Permalänk
Medlem

Phanteks Eclipse p600s kylning

Hej,

Jag är inne på ett 600s-chassi men blev lite fundersam över luckorna och kylningen. I deras material på hemsidan och på flera bilder så ser det ut som att det finns ventiler fram och bak i taksektionen och att det går att köra luft i taket även när luckan täcker textilmeshet. Är det möjligt att montera en radiator till vattenkylning av processorn i taket och ha luckan stängd?

Annars kräver det ju i princip att både fronten och taket ska vara öppet om man vill ha ett någotsånär jämt luftflöde och inte vill skapa undertryck i chassit medan fronten är stängd.

Tacksam för svar!

Permalänk
Avstängd

Luftflödet påverkade inte nämntvärt gällande framsidan. Tror det var 10% för skyddet och 10% för mesh.
I Toppen med locket stängt (öppen glipa fortfarande och radiator 360 blir det hett och jag blåscreenar till slut med min 9900k.

Öppet i toppen och stängt i fronten kör jag. Tempsen är underbara!

Permalänk
Medlem

det finns ventiler fram och bak på tackluckan men i praktiken så flaskas flödet om du kör med locket.
Fördelen är att du kan testa själv med och utan för att avgöra själv.

Permalänk
Medlem

Tack för snabbt och snyggt svar

Får du inte in en fasligt massa damm om du har tre öppna fläktar i taket och en öppen i aktern men 2-3 stängda i fronten?

Borde ju suga in överallt utom där man vill hehe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nyburk:

Tack för snabbt och snyggt svar

Får du inte in en fasligt massa damm om du har tre öppna fläktar i taket och en öppen i aktern men 2-3 stängda i fronten?

Borde ju suga in överallt utom där man vill hehe

Inte så farligt om du har en burk tryckluft och kör ca 1 gång i månaden, sen har jag inte datorn på golvet så jag får inte så pass mycket damm.

Gjorde misstaget att montera fläktarna för intag på toppen första gången så jag fick sämre temps, det ska vara push inte pull.

Permalänk
Medlem

Har samma chassi med kylaren i fronten ett arctic 280 kör push pull och har sammanlagt 8st 140mm fläktar. Kör den utan luckor och den går ljudlöst ändå när man filat på fläktkurvorna lite. Riktigt bra luftflöde blir det också, meshnätet går att dammsuga rent.

Visa signatur

Monster PC (13900K) (RTX4090) (DDR4-3600 64Gb)
LG C1 Oled 48" Skärm