Ljud via hdmi -> tv -> förstärkare högtalare = möjligt?

Permalänk

Ljud via hdmi -> tv -> förstärkare högtalare = möjligt?

Utrustning:
Tv: Anderson 42 tums LCD a421fd
https://www.netonnet.se/art/tv-och-bild/lcd_led-och-plasma-tv...

Förstärkare:
Yamaha htr5740
https://usa.yamaha.com/files/download/other_assets/1/319791/0...

Önskar få ut ljud ur mina högtalare kopplade genom Yamaha förstärkaren via hdmi sladd från datorkälla. Är detta möjligt? Har nu fixat så jag hör ljud från tvn via hdmi sladden. Hur bör jag koppla för att låta ljudet spelas ut ur högtalarna kopplade till förstärkaren?

Har en RCA-RCA sladd hane-hane till förfogande. Har testat att koppla denna till passande uttag vid sidan av hörlursuttag på tvn och in i förstärkarens aux-uttag på framsidan men ljudet har fortfarande kommit från tvn.

Med vänlig hälsning, Peter

Permalänk
Rekordmedlem

Endera har tv och förstärkare stöd för arc eller så kopplar du dator > förstärkare > tv
Eller så ansluter du inte via hdmi utan använder tex toslink direkt mellan dator och förstärkaren.
Det går också att tänka sig toslink mellan tv och förstärkare om det handlar om stereoljud.
Det handlar alltså även mycket om vilket ljud du vill ta ut.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Endera har tv och förstärkare stöd för arc eller så kopplar du dator > förstärkare > tv
Eller så ansluter du inte via hdmi utan använder tex toslink direkt mellan dator och förstärkaren.
Det går också att tänka sig toslink mellan tv och förstärkare om det handlar om stereoljud.
Det handlar alltså även mycket om vilket ljud du vill ta ut.

Grundförutsättningarna jag har är att datorn står i ett rum 15 meter ifrån tv + förstärkare. Jag önskar ljud & bild i tv & högtalare (kopplade via förstärkaren). Jag har redan en 15 meters hdmi sladd hemma. Hade gärna sett att det gick att enbart koppla in hdmi sladden i TVn utan att behöva köpa ytterligare en sladd för ljudet och dra 15 meter till datorn.

Förstärkaren har dessvärre inte hdmi utgång (antar att det är arc som du nämner?). Men får ljud & bild genom tvn via hdmi sladden - men dock enbart tv-ljud.
Hade en förhoppning om att ljudet kunde skickas via hörlursuttag eller rca kabel från tv till förstärkare och således få önskat stereo ljud.

Ursäkta att jag kanske enbart upprepar frågeställningen, novis på detta. Men tolkar jag dig rätt så är det arrangemang jag hade önskat ej möjligt utan måste dra en separat ljud sladd från datorn också?

Permalänk

TV'en verkar ju ha optisk ljudutgång och förstärkaren optisk ljudingång. Då behöver du toslink kabel däremellan och ställa in TV'en på optiskt ljud ut istället för inbyggda högtalarna. Då borde allt ljud oavsett vald ingång gå till förstärkaren

Visa signatur

CPU Intel Core i7-8700K - RAM Corsair 4x8GB 3000Mhz - GPU Asus GeForce RTX 3080 OC TUF - Moderkort Asus ROG STRIX Z390-F Gaming - Kylning Alphacool custom loop CPU + GPU - SSD Samsung 860 EVO 1 TB + 500 GB - Chassi Fractal Design R6 - PSU Corsair RMx V2 850W 80+ Gold

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Nystedt88:

Grundförutsättningarna jag har är att datorn står i ett rum 15 meter ifrån tv + förstärkare. Jag önskar ljud & bild i tv & högtalare (kopplade via förstärkaren). Jag har redan en 15 meters hdmi sladd hemma. Hade gärna sett att det gick att enbart koppla in hdmi sladden i TVn utan att behöva köpa ytterligare en sladd för ljudet och dra 15 meter till datorn.

Förstärkaren har dessvärre inte hdmi utgång (antar att det är arc som du nämner?). Men får ljud & bild genom tvn via hdmi sladden - men dock enbart tv-ljud.
Hade en förhoppning om att ljudet kunde skickas via hörlursuttag eller rca kabel från tv till förstärkare och således få önskat stereo ljud.

Ursäkta att jag kanske enbart upprepar frågeställningen, novis på detta. Men tolkar jag dig rätt så är det arrangemang jag hade önskat ej möjligt utan måste dra en separat ljud sladd från datorn också?

Skrivet av Maildaemon:

TV'en verkar ju ha optisk ljudutgång och förstärkaren optisk ljudingång. Då behöver du toslink kabel däremellan och ställa in TV'en på optiskt ljud ut istället för inbyggda högtalarna. Då borde allt ljud oavsett vald ingång gå till förstärkaren

Diskret surroundLjud som tas emot via hdmi (tvn) får inte skickas vidare via toslink pga hdcp utan för att få ut det via toslink måste tvns mottagare ta emot det.
skickar man däremot in stereo eller Dolby pro logic surroundkodat ljud så får det skickas ut via toslink även om det kommer in via hdmi, om tvn däremot gör det vet jag inte.

Kanske är en hdmi extractor https://www.elgiganten.se/product/ljud-hifi/ljudkablar-adapte... den minst sämsta lösningen i detta fall eller så ska man kanske strömma från datorn i stället för att ha den direktkopplad för andra lösningar kräber ny långa kablar av nån sort.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.