Permalänk

Virus genom hdmi?

Hej,
Jag vart inne på en sida på tvns webbläsare som kändes lite suspekt med känslan att här kanske man får virus.. Konstiga banners och popup..
Iallafall, har min xbox one inkopplad i tvn, och ska inhandla nya series x när den kommit ut. Blev nu lite skraj, att tänk om jag fått in nåt skit i tvn och som sen sprider sig till xboxen..
Är det möjligt att det sprids genom hdmi och bör jag oroa mig?

Permalänk
Medlem

rent tekniskt sett så är det säkert möjligt på något vänster. Oddsen för det? En Planck-distans från 0.
oroa dig inte för det. Men om du på något vis har fått virus på TV'n så kan det ju vara värt att fabriksåterställa den.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.

Permalänk
Avstängd

Denna 11 år gamla tråd föreslår nej (men virusskämten är i överflöd, särskilt MERS):
https://www.avsforum.com/threads/is-possible-that-you-can-get...

Någon fick tydligen problem med magen när HDMI:n stoppades i munnen!

Angående din TV rekommenderar jag fabriksåterställning och sedan ladda hem all firmware igen.

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

Så länge du alltid håller systemen patchade är det låg risk, då med tanke på Xbox. Microsoft har iaf än så länge intresse att hålla obehöriga ute ur systemet och skydda sina materiella rättigheter.

Men visst finns det massa IOT enheter (så som smart TVs) som är glömda av sina tillverkare, opatchade och fulla med sårbarheter, som är full möjliga att hacka sig in på för att ta över systemet. Att surfa med dess urgamla webbläsare är nog inget att rekommendera.

HDMI protokollet stödjer ethernet i samma kabel, men det är inte så många enheter som har stöd för det. Framförallt när de har en LAN port bredvid (Xbox, PS etc..) så ingen risk där inte.

Permalänk
Medlem

Genom HDMI? Högst tveksamt, genom nätverket kanske det är möjligt, dock har jag inte hört att konsoler drabbats av virus tidigare...

Permalänk
Avstängd

Har du tur kanske du smittas av lite PS5 exklusiva titlar.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Skrivet av AplAy:

Denna 11 år gamla tråd föreslår nej (men virusskämten är i överflöd, särskilt MERS):
https://www.avsforum.com/threads/is-possible-that-you-can-get...

Någon fick tydligen problem med magen när HDMI:n stoppades i munnen!

Angående din TV rekommenderar jag fabriksåterställning och sedan ladda hem all firmware igen.

Om jag väljer återställ till "standardinställningar" ,och då kommer till första inställnings menyn som visades när jag köpte tvn, och man måste ställa in allt på nytt, då borde det vara fabrik och potentiell skit vara borta?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av tobbep90sverige:

Om jag väljer återställ till "standardinställningar" ,och då kommer till första inställnings menyn som visades när jag köpte tvn, och man måste ställa in allt på nytt, då borde det vara fabrik och potentiell skit vara borta?

Vad är det för "skit" du fått?

Att det dyker upp banners på en hemsida som känns suspekt betyder inte att du fått virus. Aldrig hört talas om att en TV kan få virus, vad skulle de tjäna på det liksom? Ska de låsa vilka kanaler du kan kolla på?

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Rekordmedlem

Det är nog i vart fall teoretiskt möjligt men jag har aldrig hört talas om att nått virus som använt den vägen, HDMI innehåller ju ethernet men antagligen är det så otroligt få möjliga offer man kan nå den vägen i förhållande till arbetet det kräver att det är ointressant att göra nått mer än för möjligen nån säkerhetsforskare som ska bevisa att det kan gå.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Det är betydligt större risk att ett potentiellt virus sprider sig via nätverket. Så om du är orolig är tipset att lägga TVn på en annat nätverk om du kan (t.ex. om du har flera möjliga separata nätverk på din wifi-router eller liknande).

Om det är en lite äldre TV som inte längre uppdateras så finns ju risken att du fått in något skit. Det kan man få bara genom att använda webbläsaren om den inte varit patchad på ett tag. Så i fallet med en gammal produkt så skulle jag inte använda den som webbläsare längre. Det finns definitivt anledning för folk att hacka produkter som TV-apparater. Kanske inte för att hindra dig från att välja kanal, men snarare för att attackera andra saker, t.ex. prylar i ditt nätverk, DDos attacker (som är en "produkt" som säljs numera, och man vill alltid ha fler devicer att attackera med) eller bara som en anonym device som kan försöka hacka andra saker utan att leda tillbaka till hackaren själv.

Permalänk
Bildexpert 📺

Ethernet på HDMI används inte av någon produkt alls. Dock används själva Ethernet-pinnarna 14 och 19 för ARC-funktionen.

HDMI är inte byggt för att transportera godtycklig programkod utan varje kanal har sin förutbestämda användningsområde, TMDS, EDID etc. För att ett virus ska kunna transporteras över HDMI måste det sitta kod i källans OS som kan koda om och baka in ett virus någon transportkanal. Sedan måste det finnas kod i mottagarens OS som i sin tur kan avkoda och införa viruset i det operativsystem som nu körs där. Webbsidan har då definitivt inte direktkontroll över HDMI-styrkretsen.

Så för att överföra ett virus över över HDMI måste alltså både TV:n och källan (likt en konsol) båda redan innan ha ett virus som kan genomföra den uppgiften. Har man lyckats med det konsttycket där det vanligtvis är två helt olika operativsystem, varför då bemöda sig att transportera ett tredje virus mellan två redan infekterade system? Kanske att man ser det som ett proof-of-concept någonstans från någon som vill ha lite uppmärksamhet?

Detta är alltså det gamla vanliga: Får du suspekta popups och liknande på en webbsida på TV:n så beror det på att du besöker en webbsida med suspekta popups. Har du inte fått suspekta popups där tidigare är det rimliga att webbsidan utsatts för något.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tobbep90sverige:

Hej,
Jag vart inne på en sida på tvns webbläsare som kändes lite suspekt med känslan att här kanske man får virus.. Konstiga banners och popup..
Iallafall, har min xbox one inkopplad i tvn, och ska inhandla nya series x när den kommit ut. Blev nu lite skraj, att tänk om jag fått in nåt skit i tvn och som sen sprider sig till xboxen..
Är det möjligt att det sprids genom hdmi och bör jag oroa mig?

Är inte risken större att du har fått virus genom tv webbläsare??

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Så för att överföra ett virus över över HDMI måste alltså både TV:n och källan (likt en konsol) båda redan innan ha ett virus som kan genomföra den uppgiften.

Det skulle även vara teoretiskt möjligt att källans HDMI-implementation har t.ex. en buffer overflow bug som ett virus på TV:n skulle kunna utnyttja. Men att dels lyckas överföra data på något meningsfullt och sen även få källan att exekvera datan känns så extremt långsökt att man lika gärna kan oroa sig över att konsollen skulle kunna träffas av en meteorit istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av zogez:

Är inte risken större att du har fått virus genom tv webbläsare??

Det här var det jag tänkte på.

Det kan väl vara så att tvn kör Google / Android med någon känd säkerhetsläcka tex.
Det har ju förekommit malware på dessa tidigare.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Skrivet av SweDragon:

Det är betydligt större risk att ett potentiellt virus sprider sig via nätverket. Så om du är orolig är tipset att lägga TVn på en annat nätverk om du kan (t.ex. om du har flera möjliga separata nätverk på din wifi-router eller liknande).

Om det är en lite äldre TV som inte längre uppdateras så finns ju risken att du fått in något skit. Det kan man få bara genom att använda webbläsaren om den inte varit patchad på ett tag. Så i fallet med en gammal produkt så skulle jag inte använda den som webbläsare längre. Det finns definitivt anledning för folk att hacka produkter som TV-apparater. Kanske inte för att hindra dig från att välja kanal, men snarare för att attackera andra saker, t.ex. prylar i ditt nätverk, DDos attacker (som är en "produkt" som säljs numera, och man vill alltid ha fler devicer att attackera med) eller bara som en anonym device som kan försöka hacka andra saker utan att leda tillbaka till hackaren själv.

Nu tror jag inte att jag har något virus som spridits i nätverket. Men av ren nyfikenhet, hur skulle man ta reda på det och rensa det om det nu skulle uppstå nån gång?

Permalänk
Medlem
Skrivet av tobbep90sverige:

Nu tror jag inte att jag har något virus som spridits i nätverket. Men av ren nyfikenhet, hur skulle man ta reda på det och rensa det om det nu skulle uppstå nån gång?

Det är väldigt svårt att ge ett generellt svar. Generellt så attackerar ju olika virus/trojaner eller vad det nu kan vara olika saker. T.ex. en TV, en router eller en Windows PC. Om det spridit sig till din PC så kan du ju upptäcka det med en vanlig anti-virusscanner. Om det är så pass avancerat att det tagit över en massa olika pryttlar så blir det väldigt svårt att rensa. Men generellt så utsätts inte privatpersoner för sådant (om du inte t.ex. är oppositionell politiker i Kina eller av annan anledning är extra intressant för aktörer med stor kapacitet som att du t.ex. har miljoner i bitcoin).

Det som är faran för en privatperson är kanske mer sånt som att man använder en sårbar nätkopplad pryl som t.ex. en gammal ouppdaterad TV som blir en ingång att hacka t.ex. en Windows PC med sårbarheter som bara finns på ett lokalt nätverk (t.ex. så har Windows haft ett gäng allvarliga brister runt sitt lokala fileshare-protokoll som kunnat användas för att enkelt ta kontroll över PCn när man väl kunde prata lokalt på nätverket). Men återigen så bör din anti-virusscanner hitta det på din PC, i alla fall när det varit ute tillräckligt länge för att säkerhetsföretagen ska ha lärt sig känna igen angreppet. Hitta virus i din TV eller router om de väl kommit in är nog väldigt svårt eftersom det sällan finns anti-virusmjukvara att tillgå för sådana produkter.