Problem kring uppgradering, installation och aktivering av Windows 10

Permalänk
Medlem

Återstår då en clean installation, förslagsvis med 20H2 då. Se till bara att koppla ur övriga diskar så du bara har C: disken inkopplat och radera även alla partitioner på C: disken innan du fortsätter med den nya installationen. Koppla eventuellt bort övrig kringutrustning som inte behövs under installation. Lycka till👍

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Skrivet av sp1k3n:

Återstår då en clean installation, förslagsvis med 20H2 då. Se till bara att koppla ur övriga diskar så du bara har C: disken inkopplat och radera även alla partitioner på C: disken innan du fortsätter med den nya installationen. Koppla eventuellt bort övrig kringutrustning som inte behövs under installation. Lycka till👍

ööööööh? varför skulle jag koppla ur mina andra diskar? windows installeras bara på c.
jag rensar alltid bort alla partitioenr på c vid clean installering

Permalänk
Medlem

Om du inte gör det kan windows boot-filer hamna på fel disk och pajar den disken kommer du inte att kunna starta windows!

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glossy White:

ööööööh? varför skulle jag koppla ur mina andra diskar? windows installeras bara på c.
jag rensar alltid bort alla partitioenr på c vid clean installering

För att specificera mer vad sp1k3n syftar på.
Windows lägger alltid boot-filerna på den första boot-bara disken det hittar, och detta behöver inte vara den disk man väljer att installera på.
Det finns olika sätt att undvika att det kan ske, men det enklaste sättet (om man nu bortser från att man måste öppna datorn och göra detta fysiskt) är att koppla bort alla andra diskar.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Skrivet av Belzader:

För att specificera mer vad sp1k3n syftar på.
Windows lägger alltid boot-filerna på den första boot-bara disken det hittar, och detta behöver inte vara den disk man väljer att installera på.
Det finns olika sätt att undvika att det kan ske, men det enklaste sättet (om man nu bortser från att man måste öppna datorn och göra detta fysiskt) är att koppla bort alla andra diskar.

så även fast windows hittar min ssd disk som är disk 0 och jag väljer att installetra windows på den så kan operativet ändå hamna på en annan disk????? really???

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glossy White:

så även fast windows hittar min ssd disk som är disk 0 och jag väljer att installetra windows på den så kan operativet ändå hamna på en annan disk????? really???

Inte hela Windows installationen bara boot-filerna!

Finns massor av trådar här i forumet som ger samma råd vid nyinstallation.

Visa signatur

"The following statement is false: The previous statement is true! Welcome to our corner of the universe"

Permalänk
Skrivet av sp1k3n:

Inte hela Windows installationen bara boot-filerna!

Finns massor av trådar här i forumet som ger samma råd vid nyinstallation.

aha! men hur ser man vart boot-filerna ligger då? kan man se det i diskhanteraren?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glossy White:

aha! men hur ser man vart boot-filerna ligger då? kan man se det i diskhanteraren?

Vad jag vet går det inte o se. Det är därför vi rekommenderar att man inte har några andra hårddiskar inkopplade under installationen av Windows

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Glossy White:

aha! men hur ser man vart boot-filerna ligger då? kan man se det i diskhanteraren?

Ja, man kan se det i diskhanteraren då det på den partition som Boot-filerna ligger står det *Boot inom parantes.

(* Boot är det Engelska namnet, har man Windows på Svenska så står det Svenska namnet, vilket jag inte har en susning om vad det är då jag har haft Windows på Engelska så länge jag minns.)

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Belzader:

Ja, man kan se det i diskhanteraren då det på den partition som Boot-filerna ligger står det *Boot inom parantes.

(* Boot är det Engelska namnet, har man Windows på Svenska så står det Svenska namnet, vilket jag inte har en susning om vad det är då jag har haft Windows på Engelska så länge jag minns.)

Vad jag kan se är att den heter "systemstart".

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av Belzader:

Ja, man kan se det i diskhanteraren då det på den partition som Boot-filerna ligger står det *Boot inom parantes.

(* Boot är det Engelska namnet, har man Windows på Svenska så står det Svenska namnet, vilket jag inte har en susning om vad det är då jag har haft Windows på Engelska så länge jag minns.)

Skrivet av Jalle64:

Vad jag kan se är att den heter "systemstart".

det står boot på min c inom parentes 👍

Permalänk
Medlem

Kanske fel tråd, men har bara en enkel fråga.

OEM går ju bara installeras på 1 moderkort och sen är den borta.
RETAIL går ju flytta till en annan dator vid ett senare tillfälle.

Men hur gör man med installationen på den gamla datorn.
Ska man bara avinstallera Windows 10 på den då eller eftersom annars funkar det väl inte att installera på den nya?

Mvh J

Permalänk
Medlem
Skrivet av JexxitS:

Men hur gör man med installationen på den gamla datorn.
Ska man bara avinstallera Windows 10 på den då eller eftersom annars funkar det väl inte att installera på den nya?

Även om det inte är direkt nödvändigt eftersom iaf. med tidigare av Windows har haft ett antal gånger man kan aktivera sin licens nyckel på olika datorer (man får dock inte köra samma nyckel på mer än en dator åt gången).

Så kan man avinstallera licens nyckeln för säkerställa att den inte aktiveras automatiskt på det moderkortet vid en ominstallation (vilket sker med Win 10).
How To Uninstall Your Windows Product Key

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Jag har efter en uppdatering på Windows 10 fått Enterprise istället för tidigare Pro. Min nyckel är då inte aktiverad säger Windows. Kan man återgå till en äldre version av utgåva? Jag har försökt hitta vilken nyckel jag har inlagd men hittar den inte och hittar heller inte vilken nyckel jag har Windows aktiverat på (billig nyckel från ebay). Försökt med cmd kommandot men svaret jag får är tomt

Nån annan som har problemet att Windows bytt version?

Min nuvarande version är:
Version: 2004
OS-version: 19041.610
Gränssnitt: 120.2212.31.0

Visa signatur

//The Mighty Spawn Of Lille Skutt

Permalänk
Medlem

Jag har under några dagar nu försökt uppdatera min Windows 10 från 1909 till 2004.

Första gången laddades filerna ner med sedvanlig omstart. Jag fick felmeddelandet: 0x80070002.

Jag läste igenom en hel del vad som skall åtgärdas för att det skall fungera och gjorde så.

Uppdaterade på nytt Windows med 2004 men denna gång behövdes ingen omstart. Jag fick nu felmeddelandet: Problem uppstod under installationen av vissa uppdateringar, men vi försöker igen senare. Funktionsuppdatering för Windows 10, version 2004 - fel 0x80070002.

Jag fortsatte läsa om vad som är fel men kom fram till att jag redan åtgärdat de tips jag hittade. På Microsoft hemsida står det något om att använda DISM men när jag kör den med admin-rättigheter så får jag meddelandet om "2 Error" och det gäller DISM själv av vad jag förstår.

På en Microsoft-sida skriver en postare att han är expert på Windows och att det enda sättet att installera Funktionsuppdatering är att ladda ner nya Windows och installera från USB-sticka. Att installera genom "update" blir nästan alltid fel.

Jag håller med "experten", jag har haft 3 datorer med Windows 10 och en anhöriga också 3 datorer med Windows 10. Alltså 6 datorer har jag försökt uppdatera till nyare versioner. ALLA har misslyckats!!! Inte en enda gång av alla gånger jag försökt har jag lyckats installera nyare versioner av Windows. Det jag gjort är att låsa uppdateringarna och bara uppdaterat när jag köpt ny dator. Men den senaste datorn skall fungera väldigt bra med "update". Affären jag köpte delarna från (byggt den själv) säger att de själva fördrar de delarna för det går alltid uppdatera med dem. Men naturligtvis gick det inte som jag beskrev ovan.

Min fråga är, hur skall man komma tillrätta med dessa besvärliga problem:

- Är det bäst att installera över från en USB (all programvara blir kvar mm)?
- Är det bäst att installera om på en ren hårddisk (och förlora allt man installerat)?
- Fortsätt försöka installera genom update, och försöka laga felen (vilket är tröstlöst)?

En annan fråga:
- Går det att hoppa över några funktionsuppdateringar och installera en helt ny direkt, Ex.vis från 1909 till 20H4?

Permalänk
Medlem
Skrivet av workman:

Min fråga är, hur skall man komma tillrätta med dessa besvärliga problem:

- Är det bäst att installera över från en USB (all programvara blir kvar mm)?
- Är det bäst att installera om på en ren hårddisk (och förlora allt man installerat)?
- Fortsätt försöka installera genom update, och försöka laga felen (vilket är tröstlöst)?

En annan fråga:
- Går det att hoppa över några funktionsuppdateringar och installera en helt ny direkt, Ex.vis från 1909 till 20H4?

1: Jag brukar alltid uppdatera på det viset, och det har i stort sätt aldrig misslyckats för mig (dock så låter jag aldrig datorn ha internet när jag gör det genom att stänga av min router, alternativt ta bort nätverks kabeln från datorn).
2: Nä, inte bäst enligt min åsikt, dock enklast då man slipper eventuella problem som kan uppstå med att uppdatera från en tidigare version.
3: Kan inte svara på den då jag inte låter Windows versions upodatera via WU.
4: Ja, man hoppa över versioner och uppdatera direkt till en senare, man måste dock göra det via installationsmedia, då WU uppdaterar i steg.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belzader:

1: Jag brukar alltid uppdatera på det viset, och det har i stort sätt aldrig misslyckats för mig (dock så låter jag aldrig datorn ha internet när jag gör det genom att stänga av min router, alternativt ta bort nätverks kabeln från datorn).
2: Nä, inte bäst enligt min åsikt, dock enklast då man slipper eventuella problem som kan uppstå med att uppdatera från en tidigare version.
3: Kan inte svara på den då jag inte låter Windows versions upodatera via WU.
4: Ja, man hoppa över versioner och uppdatera direkt till en senare, man måste dock göra det via installationsmedia, då WU uppdaterar i steg.

TACK!!

Vid nr 1 antar jag att du först låter datorn ladda ner alla filer och stänger av nätverket när installationen börjar?

Har en vän med en väldigt gammal dator. Han kör Windows 10 utan problem och uppdatering till nyare versioner går som smort. Så, den STORA frågan är varför det inte går som smort med alla datorer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av workman:

TACK!!

Vid nr 1 antar jag att du först låter datorn ladda ner alla filer och stänger av nätverket när installationen börjar?

Har en vän med en väldigt gammal dator. Han kör Windows 10 utan problem och uppdatering till nyare versioner går som smort. Så, den STORA frågan är varför det inte går som smort med alla datorer?

Det jag har märkt är att uppdateringarna ibland misslyckas när man har vissa/många saker anslutna via usb, tar man bort allt (utom mus och tangentbord) från usb går uppdateringen igenom.
Senaste uppdateringen fallerade via update för mig först, efter att ha tagit bort usb stickan till mitt trådlösa headset gick den igenom via update.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MacAllan:

Det jag har märkt är att uppdateringarna ibland misslyckas när man har vissa/många saker anslutna via usb, tar man bort allt (utom mus och tangentbord) från usb går uppdateringen igenom.
Senaste uppdateringen fallerade via update för mig först, efter att ha tagit bort usb stickan till mitt trådlösa headset gick den igenom via update.

Jag gjorde det också men det går inte ändå.

Vid tidigare uppdateringar tog jag aldrig bort något och då fick jag blåskärm med en felkod. Strax efter återställde den sig igen till tidigare Windows.
Denna gång löd jag rådet att ta bort alla kringutrustning och extra hårddiskar. Nu fick jag inte blåskärm men när allt var klart öppnade sig Windows som om allt fungerade. Först när jag går in på update ser jag att det står att uppdateringen misslyckades och att jag skall göra ett nytt försök senare.

Permalänk
Medlem

Om man uppgraderar från win 8.1 till 10 försvinner alla ens mappar o ikoner på skrivbordet ?

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Om man uppgraderar från win 8.1 till 10 försvinner alla ens mappar o ikoner på skrivbordet ?

Nej, man måste dock uppgradera med samma språk version som ens befintiga Windows, samt samma version (Home, Pro etc.).

Det skapas även en automatisk backup som heter Windows.old där allting från ens gamla installation finns.
Denna tas dock bort automatiskt efter en viss tid (har för mig att det är 30 dagar), så om man vill ha den kvar så bör man kopiera den till en annan partition/disk.

Man bör dock säkerställa att man har backup på viktiga filer, så dessa bör kopieras till en annan partiton/disk eftersom det kan gå fel.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk
Medlem

Okej så om man har en svenk windows 8.1 räcker det ladda ner media creator tool och uppgradra därifrån gratis då ? antar jag har pro windows 8.1 fick det med datorn för några år sen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HazZarD:

Okej så om man har en svenk windows 8.1 räcker det ladda ner media creator tool och uppgradra därifrån gratis då?

Ja, det är dock egentligen inte gratis att uppgradera till Win 10 längre, att det fortfarande går beror på att Microsoft än så länge inte har brytt sig om att blockera det.

Visa signatur

Det är bättre att fråga och verka dum än att inte fråga och förbli det.

Permalänk

Win7 till Win10 installation fastnar

Hej,

Håller på uppgradera till Win10 men nu har den stått i Win10 setup checking updates i 3 timmar. Går inte att stoppa den service heller får" Access denied"

Bara vänta eller nått annat tips?

Edit: gick in via services och hur win update startar upp och stängde den. Så nu kom den vidare.

Permalänk
Medlem

Tjena!

Köpte ett nytt moderkort och måste därmed flytta min licens för Win10 till det nya kortet, men hur går det till i praktiken?

Om jag förstår MS Supports artikel rätt så lämnar man bara diskarna i datorn som dom är, ser till att licensen är linkad till ens MS-konto, byter moderkort och använder activation troubleshooter.

Blir alla filer och allting kvar precis som innan i det fallet? Skulle nämligen gärna vilja flytta Windows från den lilla 120gb SSD som OSet är på nu, till en större 1TB, samt även ta bort en hel del skit som samlats under 3 års tid

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheFlyingFin:

Tjena!

Köpte ett nytt moderkort och måste därmed flytta min licens för Win10 till det nya kortet, men hur går det till i praktiken?

Om jag förstår MS Supports artikel rätt så lämnar man bara diskarna i datorn som dom är, ser till att licensen är linkad till ens MS-konto, byter moderkort och använder activation troubleshooter.

Blir alla filer och allting kvar precis som innan i det fallet? Skulle nämligen gärna vilja flytta Windows från den lilla 120gb SSD som OSet är på nu, till en större 1TB, samt även ta bort en hel del skit som samlats under 3 års tid

Ja det fungerar i praktiken som du beskriver och allt blir kvar som tidigare, dock är det inte alltid det lyckas beroende på vilken typ av licens du har och man får i värsta fall skaffa ny licens.
Funkar det inte med troubleshooter så ring MS support så kanske dom hjälper dig, säg då att ditt gamla moderkort gick sönder och att det är därför du tvingats byta det.

Vänta med att flytta över OS till en ny disk, det kan du göra när licensen är aktiverad på det nya moderkortet, byta av SSD är inget som påverkar licensen

Permalänk
Medlem
Skrivet av WebSage:

Skall installera W 10 på ny 960GB SSD i en bärbar Fujitsu enligt

https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows10

Från ett USB.

Har ingen nyckel till 10, det är en W7 Home Premium OA på gamla disken som lagt av.
Väljer "Jag har ingen produktnyckel".
Kommer till "Vilken slags installation vill du göra?"
Då det är en ny SSD finns inget program och då fungerar inte "Uppgradering".

Finns bara "Enhet 0 oallokerat utrymme"
"Anpassat" fungerar inte heller då den inte hittar några filer från USBt.
"Läs in drivrutin" ger inget.

Affären som sålde SSDn sade att det gick att ladda ner ett Mediacreationtool och W10 Boot media och installera W10 utan nyckel som test med nån grå ruta istället.

Vad kan göras?

Du kan alltså inte välja att installera på "enhet 0"?
Du kan troligen knappa in din produktnyckel från Windows 7 så du vet.

Visa signatur

Server: HP 6300 pro, RAID 1 m.m + 10" netbook Xubuntu
TVrum: Laptop Fujitsu i7
Dotterns: MSI gaming laptop i5, GTX 1050ti
Frugans: Laptop Fujitsu i5
Bärbara 2st 10" + 1st 15,6"

Permalänk
Medlem

Windows Enterprise volymlicens blev plötsligt Windows PRO retail efter senaste uppdatering med Windows update..

Detta hände antagligen "andra tisdagen" nu i april, då jag tidigare haft Enterprise volymlicens på burken i källaren.
Egentligen inga problem, men har några andra av er fått Enterprise-licenser omvandlade till Pro retail efter senaste uppdateringen?

Permalänk
Medlem

Lite problem med aktivering. Hade en Windows 10-installation som var aktiverad (retail-version) som är en digital licens kopplad till mitt MS-konto som jag flyttat till nya datorer flera gånger förut. Flyttade nu nvme-disken till en ny dator (utan ominstallation, utan win 10 ligger kvar.). Windows 10 bootar utan problem men är givetvis inte aktiverad. Kör aktivering men min licens dyker nu bara upp under "other devices" när jag försöker aktivera, och så står det att licensen inte stödjer digital aktivering..
Vad kan man göra? Har googlat men det har inte givit några vettiga resultat. Jag har 1 till licens under mitt konto som gick att använda, men jag vill använda den licens jag hade på förra datorn. Stoppar jag in disken i den datorn igen kommer säkert installationen vara aktiverad igen..

Konstigt när licensen flyttats utan problem mellan datorer innan på samma sätt..

Visa signatur

WS: Mac Studio M1 Max | 32 GB | 1TB | Mac OS
WS: Intel i5 12600K | 64 GB DDR4 @3600 Mhz | 2x1TB nvme 2x1TB SSD SATA | Windows 11 & Manjaro Linux
Bärbar: Macbook Pro 14" | M1 Pro | 16GB RAM | 512GB SSD | Mac OS
Servrar: Intel i7 10700K | 64 GB DDR4 @3600Mhz | 3 TB SSD + 22TB HDD | Unraid |
4x Raspberry pi 4b 8Gb | Dietpi |

Permalänk
Medlem
Skrivet av SanTeoX:

Lite problem med aktivering. Hade en Windows 10-installation som var aktiverad (retail-version) som är en digital licens kopplad till mitt MS-konto som jag flyttat till nya datorer flera gånger förut. Flyttade nu nvme-disken till en ny dator (utan ominstallation, utan win 10 ligger kvar.). Windows 10 bootar utan problem men är givetvis inte aktiverad. Kör aktivering men min licens dyker nu bara upp under "other devices" när jag försöker aktivera, och så står det att licensen inte stödjer digital aktivering..
Vad kan man göra? Har googlat men det har inte givit några vettiga resultat. Jag har 1 till licens under mitt konto som gick att använda, men jag vill använda den licens jag hade på förra datorn. Stoppar jag in disken i den datorn igen kommer säkert installationen vara aktiverad igen..

Konstigt när licensen flyttats utan problem mellan datorer innan på samma sätt..

Har du kört felsökningsguiden för aktivering på datorn, ibland måste man köra den och "intyga" att man bytt utrustning i datorn och att den gamla inte gäller längre.
För windows är det ju en ny dator eftersom det är ett annat moderkort när du flyttat disken, licensen är knuten till ett "fingerprint" av moderkortet den aktiveras på.