Häng med oss när AMD avtäcker RDNA 2 den 28 oktober klockan 17:00!

Permalänk
Medlem

Ska SMSa grabbarna på AMD och be dom sätta en human prissättning på <3k. Tycker gott dom kan ta en för laget och göra lite förlust per enhet.

Visa signatur

MacBook Pro (16 tum, 2019)
2,3 GHz 8-Core Intel Core i9
64 GB 2667 MHz DDR4
Intel UHD Graphics 630 1536 MB
AMD Radeon Pro 5500M 8 GB

Permalänk
Medlem

Tror AMDs aktieägare vill ha ännu mer avkastning på sina investeringar, så räkna med lika dyra som nvidia-korten.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Det är en sak jag förundras över när det gäller AMD, Intel och Nvidia, de enorma storleksskillnaderna:
Här är vad de omsätter:
- Intel: 71,9 miljarder USD
- Nvidia: 11,72 miljarder USD
- AMD: 1,85 miljarder USD

Ett företag som har en 45te del i omsättning jämfört med de två andra gemensamt klarar av att hålla sig i framkant!
Helt sanslöst.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Det är en sak jag förundras över när det gäller AMD, Intel och Nvidia, de enorma storleksskillnaderna:
Här är vad de omsätter:
- Intel: 71,9 miljarder USD
- Nvidia: 11,72 miljarder USD
- AMD: 1,85 miljarder USD

Ett företag som har en 45te del i omsättning jämfört med de två andra gemensamt klarar av att hålla sig i framkant!
Helt sanslöst.

Men har AMD lika stor portfolie av produkter som Intel till exempel?

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Men har AMD lika stor portfolie av produkter som Intel till exempel?

AMD har inte SSD och vissa andra saker, men inte har inte GPU (än).

Se har Intel massa mer saker som närverkskort och allt möjligt, men inte 45ggr mer. X86 och CPU är kärnan i Intel fortfarande

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

AMD har inte SSD och vissa andra saker, men inte har inte GPU (än).

Se har Intel massa mer saker som närverkskort och allt möjligt, men inte 45ggr mer. X86 och CPU är kärnan i Intel fortfarande

Intel har väl sålt sin lagringsenhets-avdelning tror jag? (edit: oj, ja för några dagar sedan tydligen.. känns som det var längre bort i tiden

Men de har ju mängder med teknologier som de äger, och de har väl mycket forskning såsom med kvantdatorer.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av ThomasLidstrom:

Det är en sak jag förundras över när det gäller AMD, Intel och Nvidia, de enorma storleksskillnaderna:
Här är vad de omsätter:
- Intel: 71,9 miljarder USD
- Nvidia: 11,72 miljarder USD
- AMD: 1,85 miljarder USD

Ett företag som har en 45te del i omsättning jämfört med de två andra gemensamt klarar av att hålla sig i framkant!
Helt sanslöst.

AMD omsatte 6,73 miljarder, inte 1,85, förra året. Du måste nog ha kollat på ett kvartal istället för ett helår.

Intels produkt- och tjänsteportfölj är ju extremt mycket större, Nvidias är kanske inte extremt mycket större men helt klar större. Så det går inte bara att se på deras entusiastkonsumentprodukter och jämföra deras framsteg där med deras omsättning tex.
De är också större bolag där jag tänker att politik, investment fallacies och trögstyrdhet också kan ställa till det för dem. Nvidia och AMD är ju fabless också vilket gör dem till ganska annorlunda bolag än Intel.

På just grafikfronten tycker jag mig också se en ganska tydlig skillnad mellan dem där Nvidia satsar mycket på allt möjligt. RT, Reflex, Shadowplay, GFE, drivrutinerna i allmänhet, Tensor-kärnorna och DLSS etc etc. Många tycker säkert att det bara är onödigt fluff men jag tänker att det är ganska talande för att AMD jobbar med en mer begränsad budget och därför fokuserar på "core" över allt annat. (Vilket många dock uppskattar och tycker att all förutom traditionell resterisering i native-upplösning är onödigt så jag säger inte att det nödvändigtvis är dåligt för en specifik individ, bara att det är en skillnad)

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Intel har väl sålt sin lagringsenhets-avdelning tror jag? (edit: oj, ja för några dagar sedan tydligen.. känns som det var längre bort i tiden

Men de har ju mängder med teknologier som de äger, och de har väl mycket forskning såsom med kvantdatorer.

Ja jo som sagt har de mer saker och också egen tillverkning av kisel. Men inte 45x mer. Mycket av omsättningen är väl OEM-datorer och annat som bara rullar på i extrema volymer

Permalänk
Avstängd

Inväntar artiklar istället, varför slösa tid på massa onödig PR snack

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Livet leker för tekniknördar!! aldrig har vi haft såhär kul på länge. är verkligen glad att AMD är med och leker med Intel och Nvidia.

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Inväntar artiklar istället, varför slösa tid på massa onödig PR snack

AMD bruka ha rätt okej PR snack visar prestanda och vad saker gå för sedan klart.

Visa signatur

Ryzoen 3700x x370 AsusCrosshair, Gskill 16Gb 3600Mhz,27tum 144hz 1440p Freesync, 6700XT
bettan dog i5 2500k 4.3Ghz, 16GBram 1600mhz,
Ibland förstår jag inte hur folk tänker.

Permalänk
Medlem

Iaf inte mycket ljug på AMD's PR jämfört med Intels

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

AMD omsatte 6,73 miljarder, inte 1,85, förra året. Du måste nog ha kollat på ett kvartal istället för ett helår.

Intels produkt- och tjänsteportfölj är ju extremt mycket större, Nvidias är kanske inte extremt mycket större men helt klar större. Så det går inte bara att se på deras entusiastkonsumentprodukter och jämföra deras framsteg där med deras omsättning tex.
De är också större bolag där jag tänker att politik, investment fallacies och trögstyrdhet också kan ställa till det för dem. Nvidia och AMD är ju fabless också vilket gör dem till ganska annorlunda bolag än Intel.

På just grafikfronten tycker jag mig också se en ganska tydlig skillnad mellan dem där Nvidia satsar mycket på allt möjligt. RT, Reflex, Shadowplay, GFE, drivrutinerna i allmänhet, Tensor-kärnorna och DLSS etc etc. Många tycker säkert att det bara är onödigt fluff men jag tänker att det är ganska talande för att AMD jobbar med en mer begränsad budget och därför fokuserar på "core" över allt annat. (Vilket många dock uppskattar och tycker att all förutom traditionell resterisering i native-upplösning är onödigt så jag säger inte att det nödvändigtvis är dåligt för en specifik individ, bara att det är en skillnad)

Jag skyller på Google!
... och min läsförståelse

Permalänk
Medlem

Har ni fixat ljudet så att ni inte överröstar streamen?

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem

Är det kommentarer/prat ifrån sweclockers under själva streamen eller kommer det vara fokus på eventet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Inväntar artiklar istället, varför slösa tid på massa onödig PR snack

Hype och förhandsbokningar! In med pengarna!

Man ska ALLTID köpa grisen i säcken, för någon gång kan det ju bli bra.

Visa signatur

MacBook Pro (16 tum, 2019)
2,3 GHz 8-Core Intel Core i9
64 GB 2667 MHz DDR4
Intel UHD Graphics 630 1536 MB
AMD Radeon Pro 5500M 8 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Herr Kantarell:

Har ni fixat ljudet så att ni inte överröstar streamen?

Hade hoppats på att det skulle varit bättre förra gången men det var inte bättre än första livestreamen så kollade tyvärr hellre på officiella AMD streamen pga det.

Volymen på live eventet borde va max det går att sätta så det är på samma nivå när man lyssnar via er stream som när du lyssnar via officiella streamen och har max nivå på YouTube volym slidern och era röster borde anpassas efter det så det är typ ungefär samma eller snäppet lägre i nivå (typ bara ungefär 1.0~0.5dB under AMD stream volym om man ska va petnoga) så att även fast ni slänger in en kommentar här och där under presentationen hör man både ock. Senast var SweC teamets röster betydligt högre än presentationens, SweC rösterna var aningen i den högre ändan och presentationens volym för svagt. Det var ju inte sådär hiskeligt högt volym heller via AMDs officiella stream så det ska absolut inte sänkas ytterligare än så.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Erooo:

Hype och förhandsbokningar! In med pengarna!

Man ska ALLTID köpa grisen i säcken, för någon gång kan det ju bli bra.

Ja, alltså det blir nog inte dåligt men att få informationen snabbast möjligt gör ändå inte att man får korten snabbare. Tillgången kan ändå bli lika usel som för Nvidia korten så man kan skapa sig en vill-ha-begär som inte ens kan mötas.
Like bra trycka på F11 för lite chill.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Erooo:

Hype och förhandsbokningar! In med pengarna!

Man ska ALLTID köpa grisen i säcken, för någon gång kan det ju bli bra.

Hahaha, dagens garv! Känner igen mig själv i det där dessvärre

Visa signatur

Min hemsida - Min YouTube-kanal
[i9 12900K] - [ASUS Prime Z690M-Plus D4 mATX] - [Corsair Vengeance LPX Black DDR4-3600 128GB] - [Cerberus mATX chassi] - [WD Black SN850X 4TB] - [SilverStone SX800-LTI] - [Noctua NH-C14S] - [2 x Huawei MateView 3:2] - [KFA2 RTX 4070 12GB]

Permalänk
Konsolpleb 🕹
Skrivet av Herr Kantarell:

Har ni fixat ljudet så att ni inte överröstar streamen?

Det skulle jag påstå men alla håller inte med

Skrivet av Ztigmata:

Är det kommentarer/prat ifrån sweclockers under själva streamen eller kommer det vara fokus på eventet?

Vi kommer att köra som vi gjorde under Zen 3, dvs vi är mutade och borta ur bild under störra delen av presentationen men pratar före, efter och eventuellt mellan inslag.

Skrivet av RPGWiZaRD:

Hade hoppats på att det skulle varit bättre förra gången men det var inte bättre än första livestreamen så kollade tyvärr hellre på officiella AMD streamen pga det.

Volymen på live eventet borde va max det går att sätta så det är på samma nivå när man lyssnar via er stream som när du lyssnar via officiella streamen och har max nivå på YouTube volym slidern och era röster borde anpassas efter det så det är typ ungefär samma eller snäppet lägre i nivå (typ bara ungefär 1.0~0.5dB under AMD stream volym om man ska va petnoga) så att även fast ni slänger in en kommentar här och där under presentationen hör man både ock. Senast var SweC teamets röster betydligt högre än presentationens, SweC rösterna var aningen i den högre ändan och presentationens volym för svagt. Det var ju inte sådär hiskeligt högt volym heller via AMDs officiella stream så det ska absolut inte sänkas ytterligare än så.

Jag tänker att vi var ur bild och mute:ade i princip hela AMDs sändning förra gången?

Visa signatur

240p är livet

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Jag tänker att vi var ur bild och mute:ade i princip hela AMDs sändning förra gången?

Jo så var det visst, tänker på första gången då. Anledningen jag switchade sen till den officiella streamen efter inledningsnacket var väl att ljudet var betydligt lägre på AMD presentationen via er stream så om man kunde till detta event iallafall få det till samma nivå som det är via AMDs vore najs så man inte behöver hålla på sänka/höja så ofta (kör själv med hörlurar och brukar hålla mig till samma ljudnivå inställning i Windows som oftast brukar räcka bra och sen justerar man bara ner litegrann om det är för högt i videospelaren men nu var det högsta aningen lågt förra gången).

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc A750 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB | Windows 10 & 11 x64 Professional

Permalänk
Medlem

2 dagar kvar tiden går så långsamt när man väntar på något man är intresserad av.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Mer på senare år som jag börjat titta på lanseringar, och jag vet inte, men det kändes som AMDs presentation av 5000-seriens CPUer var så dåligt planerad. Visar staplar i några sekunder, förklarar inte vad de visar, ibland så syntes helt nya staplar i bakgrunden och fokus låg på Lisa. Så AMD har en del att lära sig när det kommer till presentationer.

Ska bli sjukt intressant att se vad de ha att visa upp på Onsdag Och hoppas det är en bättre presentation än de hade förr CPUer

Jag tänkte precis tvärtom. Kort, koncist och rakt på fokuserat. Minimalt med snömos och plattityder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av UndaC:

Det skulle jag påstå men alla håller inte med

Vi kommer att köra som vi gjorde under Zen 3, dvs vi är mutade och borta ur bild under störra delen av presentationen men pratar före, efter och eventuellt mellan inslag.

Jag tänker att vi var ur bild och mute:ade i princip hela AMDs sändning förra gången?

Okej såg inte den sändningen men på någon tidigare sändning (nvidia?) så hörde man inte vad de sa i streamen och tror er bild blockade något också.

Visa signatur

Ryzen 9 5950X, 32GB 3600MHz CL16, SN850 500GB SN750 2TB, B550 ROG, 3090 24 GB
Har haft dessa GPUer: Tseng ET6000, Matrox M3D, 3DFX Voodoo 1-3, nVidia Riva 128, TNT, TNT2, Geforce 256 SDR+DDR, Geforce 2mx, 3, GT 8600m, GTX460 SLI, GTX580, GTX670 SLI, 1080 ti, 2080 ti, 3090 AMD Radeon 9200, 4850 CF, 6950@70, 6870 CF, 7850 CF, R9 390, R9 Nano, Vega 64, RX 6800 XT
Lista beg. priser GPUer ESD for dummies

Permalänk
Medlem
Skrivet av Novdid:

Jag tänkte precis tvärtom. Kort, koncist och rakt på fokuserat. Minimalt med snömos och plattityder.

Längden var inte det stora problemet, även om de kunde fått tagit lite längre tid, andats lite extra. Utan det var mest att de visade slides som inte var i fullskärm och man fick själv uppfatta att de hade bytt till en ny slide med ny information. Sedan vill jag gärna se allt som står på en slide och inte hoppas att kameramannen panerar över den. Vill minnas att de hade en slide på vänster sida och en på höger, och ibland pekade kameran på den till vänster medan de pratade om den till höger.

För min del får de gärna öva lite mera på sina presentationer i alla fall.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av anon56869:

Har ju snackats om 300w och det vore väl inte direkt överraskande, särskilt med kylaren man har sett.

Men inget problem med det, bara att klocka ner lite eller köpa en svagare krets så löser du det.

Har lite liknande problem själv då jag behöver grafikkort med kylare som blåser ut värmen ur chassit. Lär inte komma många kort med radialfläktar om de drar 300w stk och fyfan vad de lär låta. Nvidia FE vore inte helt optimalt men hade nog funkat, tyvärr går de ju inte ens att köpa nu

Inte intressant att lägga pengar på en klen krets, men en effektiv sådan, ja tack.

Kan tänka mig att det blir ett bekymmer, inte ens referenskorten kommer i dessa utföranden. Möjligen Asus Turbo-kort? Har inte kollat på dessa alls för 3000-serien.

Skrivet av CubaCola:

Tror AMDs aktieägare vill ha ännu mer avkastning på sina investeringar, så räkna med lika dyra som nvidia-korten.

Precis, finns ingen anledning för AMD att sätta ett lägre pris. Så man bör förvänta sig högre priser.

Ingen kommer ge bort prestanda. Inte i dessa tider och troligen inte annars heller.

Skrivet av Novdid:

Jag tänkte precis tvärtom. Kort, koncist och rakt på fokuserat. Minimalt med snömos och plattityder.

De var ganska effektiva sist. Till skillnad från Nvidias. Man sitter och vrålar "kom till saken" mest. Fortfarande värda att se på, men koncentrationen blir därefter.

Permalänk
Medlem

När man se AMD körde nyss en test stream på twitch då är de inte långt kvar.

Visa signatur

AMD Ryzen 5 5600 | EVGA GeForce GTX 1070 8GB ACX 3.0 FTW | Fractal Design North Black TG | MSI MPG B550 Gaming Plus | Kingston Fury 32GB DDR4 3200MHz CL16 Beast | WD Black SN850X 1TB Gen 4 With Heatsink | EVGA SuperNOVA 750 G2 750W | Noctua NH-D15 | Windows 11 Pro

Permalänk
Moderator
Testpilot

Idag smäller det.

Jag är riktigt spänd på att se vad AMD har att erbjuda på grafikkortsfronten. Mitt GTX 1080 Ti börjar bli svårt att hålla över 100 Hz i en hel del spel på min ultrawide.

Visa signatur

ASrock x470 Taichi Ultimate - AMD Ryzen R9 3900x - G.Skill Ripjaws@3.6GHz 16GB RAM - RTX 3080 Ti - Super Flower Leadex Gold 1000W - Phanteks Enthoo Pro - AOC AG35UCG 34" 3440x1440p@100Hz - kalaset vattenkylt

Permalänk
Medlem

https://videocardz.com/newz/msi-lists-radeon-rx-6800-xt-and-r...

MSI is the first manufacturer to confirm the existence and upcoming launch of the AMD Radeon RX 6800 series. A new entry has appeared just moments ago at EEC. The listing features two Navi 21 graphics cards: RX 6800 XT and RX 6800

(och båda verkar få 16GB ram)

edit: och även gigabyte

https://videocardz.com/newz/gigabyte-confirms-custom-aorus-ra...

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Kanske lägga denna nyheten på toppen så alla ser den? Jag fick leta efter den i arkivet för att hitta länken till streamen sen

Visa signatur

Silverstone FT-02 Silver | Seasonic Platinum 1200W | Ryzen 9 5900X | MSI X570 Tomahawk | G.Skill Trident Z Neo RGB 32GB @ 3600/16/16/16/36 | ASUS TUF 3080 OC V2 | 1TB SSD WD SN850 | Noctua NH-D14 | Win 11 Professional | QPad MK-95 Pro | Logitech G903 | Acer X34P | Asus Xonar Essence STX | Beyerdynamic A1 | QPad QH-1339 | Beyerdynamic T1 | Fanatec CSWv2 + CSP | Thrustmaster Warthog | MFG Crosswind v3 | Xbox 360 | Xbox One | PS3 | PS4 | PS VITA | Nintendo Switch