingen köptrohet. Skulle AMD välja att sälja för billigt kommer de inte ta igen en krona i nästa generation.

Alla vill vi ha det billigt

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Fast det du missar är ju att det finns inga stabila fotfästen. Levererar AMD kommer folk skippa nVidia utan att blinka. Det finns ingen köptrohet. Skulle AMD välja att sälja för billigt kommer de inte ta igen en krona i nästa generation.

Alla vill vi ha det billigt

Håller inte med om det alls. Många gånger när AMD varit bäst i prestanda per krona och liknande mätningar så har Nvidia ändå behållt större delen av sina andelar och väldigt få bytt lag. Jag säger inte att att det är helt omöjligt denna gång med tanke på hur bra det gick för Navi, men det är svårt att hitta lojalare köpare än Nvidias tror jag. Många som bara läser dåliga nyheter om olika problem och fastnar i en loop där AMD inte ens blir ett alternativ. ’Jag har alltid köpt Nvidia + Intel’ eller ’Jag har en gsync skärm’ eller liknande ser man hela tiden i trådar här på forumet angående nya kort eller köpråd.

Jag hoppas dock den tiden är förbi, men verkligen inget jag tror på...

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Håller inte med om det alls. Många gånger när AMD varit bäst i prestanda per krona och liknande mätningar så har Nvidia ändå behållt större delen av sina andelar och väldigt få bytt lag. Jag säger inte att att det är helt omöjligt denna gång med tanke på hur bra det gick för Navi, men det är svårt att hitta lojalare köpare än Nvidias tror jag. Många som bara läser dåliga nyheter om olika problem och fastnar i en loop där AMD inte ens blir ett alternativ. ’Jag har alltid köpt Nvidia + Intel’ eller ’Jag har en gsync skärm’ eller liknande ser man hela tiden i trådar här på forumet angående nya kort eller köpråd.

Jag hoppas dock den tiden är förbi, men verkligen inget jag tror på...

Har aldrig hänt alls vad jag sett. Sist jag körde AMD var 970 pro och de var väldigt populära då de presterade bättre än nVidias kort vid den tidpunkten. Sen när nVidia prestera bättre så bytte folk skepp :). Nu var det länge sen AMD var konkurrenskraftigt så nu är det absolut ett problem med förväntningar. Men internet lär sig snabbt. En vecka med reviews och benchmarks och vinden vänder.

gsync, freesync tror jag inte har någon större betydelse

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Fast det du missar är ju att det finns inga stabila fotfästen. Levererar AMD kommer folk skippa nVidia utan att blinka. Det finns ingen köptrohet. Skulle AMD välja att sälja för billigt kommer de inte ta igen en krona i nästa generation.

Alla vill vi ha det billigt

Önskar dig en trevlig fortsättning, du förstår inte hur denna karusell fungerar i ditt uttalande men det är helt okej, tips är att se tillbaka på historien AMD/Intel för att förstå vad, hur och varför 😉

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Har aldrig hänt alls vad jag sett. Sist jag körde AMD var 970 pro och de var väldigt populära då de presterade bättre än nVidias kort vid den tidpunkten. Sen när nVidia prestera bättre så bytte folk skepp :). Nu var det länge sen AMD var konkurrenskraftigt så nu är det absolut ett problem med förväntningar. Men internet lär sig snabbt. En vecka med reviews och benchmarks och vinden vänder.

gsync, freesync tror jag inte har någon större betydelse

Om man behöver köpa en skärm för flera tusen så klart att det påverkar. Gsync skärmar fyngerar ju inte med vanlig VRR...

Dessutom har ju AMD fullständigt krossat Nvidia vid flera tillfällen utan stora ändringar och som du själv bevisar iom att du inte bytt lag på 15 år. 4870/5870/7970 Ghz/290X/480/580/5700XT många gånger de har erbjudit mer för pengarna...

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Om man behöver köpa en skärm för flera tusen så klart att det påverkar. Gsync skärmar fyngerar ju inte med vanlig VRR...

Dessutom har ju AMD fullständigt krossat Nvidia vid flera tillfällen utan stora ändringar och som du själv bevisar iom att du inte bytt lag på 15 år. 4870/5870/7970 Ghz/290X/480/580/5700XT många gånger de har erbjudit mer för pengarna...

Mer för pengarna men inte bättre prestanda. Det är vad folk betalar extra för

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Mer för pengarna men inte bättre prestanda. Det är vad folk betalar extra för

Jag säger inte emot att Nvidia har saker utöver prestanda som de erbjuder, men i inlägget jag svarade på pratade du om prestanda...

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Jag säger inte emot att Nvidia har saker utöver prestanda som de erbjuder, men i inlägget jag svarade på pratade du om prestanda...

Ja min idé är att presterar AMD bättre så kan de ta mer betalt och folk kommer köpa. Presterar de sämre måste de konkurrera med pris.

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av oqvist:

Ja min idé är att presterar AMD bättre så kan de ta mer betalt och folk kommer köpa. Presterar de sämre måste de konkurrera med pris.

Jag håller som sagt inte med. Många saker som Nvidia gör för att hålla kvar kunder. Gsynk som jag nämnt är en grej, sen finns det andra saker också. Men framförallt talar historiken emot dig. Och som du själv säger är det mer än prestanda som du väger in i ditt köp för att man ser värde i andra saker i paketet man får...

Jag tror Nvidia skulle ligga på 70%+ av marknaden även om de var märkbart sämre i prestanda för att de kan hitta sätt att sticka ut och få folk att fokusera på dessa. Kolla bara på RT som idag knappt är användbart även efter många år på marknaden men direkt finns det kommentarer överallt hur AMD ligger efter i den aspekten.

Du får tro som du vill, och jag hoppas du har rätt, men min uppfattning är att det är värre med den saken än att hillbillys röstar på republikanerna

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izenoz:

Blir mäkta förvånad om AMD som så många av er andra beskriver och sätter ett pris i samma region som nVidia.

Då skjuter de sina potentiella köpare åt sidan och riktar sig till de ”trofasta” kunderna, nu finns världens chans att knycka andelar på marknaden och fortsättningsvis kunna leverera.

Skrivet av oqvist:

Presterar de bättre så skjuter de sig inte i foten om de tar betalt också. Det är lite så det brukar fungera.

Jag tror att så länge man kan köpa korten och de ligger inom samma bollpark som NVIDIA så kommer AMD sälja slut på varenda kort. De behöver inte lägga sig lägre när konkurrentens kort inte ens går att köpa.

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN | Z790 Gaming X AX | SF750 | O11 Mini

Permalänk
Medlem

@medbor Ibland vägrar ena sidan reflektera, acceptera och respektera när det blir fel, en del av charmen i diskussioner.

Med detta sagt viker jag jag mig personligen platt och lär mig hellre än borrar ner huvudet som en struts och fortsätter vara besserwisser.

@oqvist
Har inte en aning om vad du har för kunskaper angående konkurrerande marknadsstrategier och marknadsövertagande men på dina uttalanden är det inte många rätt. Googla, återigen, historia ger svar om framtid (gällande AMD) och det där om att de inte har fotfäste som företag, jag tar en kopp kaffe, jag orkar inte 😂

Visa signatur

Har numera en Laptop från gigabyte.

Permalänk
Medlem

Du lyckas inte förklara hur jag har fel. Jag har köpt grafikort sedan rage 128 och voodoo tiden. Gemensam nämnare här är att den grafikkortstillverkare som tillverkar högst presterande kort alltid kan ta premium. Spelar ingen roll om de heter 3dfx, amd eller nvidia. Fanboys finns ju alltid men de flesta är vindflöjar

Visa signatur

Corsair A850W
Intel I7-7700K Kaby Lake
Asus Z270H GAMING
16 gb RAM
msi 3080 suprim x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Izenoz:

@medbor Ibland vägrar ena sidan reflektera, acceptera och respektera när det blir fel, en del av charmen i diskussioner.

Med detta sagt viker jag jag mig personligen platt och lär mig hellre än borrar ner huvudet som en struts och fortsätter vara besserwisser.

@oqvist
Har inte en aning om vad du har för kunskaper angående konkurrerande marknadsstrategier och marknadsövertagande men på dina uttalanden är det inte många rätt. Googla, återigen, historia ger svar om framtid (gällande AMD) och det där om att de inte har fotfäste som företag, jag tar en kopp kaffe, jag orkar inte 😂

Tack för den! Jag känner inte att jag beter mig som du säger, utan försöker bara visa att hans påståenden inte stämmer enligt min världsbild...

Skrivet av oqvist:

Du lyckas inte förklara hur jag har fel. Jag har köpt grafikort sedan rage 128 och voodoo tiden. Gemensam nämnare här är att den grafikkortstillverkare som tillverkar högst presterande kort alltid kan ta premium. Spelar ingen roll om de heter 3dfx, amd eller nvidia. Fanboys finns ju alltid men de flesta är vindflöjar

Historiskt sett har AMDs motsvarande kort varit billigare och ändå knappt ökat sina andelar de gångerna de varit i ledning (i prestanda). Vi har uppenbarligen olika syn på detta, men det är okej

Permalänk
Medlem

Kikade på kittyYYukos twitter ( kittycorgi )

https://mobile.twitter.com/KittyYYuko/with_replies

Kortet som han själv testat är ett 80 CU "ES", klockfrekvens runt 2,2ghz ( beta drivrutiner ) ca 3090 prestanda i firestrike dock har AMD legat bra till där även med 5700xt som slår ett 2070 super men ligger ju 5-10% bakom i spel.

Ligger ca 10% bakom 3080 i TS och TSE och runt 2080ti nivå i Ray tracing.
Gissar på att 80 CU NAVI kommer slåss mot 3080 då.

Aja .. vi får se inom kort.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Radolov:

Ny video från RGT.

Sammanfattning:
Han får inte visa vad spelen får för individuellt resultat, eller slides, men han får diskutera dem och berätta vem som vinner vad.
AMD kommer att visa 10 spel, 1440p och 4k. 10 spel i 4k med en genomsnittlig FPS om 90.
6800XT vinner i 5 spel i 4k mot 3080. Lika i två titlar, förlorar i tre titlar. I 1440p förlorar 3080 i 8 titlar, och slår 6800XT endast i två titlar. I RT ligger NVIDIA bättre till.
Uppskalning kommer i en driver, möjligtvis i december eller Januari.
De har inte bestämt priserna ännu.

Spännande! Hoppas 6900 xt får ett bra pris