Förslag på en SSD nu under black friday för runt 1000-1500

Permalänk
Medlem

Förslag på en SSD nu under black friday för runt 1000-1500

Som rubriken lyder, vill jag ha en ny SSD nu inför black friday. Jag är inte så insatt i datorer och behöver därför hjälp

Det är jag är ute efter är större lagringsutrymme då min nuvarande ligger på 250. Vill helst ha en på 1 TB. Det jag ska använda det till främst är spel och musik och då kommer det vara att ladda in stora bilbiotek. Så om jag inte är helt ute och cyklar så vill jag ha en SSD med bra läshastighet och bry mig mindre om skrivhastighet?

Några förslag på någon SSD inom de kriterier jag angivit?

Tack på förhand//nooben

Permalänk
Medlem

Svårt att säga såhär innan BF, då ingen vet vilka erbjudanden som kommer.
Jag tror att du kommer bli nöjd med nästan vilken som helst, då (i stort sett) alla SSDer är bättre än HDDer.

Permalänk
Medlem

det finns en sannolikhet att du lyckas få tag på en hyffsad ssd på 2tb för runt 1500kr.

Visa signatur

Ryzen 2700 - be quiet Dark Rock 4
MSI B450 Gaming Pro Carbon AC WiFi - G.Skill TridentZ 16GB 3200c14
MSI Ventus OC 2070S @ 0,750V - Samsung C27HG70 Curved 1440p 144hz
Fractal Design Define R6 Vit TG - Corsair rm750x v2
SSD Samsung 860 EVO @ 500GB - SSD Intel 660p @ 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Savage_Gray:

det finns en sannolikhet att du lyckas få tag på en hyffsad ssd på 2tb för runt 1500kr.

Men läshtigheten lär inte vara så optimal då för det priset med 2 TB? Den jag har nu läser in plugin lite "söligt" samt nör man bläddrar mellan presets(haöv sekund) och det kan bli lite störrigt när man har 100 man vill gå igenom snabbt

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Superpu:

Men läshtigheten lär inte vara så optimal då för det priset med 2 TB? Den jag har nu läser in plugin lite "söligt" samt nör man bläddrar mellan presets(haöv sekund) och det kan bli lite störrigt när man har 100 man vill gå igenom snabbt

Nej inte direkt. Säg att man får för en tusing 1TB enhet och får betala dubbelt normalt för 2TB, men nu blir det eventuellt 500kr billigare. Hastigheten bör inte bli sämre, man får nog en SSD som har bättre uthållighet för att skrivas på.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Redan varit lite deals på Amazon/etc med SSD:er på 1TB precis under tusen kronor så det blir det nog många, men inte sett några deals på 2TB än.

Permalänk
Medlem

Jag siktar på en NVMe 4.0 för runt 1500 på Amazon.

Alternativt en bra 3.0 för 1000 kr eller 20000 kr (2 TB).

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Jag siktar på en NVMe 4.0 för runt 1500 på Amazon.

Fanns en deal nyss med Sabrent Rocket 1TB för €150, men jag missade den. Kommer nog igen. Köpte själv en nyss till det dyrare €190 som fortfarande ligger aktivt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xanrag:

Fanns en deal nyss med Sabrent Rocket 1TB för €150, men jag missade den. Kommer nog igen. Köpte själv en nyss till det dyrare €190 som fortfarande ligger aktivt.

Japp, det är den jag främst sneglar mot. Tvekade förra gången och sedan var det för sent.

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shakermaker:

Japp, det är den jag främst sneglar mot. Tvekade förra gången och sedan var det för sent.

Då får man hoppas på något under BF

Permalänk

Tveksamt att läshastighet påverkar musik... Tror snarare ditt exempel om att scrolla genom 100 låtar är en fråga om accesstid och mig veterligen är skillnaden ganska minimal mellan olika ssd.

Vet inte riktigt vad du menade med presets dock.

Och är väl samma i spel mestadels accesstid som påverkar i spel och då främst laddtider.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Jag tror inte du kommer märka någon skillnad mellan en supersnabb ssd och en vanlig budget-ssd om du inte ska använda den till typ redigering eller liknande. Här är en video där de kollar på skillnaderna i laddtider i spel: https://www.youtube.com/watch?v=4DKLA7w9eeA&ab_channel=LinusT...

Jag märkte absolut ingen skillnad när jag gick från en vanlig sata-ssd med 500mb/s i lästid till en m2.nvme med 2000mb/s i lästid, för det jag använder datorn till så är det ingen märkbar skillnad. Jag skulle därför föredra en 2TB sata-ssd framför en supersnabb 1TB nvme ssd alla dagar i veckan.

Visa signatur

PM:a mig! I Följ mig på Youtube

Desktop: 11900K, Maximus Hero VII, 64GB Dominator Platinum @2933Mhz, RX 6900 XT 16GB Liquid Devil, Samsung Evo Plus 1TB + Kingston NV1 2TB, Be Quiet Silent Base 802, Be quiet! Dark Power Pro 11 850W, custom loop med 420mm + 360mm radiatorer.

Permalänk
Skrivet av JohanFlodqvist:

Jag tror inte du kommer märka någon skillnad mellan en supersnabb ssd och en vanlig budget-ssd om du inte ska använda den till typ redigering eller liknande. Här är en video där de kollar på skillnaderna i laddtider i spel: https://www.youtube.com/watch?v=4DKLA7w9eeA&ab_channel=LinusT...

Jag märkte absolut ingen skillnad när jag gick från en vanlig sata-ssd med 500mb/s i lästid till en m2.nvme med 2000mb/s i lästid, för det jag använder datorn till så är det ingen märkbar skillnad. Jag skulle därför föredra en 2TB sata-ssd framför en supersnabb 1TB nvme ssd alla dagar i veckan.

Du har blandat ihop läshastighet och "lästid" tror jag.

Lästid är ett mått på hur snabbt disken hittar filerna på disken och mäts i ms

Läshastighet och skrivhastighet mäts i Mb/s eller Mbit/s

Men du har ändå typ rätt. Är framförallt skriv och lästiden som gör skillnad i spel läs och skriv hastigheterna påverkar väldigt lite. Då väldigt stor del av spelet läses in i minnet vid start som är betydligt snabbare att arbeta än disken i sig oavsett modell.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows