Asus Radeon RX 6800 XT "Big Navi" når över 2,5 GHz

Permalänk
Inaktiv

Ganska maffigt ändå om infon stämmer. 2,5GHz är ett skapligt kliv framåt i klockfrekvens. Vad det sedan innebär i praktiken är dock det intressantaste.

Känns som det ser ut att ljusna för grafikdelen av AMD sedan bottensänket Raja Kudori lämnade. Men vi får se, finns en hel del att ta igen trots allt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paontuus:

Att jämföra kort med modifierat/ickemodifierat bios känns fel, vega 56 kan dra 400w+ med modifierat bios t.ex. medans det drar endast runt 200w vanligt.

Ehh va ?
3080 kort som har 450W från fabrik.
Asus Strix/oc har 450W bios.
Evga FTW korten har 450W bios.
Gigabyte Extreme har 450W bios.

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av CubaCola:

2.5GHz hur länge då? 15 minuter? 1 timma?

Finns ingen vanlig kylare som tar en timma innan den når peak.

Permalänk

Spelar det någon roll hur mycket det drar? För mig kan det gärna dra 500-600w eller nåt om kylaren kan hantera det, eftersom det är flaggskeppet/topp-kortet. Finns väl ingen som klagar på en Ferraris bensinförbrukning eller?

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Avstängd

Inga av er som har en lång strömkabel på några mil så att jag kan koppla upp mig på Ringhals kärnkraftverk, så kanske jag även slipper skatten för att överföra energi?

Jag grilla snart mina säkringar jag bruka redan över tusen watt per timme, och sitter med en skit säkringar på 10A.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Inga av er som har en lång strömkabel på några mil så att jag kan koppla upp mig på Ringhals kärnkraftverk, så kanske jag även slipper skatten för att överföra energi?

Jag grilla snart mina säkringar jag bruka redan över tusen watt per timme, och sitter med en skit säkringar på 10A.

Haha! Om du behöver ha strömtillförsel från ett kärnkraftverk för att inte säkringarna ska gå när du har en dator med GPU inkopplad, så är det nog dags att ta ut en elektriker innan man går på AMD. 😁

Permalänk
Skrivet av superegg:

Inga av er som har en lång strömkabel på några mil så att jag kan koppla upp mig på Ringhals kärnkraftverk, så kanske jag även slipper skatten för att överföra energi?

Jag grilla snart mina säkringar jag bruka redan över tusen watt per timme, och sitter med en skit säkringar på 10A.

Då har du ju 1300 till 1400 watt kvar ju, kan ju köra några i sli när du ändå håller på

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viktorph:

Haha! Om du behöver ha strömtillförsel från ett kärnkraftverk för att inte säkringarna ska gå när du har en dator med GPU inkopplad, så är det nog dags att ta ut en elektriker innan man går på AMD. 😁

Ja grillar han en 10A säkring med 1000W då är det dags att se över elen i huset. Ringhals är för övrigt redan uppkopplad med strömkablar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bad Habit:

Spelar det någon roll hur mycket det drar? För mig kan det gärna dra 500-600w eller nåt om kylaren kan hantera det, eftersom det är flaggskeppet/topp-kortet. Finns väl ingen som klagar på en Ferraris bensinförbrukning eller?

Jo faktiskt om Lamborghinin bredvid drar hälften så mycket med samma prestanda. Då är Ferrarins motor relativt ineffektiv i jämförelse.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

hoppas på 7 slots kylare och 5kg kort som hålls uppe med små söta ben.

Känns som att det kommer krävas bra luft genomströmning i lådan med dessa nya kort från båda lagen om man inte vill ha en seg cpu som idlar på 80 grader

De goda sidan är att man kan dra ned elementen en smula. när jag och någon kompis spelar på extra datorn så kan det bli 25-26 grader rätt snabbt i källaren där vi sitter. värme pumpen som bor där brukar sova rätt länge efter det
7970 och 1080 kort skapar den värmen, jag kommer efter detta släpp kunna värma upp det själv.

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Inga av er som har en lång strömkabel på några mil så att jag kan koppla upp mig på Ringhals kärnkraftverk, så kanske jag även slipper skatten för att överföra energi?

Jag grilla snart mina säkringar jag bruka redan över tusen watt per timme, och sitter med en skit säkringar på 10A.

Du är för sent ute tyvärr:

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/halland/ringhals-1-inne-pa-...

Permalänk
Skrivet av elajt_1:

Jo faktiskt om Lamborghinin bredvid drar hälften så mycket med samma prestanda. Då är Ferrarins motor relativt ineffektiv i jämförelse.

Ne, är prestandan som spelar roll på sådana här grejer. Bryr man sig om förbrukning etc kanske man inte ska kolla i prestandasegementet?

Visa signatur

Burk: Asus Maximus XI z390, i7 9900ks @5100mhz, cache 4800mhz, Corsair Platinum ddr4 3600mhz @4400mhz quad 16gig (18-22-22-44 2t), 1st Asus Strix 1080ti + EK @2070/12000mhz, Samsung 840 pro 240 gig x2 raid0, 1 tb 2.5" WD Red, Skärm: Acer x34p, TJ07 custom water, Ljud: HiFiman X v2 + EONE MK2 Muses

Permalänk
Skrivet av Buulaa:

Ska amd ta cpu och gpu kronan på en och samma gång? Häng med!

Fy fan så skönt om det blir så.

Snacka om David mot Goliat och då snackar vi inte om smågrus utan om ett stort jävla klippblock i den slangbellan.

Permalänk
Skrivet av superegg:

Inga av er som har en lång strömkabel på några mil så att jag kan koppla upp mig på Ringhals kärnkraftverk, så kanske jag även slipper skatten för att överföra energi?

Jag grilla snart mina säkringar jag bruka redan över tusen watt per timme, och sitter med en skit säkringar på 10A.

Sätter du datorn i idle ett par minuter så kan du dra igång vattenkokaren så du kan göra snabbkaffe.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Viktorph:

Haha! Om du behöver ha strömtillförsel från ett kärnkraftverk för att inte säkringarna ska gå när du har en dator med GPU inkopplad, så är det nog dags att ta ut en elektriker innan man går på AMD. 😁

Säkringen har inte gått än, men den delar med samma med hallen och vardagsrummet, så vågar inte ligga på för mycket.

Elektriker kan inte göra något, kabel är för gamla och brinner upp om man skulle byta säkringen.

Skrivet av Lavaguden:

Då har du ju 1300 till 1400 watt kvar ju, kan ju köra några i sli när du ändå håller på

Som även är fördelat med hallen och vardagsrummet, blir inte så mycket kvar då.
Har heller inte råd att gå över mer än 1 tusen watt blir över 2,3 tusen kronor vad tredje månad skatten.

Men det är bara Ringhals 1 som stängs ner, dom andra är väl i drift än.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JonkenPonken:

Sätter du datorn i idle ett par minuter så kan du dra igång vattenkokaren så du kan göra snabbkaffe.

Orka inte göra det på alla mina dator, tror jag bara har 6 eller 7 st som är igång.

Köket har i en egen säkring så där hade jag tur.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Skrivet av superegg:

Orka inte göra det på alla mina dator, tror jag bara har 6 eller 7 st som är igång.

Köket har i en egen säkring så där hade jag tur.

Har du egen övervakningsfirma

Permalänk
Medlem

Om dagens prestandakort drar för många watt så är det bara att köpa ett långsammare om det känns bättre.
Dom drar så mycket för att konsumenter kräver det. Det är tydligen viktigt att ha 4K i 120Hz plus. Då blir det så.

Det finns ingen rörelse med tillräckligt många medlemmar som säger stop nu, vänta med att släppa kort till ni får dom mer energieffektiva.
Finns det en rörelse överhuvudtaget som säger så??

Det är konsumenter som är problemet, företagen gör allt dom kan för att vara snabbast osv för det är då det säljer.

Så klaga gärna. Men hyckla inte samtidigt genom att köpa produkterna.
Jag har hört att det går att fördriva tiden med att läsa böcker.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Säkringen har inte gått än, men den delar med samma med hallen och vardagsrummet, så vågar inte ligga på för mycket.

Elektriker kan inte göra något, kabel är för gamla och brinner upp om man skulle byta säkringen.

Som även är fördelat med hallen och vardagsrummet, blir inte så mycket kvar då.
Har heller inte råd att gå över mer än 1 tusen watt blir över 2,3 tusen kronor vad tredje månad skatten.

Men det är bara Ringhals 1 som stängs ner, dom andra är väl i drift än.

2an är ju redan avstängd. Menar du att reaktor 3+4 räcker? Det är ju bara 2 stycken...

Permalänk
Inaktiv

Vi har fått info från vårat HQ att dessa uppgifter från Igor's Lab i den här nyheten inte stämmer. Med det sagt kan vi ju ändå dock inte ge någon exakt information om Big Navi innan AMDs announcement. Inte många dagar kvar nu 😀.

Permalänk
Medlem

Verkar bara bli AMD till årets bygge! 😎

Permalänk

Hur ser avtalet ut med AMD, har ni fått kort, när kmr tester?

Visa signatur

Fractal Design Define R5 - SuperNOVA 750 G2 750w - KFA2 GeForce RTX 3080 SG - G.Skill Flare X Black DDR4 3400mhz CL14 - Ryzen 3600 - MSI B450 Tomahawk Max - Samsung 850 Series EVO 500gb - Samsung 970 Evo Plus 1TB - Acer 27" Predator XB271HU

Permalänk
Medlem
Skrivet av elajt_1:

Jo faktiskt om Lamborghinin bredvid drar hälften så mycket med samma prestanda. Då är Ferrarins motor relativt ineffektiv i jämförelse.

Fast nu pratar vi om ~10% skillnad enligt rykten och inte 50%.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Defender:

Ehh va ?
3080 kort som har 450W från fabrik.
Asus Strix/oc har 450W bios.
Evga FTW korten har 450W bios.
Gigabyte Extreme har 450W bios.

Var har du källa på att allt kommer från fabrik? Dessa 450w bios är väl optional och flesta beta vilket gör att du måste flasha det själv?

Sedan var mitt påstående inte att 3080 inte har 450w bios, utan att det känns fel att jämföra ett korts effekt med modifierat bios jämfört med ett som inte har det.

Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M1 Pro | 32GB RAM | 1TB Lagring

Permalänk
Medlem
Skrivet av Paontuus:

Var har du källa på att allt kommer från fabrik? Dessa 450w bios är väl optional och flesta beta vilket gör att du måste flasha det själv?

Och mitt påstående var inte att 3080 inte har 450w bios, utan att det känns fel att jämföra ett korts effekt med modifierat bios jämfört med ett som inte har det.

Asus och gigabyte har haft det sen korten kom ut, Evga har jag för mig dom uppdatera bioset för nån vecka sen.
https://www.overclock.net/threads/official-nvidia-rtx-3080-ow...

Visa signatur

Corsair Obsidian 1000D* Corsair AX1600i* Asus Z790 Prime-A* Intel 13900K* 32GB G-Skill DDR5 7600Mhz/36* Asus RTX 4090* Corsair MP600 1TB* Samsung 980 Pro 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av superegg:

Säkringen har inte gått än, men den delar med samma med hallen och vardagsrummet, så vågar inte ligga på för mycket.

Elektriker kan inte göra något, kabel är för gamla och brinner upp om man skulle byta säkringen.

Som även är fördelat med hallen och vardagsrummet, blir inte så mycket kvar då.
Har heller inte råd att gå över mer än 1 tusen watt blir över 2,3 tusen kronor vad tredje månad skatten.

Elektriker kan göra något. Exempelvis dra fram fler matningar som ligger över egna säkringar. Om centralen är full går den att bygga ut med en extra kapsling. Du kan, om det gäller kortare sträckor, säkra upp till 13A, men gör det i samråd med en elektriker. ALLA kablar riskerar att börja brinna om man lägger för stor ström på dom, även nya.

Permalänk

Det blåser upp till storm...

Visa signatur

Kaffe Sjön: 9700K @ 5.1GHz | H150i Pro RGB 360 | Aorus Gaming 7 | Vengeance RGB Pro 32GB | XFX Merc 319 6960 XT | Xiaomi 3440x1400 | Samsung 4k VA | HX850i | K95 Platinum RGB | H500P "HAF II" | Oculus Quest 2 | S22 Ultra | Galaxy Watch 5
HAF: 2700K @ 5.1Ghz | Noctua NH-D14 | EVGA 1080 Superclocked | Asus Maximus IV Extreme Z | Dell 27" Ultrasharp | HX850i | Vengeance 32GB | Samsung EVO 850 256GB 3x | HAF 932 "Pitch black" | (+ 8st Amiga, A500 till 4000T Cyberstorm PPC)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av JonkenPonken:

Har du egen övervakningsfirma

Nä, mest hemsidor för stunden och några Windows VM samt Emby, Nextcloud samt GPS för att hålla koll på min mamma.

Skrivet av medbor:

2an är ju redan avstängd. Menar du att reaktor 3+4 räcker? Det är ju bara 2 stycken...

Just det om det hade vart Nvidia så hade jag klarat mig med 2, men nu är det AMD måste ju alla fyra.

Skrivet av Speurk:

Elektriker kan göra något. Exempelvis dra fram fler matningar som ligger över egna säkringar. Om centralen är full går den att bygga ut med en extra kapsling. Du kan, om det gäller kortare sträckor, säkra upp till 13A, men gör det i samråd med en elektriker. ALLA kablar riskerar att börja brinna om man lägger för stor ström på dom, även nya.

Hyresvärdens har haft elektriker där, och elen är så dålig så det går inte ens att säkra upp den ens, i köket så tappar den volt så fort man sätter igång något som dra ström.

Lägenheten är från 70 talet och har nog aldrig renoverat, när jag flyttare in så hade dom även kvar gamla lampkontakten.

Det är även kortis bakom vägen så man måste slå på vägen för att det ska sluta, så vi använder inte den lampan längre.

Visa signatur

Man är inte dum för att man har stavproblem.
Läs mer om min synfel Visual Snow
Om mig ----> #16970666

Permalänk
Medlem
Skrivet av Asus.David:

Vi har fått info från vårat HQ att dessa uppgifter från Igor's Lab i den här nyheten inte stämmer. Med det sagt kan vi ju ändå dock inte ge någon exakt information om Big Navi innan AMDs announcement. Inte många dagar kvar nu 😀.

Jäklar där ser man.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bad Habit:

Ne, är prestandan som spelar roll på sådana här grejer. Bryr man sig om förbrukning etc kanske man inte ska kolla i prestandasegementet?

Dom som tänker bryr sig, såvida det finns ett alternativ som är nästan eller precis lika bra prestandamässigt, men drar bra mycket mindre ström.

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.