Permalänk

Nytt bygge för ca 20-25k

Tjenare!

Nu är det dags för papsen att köpa nytt och ärva ner befintlig setup till sonen
Jag är ute efter en setup som kan hantera gaming i några år framöver samt stora projekt i Visual Studio med ReSharper och diverse extensions. Sonen är pepp på att göra videos tillsammans så setupen bör klara att spela in gameplay med bra kvalité.

Jag är inte direkt intresserad av RGB eller supersnygga komponenter utan fokus ligger mer på en tyst och snabb setup med mycket lagringsutrymme och prestanda.

Vi är också lite sugna på att testa VR

Budget för själva burken är 20-25k
Om någon vill tipsa om skärmar så är det välkommet. Där är jag ute efter en setup med 2-3 stycken bra skärma med hög upplösning. Det går utöver budget.

Jag vet att det har släppts nya komponenter nyligen. Det vore fint om setupen kunde konfas så att det gör att uppgradera i framtiden.

Hoppas på svar!

/Seb

Permalänk
Medlem
Skrivet av superzebb:

Tjenare!

Nu är det dags för papsen att köpa nytt och ärva ner befintlig setup till sonen
Jag är ute efter en setup som kan hantera gaming i några år framöver samt stora projekt i Visual Studio med ReSharper och diverse extensions. Sonen är pepp på att göra videos tillsammans så setupen bör klara att spela in gameplay med bra kvalité.

Jag är inte direkt intresserad av RGB eller supersnygga komponenter utan fokus ligger mer på en tyst och snabb setup med mycket lagringsutrymme och prestanda.

Vi är också lite sugna på att testa VR

Budget för själva burken är 20-25k
Om någon vill tipsa om skärmar så är det välkommet. Där är jag ute efter en setup med 2-3 stycken bra skärma med hög upplösning. Det går utöver budget.

Jag vet att det har släppts nya komponenter nyligen. Det vore fint om setupen kunde konfas så att det gör att uppgradera i framtiden.

Hoppas på svar!

/Seb

Grafikkort absolut ett Nvidia 3080. RAM bör vara 32GB. Vetifan om det behövs så mycket mer, men ska i alla fall köras i dubbla kanaler, eller mer beroende på CPU-val. 2x16GB RAM, ungefär 3600 eller bätre. Helst LP, då får man plats med bra kylare så "höga minnen" inte så att säga sitter "i vägen".

Nvme SSD, version 3 eller 4 kvittar för ditt bruk. Har en Kingston själv sedan i augusti, den ger 2000MB/s och den är version 3. Funkar snabbt som attans. Version 4 kostar "bonuspengar" idag att betala.

Gällande CPU så lutar jag åt AMD. Senaste serien (5000) har jag inte, köpte en 3700x. Med ett ASUS ROG STRIX B550F.
16 trådar, 8 kärnor. Funkar fin-fint. Men idag kanske jag skulle vänta på motsvarande "5700x", eller vad den kommer att heta.

PSU bör du väl tänka på ett på kanske runt 1000 watt. Inte för att detta egentligen behövs, utan för att grafikkorten drar så jäkligt mycket. Välkänt märke, minst "bronze".

Låda väljer du efter eget tycke och smak, men bör tänka på bra luftflöde. Speciellt med ett 3080. Mesh-låda rekommenderas, inte dagens "glaslådor" där varken CPU eller GPU får tillräckligt med "syre", menar luft.

Vattenkylning behövs absolut inte. Har man bra låda med bra luftflöde, (många "hål i") så låter inte luftkylning störande alls. Mesh-låda rekommenderas!

Ska du också ha windows pro till din dator, finns lagliga licenser på ebay för £2.

Lycka till, och glöm inte antistatarmbandet!

Permalänk
Medlem

Alternativt byta till detta chassi för bättre luftflöde: https://komponentkoll.se/produkt/65554-fractal-design-meshify...
Kan tipsa om denna skärm: https://komponentkoll.se/produkt/111177-lg-27-x27-x27-ultrage...

Permalänk
Skrivet av Networker:

Grafikkort absolut ett Nvidia 3080. RAM bör vara 32GB. Vetifan om det behövs så mycket mer, men ska i alla fall köras i dubbla kanaler, eller mer beroende på CPU-val. 2x16GB RAM, ungefär 3600 eller bätre. Helst LP, då får man plats med bra kylare så "höga minnen" inte så att säga sitter "i vägen".

Nvme SSD, version 3 eller 4 kvittar för ditt bruk. Har en Kingston själv sedan i augusti, den ger 2000MB/s och den är version 3. Funkar snabbt som attans. Version 4 kostar "bonuspengar" idag att betala.

Gällande CPU så lutar jag åt AMD. Senaste serien (5000) har jag inte, köpte en 3700x. Med ett ASUS ROG STRIX B550F.
16 trådar, 8 kärnor. Funkar fin-fint. Men idag kanske jag skulle vänta på motsvarande "5700x", eller vad den kommer att heta.

PSU bör du väl tänka på ett på kanske runt 1000 watt. Inte för att detta egentligen behövs, utan för att grafikkorten drar så jäkligt mycket. Välkänt märke, minst "bronze".

Låda väljer du efter eget tycke och smak, men bör tänka på bra luftflöde. Speciellt med ett 3080. Mesh-låda rekommenderas, inte dagens "glaslådor" där varken CPU eller GPU får tillräckligt med "syre", menar luft.

Vattenkylning behövs absolut inte. Har man bra låda med bra luftflöde, (många "hål i") så låter inte luftkylning störande alls. Mesh-låda rekommenderas!

Ska du också ha windows pro till din dator, finns lagliga licenser på ebay för £2.

Lycka till, och glöm inte antistatarmbandet!

Tack för den detaljerade inputen!

Jag förstår att jag skulle kunna vänta in AMD processorn men säg att jag kör på det bygget som länkats i tråden. Kommer jag då kunna uppdatera processorn vid ett senare tillfälle. Om det skulle vara aktuellt alltså.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superzebb:

Tack för den detaljerade inputen!

Jag förstår att jag skulle kunna vänta in AMD processorn men säg att jag kör på det bygget som länkats i tråden. Kommer jag då kunna uppdatera processorn vid ett senare tillfälle. Om det skulle vara aktuellt alltså.

5800X CPUn som länkas ovan är inte släppt än. Kommer 5/11 enligt vad vi vet idag. Själv så skulle jag gått upp till en 5900X (från 8 kärnor till 12 kärnor) om du ska bygga stora projekt. Jag jobbar själv med Visual Studio och den älskar att ha många trådar att kompilera och länka kod med. (har en 16-kärnig Threadripper på jobbet och det är inte overkill).

Om du absolut vill köpa idag idag så gå på en 3900X/XT. Moderkortet kommer att stödja en uppgradering till 5xxx serien senare om du behöver mer prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av superzebb:

Tack för den detaljerade inputen!

Jag förstår att jag skulle kunna vänta in AMD processorn men säg att jag kör på det bygget som länkats i tråden. Kommer jag då kunna uppdatera processorn vid ett senare tillfälle. Om det skulle vara aktuellt alltså.

Som jag förstått det kommer är du ute lite vid ett teknik skifte. AMD kommer byta från sin nuvarane socket AM4 iom Zen 4 men den kommer ju inte på ett tag. Intel byter moderkort varje lansering i stort sett. Så oavsett vad du väljer just nu kommer du inte kunna göra en smidig uppgradering om du inte kan tänka dig vänta 1-2 år. Men antar att det är oaktuellt så det du kan göra är att köra en mellan steg och dra ned lite på budgeten för att ha möjlighet att uppgradera senare samtidigt som jag inte tror du kommer se några stora vinster om du väntar. 10 år är en lång tid men setupen lär klara det i den takt det går, troligtvis grafikkortet som påverkas först då det händer stora skiften hela tiden men skulle gissa att du lär klarar dig 6-8 år iaf med ett 3080.

Permalänk
Skrivet av GG25:

Som jag förstått det kommer är du ute lite vid ett teknik skifte. AMD kommer byta från sin nuvarane socket AM4 iom Zen 4 men den kommer ju inte på ett tag. Intel byter moderkort varje lansering i stort sett. Så oavsett vad du väljer just nu kommer du inte kunna göra en smidig uppgradering om du inte kan tänka dig vänta 1-2 år. Men antar att det är oaktuellt så det du kan göra är att köra en mellan steg och dra ned lite på budgeten för att ha möjlighet att uppgradera senare samtidigt som jag inte tror du kommer se några stora vinster om du väntar. 10 år är en lång tid men setupen lär klara det i den takt det går, troligtvis grafikkortet som påverkas först då det händer stora skiften hela tiden men skulle gissa att du lär klarar dig 6-8 år iaf med ett 3080.

Tack för svaret!

Ja men det låter inte helt fel. Jag kan alltid ärva ner komponenter till sonens burk när jag uppgraderar!

Vad skulle vara en rimlig setup att köpa sett till detta scenariot? Är det främst moderkort och CPU man skulle dra ner lite på isf?

Permalänk
Medlem
Skrivet av superzebb:

Tack för svaret!

Ja men det låter inte helt fel. Jag kan alltid ärva ner komponenter till sonens burk när jag uppgraderar!

Vad skulle vara en rimlig setup att köpa sett till detta scenariot? Är det främst moderkort och CPU man skulle dra ner lite på isf?

Ja, CPU/MOBO kanske eventuellt dra ned ramminnet till 16GB med.

Permalänk

Tack för svaren!

ÄR det någon vänlig själ som skulle kunna tänka sig att plocka ihop en burk med tanke på ovan?

@Nygards, tack för din insats. förresten

Permalänk
Medlem
Skrivet av GG25:

Som jag förstått det kommer är du ute lite vid ett teknik skifte. AMD kommer byta från sin nuvarane socket AM4 iom Zen 4 men den kommer ju inte på ett tag. Intel byter moderkort varje lansering i stort sett. Så oavsett vad du väljer just nu kommer du inte kunna göra en smidig uppgradering om du inte kan tänka dig vänta 1-2 år. Men antar att det är oaktuellt så det du kan göra är att köra en mellan steg och dra ned lite på budgeten för att ha möjlighet att uppgradera senare samtidigt som jag inte tror du kommer se några stora vinster om du väntar. 10 år är en lång tid men setupen lär klara det i den takt det går, troligtvis grafikkortet som påverkas först då det händer stora skiften hela tiden men skulle gissa att du lär klarar dig 6-8 år iaf med ett 3080.

Kloka ord! (Väldigt kloka ord!)

Själv har jag under många många år haft ett slags system ("nedflyttningsystem") gällande mina burkar att "gamla vrålsnabba datorn" byts mot ett nytt bygge, flyttas därefter "ner ett snäpp" bland datorerna hemma i hierarkin.

(När det blir en "död socket", inte går att vettigt och billigt uppgradera).

Gamla i5 från 2010 (det är en 750 som sitter i) funkar fortfarande bra som "surfburk" till lillgrabben. Ordbehandling och skolans hemläxor funkar totalt "utan lagg". Enklare spel funkar med. Klarar till och med "Crysis" med 100fps! Exempelvis. Men burken "går inte att uppgradera" på vettigt vis.

Det är "i den fällan" som TS kan hamna i, om TS så att säga "bygger fel burk" i dagsläget. Men egentligen kan man inte "bygga fel burk" idag; socklar ändras hela tiden, och tänker man (som jag och tydligen de flesta gör) "Väntar jag lite till, kommer det något nyare och snabbare!". I så fall får man vänta i evigheters evigheter innan man uppgraderar, för det kommer ALLTID något nyare och snabbare "runt hörnet", precis när man byggt ny burk..

AMD (AM4) är rätt safe att satsa på, speciellt med 5xxx-serien som släpps "just nu". Så länge man skaffar sig ett moderkort som heter "5" i början. Även om sockeln sägs av AMD vara den sista i CPU-familjen.

Hoppas att min långa utredning i alla fall hjälpt någon i "CPU-djungeln"!

Permalänk
Medlem
Skrivet av superzebb:

Tack för svaren!

ÄR det någon vänlig själ som skulle kunna tänka sig att plocka ihop en burk med tanke på ovan?

@Nygards, tack för din insats. förresten

Moderkort är inte med då jag inte vet vilka som kommer ha stöd än men egentligen går det bra med ett billigt B450-b550 baserat på stöd. Jag gillar MSI då dem har varit stabila, prisvärda och flera modeller har bios button reflash som har varit jätteskönt att haft när man köpt ny processor.

SSD och sånt är lite tycke och sak samma med Chassi. Detta är en setup som skulle vara liknande men kunde lika gärna stryka en SSD.

Edit: kör på RM850X eller liknande kvalite.

Permalänk

Tjenare,

Tack för svaren!

Jag har plockat ihop följande:

3080 korten hittar jag ingenstans så hoppas kunna norpa ett 3070 i veckan.
CPU tänker jag blir https://www.inet.se/produkt/5303475/amd-ryzen-7-5800x-3-8-ghz...

Är detta ett rimligt bygge?

Permalänk
Medlem
Skrivet av superzebb:

Tjenare,

Tack för svaren!

Jag har plockat ihop följande:
https://www.inet.se/kundvagn/bild/14330960

3080 korten hittar jag ingenstans så hoppas kunna norpa ett 3070 i veckan.
CPU tänker jag blir https://www.inet.se/produkt/5303475/amd-ryzen-7-5800x-3-8-ghz...

Är detta ett rimligt bygge?

Ser bra ut! Finns en svart version av kylaren för lite mer om du stör dig på färgerna: https://www.inet.se/produkt/5322764/noctua-nh-d15-chromax-sva...