NVIDIA control panel, bäst inställningar?

Permalänk
Inaktiv

NVIDIA control panel, bäst inställningar?

Hej,
Vad är bäst inställningar att ha?
Jag har ändrat följande:
Max framrate till 167 har 170hz skärm.
Power Management från optimal till prefer max performance (gick från 120 i fps till 130-150 i COD MW)
Vertical Sync från off till on (antar att detta endast hjälper om jag går över 170 i fps)

Har ett 2080 Super G-Sync 1440p 170hz skärm

Följt denna guide:
https://blurbusters.com/gsync/gsync101-input-lag-tests-and-se...

i spelen stänger jag av v-sync, Double Buffer/triple buffer som i guiden och ändrar till full screen med.

Permalänk
Medlem

Har du en gsync/Free sync skärm?

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av zOlid:

Har du en gsync/Free sync skärm?

Yes. G-Sync 1440p 170hz

Permalänk
Medlem

Inställningarna du har redan är bra.
Självklart G-sync på i panelen också.

Stäng av V-Sync ute i nvidia panelen, och slå på den ingame.
Sätt FPS limit in game till 5fps lägre än din max HZ.
Använd inte FPS limitern eller vsync inställningen i nvidia panelen.

Detta enligt dom testen: BattleNonSense gjort om att få lägsta möjliga delay i spel.
Där kan du för övrigt titta på andra frågor också, som ska "NVidia Ultra-Low Latency" osv vara på eller inte.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av zOlid:

Inställningarna du har redan är bra.
Självklart G-sync på i panelen också.

Stäng av V-Sync ute i nvidia panelen, och slå på den ingame.
Sätt FPS limit in game till 5fps lägre än din max HZ.
Använd inte FPS limitern eller vsync inställningen i nvidia panelen.

Detta enligt dom testen: BattleNonSense gjort om att få lägsta möjliga delay i spel.
Där kan du för övrigt titta på andra frågor också, som ska "NVidia Ultra-Low Latency" osv vara på eller inte.

Okej,
Ändrade lite i power settings i nvidia panelen med satte tillbaka det till optimal power för att få ner temp i idle m.m. och satte det på Performance mode på spelen istället vilket fungerade bra.
Menar du att jag ska sätta frame limit på -3 i Nvidia och sedan -5 i spelet? Vissa spel har ju inte den inställningen så man vill ju ha kvar den i nvidia panelen så det skall fungera med dessa också.

Permalänk
Inaktiv

Läste på lite mer och det verkar som att man skall ställa v-sync och max frame på både i nvidia och i spelen för att uppnå bäst effekt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon300311:

Okej,
Ändrade lite i power settings i nvidia panelen med satte tillbaka det till optimal power för att få ner temp i idle m.m. och satte det på Performance mode på spelen istället vilket fungerade bra.
Menar du att jag ska sätta frame limit på -3 i Nvidia och sedan -5 i spelet? Vissa spel har ju inte den inställningen så man vill ju ha kvar den i nvidia panelen så det skall fungera med dessa också.

Nej, du använder FPS limitern i spelen som har en egen
Och sen kan du sätta Nvidias limiter i spel som inte har en egen.
Du har ju separata inställningar du kan göra i varje spel var för sig i nvidias kontrollpanel.

Skrivet av anon300311:

Läste på lite mer och det verkar som att man skall ställa v-sync och max frame på både i nvidia och i spelen för att uppnå bäst effekt.

Det håller jag inte med om, och inte Battlenonsens heller.
Kolla denna video för test ang detta

Denna video ger dig bra info om vad bästa inställningarna för en gsync monitor är.
Den är 7min, och sammanfattar allt för dig. Titta på den!
https://youtu.be/YR0vNs0ZdWI

Han har fler videos, där han går igenom allt detta exakt, bara söka runt på den kanalen om du vill gå in djupare.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Inaktiv

Slå på gsync, ha av Vsync både ingame och i nvidias kontrollpanel. Låser man några FPS under monitorns refreshrate med Gsync fungerar det utmärkt utan och du slipper Vsyncs negativa effekter

Permalänk
Medlem

Tror inte du vill ha vsync på i ett fps, men alla väljer ju som dom vill. All form för sync tar i alla fall jag bort i fps.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av zOlid:

Inställningarna du har redan är bra.
Självklart G-sync på i panelen också.

Stäng av V-Sync ute i nvidia panelen, och slå på den ingame.
Sätt FPS limit in game till 5fps lägre än din max HZ.
Använd inte FPS limitern eller vsync inställningen i nvidia panelen.

Detta enligt dom testen: BattleNonSense gjort om att få lägsta möjliga delay i spel.
Där kan du för övrigt titta på andra frågor också, som ska "NVidia Ultra-Low Latency" osv vara på eller inte.

"Inställningarna du har redan är bra.
Självklart G-sync på i panelen också.

Stäng av V-Sync ute i nvidia panelen, och slå på den ingame."

what? varför skulle man stänga av den i kontrollpanelen om man endå sätter på den ingame?

G-sync ON
V-sync ON
FPS limiter om det fins, annars nvidia kontrollpanelen.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Oneone:

"Inställningarna du har redan är bra.
Självklart G-sync på i panelen också.

Stäng av V-Sync ute i nvidia panelen, och slå på den ingame."

what? varför skulle man stänga av den i kontrollpanelen om man endå sätter på den ingame?

G-sync ON
V-sync ON
FPS limiter om det fins, annars nvidia kontrollpanelen.

Lite det jag blir förvirrad kring med, varför inte helt sonika sätta på det i Nvidia kontrollpanelen och sen slippa ställa in i spelen?
Har iaf satt nu så att power är på Performance i spelen och sedan snurrar det på optimal om jag inte spelar - gav lite extra fps utan att för det skjuta temp i höjden.

Permalänk
Medlem

vsync ska vara off. Gsync sköter den biten

Visa signatur

Corsair Obsidian 900D, Intel Core I9 9900k@5ghz/1.270v, Asus Maximus XI Hero, ASUS GeForce RTX 3080 10GB ROG STRIX GAMING OC, G.Skill Trident Z 4x8GB 3600mhz, Corsair RM650i

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oneone:

"Inställningarna du har redan är bra.
Självklart G-sync på i panelen också.

Stäng av V-Sync ute i nvidia panelen, och slå på den ingame."

what? varför skulle man stänga av den i kontrollpanelen om man endå sätter på den ingame?

G-sync ON
V-sync ON
FPS limiter om det fins, annars nvidia kontrollpanelen.

Skrivet av anon300311:

Lite det jag blir förvirrad kring med, varför inte helt sonika sätta på det i Nvidia kontrollpanelen och sen slippa ställa in i spelen?
Har iaf satt nu så att power är på Performance i spelen och sedan snurrar det på optimal om jag inte spelar - gav lite extra fps utan att för det skjuta temp i höjden.

Men...
Jag har länkat källa flera gånger nu till videos som visar exakt varför inställningarna ska vara såhär.
Till och med, med timestamp som visar exakta siffrorna med dom olika inställningarna kontra varandra.
Kolla dom istället för att komma med samma fråga igen...

Ställ in precis som du vill!
Men om du var ute efter dom "bästa inställningarna" som du skrev i din post, så ser dom ut såhär om man vill ha så låg delay som möjligt.

Skrivet av Jaegrlicious:

vsync ska vara off. Gsync sköter den biten

Nej, inte om du vill slippa tearing helt.
Vsync tillför ingen delay alls med gsync på, så länge du har din fps låst till under din skärms max HZ.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem

Urklipp från den guiden DU POSTADE tom:
"In-game FPS limiters (G-SYNC or no G-SYNC) almost always have less input lag than external FPS limiters because they can set an average FPS target at the engine-level (and let frametime run free) during the actual calculation of new frames, whereas external limiters can only set a fixed frametime target, and only after new frames have been calculated by the engine."

Guiden du postat svarar dock inte på varför vsync on i nvidia panel vs game spelar roll.
Men det gör återigen videosen jag länkade...

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Medlem

Allt som behövs om du för det mesta ligger nära eller över 170fps:

Low Latency mode : Ultra (lägsta möjliga latency med inbyggd frame rate cap vilket gör att du kan köra Max Frame Rate: Off)
Power Management : Optimal (rätt mängd vid rätt tillfälle)
Preferred refresh rate : Highest (obvious)
V-sync : On (minimera tearing utanför din g-sync intervall)

Visa signatur

CM NR200P MAX • CM 280 AIO • Corsair SF750 • Asus B550-I Strix • Samsung 980 Pro • Crucial Ballistix MAX 4000 • LG OLED48CX • Ryzen 5950X • Radeon RX 6950 XT