Permalänk
Medlem

iPhone 12 Skärm kass?

Fick ny IPhone 12 (inte PRO) idag. Allt funkar men så fort man vinklar telefon så blir den blåtonaktig. Mycket blåton! Va tusan e de? Ska de vara så? Förväntar mig svar av dom som använder iPhone å vet vad jag skriver om.

Permalänk
Medlem

Har använt iphone sedan 5:an och har inte upptäckt detta innan.
Men har ett skärmskydd som har något form av filter i glaset nu på 11:an och då kan det bli lite blåaktigt i vissa lägen.
Har du skärmskydd??

Visa signatur

I7 6800k@stock, Asus X99 A-II, 16gb ram med KYLFLÄNSAR, åsså ett 1080ti

Permalänk
Medlem

Inget problem med 11an, och lite snabb googling visar då inget problem med den.

Permalänk
Medlem

Är det nåt sånt här du upplever?
Har för mig jag upplevde nåt liknande på min iPhone X också eller om de var XS.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Precis som bärplockarna nämnde. Har exakt den blåton som visas på videon. Har inget skärmskydd. Straight out of box. Uppdaterad å klar. Blågrå ton beroende på hur man vinklar telefon. Omstartade två ggr också. Ska man kontakta Apple?

Permalänk
Medlem

Ser den normal ut vid vanlig användning så är det säkert inget fel men gå till någon butik och jämför.

Permalänk
Medlem

Japp verkar vara mycket gnäll på tint speciellt vid vinkling på reddit i r/iphone. Jag själv ska köpa en 12 pro max som verkar ha samsung panel istället för LG, får hoppas den är bättre!

Visa signatur

• ASUS 35" ROG Strix XG35VQ • Lian Li PC-O11 Air Mini • Ryzen 7 5800x3D • NZXT X63 • Asus TUF RTX 3070
• Asus B550-F • G.skill 2x16GB (3600MHz 16-19-19-39) • Corsair RM750x • Corsair Force MP600 1TB • Windows 10 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av svenotto:

Precis som bärplockarna nämnde. Har exakt den blåton som visas på videon. Har inget skärmskydd. Straight out of box. Uppdaterad å klar. Blågrå ton beroende på hur man vinklar telefon. Omstartade två ggr också. Ska man kontakta Apple?

Är det något som du stör dig tillräckligt på så skulle jag kontakta apple supporten. De är väldigt enkla att ha att göra med enligt egen erfarenhet. Har du nära till en apple store så skulle jag nog tagit mig dit för att visa problemet och jämföra med samma modell i butiken.

Visa signatur

[4690k@4,7GHz] [Asus Z97-A] [Asus GTX 970 Strix] [Corsair 16GB DDR3 1600MHz] [Samsung 830 120 GB] [WD Green 3TB]

Permalänk
Medlem

Är inte detta normalt för OLED paneler?

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Är inte detta normalt för OLED paneler?

Hmm, ser inte att min blir blå (S20+). Den tappar såklart ljusstyrka i vita områden i väldigt stora vinklar, men den blir inte blå.

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem
Skrivet av murklor:

Är inte detta normalt för OLED paneler?

Har också för mig de att OLED ter sig blått i vissa vinklar.

Citat:

If you look at an OLED display off-angle, you might notice slight shifts in color and hue. This is a characteristic of OLED and is normal behavior

https://support.apple.com/en-us/HT208191

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem
Skrivet av bärplockaren:

Har också för mig de att OLED ter sig blått i vissa vinklar.
https://support.apple.com/en-us/HT208191

Jag tycker detta är märkligt eftersom då borde tv-apparaterna i oled bete sig på samma sätt. Men då när det kommer till TV ses oled jämförelsevis som den absolut bästa när det kommer till att titta på panelen från sidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Specias:

Jag tycker detta är märkligt eftersom då borde tv-apparaterna i oled bete sig på samma sätt. Men då när det kommer till TV ses oled jämförelsevis som den absolut bästa när det kommer till att titta på panelen från sidan.

Det har du rätt i, men beror det inte på hur panelen är uppbyggd då kanske?

@laxpudding
Har du någon teori om hur detta fungerar?

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk

Var tvungen att kolla detta själv. Samma sak på min Iphone X. Har dock aldrig reagerat över det förens nu. Aldrig något som har stört mig. Men kan försöka att uppdatera här ifall det är samma på min 12 pro när jag får den. Definitivt ingen dealbreaker för min del iallafall.