Samsungs styrelseordförande Lee Kun-hee har gått ur tiden

Permalänk
Medlem

Vi har en mikrovågsungn från 1991 som fortfarande fungerar finfint. 900W, grillelement, värme prob, roterade platta. Bästa prylen hittils.

Samsungs mobiler kan jag inte säga håller hög kvalitet, fulla med bloatware, lynniga skärmar som gör som de vill, batterier med kort livslängd.

Lee Kun-hee var onekligen mycket viktig för Samsung. Antar man kan tycka en del om hans ledarskapsstil och fifflande

Permalänk
Medlem

Min första egenköpta tv var en budget 32" plattskärm från Samsung. Måste varit för drygt 15 år sedan. Gick varm hos mig i pojkrummet till både spel och film och skänktes senare till min mormor, som än idag har på den i stort sett hela dagarna. Imponeras varje gång jag är där av bildkvaliteten och ljudet för sin tid och att den tuggar på som när jag köpte den. Tror inte jag gav mer än 7k för den då.

Visa signatur

|Fractal design Define C|XFX Merc 6950 xt|AMD Ryzen 7 5800x3d|MSI 450b Gaming Plus|Corsair Vengeance 32gb DDR4 3200mhz|Corsair RM 850e|Alienware AW3423DWF|

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

För oss som kan svenska och inte bara läser bokstavligt så är det ett klassiskt sätt att säga att någon avlidit på ett mjukare sätt. Det är ett vedertaget begrepp sedan länge och känner man inte till betydelsen så är det bara att beklaga.

Tackar för sympatin.

34 år gammal, aldrig i hela mitt liv hört eller läst "Gått ur tiden" om någon som avlidit, varken i media eller annat sammanhang.

Verkar ju inte direkt vara ett ord som används ofta idag.

Permalänk
Medlem

Hälften av allt som går på elektricitet hemma hos mig är nog Samsung. Kommer inte ihåg vad det första var, men troligtvis en telefon.

Visa signatur

R7 7800X3D | 4070Ti | 32GB DDR5 6000mhz | 1TB SSD | 1TB M.2

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Tackar för sympatin.

34 år gammal, aldrig i hela mitt liv hört eller läst "Gått ur tiden" om någon som avlidit, varken i media eller annat sammanhang.

Verkar ju inte direkt vara ett ord som används ofta idag.

gått ur tiden

"Ungefär 12 400 000 resultat"

Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Kontot avslutas
Skrivet av Campaigner:

Hade ingen aning om att de var ett budgetmärke en gång i tiden. I min värld är de ett toppmärke.

Man tänker inte så mycket nuförtiden på att flera av länderna i sydostasien var riktiga bakvatten för 30-40 år sedan. Taiwan och Kina samt Sydkorea hörde alla dit. Den senare var dessutom en brutal militärdiktatur in på 80-talet. Uttrycket "tigerekonomierna" användes om flera av dessa länderna och deras snabba ekonomiska utveckling, som matchade den Japan såg under efterkrigstiden.

Samsung på 90-talet var en bra bit från vad vi är vana vid idag, du kunde få riktiga bottennapp från dem. Samsung hårddisk var det bäst att hålla sig borta från till exempel, hade en bekant som en gång i tiden jobbade i en PC-butik med att bygga datorer med mera. Kom massor med Samsung i retur som dött efter en tid.

Visa signatur

Es ist verboten Pajas zu spielen!
Min dator Uggla

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tempel:

gått ur tiden

"Ungefär 12 400 000 resultat"

Ändrar inte det jag skrev på något sätt eller vis ¯\_(ツ)_/¯

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nivity:

Ändrar inte det jag skrev på något sätt eller vis ¯\_(ツ)_/¯

Givetvis inte att du inte har läst eller hört det, men det beror inte på att det är ett ovanligt eller udda uttryck utan tvärtom vanligt förekommande när det gäller människor som avlidit så på den punkten har du helt fel.

Gjorde det mer utförligt.
Visa signatur

Du som inte behärskar när du skall använda de och dem så finns en mycket enkel lösning. Skriv dom så blir det inte fel.
Första egna datorn -> ZX Spectrum 48k '82.
Linux Mint, Asus B550-F, Ryzen 5600X, LPX 64GB 3600, GT730

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av Nivity:

Tackar för sympatin.

34 år gammal, aldrig i hela mitt liv hört eller läst "Gått ur tiden" om någon som avlidit, varken i media eller annat sammanhang.

Verkar ju inte direkt vara ett ord som används ofta idag.

Haha, du måste skämta!

”Gått bort” eller ”gått ur tiden” är väl typ standard vid nyhetsuppläsningar.

Inte fan säger de ”den dog”

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Min första Samsung var nog en VHS-bandare, men minns inte exakt när det var. Slutet på 90 tror jag, då de fortfarande klassades som lite av ett budgetmärke men inte längre ansågs vara skrot (och VHS-bandaren var riktigt bra minns jag). Sedan dess har det blivit åtminstone en tv, ett par telefoner, flera ssd:er, flera minneskapslar och antagligen mer, då de ju verkligen har tårna i alla möjliga branscher.

Första gången jag hör talas om deras styrelseordförande dock, det enda jag kommer ihåg är mygelanklagelser men något namn har inte fastnat.

Visa signatur

5950X, 3090

Permalänk
Inaktiv

Fortfarande ett lågprismärke för mig, gillar dock deras SSD'er sedan de släppte 960-serien.

Permalänk
Inaktiv

Mina två första Smartphones var från Samsung. Företaget har förlorat en stor man!

Permalänk
Skrivet av Nivity:

Tackar för sympatin.

34 år gammal, aldrig i hela mitt liv hört eller läst "Gått ur tiden" om någon som avlidit, varken i media eller annat sammanhang.

Verkar ju inte direkt vara ett ord som används ofta idag.

Det läser man i var och varannan artikel när en betydande person avlidit. Jag tror att du efter denna artikeln, kommer att uppmärksamma fler artiklar som denna. Precis som när man köper en ny bil och tror att den är ovanlig, sen ser man en likadan i varje gatuhörn...

Permalänk
Medlem

Bredden på vad Samsung tillverkar är nästan det mest imponerande. Nu har de om jag förstått det rätt sålt av "Samsung Techwin", likväl var det dom som utvecklade artilleripjäserna som Norge, Finland och Estland nyligen köpte. Vill du köpa en CNC-fräs eller svarv från Samsung, inga problem. Hur vore det annars med en toasits från Samsung fullproppad med teknik, jajamen det löser vi!

Visa signatur

Asus ROG Strix X570-E || AMD Ryzen 9 5900X || 32GB @ 3600Mhz || MSI Radeon 6800 XT "FE" || Corsair AX850W || Fractal Design Define 7 Compact || Noctua NH-D15 Chromax || Samsung 980 Pro 1TB || Samsung 980 Pro 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Spektra:

Bredden på vad Samsung tillverkar är nästan det mest imponerande. Nu har de om jag förstått det rätt sålt av "Samsung Techwin", likväl var det dom som utvecklade artilleripjäserna som Norge, Finland och Estland nyligen köpte. Vill du köpa en CNC-fräs eller svarv från Samsung, inga problem. Hur vore det annars med en toasits från Samsung fullproppad med teknik, jajamen det löser vi!

Ja det verkar visst ha varit hans vision med Samsung, att döma av detta från artikeln:

Citat:

Han uppges bland annat ha kallat till möten i nödläge där Samsungs ledarskap fått svara på varför företaget hamnat efter konkurrenter i olika produktområden. Ett exempel på detta är att Lee Kun-hee, efter en tid av särskilt dålig luftkvalitet i huvudstaden Seoul, ställde chefen för vitvaror mot väggen om varför divisionen inte säljer luftrenare. Inom en månad fanns produkten i företagets utbud.

Inget "vi ska renodla och fokusera på våra kärnverksamheter" här inte, och kanske inget som leder till en varumärkeskult. Man undrar lite hur processen gick till för att få in en ny produkt under ens varumärke inom en månad.

Skrivet av Nivity:

34 år gammal, aldrig i hela mitt liv hört eller läst "Gått ur tiden" om någon som avlidit, varken i media eller annat sammanhang.

Verkar ju inte direkt vara ett ord som används ofta idag.

Jag tyckte också det lät konstigt. Att en person "går bort" är ju vedertaget, men sånt som "går ur tiden" är snarare produkter när de slutar tillverkas, tv-serier som slutar produceras mm. Men ju mer legendarisk en person uppfattas som, så är det kanske mer troligt att hen "går ur tiden" snarare än "går bort". Men jag kommer säkert också att lägga märke till det mer framöver som @OptiMizer förutspår. Samtidit så tycker jag att "ur tiden" låter mer definitivt, som att minnet av personen också försvinner på något sätt. Men det kanske bara är jag. Föredrar därför "gå bort".

Visa signatur

Här hade jag en historik sen 1990-talet, men den blev tillslut för lång. Aktiva maskiner 2022-framåt:
Work/Play/Everythingstation: AMD Epyc 7443p, Pop OS host, Win10 + Linux guests (KVM/Qemu)
Work/Play nr 2: AMD Phenom II 1090t, Debian + Win 10 (dual boot)
Server x3: Epyc 7252 (TrueNAS Core), Atom 2550 (FreeBSD, backup), Opteron 6140 (Ubuntu, off prem backup)
Retrohörna under uppbyggnad: Dual Pentium Pro 200MHz, Pentium P54C 90MHz, Gravis Ultrasound MAX

Permalänk
Medlem

Något man inte får missa när man ser på Samsungs storhet är att deras inkomster årligen ligger runt 15-17% av Sydkoreas totala GDP.
Det är sjukt, när man sedan är i Korea och ser att det sår Samsung överallt, på broar, hus, vägar osv så förstår man deras storhet.

Visa signatur

Game: i7 6700K, 32Gb DDR4, EVGA GeForce GTX 1080 Ti 11GB SC2 Hybrid Gaming
HTPC: Ryzen 5 5600X, 16Gb DDR4, GTX 1050 Ti 4GB
NAS1: Ryzen 5 4600G , 16Gb DDR4, 284TB
NAS2: A10-7860K, 16Gb DDR3, 408TB
Router (pfSense): i3 9100, 16Gb DDR4

Permalänk

Själv har jag under hela uppväxten varit omringad av "Philips"! Så Samsung TV hade inte riktigt status som TV-märke...

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Vi har en mikrovågsungn från 1991 som fortfarande fungerar finfint. 900W, grillelement, värme prob, roterade platta. Bästa prylen hittils.

Samsungs mobiler kan jag inte säga håller hög kvalitet, fulla med bloatware, lynniga skärmar som gör som de vill, batterier med kort livslängd.

Lee Kun-hee var onekligen mycket viktig för Samsung. Antar man kan tycka en del om hans ledarskapsstil och fifflande

Jag slår dig Jag och mitt ex köpte en Samsungmikro 1989 när vi väntade vårt första barn. Den används fortfarande flitigt av min mor som fick den efter vi byggt hus med nya vitvaror.
Att jag fick byta mikro (electrolux) 2 gånger under de 18 åren vi bodde där på grund av att de gick sönder talar ju för den kvaliten Samsungen har Att den dessutom var snabbare och effektivare än de "moderna" mikros jag har ägt, och äger, är ju bara hur bra som helst.
Skulle inte förvåna mig att den mikron kommer vara i sakerna efter mamma den dagen det blir dags, om sådär 20-30 år.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Kontot avslutas
Skrivet av KingCobra:

Att jag fick byta mikro (electrolux) 2 gånger under de 18 åren vi bodde där på grund av att de gick sönder talar ju för den kvaliten Samsungen har

Nu har du ju inte någon statistiskt representativt data för att dra långtgående slutsatser, men visst är det bra om en pryl man köpt håller länge.

Är själv riktigt nöjd med min 27" 1440P Samsung SyncMaster SA850 plattskärm jag använt många många timmar nästan varje dag sedan hösten 2011 (undantaget bara de dagar jag varit bortrest.) IPS-klass panel, 3 portar USB 3.0, DP + 2DVI, ljudutgång, fulla justeringsmöjligheter, ljus- och rörelsesensor... Riktigt grym skärm för sin tid! Att jag fick köpt den för endast 5500kr var ju inte dumt heller direkt, men den går tyvärr inte att "överklocka" alls, det är väl stora "nackdelen". Såfort man går över 60fps det minstalilla börjar den droppa frames.

Hade jag däremot köpt Samsung hårddisk under ett par år under 1990-talet hade det nog inte gått lika bra för mig. Hade en kompis som jobbade på PC-firma med att bygga datorer, och det kom mycket Samsung HDDs i retur under en tid där.

Visa signatur

Es ist verboten Pajas zu spielen!
Min dator Uggla