Hårddisk får hela datorchassit att gå i resonans

Permalänk

Hårddisk får hela datorchassit att gå i resonans

Det är väldigt störande och jag blir tokig på ljudet! Jag har fyra hårddiskar i chassit en WD Re som snurrar i 7200rpm och tre stycken WD Green som går i 5400rpm. Två av WD Green diskarna vibrerar mer än de två som än så länge fungerar felfritt och sätter chassit i resonans. En av dessa som vibrerar onaturligt mycket började få felande pending sectors enligt SMART så den har jag kopplat ut för att inte slita något mer på den. Men nu har som sagt den andra börja vibrera en massa också men än så länge visar SMART inget fel på den.

Tar jag fingret på dessa två dåliga så vibrerar de betydligt mer än t om den mer högvarviga WD Re disken som går i 7200 rpm. Detta måste visa att de båda håller på att ge upp?

Permalänk
Medlem

Hur är diskarna monterade i chassit? Vad är det för chassi?

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem

Hehe, det är väldigt vanligt med diskjävlar. Det vanligaste är gummimontering men ibland funkar det dåligt. då skulle jag rekommendera att hänga upp disken i gummisnoddar Bör få död på all resonans.

Permalänk
Avstängd

Enda sättet jag har lyckats få bort vibrationerna är att smältlimma dem på plats med skumgummi under. Skumgummit måste vara av hyfsad mängd och med så många diskar är det svårt att lyckas.
(Nu har jag visserligen dem i Scythe Quiet Drives också, men jag är lite extrem med att vilja ha väldigt tyst dator)

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Skrivet av Juggernawt:

Hur är diskarna monterade i chassit? Vad är det för chassi?

Skrivet av Wasp:

Hehe, det är väldigt vanligt med diskjävlar. Det vanligaste är gummimontering men ibland funkar det dåligt. då skulle jag rekommendera att hänga upp disken i gummisnoddar Bör få död på all resonans.

Skrivet av Kaleid:

Enda sättet jag har lyckats få bort vibrationerna är att smältlimma dem på plats med skumgummi under. Skumgummit måste vara av hyfsad mängd och med så många diskar är det svårt att lyckas.
(Nu har jag visserligen dem i Scythe Quiet Drives också, men jag är lite extrem med att vilja ha väldigt tyst dator)

Ett Fractal Design 5 som jag egentligen inte är nöjd med alls. Jag kan inte montera min passiva nätaggregat normalt då chassit ej kör standard hål av någon anledning. De är monterade normalt i hdd buren med gummiringar som kom med chassit.

Problemet är att två av dessa WD Green båda sätter resonans på chassit. Nu har det förvisso slutat men ibland kommer det tillbaka. Har aldrig haft detta problem förut och då har jag hållt på med datorer länge.

Permalänk
Medlem

Är du säker på att det är hela chassit och inte dammfiltren för fläktarna som inte riktigt sitter tight och vibrerar?

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Medlem
Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*

Permalänk
Skrivet av Dimman:

Är du säker på att det är hela chassit och inte dammfiltren för fläktarna som inte riktigt sitter tight och vibrerar?

Helt säker! Det är de två felande hårddiskarna som sätter chassit i resonans.

Nja tror inte det är så bra med upphängt. Det måste vara spikrakt 90 grader vertikalt. Tror inte en hårddisk kommer må så bra med upphängt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Nja tror inte det är så bra med upphängt. Det måste vara spikrakt 90 grader vertikalt. Tror inte en hårddisk kommer må så bra med upphängt.

Gör ett bra jobb och häng upp den noggrant så har du en både långlivad och vibrationsfri HDD.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

Helt säker! Det är de två felande hårddiskarna som sätter chassit i resonans.

Nja tror inte det är så bra med upphängt. Det måste vara spikrakt 90 grader vertikalt. Tror inte en hårddisk kommer må så bra med upphängt.

Nej det måste inte vara spikrakt (i våg). Det känns möjligen bättre, men man kan in princip montera hårddiskar hur som helst och i vilken vinkel som helst.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux