Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Jag har ingen aning om hur speccsen kan flaskhalsa men det är klart att man läser ju ofta att 8gb ram är lite idag.

Sen skriver du det inte rakt ut men du bör ha kabel mellan router och pc, ha questen kopplat till 5GHz-wifi (gärna wifi6 om din router stödjer det) och vara ensam på nätverket när du lirar alyx.

Jag har datorn trådad och 5gh wifi och routern (Google Wifi) i samma rum...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Trebsor:

Kort och gott blir det supersampling.

ah ja självklart
Blir det skillnad även när man kör steamvr via virtual desktop?

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av TotalF:

Ställde in alyx på ultra settings. Spelbart men stutters så sänkte till high och då flöt det på finfint igen.

Vilket jäkla spel alltså. Har alldeles för mycket fantasi för sånt här. Tur man kan pausa och byta kalsonger.

Om du vill byta ännu en uppsättning kallingar ska du prova Alien Isolation i VR med MotherVR modden (gratis). Riktigt hårigt och stämningsfullt.

Permalänk
Medlem

Vad har för tips på (helst gratis) spel eller demos att ladda hem från Oculus store direkt Quest 2 ?

Tänkte ta med och visa kollegorna på jobbet, men kommer inte ha möjlighet att koppla upp via dator och det är tveksamt om ens wifi fungerar.

Tittade på Echo Arena, men det kräver ju uppkoppling och har ganska lång startsträcka.

Vill ju gärna ha någonting som "imponerar" lite också

Permalänk
Skrivet av Whizky:

Om du vill byta ännu en uppsättning kallingar ska du prova Alien Isolation i VR med MotherVR modden (gratis). Riktigt hårigt och stämningsfullt.

Bara en sadist skulle spela det hemska spelet i VR! Jag skulle dö skrämseldöden! 😅😅😅😢😢

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pulver:

Vad har för tips på (helst gratis) spel eller demos att ladda hem från Oculus store direkt Quest 2 ?

Tänkte ta med och visa kollegorna på jobbet, men kommer inte ha möjlighet att koppla upp via dator och det är tveksamt om ens wifi fungerar.

Tittade på Echo Arena, men det kräver ju uppkoppling och har ganska lång startsträcka.

Vill ju gärna ha någonting som "imponerar" lite också

First Steps ingår ju, rätt lämpligt eftersom man lär sig använda kontrollerna och göra enkla saker efter instruktioner också. Annars finns ju Beat Saber som demo (och kan köras offline om du äger hela).

Permalänk
Skrivet av Pulver:

Vad har för tips på (helst gratis) spel eller demos att ladda hem från Oculus store direkt Quest 2 ?

Tänkte ta med och visa kollegorna på jobbet, men kommer inte ha möjlighet att koppla upp via dator och det är tveksamt om ens wifi fungerar.

Tittade på Echo Arena, men det kräver ju uppkoppling och har ganska lång startsträcka.

Vill ju gärna ha någonting som "imponerar" lite också

Rec room är gratis och innehåller massor av kul. Paintball, laserdoom, sociala ytor och annat!
Ett riktigt bra spel!
Kräver dock Wi-Fi...

Sen finns det en drös med demos. Flera som är förinstallerade med vill jag minnas?

Permalänk
Medlem

Tack för tipsen!

Det är förövrigt mycket möjligt att jag missat förinstallerade demos, har ju redan missat en hel del annat

Permalänk
Medlem

Försenad leverans på Elite strap med batteri från Inet. Inget datum listat ännu, supporten sa att den bör dyka upp senare i veckan.

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pulver:

Vad har för tips på (helst gratis) spel eller demos att ladda hem från Oculus store direkt Quest 2 ?

Tänkte ta med och visa kollegorna på jobbet, men kommer inte ha möjlighet att koppla upp via dator och det är tveksamt om ens wifi fungerar.

Tittade på Echo Arena, men det kräver ju uppkoppling och har ganska lång startsträcka.

Vill ju gärna ha någonting som "imponerar" lite också

First Contact https://www.oculus.com/experiences/quest/2188021891257542/
är liknande first steps och är gratis.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

First Contact https://www.oculus.com/experiences/quest/2188021891257542/
är liknande first steps och är gratis.

Tackar

Tar hem det och lägger in

Testade Beat Saber lite snabbt och kommer nog börja med att visa dem det, var ju på en perfekt nivå för att komma igång snabbt. demon verkar inte kräva någon internetuppkoppling heller.

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

ah ja självklart
Blir det skillnad även när man kör steamvr via virtual desktop?

Jag har inte kommit så långt ännu då jag kör slut på allt Questet har att erbjuda innan jag går på VD. Men där kan man väl redan styra upplösning i SteamVR så då gör det ingen skillnad.

Permalänk
Quizmästare Malmö 2022
Skrivet av Sando:

Kan nån bekräfta att Population: One har cross buy? Alltså att man köper spelet en gång och har det på Quest och PC? I Oculus store ser jag bara Rift och Quest separat?

Enligt denna sidan ska det vara crossbuy.
https://vrdb.app/quest/index_eu.html?minscore=0&minratings=29...

Om någon köpt de så kan de kanske checka om de även har de i rift store eller tvärt om.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tJev:

Försenad leverans på Elite strap med batteri från Inet. Inget datum listat ännu, supporten sa att den bör dyka upp senare i veckan.

På komplett stod det 17 dec. Beställde en utan batteti men undrar hur mycket tyngden med batteriet hjälper.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define C || Processor: Intel i7-8700K || Grafikkort: ASUS GeForce GTX 1080Ti ROG Strix Gaming || Moderkort: Gigabyte Z370 AORUS ULTRA WIFI || Minne: Corsair Vengeance LPX DDR4 3000MHz 32 Gb || Lagring: Samsung 860 EVO 1TB SSD || PSU: Seasonic Focus+ 850W 85+ GOLD PSU || Skärm:Samsung Odyssey G9 || Windows 10

Permalänk
Medlem

Min enhet har en väldigt svag svart linje på högra sidan som är synlig mot ljusa bakgrunder. Någon annan som stött på problem?
Har skapat en ticket hos oculus men antar att jag behöver skicka in den =/

Permalänk
Medlem

Om man kör Link eller trådlöst till PC, är det stor skillnad på upplösningen då också mellan Q1 och Q2?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Geckod:

Enligt denna sidan ska det vara crossbuy.
https://vrdb.app/quest/index_eu.html?minscore=0&minratings=29...

Om någon köpt de så kan de kanske checka om de även har de i rift store eller tvärt om.

Crossbuy, jag har tidigare köpt Robo Recall till PC, fanns gratis till min Q2

Visa signatur

🎮 - AMD RYZEN THREADRIPPER 2970WX • 64GB DDR4 3200MHz • RTX 2070 SUPER • Seasonic Core GM 650 650W PSU

🖥️ - 2x ACER 27" ConceptD CP5271UV IPS QHD HDR 170 Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av tuffodum:

Om man kör Link eller trådlöst till PC, är det stor skillnad på upplösningen då också mellan Q1 och Q2?

Det är samma, eftersom det som begränsar är upplösningen på skärmarna. Det finns helt enkelt inga fler pixlar att ta till.

Quest 1 är alltså 1440x1600 per öga, och Quest 2 är 1832×1920, så ca 50% högre upplösning. Quest 2 klarar dessutom 90hz, jämfört med 72hz på Quest 1.

Sen kan man höja på supersampling också, så att renderingen är högre än vad som visas. Det höjer också på skärpan. Beroende på vad du har för dator kan du lite kompensera genom supersampling, men Q2 är ju nog ändå alltid bättre. Det som Quest 1 har bättre är svärtan, men det är för de flesta en mindre del.

Själv har jag en Quest 1, och spelar mest PCVR via VD. Jag har bestämt mig för att inte uppgradera i det här läget, även om Quest 2 helt klart har sina fördelar.

Visa signatur

Instead, why don't you go get me a big cup of coffee with so much fake sugar that the coffee itself gets cancer?

Louqe Ghost S1 MkII Limestone | Intel Core i5 11400F | Noctua NH-L12 Ghost S1 | Asrock B560M-ITX/AC | Crucial Ballistix 16gb 3466Mhz Cl16 | HP 3060 Ti Arctic Mod | WD Blue Nvme 1Tb | Corsair SF600 Platinum

Permalänk
Medlem
Skrivet av tuffodum:

Om man kör Link eller trådlöst till PC, är det stor skillnad på upplösningen då också mellan Q1 och Q2?

Skrivet av Sando:

Det är samma, eftersom det som begränsar är upplösningen på skärmarna. Det finns helt enkelt inga fler pixlar att ta till.

Quest 1 är alltså 1440x1600 per öga, och Quest 2 är 1832×1920, så ca 50% högre upplösning. Quest 2 klarar dessutom 90hz, jämfört med 72hz på Quest 1.

Sen kan man höja på supersampling också, så att renderingen är högre än vad som visas. Det höjer också på skärpan. Beroende på vad du har för dator kan du lite kompensera genom supersampling, men Q2 är ju nog ändå alltid bättre. Det som Quest 1 har bättre är svärtan, men det är för de flesta en mindre del.

Själv har jag en Quest 1, och spelar mest PCVR via VD. Jag har bestämt mig för att inte uppgradera i det här läget, även om Quest 2 helt klart har sina fördelar.

Dock värt att påpeka att decodingen av videoströmmen är begränsad till 100 Mbps för Q1 och 150 Mbps för Q2 över VD av hårdvaruskäl. Vet inte hur stor skillnad det gör, men 90 som jag håller med Q1 är fullt spelbart men beroende på spel i underkant. 150 ska enligt Guy Godin (VD:s utvecklare) vara en sweet spot, över det så är det minskande vinster i bildkvalité men ökande latens.

Edit: Samt att Q2 har många fler subpixlar på grund av RGB stripe.

Permalänk
Medlem

Undrar om någon här hittat ett bra alternativ till VRcover som verkar dröja?
Skulle vilja ha nåt som är lätt att hålla rent/tvätta och kanske en extra att byta med också. En av ungarna får även röd irriterad hud av original-varianten.

Permalänk
Medlem
Skrivet av p3pp3r:

Undrar om någon här hittat ett bra alternativ till VRcover som verkar dröja?
Skulle vilja ha nåt som är lätt att hålla rent/tvätta och kanske en extra att byta med också. En av ungarna får även röd irriterad hud av original-varianten.

Påstått (@Molotov) ska silikonskydden till Q1 gå på Q2 också, typ: https://www.amazon.de/-/en/Replacement-Silicone-Headset-Sweat...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Halldin:

Påstått (@Molotov) ska silikonskydden till Q1 gå på Q2 också, typ: https://www.amazon.de/-/en/Replacement-Silicone-Headset-Sweat...

Det stämmer men har man inte det sen tidigare så kanske man inte är så sugen.
När man inte har headsetet på sig så vill det till att lossna vid näsan pga passformen är inte exakt likadan som Quest 1 så man måste rätta till det innan man sätter på sig headsetet.
Det borde komma när som tycker man för Quest 2.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem

Postar denna länk här också. Såg den i VR-Nyheter tråden.

https://www.roadtovr.com/oculus-quest-2-jailbreak-success/

Quest 2 Jailbreak Effort Reports Success Bypassing Facebook Services

Permalänk
Medlem

Halloj, jag har följt tråden sedan nyheten om Quest 2 kom. Underbar tråd med massor med kunniga, hjälpsamma personer. Förebeställde och fick hem mitt första vr-headset för 2 veckor sedan. Kan väl sammanfatta det som "F**n va kul!"

Har köpt och testat ett antal spel och från tråden förstått att vissa spel köps med fördel från oculus store direkt (tex beat saber, då det kan vara mer lag-känsligt). Andra spelar ingen större roll om detr installerat på questen direkt eller körs på steam via VD (tex SuperHot).

Då det nu är rea på steam-versionen av Walking dead: saints & sinners så undrar jag om någon har en rekommendation var en installation av detta spel bäst lämpar sig?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zingono1:

Halloj, jag har följt tråden sedan nyheten om Quest 2 kom. Underbar tråd med massor med kunniga, hjälpsamma personer. Förebeställde och fick hem mitt första vr-headset för 2 veckor sedan. Kan väl sammanfatta det som "F**n va kul!"

Har köpt och testat ett antal spel och från tråden förstått att vissa spel köps med fördel från oculus store direkt (tex beat saber, då det kan vara mer lag-känsligt). Andra spelar ingen större roll om detr installerat på questen direkt eller körs på steam via VD (tex SuperHot).

Då det nu är rea på steam-versionen av Walking dead: saints & sinners så undrar jag om någon har en rekommendation var en installation av detta spel bäst lämpar sig?

Köper du på Steam kan du bara spela steam-versionen.
Köper du Quest eller PC versionen på Oculus store (Rift) så får du båda spelen till priset av ett då spelet stödjer sk Cross buy.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

Link är beta så det kan mycket väl vara sämre bild än VD.
Varför använder du Link för att surfa?
Oculus browser finns i Questen eller för den delen ladda ner en annan.
Kör bara Link om du ska spela PCVR

Jo, är medveten om att det är beta, men ändock lite besviken.
Assetto corsa var dugligt skarpt via Link, så nöjd där.

Jadu, inte allt man vill ta "via" Facebook. Har till exempel hört ryktesvägen att "share on facebook" finns på vissa vuxensidor.
Är det något jag är mindre sugen på är det väl kanske att surfa på sidor ej anpassade för barn om man skulle råka klicka fel och hamna där, med något kopplat direkt mot Facebook och som dessutom har ett gäng kameror på sig.
Finns ju webbkameror som blivit hackade, och vill ju inte att folk får reda på att man surfar på t.ex... Macforum eller liknande i onödan.

Visa signatur

Win 12 pro | AMD i7 tolvsjuhundraX 1.2ghz | Asus Mode kort delux Fashion Gucci | 32 GB 1337 MHz
AMD 2020 Corona GPU | 1GB HDD Seagate Expansion | ~3 KB SDD
Fractal design K3 | motionscykel 850W | Dell 32 ventiler överliggande kam
mbturbo.com

Permalänk

Linken är fortfarande 72Hz och Quest 1 upplösning eller?

Permalänk
Medlem

Såg att man kan köra linux på Quest 2 nu, men betyder det att man kanske kan hacka den till att inte behöva facebook?

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Såg att man kan köra linux på Quest 2 nu, men betyder det att man kanske kan hacka den till att inte behöva facebook?

Troligt att det hänger ihop med nyheten om jailbreak som jag postade tidigare. De lyckades tydligen ta bort Facebook låsningen, om jag förstod korrekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bellerefon:

Jo, är medveten om att det är beta, men ändock lite besviken.
Assetto corsa var dugligt skarpt via Link, så nöjd där.

Jadu, inte allt man vill ta "via" Facebook. Har till exempel hört ryktesvägen att "share on facebook" finns på vissa vuxensidor.
Är det något jag är mindre sugen på är det väl kanske att surfa på sidor ej anpassade för barn om man skulle råka klicka fel och hamna där, med något kopplat direkt mot Facebook och som dessutom har ett gäng kameror på sig.
Finns ju webbkameror som blivit hackade, och vill ju inte att folk får reda på att man surfar på t.ex... Macforum eller liknande i onödan.

Firefox finns till Quest om du inte vill köra Oculus browser

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc