Permalänk
Medlem

Ersättning för ärr?

Hej,

Har alla möjliga ärr lite här och var både från mindre olyckor men även från operationer. En vän nämnde nyligen att man kan få ersättning för gamla ärr som inte försvunnit och att summorna kan bli ganska stora beroende på placering och hur fula de är. Jag googlade på det lite snabbt och det enda jag får upp, förutom vad specifika försäkringsbolag säger, är ett företag vid namn insurello som tar en avgift på 25k för sina tjänster o.O

Men vad gäller egentligen angående försäkringsbolaget. Jag har tex ett annat försäkringsbolag nu än när skadan på mitt ben/rygg/ögonbryn uppstod, är det ändå mitt nuvarande försäkringsbolag jag ska kontakta? Är det försäkringskassan jag borde snacka med?

Hur går själva processen till, någon med erfarenhet?

/Bektil

Permalänk
Medlem

Rimligtvis bör det vara så att skadan som gav upphov till ärret ska ha skett efter du skaffat försäkringen. Sen brukar det vara att man ska vänta ett år efter olyckstillfället innan man får nått.

Visa signatur

AMD Athlon XP 2000+(Palomino) | 512MiB DDR333 | Gigabyte GA-7VRXP | Point of View GeForce 4 Ti4200 XP | 2x IBM Deskstar 80GB i Raid 0 | Chieftec Dragon | Win2k |

AMD Ryzen R7 5700X | 16GiB DDR4 3200 CL14 | MSI B450 Tomahawk II | Sapphire RX5700 Pulse | Intel 660p 1TiB | Nanoxia Deep Silence | AOC CQ32G1 144Hz 1440p | Win 10 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av bektil:

Hej,

Har alla möjliga ärr lite här och var både från mindre olyckor men även från operationer. En vän nämnde nyligen att man kan få ersättning för gamla ärr som inte försvunnit och att summorna kan bli ganska stora beroende på placering och hur fula de är. Jag googlade på det lite snabbt och det enda jag får upp, förutom vad specifika försäkringsbolag säger, är ett företag vid namn insurello som tar en avgift på 25k för sina tjänster o.O

Men vad gäller egentligen angående försäkringsbolaget. Jag har tex ett annat försäkringsbolag nu än när skadan på mitt ben/rygg/ögonbryn uppstod, är det ändå mitt nuvarande försäkringsbolag jag ska kontakta? Är det försäkringskassan jag borde snacka med?

Hur går själva processen till, någon med erfarenhet?

/Bektil

Olyckor vet jag inte om de ersätter. Däremot fula operationsärr vet jag att man kan få för. Minns inte hur tillvägagångssättet var men har bekanta som fått för fula blindtarmsärr som varit onormalt stora. Personligen skulle jag börja med mitt nuvarande försäkringsbolag. Om de inte kan svara så kan de hänvisa till rätt instans.

Visa signatur

🧠i9-10900k @ 3,7GHz 📹3080Ti STRIX OC 12GB 📼Corsair Vengeance 64GB
📰MSI MEG z490 Unify 💽Samsung 970 EVO plus 500GB/1TB 📺Asus PG348Q 34"

Permalänk
Avstängd

Du får endast för saker som krävt läkarvård, op eller stygn. Jag fick lite för ärr på opererad handled efter att jag drog av ett senfäste.

Är det arbetsskada som är anmäld kan man även få från AFA.

Försäkringskassan har inget med ärr att göra så vitt jag vet.

Du kan inte få pengar för ärr som du hade när du bytte försäkringsbolag.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Det viktigaste är att skadorna är anmälda när det hände, annars är det nog dömt på förhand.
Men som tidigare postare nämt, kontakta ditt försäkringsbolag, de kan garanterat svara på alla frågor

Visa signatur

/O

Permalänk
Medlem

Ditt nuvarande kommer hänvisa till ditt förra och vise versa. Hade du inte bytt och samtidigt vid olyckstillfället anmält skada så hade du kunnat få ersättning.

Visa signatur

Dator:Ryzen 9 3900X, MSI B450 Tomahawk, 16 GB Ram, RTX 2070 Super.
Kameror: Panasonic G80, Canon G7xmk2 Gopro Hero7 black mm.
www.youtube.com/c/ronniejossan

Permalänk
Snusfri

Du kan som sagt inte får för ärr du fått innan skaffat försäkringen.
Jag bröt fotleden (sprialfraktur) på vägen till jobbet 2016 och fick därmed ersättning från AFA försäkring.
Har ett runt 8-10cm långt ärr på utsidan av min högra fot som jag fick 10 000:- för från dom.

De kollar ärret relativt tidigt medans skadan kollas ca 1-2 år efter den skett för att beräkna eventuellt invaliditet.

Visa signatur

WS: i9 13900K - 128GB RAM - 6.5TB SSD - RTX 3090 24GB - LG C2 42" - W11 Pro
LAPTOP 1: Lenovo Gaming 3 - 8GB RAM - 512GB SSD - GTX 1650
LAPTOP 2: Acer Swift 3 - 8GB RAM - 512GB SSD
SERVER: i5 10400F - 64GB RAM - 44TB HDD
NALLE: Pixel 7 Pro

Permalänk
Medlem

Kanske skiljer i olika villkor, men jag fick höra att när det gäller ärr från operation så ska det vara operation som varit nödvändig pga olycka. Jag fick t ex inte från ärr efter bråckoperation eftersom det var mer i förebyggande syfte dvs frivilligt, jämfört med att invänta större skada och akutoperera.

Visa signatur

CITERA FÖR SVAR

Dator: *Censurerad av Jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av lord_dubbdäck:

Rimligtvis bör det vara så att skadan som gav upphov till ärret ska ha skett efter du skaffat försäkringen. Sen brukar det vara att man ska vänta ett år efter olyckstillfället innan man får nått.

Jo läst tex att man ska vänta 2 år för att se att ärret inte läker. Men om man då bytt försäkringsbolag innan de två åren gått, är man körd då? Jag kan ju inte anmäla ett ärr innan jag vet att ärret inte kommer läka av sig själv

Skrivet av griid:

Olyckor vet jag inte om de ersätter. Däremot fula operationsärr vet jag att man kan få för. Minns inte hur tillvägagångssättet var men har bekanta som fått för fula blindtarmsärr som varit onormalt stora. Personligen skulle jag börja med mitt nuvarande försäkringsbolag. Om de inte kan svara så kan de hänvisa till rätt instans.

Har ett på ryggen och ett på handen båda från operation. Även ögonbrynet har blivit sytt en gång men misstänker att det var för länge sedan..

Skrivet av Lagerlöf:

Du får endast för saker som krävt läkarvård, op eller stygn. Jag fick lite för ärr på opererad handled efter att jag drog av ett senfäste.

Är det arbetsskada som är anmäld kan man även få från AFA.

Försäkringskassan har inget med ärr att göra så vitt jag vet.

Du kan inte få pengar för ärr som du hade när du bytte försäkringsbolag.

Har även jag ett på handen efter jag fick operera bruten hand. Ärret är nu "fast" i benet under så huden rör sig inte fritt och det är även extra känslig så om jag slår i handen eller något så gör det satans ont.

Skrivet av MrWIB:

Det viktigaste är att skadorna är anmälda när det hände, annars är det nog dömt på förhand.
Men som tidigare postare nämt, kontakta ditt försäkringsbolag, de kan garanterat svara på alla frågor

Du menar anmälda till försäkringsbolaget? För om jag opererats så känns det ändå som "public"?

Skrivet av Ronnie60:

Ditt nuvarande kommer hänvisa till ditt förra och vise versa. Hade du inte bytt och samtidigt vid olyckstillfället anmält skada så hade du kunnat få ersättning.

Jo men det är ju inte skadan jag söker ersättning för, det är ärret, och det tar ju tid att se om det ens läkt?

Ska dra iväg ett mail till försäkringsbolaget och fråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av THB:

Du kan som sagt inte får för ärr du fått innan skaffat försäkringen.
Jag bröt fotleden (sprialfraktur) på vägen till jobbet 2016 och fick därmed ersättning från AFA försäkring.
Har ett runt 8-10cm långt ärr på utsidan av min högra fot som jag fick 10 000:- för från dom.

De kollar ärret relativt tidigt medans skadan kollas ca 1-2 år efter den skett för att beräkna eventuellt invaliditet.

Jag gjorde insurellos minitest för att se om det finns möjlighet att få och då verkade det som de trodde jag kunde få trots en skada som är äldre än 10 år. Tänkte om någon använt de förut och vet?

Permalänk
Avstängd

Först och främst så måste skadan ha blivit omhändertagen av sjukvården och även anmäld hos försäkringsbolaget. Jag vet inte hur långt efter man kan komma men det bästa är att helt enkelt kontakta dem och fråga.
Även om du nu har bytt försäkringsbolag efter skadan så har inte det med saken att göra men du får givetvis kontakta företaget du hade när skadan skedde.

När man anmält skadan så kan man efter ett eller två år gå till en fotograf och få det på bild, det kostar inget utan betalas av försäkringsbolaget. En fotograf vet precis hur han ska ljussätta bilden för att få ärret så synligt som möjligt. Sen är det bara att vänta på pengar.

Jag var med om en cykelolycka för många år sen och anmälde skadan direkt. Efter ett par år så fick jag ut drygt 30 000 kr för sveda och verk men också för vanprydande ärr.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 Black, Mobo: ASUS Z170 Pro Gaming, CPU: Intel i7 6700K, kylning CM Hyper 212 EVO, RAM: 32 GB Hyper X 3000 mhz, GPU: Nvidia MSI 1080 Gaming X, PSU: XFX Core Edition Pro 750W, Mus: Logitech G700, Tgb: Corsair Raptor K30, OS: Win10