Permalänk
Medlem

Hemnätverk

Hejsan
Jag håller på att sätta ihop ett nätverk hemma.
Kör på Cat6a UTP kablar.
För tillfället så använder jag mig av de fyra extra portarna i min router som switch till patchpanelen men tänker köpa en 24 ports switch senare när jag installerat fler fasta uttag.
När jag letar runt på nätet efter en switch så hittar jag ej någon specifikation om switch har UTP eller FTP/STP uttag.
Är det något som spelar roll i switchen/routern eller är det bara från patchpanel och de fasta uttagen som ska vara UTP?

En annan fundering när det kommer till switch och router, finns det någon med stöd för 10gbs? Det jag hittar är gigabitswitch men det är väl upp till 1gbs? Jag kommer troligtvis inte behöva det på väldigt många år men i och med att jag har dragit Cat6a så vore det ju rimligt att köpa switch/router som kan stödja samma hastighet

Permalänk
Medlem

För ett hemnätverk spelar det ingen större roll vilken typ av kabel/switch eller router du använder. Vilket switch som helst fungerar, så länge den fyller dina behov av hastighet, antal portar etc.
Läs reviews!

10gbe går att sätta upp, men för hemanvändare är utbudet skralt. Det kostar helt klart mer än det smakar, IMHO.
1gbe är mer än tillräckligt för hemnätverket tycker jag.

10gbe är för nätverk med många användare och extremt höga datavolymer som överförs fram och tillbaka. Och kanske för folk som är stora entusiaster och har mycket pengar att kasta ut.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av bralkex:

Hejsan
Jag håller på att sätta ihop ett nätverk hemma.
Kör på Cat6a UTP kablar.
För tillfället så använder jag mig av de fyra extra portarna i min router som switch till patchpanelen men tänker köpa en 24 ports switch senare när jag installerat fler fasta uttag.
När jag letar runt på nätet efter en switch så hittar jag ej någon specifikation om switch har UTP eller FTP/STP uttag.
Är det något som spelar roll i switchen/routern eller är det bara från patchpanel och de fasta uttagen som ska vara UTP?

En annan fundering när det kommer till switch och router, finns det någon med stöd för 10gbs? Det jag hittar är gigabitswitch men det är väl upp till 1gbs? Jag kommer troligtvis inte behöva det på väldigt många år men i och med att jag har dragit Cat6a så vore det ju rimligt att köpa switch/router som kan stödja samma hastighet

Om du vill ha en prisvärd switch med 10gbps-portar så ska du nog titta på Mikrotik, tex på denna har du 2st 10gbps SFP+ portar:
https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?e=4116159

Permalänk
Medlem

Min första fråga är, vad gör du på ditt nätverk, det du gör är ju det sdom stället kraven. Personligen hade jag valt Cat 6A för att ha möjigheten till 10Gbit/s om så behövs framöver, FTP eller UTP beror på hur du ska dra kabeln och vad du ska dra kabeln med.

Jag kör idag 10GbE för min NAS, HTPC och min Arbetsstation.

PS. det är alltid stort G i gigabit, SI-prefixet är "G" inget annat, så: Gbps, Gbit/s, GbE DS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av gonace:

Min första fråga är, vad gör du på ditt nätverk, det du gör är ju det sdom stället kraven. Personligen hade jag valt Cat 6A för att ha möjigheten till 10Gbit/s om så behövs framöver, FTP eller UTP beror på hur du ska dra kabeln och vad du ska dra kabeln med.

Jag kör idag 10GbE för min NAS, HTPC och min Arbetsstation.

PS. det är alltid stort G i gigabit, SI-prefixet är "G" inget annat, så: Gbps, Gbit/s, GbE DS.

pst... arbetsstation skrivs med litet a.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar
Som sagt så har jag ej användning av 10Gbit/s men det är lite av att kunna använda det i framtiden om jag vill, därför valet av Cat6a. Jag kör UTP patchpanel och installationskabel, samt de fasta uttagen.
Jag använder mitt nätverk till streaming, gaming, med många enheter uppkopplade.
Men då blir det nog en switch med hastighet upp till 1Gbit/s.
Som jag förstår det då så finns det inte särskilda switch/router med UTP uttag utan det funkar med alla typer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av bralkex:

Tack för alla svar
Som sagt så har jag ej användning av 10Gbit/s men det är lite av att kunna använda det i framtiden om jag vill, därför valet av Cat6a. Jag kör UTP patchpanel och installationskabel, samt de fasta uttagen.
Jag använder mitt nätverk till streaming, gaming, med många enheter uppkopplade.
Men då blir det nog en switch med hastighet upp till 1Gbit/s.
Som jag förstår det då så finns det inte särskilda switch/router med UTP uttag utan det funkar med alla typer.

UTP står för Unshielded Twisted Pair
STP står för Shielded Twisted Pair

Så det är alltså skärmad eller inte skärmad kabel, och i 99% av fallen har du ingen nytta av skärmad kabel, det är bara om man har extremt mycket störningar man använder det, tex. i industrilokaler.

Däremot har ju nästan alla switchar skärmade kontakter, vilket du ser om switchens portat har metallkontakter, annars är det bara plastkontakter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av No_Jah:

UTP står för Unshielded Twisted Pair
STP står för Shielded Twisted Pair

Så det är alltså skärmad eller inte skärmad kabel, och i 99% av fallen har du ingen nytta av skärmad kabel, det är bara om man har extremt mycket störningar man använder det, tex. i industrilokaler.

Däremot har ju nästan alla switchar skärmade kontakter, vilket du ser om switchens portat har metallkontakter, annars är det bara plastkontakter.

Ja, det är dem kontakterna i switchen jag undrar över. Jag hittar ingen switch router med plastkontakter som borde vara det man ska ha om man kör UTP kabel.
Men det kanske inte spelar någon roll?

Permalänk
Medlem
Skrivet av bralkex:

Ja, det är dem kontakterna i switchen jag undrar över. Jag hittar ingen switch router med plastkontakter som borde vara det man ska ha om man kör UTP kabel.
Men det kanske inte spelar någon roll?

Det har ju ingen betydelse vilken typ av kontakt switchen har om du använder UTP-kabel, men för att switcharna ska ska vara kompatibla med även STP-kabel så används det skärmade kontakter nästan uteslutande.
Det är nog bara de allra billigaste switcharna och annan utrustning som inte har skärmade kontakter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av No_Jah:

pst... arbetsstation skrivs med litet a.

"arbetsstation" är dock ingen standard, och betyder inte olika hurvida du än skriver det. Standarder och enheter kan i många fall betyda väldigt olika saker om de skrivs på olika sätt

Mb/s = Megabit/s
MB/s = Megabyte/s
mb/s = Millibit/s

Låt oss säga att du betalat för en uppkoppling på 100MB/s men du får bara 100Mb/s hade du nog inte varit så glad?

Så det är ju betydande skillnad i innebörden av dessa beroende på hur de skrivs, en ArBeTsStAtIoN är ju samma sak som en arbetsstation eller en arbetstationN.