AMD "Big Navi" uppges bräcka Geforce RTX 3080 i 3DMark Firestrike

Permalänk
Medlem

Avvaktar tills oberoende reviewers fått testa och benchmarka korten där det är tydlig under vilka förutsättningar man gjort testen och i flera spel och applikationer beroende på vad tillverkaren säger kortet kan användas för.

Inte första gången det släpps en leak som visar fantastisk siffror men sen när den når ut i verkligenheten är det mest meh.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Just nu har de väl inget att förlora. Nvidia säljer ju allt de levererar. Kan de visa upp något som är liknande eller bättre för samma peng eller mindre så kommer nog många avboka. För en gångs skull när AMD har chansen att använda PR innan lansering till deras fördel, då gör de inte det.

Kanske är de rädda för att göra bort sig som tidigare lanseringar. Poor volta

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spelaspel:

Kanske är de rädda för att göra bort sig som tidigare lanseringar. Poor volta

Jo exakt, fattar att de är rädda att hypa med falsk/påhittad information. Men nu har ju Nvidia släppt sina kort och de borde ju veta hur de själva står till.

Har de något bra så har de ju chans att sno kunder som annars kommer få sina kort ifrån Nvidia. Förväntas ju massor med kort till nästa vecka som borde hinna skickas innan presentationen nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Jo exakt, fattar att de är rädda att hypa med falsk/påhittad information. Men nu har ju Nvidia släppt sina kort och de borde ju veta hur de själva står till.

Har de något bra så har de ju chans att sno kunder som annars kommer få sina kort ifrån Nvidia. Förväntas ju massor med kort till nästa vecka som borde hinna skickas innan presentationen nu.

Tidigare har ju AMD kört väldigt hårt med hype marknadsföring som i princip alltid slutat med att det blir pinsamt för företaget och besvikna kunder när de väl släpper produkten. Kan vara så att man bytt ut marknadsföringsfolket till några som kör en modernare strategi med läckta benchmarks och låter kunderna göra marknadsföringen åt en istället.

Visa signatur

5600x, x470-f, 3080 10GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yasko:

Jag gillar att välja 1080p och få ett förslag för video settings för spelen. Sen drar jag ner settingen tills jag får 120fps på spelet. Enkelt för mig. Visst, man kan finjustera i spelet istället men minns att jag kunde bränna timmar på det förr för att få det "optimalt", skadad som man är...

Rena förslag för inställningar fanns i äldre versioner av AMD-drivisen, men nu är det lite annorlunda. Numer är det ”Game Advisor” - välj en av tre nivåer i spelet (antagligen ”eSports” för dig) så ger den dig inställningar som passar detta för din GPU och CPU. Därefter kan du spela, så analyserar den vilken prestanda du får (medel framerate samt 95 percentilen) och föreslår förändringar om den tycker att prestandan är för dålig eller ojämn. Inte kört NVidia på några år så jag vet inte hur det fungerar där, men AMDs lösning fungerar bra.

Visa signatur

5900X | 6700XT

Permalänk
Medlem

Vill ha lite läckor om RT prestanda, tycker de är märkligt tyst om den biten.

Visa signatur

CPU: i7- 13700KF + Corsair 115i Pro || GPU: 2080 Super FE
MoBo: Gigabyte Gaming X AX Z790 || Ram 32GB G.Skill Trident Z 6600mhz
Chassi: Corsair Obsidian 500D PSU: Corsair RMX 850
Skärm 1: AGON AG271QG 1440p 165hz Skärm 2: LG C2

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinpinStudios:

det känns som att dlss är framtiden

Jag vetifan, har varit emot det sedan början p.g.a alla artifakter. Hur man än vrider och vänder på det så är det för mig fortfarande uppskalning. Jag tycker inte att det känns rent eller exakt. Nu har jag inte testat något med deras senaste DLSS, det kanske man får göra. Men det är känslan som jag har. Jag tror inte på trolleri eller kristaller som helar, så jag är skeptisk.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Avstängd

För alla intresserade gällande LG OLEDs och som är "rädda" att deras stackars 9-serie inte kommer synca och bli bajs:
https://www.youtube.com/watch?v=EhnSgwsxlBI

Han har snackat om detta i flera videos och det verkar vara fler som inte förstår riktigt vad som är vad. Vincent är någon som reviewar TV och kalibrerade förr. Han kan sin sak. Ingen influencer eller ngt sånt skit.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anthraxious:

För alla intresserade gällande LG OLEDs och som är "rädda" att deras stackars 9-serie inte kommer synca och bli bajs:
https://www.youtube.com/watch?v=EhnSgwsxlBI

Han har snackat om detta i flera videos och det verkar vara fler som inte förstår riktigt vad som är vad. Vincent är någon som reviewar TV och kalibrerade förr. Han kan sin sak. Ingen influencer eller ngt sånt skit.

Fast att LFC fungerar över HDMI Forum VRR på C9 med en Xbox One X betyder ju inte att AMDs konsumentgrafikkort har stöd för HDMI Forum VRR.

Missförstå mig inte, jag hoppas att AMD börjar stödja HDMI Forum VRR för konsumentgrafikkort men jag har inte hittat bevis på att så är fallet.

Visa signatur

Corsair 5000D | PRIME X670E-PRO | 7800X3D |
Kingston Fury Beast DDR5 2x16GB @6000MT/s CL30-40-40-28 | TUF RTX 4090 | 2 * 2TB WD Black SN850X PCI-E 4 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spelaspel:

Tidigare har ju AMD kört väldigt hårt med hype marknadsföring som i princip alltid slutat med att det blir pinsamt för företaget och besvikna kunder när de väl släpper produkten. Kan vara så att man bytt ut marknadsföringsfolket till några som kör en modernare strategi med läckta benchmarks och låter kunderna göra marknadsföringen åt en istället.

Exakt, men de har vridit tillbaka reglaget för hype lite väl mycket i min mening. Nu har de gått ifrån att snacka skit utan att backa upp det till att säga nästan inget. De måste ju ha stått med facit i hand i några veckor nu och låtit Nvidia härja fritt. Om de verkligen har något att sätta emot Nvidia och vet om det, men inte för något åt det, känns konstigt.

Skrivet av kelthar:

Jag vetifan, har varit emot det sedan början p.g.a alla artifakter. Hur man än vrider och vänder på det så är det för mig fortfarande uppskalning. Jag tycker inte att det känns rent eller exakt. Nu har jag inte testat något med deras senaste DLSS, det kanske man får göra. Men det är känslan som jag har. Jag tror inte på trolleri eller kristaller som helar, så jag är skeptisk.

DLSS 1.0 vs 2.0 ska ju vara natt och dag. I alla fall på stillbilder så det kan det tydligt, till exempel Control fick 1.0 och sedan uppdatering till 2.0 kan du kolla upp. Hur tydligt man märker det när man spelar är ju en annan femma om det uppstår konstigheter, men då det bara är 2 år gammalt och ger så stor prestandaskjuts så kan man nog acceptera lite barnsjukdomar.

Upp till 100% FPS i vissa fall vs någon enstaka artifakt känns som en no brainer för mig själv.

Det intressanta med riktig AI och maskininlärning är att man i vissa fall får svar som man inte hade räknat med och det känns helt magiskt. Har inte arbetat med det, men suttit på några föreläsningar. Så ibland blir det som magi även för dem som arbetar med det.

Permalänk
Avstängd

Imponerande av AMD att ändå på kort tid gått ifrån att vara lite av en underdog till att utmana både Intel och Nvidia om världsherraväldet inom två olika produktgrupper.
Kan bli spännande och alltid bra med konkurrens.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10

Permalänk
Medlem
Skrivet av mpat:

Rena förslag för inställningar fanns i äldre versioner av AMD-drivisen, men nu är det lite annorlunda. Numer är det ”Game Advisor” - välj en av tre nivåer i spelet (antagligen ”eSports” för dig) så ger den dig inställningar som passar detta för din GPU och CPU. Därefter kan du spela, så analyserar den vilken prestanda du får (medel framerate samt 95 percentilen) och föreslår förändringar om den tycker att prestandan är för dålig eller ojämn. Inte kört NVidia på några år så jag vet inte hur det fungerar där, men AMDs lösning fungerar bra.

Jag kommer som sagt köpa det som leveraras under November. Bryr mig varken om programvara x fps eller pris. Först till kvarn som gäller för AMD&Nvidia och jag hoppas att AMD lyckas före den här gången....

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte X570 AORUS MASTER rev 1.2 Processor: AMD Ryzen 7 5800X3D Kylning: Corsair be quiet! Dark Rock Pro 4 Minne: 32 GB Crucial Ballistix 3600 MHz Grafikkort: Sapphire NITRO+ Radeon RX 7900 XTX Hårddiskar: Corsair Force MP600 1TB M.2, Seagate BarraCuda 4TB 5400rpm Nätagg: Corsair RM850x V2 Chassi: Fractal Design Define 7 Compact Skärm: LG C3 77 tums TV

Permalänk
Medlem
Skrivet av cyklonen:

För att CUDA är den enda GPU-beräkningsvarianten som stöds brett och fungerar bra i de program som använder sig av GPU-accelererade beräkningar, som 3D-rendering, videoredigering/rendering och liknande.

AMD har ingen fungerande motsvarighet, så för oss som vill ha grafikkort till mer än spel, så är det endast Nvidia som är aktuella inom överskådlig framtid.

Härligt, tack för svaren!

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Exakt, men de har vridit tillbaka reglaget för hype lite väl mycket i min mening. Nu har de gått ifrån att snacka skit utan att backa upp det till att säga nästan inget. De måste ju ha stått med facit i hand i några veckor nu och låtit Nvidia härja fritt. Om de verkligen har något att sätta emot Nvidia och vet om det, men inte för något åt det, känns konstigt.

Fast AMD kanske visste att 30X0 skulle vara en papperslansering? Jag har i alla fall inte fått mitt 3080 och visar det sig att big navi håller måttet kan jag snabbt avbeställa 3080 och beställa ett AMD istället.

Permalänk
Medlem

Som andra sagt imponerande om rykterna stämmer inväntar dock sweclockers tester innan jag drar nån slutsats man har ju blivit bränd på amd hype förut så oberoende tester å sen avvakta nån månad då brukar fakta stämma hyfsat.

Ett annat inlägg i denna sak https://www.tomshardware.com/news/fake-rumors-suck-will-the-r...

Blir nog ett Nvidia vill inte ha en allenarådande gigant på både cpu & gk sidan är nog bra om Nvidia har ett litet försprång på gpu-sidan kontra AMD speciellt nu när AMD blir allt större på cpu-sidan.
Suger verkligen att inte via kan vara med & konkurrera vore bra med en 3e aktör (Blev ju stoppat av AMD & INTEL när nvidia försökte köpa via förut men de kanske kan dra nytta av ARM uppköpet på sikt om nu det blir av & godkänt (gissar både AMD & Intel gör allt de kan för att stoppa detta också))

Visa signatur

Arne Berg

Permalänk
Medlem
Skrivet av smurfb:

Fast AMD kanske visste att 30X0 skulle vara en papperslansering? Jag har i alla fall inte fått mitt 3080 och visar det sig att big navi håller måttet kan jag snabbt avbeställa 3080 och beställa ett AMD istället.

3000-serien är inte mer papperslansering än tidigare generationer. Hur många kort har de inte levererat den senaste månaden?
https://www.scan.co.uk/shops/nvidia/rtx-30-series-faqs
Scan visar nu siffror på att de fått in ~300 3080 kort nu på 2 veckor. Och nästa vecka ska vara 300 till (exkl Asus som enligt Asus.David ska skicka feta leveranser nästa vecka). Tyvärr visar de inte de tidigare 3 veckorna, men om minnas att det legat på ungefär lika många leveranser i alla fall. Detta är en av över 50 återförsäljare. När Scan fått in MSI har Komplett, Webhallen och Inet oftast också fått in om man följt lager tråden.

När AMD presenterar så kommer det ju ta någon vecka till innan korten finns att köpa och dessa kommer även ta slut på några minuter antagligen eftersom de gått ut och varnat om skalpering. Vet man att man beställt och ligger bra till på ett 3080 om man får snart är det nog stor chans att man sitter kvar, kanske försöker boka ett 6000 kort och tar det som kommer först.

Hade AMD hintat eller visat mera att 6000-serien är bättre på något sätt hade folk kanske inte ens försökt boka ett 3000 kort. För mycket hype att man inte lever upp till det är dåligt så klart, men tycker de gör alldeles för lite just nu. Finns många som velar, men fortfarande är osäkra. Vips dyker deras 3080 upp och de sitter nöjt med det.

Som sagt säljs ju allt som kommer in i butikerna på några minuter, så kan inte se hur lite mera information hade skadat AMD på något sätt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Jag vetifan, har varit emot det sedan början p.g.a alla artifakter. Hur man än vrider och vänder på det så är det för mig fortfarande uppskalning. Jag tycker inte att det känns rent eller exakt. Nu har jag inte testat något med deras senaste DLSS, det kanske man får göra. Men det är känslan som jag har. Jag tror inte på trolleri eller kristaller som helar, så jag är skeptisk.

Tror heller inte på trolleri men detta är AI-uppskalning vi pratar om, vetenskap.

Visa signatur

RTX 3090 - Ryzen 3700X - 16GB RAM 3600MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinpinStudios:

Tror heller inte på trolleri men detta är AI-uppskalning vi pratar om, vetenskap.

vetenskap och vetenskap, eftersom det är baserat på inlärning så är det nog ett tag kvar innan det fullt går att lita på. Jämfört med andra bildförbättringar / hjälpmedel vet man inte riktigt vad man får.

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Corsair 2TB m.2 / 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

vetenskap och vetenskap, eftersom det är baserat på inlärning så är det nog ett tag kvar innan det fullt går att lita på. Jämfört med andra bildförbättringar / hjälpmedel vet man inte riktigt vad man får.

Ok nä AI är ingen vetenskap, trolleri som sagt.

Visa signatur

RTX 3090 - Ryzen 3700X - 16GB RAM 3600MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av MinpinStudios:

Ok nä AI är ingen vetenskap, trolleri som sagt.

Klar det är vetenskap, men det är inte en precis metod. Tex att rendera i dubbla upplösningen och sen skala ner det så vet man vad man får. Här är resultat inte "bestämt".

Visa signatur

Meshilicious, Amd 7950X3D, Asus X670E-I ,96 GB DDR5 6000,RTX4090 FE, Corsair 2TB m.2 / 4TB, Samsung 57" G9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Palme_570:

Klar det är vetenskap, men det är inte en precis metod. Tex att rendera i dubbla upplösningen och sen skala ner det så vet man vad man får. Här är resultat inte "bestämt".

Det sa jag ju inte heller. Jag sa att det är en vetenskap, vilket det är. Hur bra eller dåligt det fungerar är en helt annan sak.

Visa signatur

RTX 3090 - Ryzen 3700X - 16GB RAM 3600MHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Som sagt säljs ju allt som kommer in i butikerna på några minuter, så kan inte se hur lite mera information hade skadat AMD på något sätt.

Funderar på samma sak. Men det kanske just är samma hysteri dom själva vill åt? Lansera, reviews och säljstart på en så kort tid att köparna inte hinner tänka efter utan bara kastar sig efter korten i panik för att inte bli utan och hamna i köer?

Jag är också en av dom som är lite misstänksam mot Nvidia, skulle inte förvåna mig om det helt magiskt börjar strösslas med tillgång på 30xx korten när AMD har säljstartat... så finns väl förmodligen nån typ av kalkylerad strategi mot Nvidia i hur AMD beter sig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av BasseBaba:

Funderar på samma sak. Men det kanske just är samma hysteri dom själva vill åt? Lansera, reviews och säljstart på en så kort tid att köparna inte hinner tänka efter utan bara kastar sig efter korten i panik för att inte bli utan och hamna i köer?

Jag är också en av dom som är lite misstänksam mot Nvidia, skulle inte förvåna mig om det helt magiskt börjar strösslas med tillgång på 30xx korten när AMD har säljstartat... så finns väl förmodligen nån typ av kalkylerad strategi mot Nvidia i hur AMD beter sig.

Nvidia har ju sagt att det dyker upp mer kort mot slutet av Oktober och början av November. Det är ingen hemlighet eller dold agenda de har. Scan visar ju att de förväntar sig dubbla mängden kort till nästa vecka jämfört med tidigare, och då är det inte inräknat Asus som sägs komma med en "enorm" batch.

Hade ju varit mycket bättre att mätta marknaden så att alla haft ett kort tills AMD presenterar. Sitter 70% i kö lär stor andel byta till AMD för att få något kort. Har 100% fått sina kort lär knappast många sälja/lämna tillbaka det för att byta till AMD.

Permalänk
Medlem

Ett 2080 Ti presterande kort från AMD som kostar ca 1000 kr mindre än 3070 skulle vara gudomligt!

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem

Jag hoppas det kommer info om Navi 22 den 28:e också, hade varit intressant att se hur en 40CU Navi 2 med förmodat hög klockfrekvens står sig mot ett 5700XT.
Själv är jag inte speciellt intresserad av raytracing och sånt, utan i princip bara raster prestanda. Borde ju inte vara omöjligt att största Navi 22 kretsen är >30% snabbare än ett 5700XT och då har man ju rätt solid 1440p prestanda, till ett förmodat lägre pris än något av Navi 21 korten.

Permalänk
Medlem

Kan tänka mig AMD igen, MEN kommer aldrig hända för AMD prioritera annat ist för att fixa deras drivers ist, så jag väntar hellre på mitt 3080 ☺️

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon201296:

Så hur föreslår du att man mäter spelprestanda?

Som man mäter den idag. Jag har ingen invändning där och har så aldrig sagt. 👌 Sen är funktioner och andra tillägg något man kan informera om, testa och sen får köparen överväga vilket kort som är bäst för dennes användningsområde. Precis så som det alltid fungerat.

Jag förstår inte vad du är ute efter. Har du något i sak att invända dig emot det jag säger?

Visa signatur

DATOR i bruk: ASUS ROG STRIX B550-F Gaming, Ryzen 7 5900X. 4x16 GB Ballistix MAX RGB @ 3800 MT/s 16-17-18-34-51 (1T)/~58 ns. MSI RTX 4090 Ventus x3. Samsung 980 Pro 1 TB. EK AIO Elite 360.
DATOR 2011 års modell: Underbara Sandy Bridge, i7 2600K@4,7 GHz på ett P67 Sabertooth-bräde. Radeon HD 7770

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av heatm:

Som man mäter den idag. Jag har ingen invändning där och har så aldrig sagt. Så för andra gången gör du ett irrelevant inlägg. 👌 Sen är funktioner och andra tillägg något man kan informera om, testa och sen får köparen överväga vilket kort som är bäst för dennes användningsområde. Precis så som det alltid fungerat.

Jag förstår inte vad du är ute efter. Har du något i sak att invända dig emot det jag säger eller är du bara här för att komma med dåliga gotcha-inlägg?

Jag har absolut inget att invända om, det är något du själv har inbillat dig, läs igenom tidigare inlägg igen tack. Jag frågade ifall du inte bryr dig om spelprestanda för att du ganska klart uttryckte dig i ditt första inlägg att det inte är speciellt viktigt idag eftersom vi har andra funktioner som du känner är mer relevanta vid grafikkorts-köp. Sen fick jag något långt "riksdags-svar" där du undivker min fråga och istället försöker förlöjliga mig för att själv uppstå smart. Jag ignorerade detta och kom med en vad jag tycker är en relevant följdfråga men samma sak.

Känner att du mer är ute efter att starta en reaktion online än något annat så nu är jag klar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The man swe 90:

Spännande GO AMD, säger jag som har intel och nvidia i burken

Ja, att AMD kan konkurrera med Nvidia gynnar bara oss konsumenter!
Är lite låst till Nvidia p.g.a. att jag har G-Sync-bildskärm, men att det går bra för AMD gör att Nvidia kommer försöka matcha prestanda och pris med AMD.

Permalänk
Skrivet av HEXB1T:

Ja, att AMD kan konkurrera med Nvidia gynnar bara oss konsumenter!
Är lite låst till Nvidia p.g.a. att jag har G-Sync-bildskärm, men att det går bra för AMD gör att Nvidia kommer försöka matcha prestanda och pris med AMD.

Sitter i samma stol faktiskt lagt dyra pengar på en ultra Wide skärm med g sync modul. Så lär inte gå över till AMD på GPU sidan. Men nästa CPU lär bli amd. Man stödjer ju AMD indirekt när man köper PS5 och Series X

Visa signatur

Desktop: AMD Ryzen 9 7950X, XFX 7900XTX Merc, 32GB RAM DDR5 6000MHz CL36 FURY,
ASUS TUF Gaming X670E-Plus / Monitor/Tv: LG C2 42Tum/ Playstation 5 // Xbox Series X // iPhone 14 Pro// iPad Pro Air m1 // TV Vardagsrummet LG Oled 77CX Sovrummet LG OLED B7 55TUM. Övervåningen LG C1 65