Permalänk
Medlem

i5 7600K vs i7 6700K

Hej!

Har för tillfället två datorer hemma, en ska nog bort och undrar vilken av dessa två CPU jag ska behålla?

Den dator jag använder för tillfället har:

i5 7600K klockad från 3.8GHz till 4.2GHz
Corsair H110i GT 280mm AIO vattenkylning
ASUS Prime Z270-K
Corsair Vengeance LPX 2400MHZ 32GB
Sitter en MSI 1070 Gaming X i den.

Den som inte används:

i7 6700K klockad från 4GHz till 4.4GHz
Deepcool GamerStorm Maelstrom 240T AIO vattenkylning
MSI Z170A Gaming Pro
HyperX Fury 2133MHz 16GB
Sitter en EVGA 980 Ti i den

Spelar till 80% bara CSGO, men blir även COD, GTA osvosv som kräver mer ibland.
Hur ska jag tänka och vilken ska jag köra på? Byta CPU i datorerna eller vad tänker ni?

Permalänk
Medlem

Enkelt, i spel som utnyttjar flera trådar är i7 6700K den klart bättre CPU:n. Det motsatta gäller i spel där endast en tråd används, men då är fördelen mycket mindre. Jag hade använt i7 CPU:n i datorn med det bättre grafikkortet helt enkelt, men det är inga extrema skillnader du har att vänta dig med de relativt gamla grafikkorten i båda burkarna.

Visa signatur

Asus B550F - 5900X - TUF4080S - 32 GB DDR4 - NH-D15 - Define S - Samsung OLED G9 - LG OLED55CX
PlayStation 5 - Nintendo Switch - Wii U - RPi3
a silent computer is a glorious computer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karate Taco:

Enkelt, i spel som utnyttjar flera trådar är i7 6700K den klart bättre CPU:n. Det motsatta gäller i spel där endast en tråd används, men då är fördelen mycket mindre. Jag hade använt i7 CPU:n i datorn med det bättre grafikkortet helt enkelt, men det är inga extrema skillnader du har att vänta dig med de relativt gamla grafikkorten i båda burkarna.

Tack för inputen, var så jag tänkte innan men var inte helt 100. Blir väl att köpa nytt grafikkort när 3000-serien med förseningar och allt lagt ner. Har inte direkt bråttom än att köpa nytt än

Permalänk
Hedersmedlem

6700K alla dagar i veckan.

Permalänk
Inaktiv

Finns väl ändå ingen anledning att välja, 6700K såvida du inte kör Optane och tycker det är värt prestandaförlusten en 7600K ger. Ingen av dessa processorer är speciellt bra idag dock, så det blir väl aningen relativt.

i7 6700K klockad från 4GHz till 4.4GHz
MSI 1070 Gaming X

Borde vara den bästa kombinationen.