Ny medelbra framtidssäkrad dator (10-15k)

Permalänk

Ny medelbra framtidssäkrad dator (10-15k)

Jag insåg idag att min nuvarande dator är nästan 6 år gammal och behöver nog upprgaderas lite, men en uppgradering av en så pass gammal maskin brukar innebära att nästan allt behöver bytas ut. Jag har en ny M.2-disk jag tänker använda (ADATA XPG SX8200 Pro). Jag är inte ute efter monsterprestanda i spel utan en vettig medel-maskin som jag kan ha i 6 år till med eventuellt vissa uppgraderingar. Chassit är väldigt gammalt och onödigt stort så det vill jag byta ut också till något mindre och modernare. Datorn ska vara tyst.

Vad jag behöver är alltså CPU, GPU, moderkort, minne, PSU, chassi och CPU-kylare. Och det behöver fungera tillsammans med SX8200 Pro-disken.

En liten snabbtitt på Inet gav mig följande prylar. Är de prisvärda och vettiga?

https://www.inet.se/kundvagn/visa/14324088

Permalänk
Medlem

Det ser helt ok ut, men processorn är lite fel läge att köpa, då bl.a 5600X kommer den 5:e November för $299 ~= 3300SEK.
1660 Super är ett prisvärt kort för 1080p men du kommer nog vilja uppgradera det halvvägs.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Det ser helt ok ut, men processorn är lite fel läge att köpa, då bl.a 5600X kommer den 5:e November för $299 ~= 3300SEK.
1660 Super är ett prisvärt kort för 1080p men du kommer nog vilja uppgradera det halvvägs.

Jag är inne på samma spår som TS men gör nog som du säger och satsar på en 5600X. Moderkort tycker jag är lite klurigt. B550 eller X570 verkar ju vara det som gäller. Vilket B550 kort rekommenderas?

Grafikkort är ju också en historia för sig nu när det händer så mycket. Kommer de att sälja ut 2070 tro?

Visa signatur

Samsung SA700 | Silverstone Temjin TJ08B-E | Silver Power SP-SS750M 750W | Asus Maximus IV Gene-Z | Intel Core i7 2600K | Corsair H80 Hydro Series | Scythe Kaze Q 3.5" | Scythe GT 120mm 1850rpm | Gigabyte GeForce GTX 560Ti OC 1GB | Corsair Vengeance LP DDR3 PC12800/1600MHz CL9 2x4GB | SanDisk Extreme II 480Gb SSD | Sennheiser PC360 G4ME

Permalänk
Medlem

Som ovanstående sa så kan det vara värt att vänta på nya processorerna.

Såg också att ditt bygge inte går ihop då du valt ett mATX-chassi till ett ATX-moderkort. Om du gillar chassit så byt emot ATX-varianten istället:

https://www.inet.se/produkt/6902386/fractal-design-define-c-t...

Permalänk

Tack för tipsen. Problemet är att det alltid är något nytt på gång så ska man vänta kommer man aldrig att komma till skott. Elva dagar kan jag väl vänta, men det förutsätter att det kommer gå att få tag på 5600X när den släpps. Vad jag ser på jämförelser så är prestandan på 5600X i princip identisk med 3700X och det är bara single-core prestandan som skiljer sig. Moderna spel är väl ändå multi-threaded nuförtiden så det borde inte göra så stor skillnad?

Om jag skulle vilja ha en lite mer boost för grafiken vad skulle ni rekommendera utan att priset sticker iväg- något för under 4000SEK?

Permalänk
Skrivet av Pnollten:

Som ovanstående sa så kan det vara värt att vänta på nya processorerna.

Såg också att ditt bygge inte går ihop då du valt ett mATX-chassi till ett ATX-moderkort. Om du gillar chassit så byt emot ATX-varianten istället:

https://www.inet.se/produkt/6902386/fractal-design-define-c-t...

Whoops! Tack för att du upptäckte det!

Jag är inst låst till det chassit i sig. Jag vill bara ha ett som är ljuddämpat och lätt att jobba med.

Permalänk
Medlem
Skrivet av brainchild:

Whoops! Tack för att du upptäckte det!

Jag är inst låst till det chassit i sig. Jag vill bara ha ett som är ljuddämpat och lätt att jobba med.

Då är define c ett finfint chassi!

Permalänk
Medlem
Skrivet av brainchild:

Tack för tipsen. Problemet är att det alltid är något nytt på gång så ska man vänta kommer man aldrig att komma till skott. Elva dagar kan jag väl vänta, men det förutsätter att det kommer gå att få tag på 5600X när den släpps. Vad jag ser på jämförelser så är prestandan på 5600X i princip identisk med 3700X och det är bara single-core prestandan som skiljer sig. Moderna spel är väl ändå multi-threaded nuförtiden så det borde inte göra så stor skillnad?

Om jag skulle vilja ha en lite mer boost för grafiken vad skulle ni rekommendera utan att priset sticker iväg- något för under 4000SEK?

Fördelen med att 5600X är nog att 3700X kommer gå ner i pris, 2700X dök som en sten när 3600 släpptes.
Vad gäller grafikkort borde du vänta några dagar, 28okt presenteras 6000-serien och den 29:e okt ska Nvidia släppa 3070.
Du kan idag få ett 2060S eller ett 5700XT för c.a 4000:- men jag skulle nog vänta tills dammet har lagt sig från RTX30 & RX6000 striden. Ett 1660S är då ett bra val, men det kommer troligen inte hålla måttet till 2026, så lägg undan ett par slantar till c.a 2023.
1660S & 1650S sjönk i pris redan när 3080 annonserades, så dem kommer nog inte sjunka så mkt mer.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

1. Vill du att det ska vara tyst hade jag absolut lagt till två Noctua A14, kostar 220kr/st. Standardfansen till chassin, särskilt meshify, är inte tysta. Tar bort dom direkt.

2. Om du vill göra det billigare hade jag tagit ett nätagg som inte är så starkt, 750W är fullständigt overkill sålänge du inte planerar att monsterklocka eller köpa grafikkort för 8k+.

3. Håller med alla om att vänta på nya Ryzen: teoretiska glädjesiffror i benchmarks är en sak, men i verkliga applikationer så är det gynnsamt att ha kraften fördelad över så få kärnor som möjligt. Även om nya R5 bedöms prestera som gamla R7, så är kraftfördelningen annan och du kommer dessutom att då ha en plattform som är väldigt uppgraderingsvänlig om du om 3-4 år vill uppgradera. Köper du gamla R7 köper du in dig i en plattform som du inte kan ta ett steg till (om du inte köper R9, som bara ger dig ännu fler kärnor).

4. Håller även med om att 1660 nu, särskilt för 2800kr, kommer bli dyrt längre fram. Hade precis ett, lämnade tillbaka det direkt - inte bra prestanda per krona, och kommer bara bli dyrt om ett år när du vill uppgradera, dumsnålt imo.

5. En liten detalj, många upplever att Pure rock II (tror jag den heter) kör ca 5 grader svalare än Evo 212. Kostar nästan lika mycket, för mig är fem grader väldigt mycket.

6. En tanke: haft fyra eller fem meshify's, har ett bredvid mig just nu. De är bra. Det jag själv troligen kommer göra dock, efter en hel del research, är att byta det mot ett Corsair D4000 Airflow. Lite billigare, men bättre stats på varje punkt, kolla recensionen på Gamers Nexus - särskilt om du ska gamea. Min erfarenhet av meshify, är att grafikkortet går rätt varmt. Även här kan du tjäna 5 grader, synes det, och spara tillräckligt för att få den första A14 Noctua gratis

Tips i all välmening, vill att du ska bli riktigt nöjd. Lycka till!

Permalänk
Skrivet av Fenrisulvfan:

Fördelen med att 5600X är nog att 3700X kommer gå ner i pris, 2700X dök som en sten när 3600 släpptes.
Vad gäller grafikkort borde du vänta några dagar, 28okt presenteras 6000-serien och den 29:e okt ska Nvidia släppa 3070.
Du kan idag få ett 2060S eller ett 5700XT för c.a 4000:- men jag skulle nog vänta tills dammet har lagt sig från RTX30 & RX6000 striden. Ett 1660S är då ett bra val, men det kommer troligen inte hålla måttet till 2026, så lägg undan ett par slantar till c.a 2023.
1660S & 1650S sjönk i pris redan när 3080 annonserades, så dem kommer nog inte sjunka så mkt mer.

Bra poäng. Jag får väl ge mig till tåls lite för att se hur de utvecklar sig.

Grafikkortet kommer jag, som du säger, med största sannolikhet uppgradera så småningom, men jag vill ha något nu som är lite av en uppgradering av mitt nuvarande Radeon 9 R200. Mitt gamla kort hänger trots allt med hyfsat bra i de spel jag spelar för stunden. Det var väl bara i The Outer Worlds som det kändes lite som en flaskhals. Men Baldur's Gate III som nog är nästa på min horisont verkar kräva lite mer än det så jag vill vara förberedd när det släpps.

Permalänk

Mycket intressanta synpunkter.

Skrivet av fesoj:

1. Vill du att det ska vara tyst hade jag absolut lagt till två Noctua A14, kostar 220kr/st. Standardfansen till chassin, särskilt meshify, är inte tysta. Tar bort dom direkt.

Extra kylfläktar ska jag absolut ha. Jag tänkte inte bara på att inkludera det när jag satte ihop varukorgen. Noctua är också mitt förstaval och jag har 5 st i min gamla maskin. Nu finns de ju även i svart så att utseendet på datorns insida inte förstörs.
Om medföljande fläktarna inte håller måttet så gör jag nog som du säger och byter ut dem också. Så en 120mm bak och två 140mm fram borde bli lagom.

Skrivet av fesoj:

2. Om du vill göra det billigare hade jag tagit ett nätagg som inte är så starkt, 750W är fullständigt overkill sålänge du inte planerar att monsterklocka eller köpa grafikkort för 8k+.

Sant. Jag funderade lite på att kanske ha kvar mitt gamla kort parallellt för att driva min sekundära skärm. Men jag tror inte jag skulle få någon vinning av det. I synnerhet som mitt gamla grafikkort är äldre än jag först hade för mig.

Skrivet av fesoj:

3. Håller med alla om att vänta på nya Ryzen: teoretiska glädjesiffror i benchmarks är en sak, men i verkliga applikationer så är det gynnsamt att ha kraften fördelad över så få kärnor som möjligt. Även om nya R5 bedöms prestera som gamla R7, så är kraftfördelningen annan och du kommer dessutom att då ha en plattform som är väldigt uppgraderingsvänlig om du om 3-4 år vill uppgradera. Köper du gamla R7 köper du in dig i en plattform som du inte kan ta ett steg till (om du inte köper R9, som bara ger dig ännu fler kärnor).

Även om jag itne tror att jag kommer att uppgradera bara processorn i framtiden så vet man ju aldrig. Fast plattformen är väl identisk för de båda processorerna, även om de har olika inre arkitektur? Samma sockel och chipset och samma RAM-hastighet? På vilket sätt skulle det vara mer framtidssäkert med nya Ryzen 5 jämfört med äldre Ryzen 7?

Skrivet av fesoj:

4. Håller även med om att 1660 nu, särskilt för 2800kr, kommer bli dyrt längre fram. Hade precis ett, lämnade tillbaka det direkt - inte bra prestanda per krona, och kommer bara bli dyrt om ett år när du vill uppgradera, dumsnålt imo.

Det här har jag noll koll på så det är bra att veta att det inte är kostnadseffektivt. Även om jag inte har jättekrav på GPU-prestanda (spelar främst äldre spel, eller spel som inte kräver hypersnabb grafik) så vill jag ju ha något som inte känns föråldrat redan när det är nytt. @Fenrisulvfan tipsade ovan om att vänta tills efter de senaste korten släpps och sedan titta på ett 2060S eller 5700XT. Min skärm har stöd för nVidia G-Sync så jag förmodar att det får bli ett nVidia-kort. Håller du med om att ett 2060S är ett bra val?

Skrivet av fesoj:

5. En liten detalj, många upplever att Pure rock II (tror jag den heter) kör ca 5 grader svalare än Evo 212. Kostar nästan lika mycket, för mig är fem grader väldigt mycket.

Evo 212 tog jag mest för att det är samma som jag har i min gamla maskin och den gör ett bra jobb, men om Pure Rock II kyler bättre så är den definitivt intressant som alternativ.

Skrivet av fesoj:

6. En tanke: haft fyra eller fem meshify's, har ett bredvid mig just nu. De är bra. Det jag själv troligen kommer göra dock, efter en hel del research, är att byta det mot ett Corsair D4000 Airflow. Lite billigare, men bättre stats på varje punkt, kolla recensionen på Gamers Nexus - särskilt om du ska gamea. Min erfarenhet av meshify, är att grafikkortet går rätt varmt. Även här kan du tjäna 5 grader, synes det, och spara tillräckligt för att få den första A14 Noctua gratis

Det finns alldeles för många lådor för att kunna välja i en webshop utan tips från andra. Så jag är jättetacksam för att delar med dig av faktiska erfarenheter. Utseendemässigt ser de båda lika ut, men om 4000D har bättre prestanda så finns det ingen anledning för mig att inte välja det istället. Att det dessutom är billigare är ju bara grädde på moset! Om du inte testat det än så antar jag att du inte har några synpunkter hur smidigt det är att installera i, och hur bra det känns, men du har kanske någon info om det från recensioner och andra personers utlåtande?

Skrivet av fesoj:

Tips i all välmening, vill att du ska bli riktigt nöjd. Lycka till!

Tack! Jag uppskattar din och alla andras hjälp här väldigt mycket. Jag har inte byggt dator på 6 år och jobbar inte med det så jag har ingen koll på vad som gäller just nu. Och antalet produkter och valmöjligheter bara växer för var gång.