Permalänk

Hjälp med en telefonlista!

Hej!

Behöver nu hjälp med en telefonlista, har lite problem med hur jag ska gå tillväga.. telefonlistan ska kunna addera personer, redigera personer samt ta bort personer. Har lite problem med om jag ska använda interfaces och hur jag ska använda dem på bästa sätt för att slippa så mycket kod som möjligt!

Allt väl!

Permalänk
Medlem
Skrivet av datork12k:

Hej!

Behöver nu hjälp med en telefonlista, har lite problem med hur jag ska gå tillväga.. telefonlistan ska kunna addera personer, redigera personer samt ta bort personer. Har lite problem med om jag ska använda interfaces och hur jag ska använda dem på bästa sätt för att slippa så mycket kod som möjligt!

Allt väl!

Språk? Vart har du kört fast? Dela kod?

Interfaces används för att löskoppla beroenden genom att skapa kontrakt av abstraktioner, inte för att minimera kod man behöver skriva.

Permalänk
Medlem

Börja med att skapa en klass som beskriver en kontakt med fält för namn och nummer.
Lägg till metoder i kontaktklassen för att redigera kontakten.

Sen i huvudfilen så kan du lägga dem i samling. En ArrayList borde nog fungera om du inte har något specifikt krav.
För att hitta befintliga kontakter så ärt det bara att loopa igenom listan och kolla om namn eller nummer stämmer.

Du får gärna specificeras krav och språk när du ber om hjälp.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB