Esport skärm, är IPS tillräckligt bra?

Permalänk
Medlem

Esport skärm, är IPS tillräckligt bra?

Tjena, dags för ny skärm då jag planerar ett dual monitor setup. Nya skärmen blir nya spelskärmen.
Nuvarande skärm har jag haft i 8 år det är en https://www.inet.se/produkt/2303806/benq-24-xl2420t-120hz .

Jag lirar LoL på hög nivå många gånger med professionella spelare och det är viktigt för mig med prestanda.
Vad jag förstått är IPS skärmar i princip ikapp TN skärmar och man kan få en betydligt mycket trevligare bild färgmässigt osv. Eftersom jag kommer använda skärmen generellt för websurfing osv känns det som en trevlig uppgradering att få testa en IPS.
Vad jag kan se så verkar också proffs spelarna i pågående världsmästerskap också köra IPS skärmar (aw2521hf) så det verkar ju vara okej.

Den skärm jag kikat på är Acer Nitro XV242YP. Vad tror ni, duger denna skärm för esport prestanda eller kommer man bli besviken för att det blir mer ghosting och motion blur osv än min 8 år gamla TN skärm? Det vore ju extremt tråkigt och onödigt att nedgradera sig i prestanda från min nuvarande skärm.

Permalänk
Medlem

Jag har inget perfekt svar till dig men kan dela med mig av min erfarenhet gällande samma situation.

Hade en XL2410t (120hz TN), hade haft skärmen i tio år och tänkte att nåt måste ju ha hänt utvecklingsmässigt. Jag spelar mest CS:GO och är ganska känslig för input lag så det var det jag prioriterade. Slog till på en ASUS ROG XG258Q 240hz:are. När jag fick skärmen så tyckte jag färgerna var lite bättre. Däremot märke jag ingen förbättring, snarare en försämring på mitt spelande.
Till slut fick jag tag i en leo bodnar input lag tester.

När jag jämförde skärmarna så låg Xl2410t bättre till än min nya Asus. Värt att notera är att den mäter endast på 60Hz. Det kan dock ge en fingervisning om var skärmen ligger nånstans.

Till slut gjorde jag tester med höghastighetskamera och kunde då komma fram till att på ett(!) och endast ett inställt läge på Asusen så var den en halv till en hel frame före BenQn.
Så alltså på tio år har TN-panelsutvecklingen nästintill stått still. Att lägga ~fyra - femtusen för en halv frame är inte värt det. Asusen har mer lull-lull med funktioner men själva motionbluren och input lag har inte blivit bättre.

Skulle jag köpt ny skärm nu hade jag satsat på en IPS AOC med så många hz man har råd med och gärna en av de nyare som ag273qxp.

Hoppas du hittar en bra skärm och inte gör samma misstag jag gjorde.
Mvh Ridder

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av sebb5:

Tjena, dags för ny skärm då jag planerar ett dual monitor setup. Nya skärmen blir nya spelskärmen.
Nuvarande skärm har jag haft i 8 år det är en https://www.inet.se/produkt/2303806/benq-24-xl2420t-120hz .

Jag lirar LoL på hög nivå många gånger med professionella spelare och det är viktigt för mig med prestanda.
Vad jag förstått är IPS skärmar i princip ikapp TN skärmar och man kan få en betydligt mycket trevligare bild färgmässigt osv. Eftersom jag kommer använda skärmen generellt för websurfing osv känns det som en trevlig uppgradering att få testa en IPS.
Vad jag kan se så verkar också proffs spelarna i pågående världsmästerskap också köra IPS skärmar (aw2521hf) så det verkar ju vara okej.

Den skärm jag kikat på är Acer Nitro XV242YP. Vad tror ni, duger denna skärm för esport prestanda eller kommer man bli besviken för att det blir mer ghosting och motion blur osv än min 8 år gamla TN skärm? Det vore ju extremt tråkigt och onödigt att nedgradera sig i prestanda från min nuvarande skärm.

Acer Nitro XV242YP är en av kanske 50+ ganska så likadana IPS-skärmar med 144+ Hz-panel och 24–27 tum och jag kan inte finna mycket konkret info om den. Problemet med att välja skärm i ett sådant utbud av nästan likadana skärmar är att man inte riktigt kan avgöra vilka som lyckas väl och vilka som lyckas mindre väl. Därför bör man gå på de modeller som är bekräftade och testade, gärna på en lite mer omfattande nivå än enkla omdömen.

Ifall Alienware AW2521HF verkar köras på proffsnivå (vilket också kan vara en sponsordeal snarare än att det är en gedigen kvalitetsniå) så sikta på den skärmen. Då vet du lite mer om vad du får för pengarna.

Jag har testat MSI MAG251RX och konstaterat att den fungerar mycket väl. Så även Acer XV273X och XV253QP ifall budgeten är för tajt.
https://www.sweclockers.com/test/29672-msi-optix-mag251rx-ips...
https://www.sweclockers.com/test/30433-gaming-i-1080p-med-hog...

XL2420T är i sin tur rätt gammal och heller inte så representativ för dagens TN-paneler, särskilt inte 240 Hz-varianterna. Det är också oklart hur väl den står sig mot dagens nya spel-IPS:er på just eftersläpsnivån. Jag skulle gissa att XL2420T inte är så värst mycket bättre – eller sämre på just eftersläp, men sämre på alla andra punkter.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Ridder:

Så alltså på tio år har TN-panelsutvecklingen nästintill stått still. Att lägga ~fyra - femtusen för en halv frame är inte värt det. Asusen har mer lull-lull med funktioner men själva motionbluren och input lag har inte blivit bättre.

Det är inte så konstigt eftersom en XL2410T i "instant mode" har en latens från 5,6–20 ms enligt TFTcentral Dagens spelskärmar ligger och pendlar runt 5 ms och ofta lägre, nära 1-2 ms av latens, beroende på hur man mäter och vem som mäter.

Så mycket lägre går det inte att komma så klart. Så en halv frame, ≈8 ms med Leo Bodnar är ju ganska väntat förbättring mot en gammal XL2410T. Kan ju självklart inte så mycket lägre än så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Det är inte så konstigt eftersom en XL2410T i "instant mode" har en latens från 5,6–20 ms enligt TFTcentral Dagens spelskärmar ligger och pendlar runt 5 ms och ofta lägre, nära 1-2 ms av latens, beroende på hur man mäter och vem som mäter.

Så mycket lägre går det inte att komma så klart. Så en halv frame, ≈8 ms med Leo Bodnar är ju ganska väntat förbättring mot en gammal XL2410T. Kan ju självklart inte så mycket lägre än så.

Ja du har inte fel i vad du säger. Dock så är ju själva latensen(GtG) det lilla nuförtiden. Den stora boven är signalprocessen där tillverkarna inte går ut med exakt data själva. Så en 1ms skärm kan lätt ligga betydligt högre. Notera att skillnaden när jag mätte skärmarna så kördes asusen på 240hz och BenQn på 120hz. Så snarare att det rör sig om ~4ms. Var kanske otydlig när jag skrev mitt utförande. Är dock ingen expert alls utan mest en glad konsument som gillar prestanda.

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Ridder:

Ja du har inte fel i vad du säger. Dock så är ju själva latensen(GtG) det lilla nuförtiden. Den stora boven är signalprocessen där tillverkarna inte går ut med exakt data själva. Så en 1ms skärm kan lätt ligga betydligt högre. Notera att skillnaden när jag mätte skärmarna så kördes asusen på 240hz och BenQn på 120hz. Så snarare att det rör sig om ~4ms. Var kanske otydlig när jag skrev mitt utförande. Är dock ingen expert alls utan mest en glad konsument som gillar prestanda.

GtG är inte latens, utan responstid. Vilket är två olika saker – som ofta blandas ihop. Responstiden – även om man mäter den "korrekta responstiden" säger ingenting om hur eftersläp ser ut eller yttrar sig. Det ämnet är för komplext för att sammanfattas i en siffra.

Snabba IPS-skärmar som ovan nämnda MSI-skärm kan definitivt utmana en snabb TN-panel. Det är nog väldigt mycket en smaksak om man föredrar IPS hos MSI MAG251RX eller TN hos Benq XL2546. Tar upp det i den här artikeln: https://www.sweclockers.com/artikel/30553-teknikstund-respons....

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebb5:

Vad jag kan se så verkar också proffs spelarna i pågående världsmästerskap också köra IPS skärmar (aw2521hf)

Om de inte är påtvingade skärmarna för regler/reklam så har du redan svarat på frågan. Fast, vad kommer till E-sport så sitter ju vissa proffs kvar på gamla 144Hz TN-paneler av gammal vana.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Laxpudding:

Acer Nitro XV242YP är en av kanske 50+ ganska så likadana IPS-skärmar med 144+ Hz-panel och 24–27 tum och jag kan inte finna mycket konkret info om den. Problemet med att välja skärm i ett sådant utbud av nästan likadana skärmar är att man inte riktigt kan avgöra vilka som lyckas väl och vilka som lyckas mindre väl. Därför bör man gå på de modeller som är bekräftade och testade, gärna på en lite mer omfattande nivå än enkla omdömen.

Ifall Alienware AW2521HF verkar köras på proffsnivå (vilket också kan vara en sponsordeal snarare än att det är en gedigen kvalitetsniå) så sikta på den skärmen. Då vet du lite mer om vad du får för pengarna.

Jag har testat MSI MAG251RX och konstaterat att den fungerar mycket väl. Så även Acer XV273X och XV253QP ifall budgeten är för tajt.
https://www.sweclockers.com/test/29672-msi-optix-mag251rx-ips...
https://www.sweclockers.com/test/30433-gaming-i-1080p-med-hog...

XL2420T är i sin tur rätt gammal och heller inte så representativ för dagens TN-paneler, särskilt inte 240 Hz-varianterna. Det är också oklart hur väl den står sig mot dagens nya spel-IPS:er på just eftersläpsnivån. Jag skulle gissa att XL2420T inte är så värst mycket bättre – eller sämre på just eftersläp, men sämre på alla andra punkter.

Tack för svar! Jag har kikat en del på både MSI MAG251RX och AW2521HF, båda verkar vara riktigt bra och jag väger nu emellan dem. Innan var min motivering att 240Hz var för tungt för min dator (RX5700 flashat till XT, och 10700K) att köra konsekvent. Men jag har kommit fram till att även fast jag idag inte kan utnyttja skärmen till 100% så kvarstår möjligheten längre fram, om jag lyckas samla ihop till ett nytt 3070 t.e.x.

Jag vet att du ej recenserat AW2521HF men med din expertis, vilken skulle du valt? MSI MAG251RX eller AW2521HF?

Permalänk
Medlem
Skrivet av sebb5:

MSI MAG251RX eller AW2521HF?

Dessa skärmar använder samma panel, och vilken som egentligen är bäst verkar det råda delade meningar om på nätet. Det finns en del småskillnader mellan dem, som t.ex. att MSI:n har HDR (dock bara HDR 400 vilket är rätt värdelöst), men i stort är det ingen större skillnad mellan dem. Du kan nog lika gärna välja baserat på din magkänsla med andra ord.