Permalänk
Medlem
Skrivet av Fahla:

Köpt mig mitt första TKL/trådlöst tangentbord.
Slog på stort och köpte mig ett Logitech G915 TKL.
Blev kärlek vid första ögonkastet och beröring.
Tangentbord

Grymt fint tangentbord, jag har själv den fullstora varianten

Verkligen vardagslyx!

Mvh

Visa signatur

Asus ROG Strix B650E-F - AMD Ryzen 7 7800X3D - 32GB DDR5 - Galax RTX 4090 Hall Of Fame OC Lab - Corsair MP700 - WD Black SN850 - WD Black SN850X - Samsung QVO 870 - WD Black HDD - Noctua NH-U12A Chromax - Fractal Design Define 7 - Seasonic Prime Ultra Gold 1000W - Alienware AW3423DWF QD-OLED

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stig45:

Alla mina som lämnat in de senaste åren har pajat strax efter 50 000 tim drifttid.. mln 50-60kH...

Kommentaren ovan var ett dåligt försök till humor eftersom den jag svarade på skrev GB istället för TB

Permalänk
Medlem

Jag har idag beställt lite nya delar till mina datorer...Mera minne 2x8 Gb 3200gHz, Nätagg Fractal Design 650w
Vattenkylare 240mm...få se vad som passar...ligger på minus när det gäller Grafikkort...Inget bra till bra pris...
Får se vilken läda det hamnar i.....

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

Spelade lite Witcher 3 i 2560x1440 med det mesta på Ultra och maxade ur refreshen på skärmen.. 165Hz. Asus RTX 3090 TUF, rätt brutalt kort.

Permalänk
Medlem

Min svarta Define S är färdigmonterad idag...(i5, ROG Z270, M.2 SSD 480Gb, 16Gb minne, HD 7970 8Gb, mm)
Får se om den startar...ska prova senare idag...
Den funkar...Win10 PRO

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

Min Vita Define S har fått lite nya delar idag...är det någon mera än jag som har en vit Define S?
Jag har jag bytt SSD M.2 WD Black 256Gb mot en Corsair M.2 MP510 480Gb samt ominstallerat Win10 PRO
Och bytt en mekanisk 1Tb WD Gold mot en Samsung 750 EVO 250GB som D: inte så stor men det räcker.
Nu är det vibrationsfritt...

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Vila i frid
Permalänk
Medlem

Min Define 7 ska få ny kylare & nätaggregat
Från Luft CoolerMaster Hyper 212 Black Edt. till Vatten AeroCool Pulse L240F
Från Seasonic FOCUS Plus 750W Gold till Fractal Design Edison M 650W (Seasonic byggd)
Kanske lite mera minne också 4x8Gb DDR4 3200Mhz

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

Det gick bra, men minnet gick inte bra... Ryzen 7 1700x ville inte med 4x 8Gb 3200Mhz minne, så det får bli 2x8gb tills jag får loss 2x16Gb...
Dålig uppslutning i denna tråd
Borde vara flera som vill / behöver dela med sig av sina dator bestyr...

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AMD_PERA:

Det gick bra, men minnet gick inte bra... Ryzen 7 1700x ville inte med 4x 8Gb 3200Mhz minne, så det får bli 2x8gb tills jag får loss 2x16Gb...
Dålig uppslutning i denna tråd
Borde vara flera som vill / behöver dela med sig av sina dator bestyr...

Håller med dig helt. Jag har tyvärr en laptop och gör inget intressant med den. Idag kollar vi på Hotel Transylvanien 3, men tror inte det är så intressant för tråden?

Men alla som moddar och klockar och allt annat borde ju hänga här och dela med sig tycker jag med. Kul initiativ med tråden, men inte tillräckligt många som är med i den längre

Permalänk
Medlem

Idag har jag kommit fram till att mina CTD i Far Cry New Dawn berodde på för höga temps på GPU. Kraftig undervolt och underklock resulterade i flera timmars stabilitet. Kör numera kortet i 1800MHz och en spänning på 979mV.

Labbade tidigare med kabel konfig från PSU och införskaffa en extra pcie kabel med hjälp av Fractal design supporten (skicka ut en kostnadsfritt) utan resultat

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Passat in lite delar med Dremel och borrmaskin, bara resten kvar

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av Trigger:

Passat in lite delar med Dremel och borrmaskin, bara resten kvar
https://i.postimg.cc/zf3n1cQq/BAF91-BEB-1470-4-DEE-AD67-918-CCCBCFE41.jpg

Pics or it didnt happen!

Edit: ser nu att det fanns en icke-fungerande bild i ditt inlägg. Testa imgur.com/upload istället (fungerar på webbsidan i desktop-läge)

Edit2: du verkar ha infogat bilden som ’url’, det ska vara [ img ] taggar

Edit3: nu verkar din bild i ditt inlägg fungera även för mig? Skumt...

Permalänk
Medlem

Försökt installera PopOS.

Vägrar fungera efter jag bytte grafikkort.

Visa signatur

Ryzen 5800X3D | 64 GB Ram | 7900 XTX | Seagate FireCuda 520 2TB * 3

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022
Skrivet av medbor:

Pics or it didnt happen!

Edit: ser nu att det fanns en icke-fungerande bild i ditt inlägg. Testa imgur.com/upload istället (fungerar på webbsidan i desktop-läge)

Edit2: du verkar ha infogat bilden som ’url’, det ska vara [ img ] taggar

https://i.postimg.cc/zf3n1cQq/BAF91-BEB-1470-4-DEE-AD67-918-CCCBCFE41.jpg

Edit3: nu verkar din bild i ditt inlägg fungera även för mig? Skumt...

Bilden fungerade vid förhandsgranskning med den länken och fungerar i safari i forumet. Skumt att det inte funkade för dig direkt!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Tankat hem 50gb porr och lyssnat på den som skrattar förlorar podden.

Permalänk
Medlem

Sjukt nöjd - leker med MQTT - satte upp en Mosquitto MQTT server för ett par dagar sen o testkör med min Shelly HT MQTT Termometer. Den lämnar dock bara nya värden när tempen ändrats - så under natten när tempen är konstant(där den är just nu) så kommer inga nya värden. Så när jag startar mina klienter på morgonen så får de inget "värde". Har nu gjort en mqtt klient som alltid lyssnar o sparar ner "senaste värde" i en fil med samma namn som den Topic där värdet kom - i samma kod (Windows app) så drog jag igång en restserver som nu exponerar mina mqtt Topics över Rest/JSON

Permalänk

Spelat lite Teardown (€19.99) finns på Steam, svenskproducerat, Köp bara! Inget att fundera på!

Visa signatur

Ryzen 5 3600|Asus X-470|32Gb DDR4|Asus 2060 Super
Ryzen 5 3600|ASRock B-450 itx|32Gb DDR4|2060FE
2xE5-2630v3|DL360G9|256Gb|8Tb|Server 2019|4 Windows 10 & 11 VM |
NES|SNES|N64|Wii|Switch|PsOne|PS1|PS2|PS3|PS4|PS5|Xbox|Xbox360s|Xbox One X|Xbox Series X|

Permalänk
Quizmästare Gävle 2022

Fått dit lite rör och slangar

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Experimenterat med Oculus quest 2 och virtual desktop för trådlös PCVR. Känns som att det äntligen fungerar riktigt bra. Firade med att köpa GORN och köttade loss ett tag

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Inaktiv

Egentligen inte specifikt idag utan tidigare i veckan, men då jag så sällan är in och gräver i mina datorer idag tänkte jag det var värt att skriva iallafall något.

Har precis gjorde en sidegrade från ATX till ITX i form av Cooler Master NR200P, 3900X, 1080Ti, 2x16GB 2933MHz RAM, 500+1000GB NVMe samt 3st ca 1TB SATA SSD. Moderkort ett Asus B550-I. Kylare en Noctua C14S. Kompakt som fan, inte helt hundra om det blev så bra som jag hoppats men gillar att ha datorn dold bakom min 34" ultrawide istället för att ta upp plats på golvet (Fractal Design Define R5, som numera agerar FreeNAS).

Är in och fipplar lite med kylningen varannan dag. Kör som på bilden men med toppfläktarna bortplockade. Nästa komponentbyte blir mest troligen ny GPU (3080 var tanken, men tröttnat och avbokat, lutar åt 6800XT/6900XT eller 3080Ti), kanske RAM (G.Skill 2x16GB Samsung B-DIE typ CL14 3600MHz eller liknande) samt en 5900X.

Men ganska nöjd ändå för stunden, trots att CPU och GPU båda är gamla. Grafikkortet kommer troligen deshroudas där 2st A12x25 sitter i botten direkt mot Gainwards kylare men där kåpan och de medföljande fläktarna plockas bort. I dagsläget sitter 2st A12x15 som precis passar mellan botten och grafikkort. Mitt 1080Ti har aldrig varit rakare än den är nu.

Permalänk
Medlem

Gjort en storstädning av datorn mjukvarumässigt och rensat skit överallt i princip har nu 873gb ledigt på min SSD

Visa signatur

R7 5800X3D / RX 6950 XT / 32GB Ram / 1TB SSD / X570 Bräda / 850w Nätagg.
32 Tums Skärm 1440p 144hz Curved VA panel.

Permalänk
Medlem

Satt den i förrådet för den varit olydig

Visa signatur

10900K @ 5.3GHz || Asus Maximus XII Hero || Custom Loop || EK-CoolStream RAD XE 360 + Alphacool Nexxos XT45 || EK Quantum Velocity CPU Block || EK FLT 360 D5 || Asus Strix RTX 3090 OC || 32GB g.skill Trident-Z CL16 @ 4000MHz || 1TB Samsung 970 EVO Plus - 1TB WD SN750 || Phanteks Enthoo Pro 2 || Seasonic Prime TX 1000W || Asus PG27VQ ||

Permalänk
Medlem

Inte min dator men Farsans bärbara lenovo T420 åkte i golvet igår tack vare yngre syster som inte kollade ifall den var inkopplad innan försök på att flytta den.

Håller på och försöker reparera partition så jag kan rädda bilder och lite annat från den innan den ger upp helt, inte en chans att jag litar på den hårddisken för något annat än lagring av diverse skräp och downloads ifall den nu är användbar fortfarande.
(Kan inte kolla s.m.a.r.t info pga externa kabinettet den sitter i just nu endast visar den som " lacie external usb hdd ")

(Tog ca 6 timmar för den att hoppa igång till att ens upptäckas i windows.)
Kommer lämna min burk igång över natten för att låta den fixa så mkt den kan, går sakta men säkert ca " 118k file records processed " än så länge.

Även beställt 500 gb ssd WD blue 500 gb och ersätta nuvarande hdd med ifall bärbara har fler möten med golvet istället för en till hdd och krasha, passade på att köpa en till mig själv också, lite klent med utrymme på 120 gb ssd'n jag har.

Skickade in ett gigabyte gtx 1660 super 6 gb i min burk i början av Oktober då mitt r9 280 dog i Augusti.
Skapligt bottleneck scenario mot min låsta i5 cpu men funkar för det jag spelar än så länge och rätt tyst kort också med fps limiter igång och egen fläktkurva.

Visa signatur

Ryzen 5 5600, MSI B450 Tomahawk Max, 2x8 gb kingston reaper 3200 mhz Gigabyte GTX 1660 Super OC och nätagg be quiet 700w SSD: 120 gb pny cs 900, Kingston Fury 1 tb, wd blue ssd 500gb

Permalänk
Avstängd

Några dagar ledigt, provade lite gamla spel bl.a. Titanfall 2, vilket är fortfarande bra. Och Crysis 3, som är knappt spelbart p.g.a. prestandan har genomusel av någon anledning. Har spelat det igenom med betydligt sämre dator så något är helt fel.

Spelet ser fortfarande bra ut dock

Här med FB komprimering och färger som inte är neutrala, f.lux sänker blå ljuset rätt rejält.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Klämt in ett 3070 med kylare från ett 3080/3090! Det var på håret att den gick in utan demontering av CPU kylaren. Men nöjd är jag

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic

Permalänk
Avstängd

Senaste 2 dagarna. Byt kylare till något lite större, bytt en fläkt, bytt ut en 8TB hdd mot en 12a..
Sen även fixat så att GOG galaxy kan användas för att köra spel som finns på andra klienter.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Medlem

Har byggt en ny jobbdator...de på jobbet S***r
Ryzen 5 3400G med Vega 11 grafik, 16Gb 2300Mhz, M.2 SSD mm.
Får ersätta min gamla AMD A-10.
De blir bra...

Visa signatur

AMD_PERAs Dator Galleri
Jag har försöker att hitta bra delar billigt: AMD, ASUS, MSI, Fractal Design, Corsair, Zalman, Noctua, Kingston, Seasonic, WesternDigital, Sapphire mfl.
Skitbra -sa Bill, Brakskit -sa Bull...
Det blir nog bra när det blir färdigt...Nu slipper jag intel, när RYZEN har kommit...

Permalänk
Medlem

Jag har försökt få ett PCI-SATAIII-kort att accepteras av det nya moderkortet, ett PCI-kort som slutade tillverkas runt 2010 (Silicon Image Sil 3132). Har till och med flashat om BIOS på SATA-kortet, dock utan resultat. Beställde ett nytt kort.

Permalänk
Medlem

Kom och tänka på när jag var 16 bast och började bo hos farsan igen efter en längre tids frånvaro från varann. Hans då 2 år gamla burk hade stendött och gick inte att starta. Kunde inte mycket om datorer, men tänkte att det "borde vara strömmen" och chansade på att byta nätaggregat med en kasserad uråldrig budgetburk han hade i källaren. Det "nya" nätagget hade förstås inte samma dimensioner och hängde löst från sin slot. Lösning? Våld och tejp. CD-brännaren fick klara sig utan strömförsörjning. Datorn? Den gick som en jävla klocka en lång tid framöver Var förbannat stolt över detta och som tack blev datorn min. Vilka minnen...