Permalänk
Medlem

Ska man vänta?

Har NOLL koll på datorer även om jag spelar ganska frekvent. Är väl en av dom personerna som bara tycker det är kul när det funkar hehe.

Tanken va först att köpa en färdigbyggd dator men efter att ha läst runder och frågat en vän som är mer insatt har jag förstått att man får mer för pengarna om man bygger "själv"

Pratade med en vän som byggt en del tidigare och han hade tiden att hjälpa mig att bygga ihop den om jag löste hem alla grejerna.

Men frågan är, är det dumt att köpa hem delar nu? Något man ska vänta på för att få en bättre dator för pengarna? Tanken är att lägga ca 15k på delar till datorn så vet inte riktigt vilken "kaliber" man får för det. Tänkte ev be lite om hjälp för att sätta ihop en köplista här och kolla av med polaren när det är dags.
Väl mött!

Permalänk
Medlem

Kan vara värt att vänta. Kommer nya grafikkort denna veckan, nya processorer nästa vecka och sen är det dags för black friday om ca en månad. Med lite tålamod kan du få en hel del mer för pengarna.

Permalänk
Medlem

Om du inte måste ha en dator just nu så kan du vänta till Black Friday. När man ska köpa en dator är alltid en kontroversiell fråga. Ju längre du väntar ju mer time waste som hade kunna använts till något produktivt. Värt några kronor kanske?

Visa signatur

"Nobody smart would play fair"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pnollten:

Kan vara värt att vänta. Kommer nya grafikkort denna veckan, nya processorer nästa vecka och sen är det dags för black friday om ca en månad. Med lite tålamod kan du få en hel del mer för pengarna.

Tack! Black friday är inga problem att vänta till så då kanske det är värt det 🙂 polaren snacka om 3070 grafikkort så antar att det är det som kommer snart ! Vad är det för processorer som kommer du tänker på?

Permalänk

Bara jag som har väldigt svårt och tro att det blir nå kampanjer på produkter som sålde slut på mindre än 1h under ordinarie pris? Högst o-troligt att det blir rea på dessa produkter imo.

Permalänk
Hedersmedlem

@Musse69 3070 släpptes idag, men AMD visar upp sina kommande grafikkort imorgon (och släpper sannolikt även releasedatum, som dock bör vara före 12 November).
AMDs nya CPU:er släpps 5:e november och ser ut att bli snabbast på marknaden både i spel och produktivitet.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

@Musse69 3070 släpptes idag, men AMD visar upp sina kommande grafikkort imorgon (och släpper sannolikt även releasedatum, som dock bör vara före 12 November).
AMDs nya CPU:er släpps 5:e november och ser ut att bli snabbast på marknaden både i spel och produktivitet.

Tack, precis denna typ av svar jag letade efter 🙂 bryr mig inte om om det blir några hundralappar billigare vid black friday men tråkigt att köpa "gammalt" om det släpps nytt veckan efter hehe

Permalänk
Medlem
Skrivet av Musse69:

Tack, precis denna typ av svar jag letade efter 🙂 bryr mig inte om om det blir några hundralappar billigare vid black friday men tråkigt att köpa "gammalt" om det släpps nytt veckan efter hehe

Kommer vara nypris på de nya släppen, men komponenter som ssd:er, nätagg, chassin m.m. kommer ofta på rea under BF.

Permalänk
Medlem

Att vänta - är det äldsta rådet som finns, och medan tiden tickar - har du inget skoj.

För viss du väntar, får du vänta på grafik kort i evigheter, 3xxx serien processorer AMD är redan utsåld, 5xxx serien kommer du till at få vänta på lika så lång tid som vi väntar på våra 3080/90 kort.

Just nu är det GULD läge att bygga ny dator, alla vill ha dom nyaste senaste komponenterna, och prisarna på den "förriga" generations datorkomponenter är rekordlåga, 1080ti kort ges bort praktisk talat, och över 90 procent av Steam spelarna i VÄRLDEN har inte även en i7 dator med ett 1080ti kort, snittdatorn är en i5'a med ett 1660 kort.

Så du lär få en toppdator till spel för dom nästa 5 åren om du slår till och bygger en dator nu när alla enthusiaster forsöker att bli av med förriga generationen (som är LÅNGT över snittet och vad man i verkligheten behöver). Du är inne på ett enthusiast forum for toppen av dom som faktisk köper vanliga datorer, här inne finns fansen av allt det senast, bästa och nyaste, och dom har pengar.

Ett annat argument är, om du köper det senaste, nyaste datorgrej - då får du betala max-pris, se det lite som att köpa en sprillans ny bil vart värde faller 30-60% dom första 3 åren. Desutom får du driver-strul med nya otestade drivers, crashes och lär vänta 6 mån. innan alla drivrutiner är optimiserade.

Så faktisk vill jag säga - guldläge just nu, isär på begagnad high-end grejor som du närmast kan få till kontor-pc prisar.

Permalänk
Skrivet av JoOngle:

Att vänta - är det äldsta rådet som finns, och medan tiden tickar - har du inget skoj.

För viss du väntar, får du vänta på grafik kort i evigheter, 3xxx serien processorer AMD är redan utsåld, 5xxx serien kommer du till at få vänta på lika så lång tid som vi väntar på våra 3080/90 kort.

Jag kanske missförstår, men vad menar du med att amd 3xxx serien är utsåld?

Permalänk
Medlem
Skrivet av JoOngle:

Att vänta - är det äldsta rådet som finns, och medan tiden tickar - har du inget skoj.

För viss du väntar, får du vänta på grafik kort i evigheter, 3xxx serien processorer AMD är redan utsåld, 5xxx serien kommer du till at få vänta på lika så lång tid som vi väntar på våra 3080/90 kort.

Just nu är det GULD läge att bygga ny dator, alla vill ha dom nyaste senaste komponenterna, och prisarna på den "förriga" generations datorkomponenter är rekordlåga, 1080ti kort ges bort praktisk talat, och över 90 procent av Steam spelarna i VÄRLDEN har inte även en i7 dator med ett 1080ti kort, snittdatorn är en i5'a med ett 1660 kort.

Så du lär få en toppdator till spel för dom nästa 5 åren om du slår till och bygger en dator nu när alla enthusiaster forsöker att bli av med förriga generationen (som är LÅNGT över snittet och vad man i verkligheten behöver). Du är inne på ett enthusiast forum for toppen av dom som faktisk köper vanliga datorer, här inne finns fansen av allt det senast, bästa och nyaste, och dom har pengar.

Ett annat argument är, om du köper det senaste, nyaste datorgrej - då får du betala max-pris, se det lite som att köpa en sprillans ny bil vart värde faller 30-60% dom första 3 åren. Desutom får du driver-strul med nya otestade drivers, crashes och lär vänta 6 mån. innan alla drivrutiner är optimiserade.

Så faktisk vill jag säga - guldläge just nu, isär på begagnad high-end grejor som du närmast kan få till kontor-pc prisar.

Intressant! Väldigt intressant faktiskt 😂 men då menar du att köpa begagnade delar? Låter ju klart tråkigare att köpa äldre saker men hade varit roligt att veta hur stor prisskillnaden kontra prestandan är

Permalänk
Viking
Skrivet av Thomas:

@Musse69 3070 släpptes idag, men AMD visar upp sina kommande grafikkort imorgon (och släpper sannolikt även releasedatum, som dock bör vara före 12 November).
AMDs nya CPU:er släpps 5:e november och ser ut att bli snabbast på marknaden både i spel och produktivitet.

3070 släpps om två dagar. Det var bara tester som fick visas upp idag.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Avstängd

Black Friday kan spara tusenlappar. Och då finns det bättre saker ute.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem
Skrivet av Musse69:

Intressant! Väldigt intressant faktiskt 😂 men då menar du att köpa begagnade delar? Låter ju klart tråkigare att köpa äldre saker men hade varit roligt att veta hur stor prisskillnaden kontra prestandan är

Tja, tänk nu lite efter, folk säljer sina 1080 ti kort från 2500,- och uppåt. Dessa kort kostade 8000-12000,- i lång tid dom senaste 3 åren. Dom kan fortfarande prestera kanon i dom nästa 5 åren, 3080 är omkring 70-100% snabbare än ett 2080ti (som är upp till 25% snabbare än 1080ti ), iom första generationen RTX är stort sätt bara en Gimmick inom spel, så är 1080ti fortfarande ett kanon grafik kort, isär till 3 ggr mindre pris och mera. Kan inte göra en bättre affär än så.

Det finns i7-7700k + 270 motherboards + chassis etc till omkring 2500 (leta och du hittar), redan här har du en sannslöst gaming dator till under 6000, helt galet, på blocket går dessa färdigbyggda "kärleks objekten" som folk har betalat 18-24.000 för till omkring det dubbla av vad du kan samla ihop själva.

Kolla bara köp/säljforummet här, så plockar du ihop en monsterdator för kontors-pc pengar.

Lycka till!

Är Norsk o stavar som en höna på Svenska
Permalänk
Medlem

Tackar för din input

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Musse69:

Tack! Black friday är inga problem att vänta till så då kanske det är värt det 🙂 polaren snacka om 3070 grafikkort så antar att det är det som kommer snart ! Vad är det för processorer som kommer du tänker på?

Ska är intresserad av ett 3070 eller något av AMD's nya kort så måste du nog veta precis vad du vill ha och hugga ett direkt på lanseringsdagen.

Nvidia har redan visat att de har problem att leverera mot efterfrågan och jag ser inte varför 3070 ska vara annorlunda. 3080 sålde slut på en timma.

Även om AMD har lovat god tillgång så kan jag inte tänka mig annat än att korten hos de svenska återförsäljarna säljer slut under de första dagarna. Sedan kanske det går lite snabbare att få nya. Om de presterar ens i närheten av de siffror som läckt ut så kommer intresset att vara massivt.

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk
Medlem
Skrivet av giplet:

Ska är intresserad av ett 3070 eller något av AMD's nya kort så måste du nog veta precis vad du vill ha och hugga ett direkt på lanseringsdagen.

Nvidia har redan visat att de har problem att leverera mot efterfrågan och jag ser inte varför 3070 ska vara annorlunda. 3080 sålde slut på en timma.

Även om AMD har lovat god tillgång så kan jag inte tänka mig annat än att korten hos de svenska återförsäljarna säljer slut under de första dagarna. Sedan kanske det går lite snabbare att få nya. Om de presterar ens i närheten av de siffror som läckt ut så kommer intresset att vara massivt.

Ok tack! Får kolla lite med min vän vilket 3070 han tänker på isf. Någon som vet hur 2080ti står mot 3070?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Musse69:

Ok tack! Får kolla lite med min vän vilket 3070 han tänker på isf. Någon som vet hur 2080ti står mot 3070?

Sweclockers vet: https://www.sweclockers.com/test/30644-nvidia-geforce-rtx-307...
2080Ti och 3070 ligger i princip lika vad gäller prestanda.