Rykte: Nvidia trotsar ansträngd tillverkning med Geforce RTX 3080 Ti

Permalänk
Medlem

Balansgång på lina. Helt logiskt att belöna dem som väntat med något extra som gör mödan värt (mindre gnäll), samt att lura finansfolket att allt går som tåget med nya releaser.

Permalänk
Medlem

Kanske lyckats få någon 7nm allokering hos TSMC? Någon som har koll?

Permalänk
Medlem

Release November 2020, available in store, June 2021

Permalänk
Medlem

@UndaC Börjar kännas som att det är lite väl mycket läckor som nyheter nu. Kan inte nyheter markerade som rykten få ett eget flöde på Sweclockers? Märkligt att artiklar som denna trycker undan riktigt content som exempelvis Swecs tester av 3070.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av iRonNuke:

Man behöver inte hela tiden jämföra korten mot föregående generations namnschema. Se vad dom faktiskt prestera, 3070 presterar som ett 2080 Ti nästan helt rakt av, men till hälften av priset. Tycker man att det är för dyrt behöver man inte köpa så dyrt kort heller. Tror de flesta klarar sig på 3060 eller 3070!

Fast hela prissegmentet har tagit ett ordentligt steg upp. Det hände visserligen förra vändan vid 2000-serien. Men ändå alltså. GTX 980 kostade 5200:- och GTX 970 kostade 3500:- när de kom.
Så ser det inte längre ut.

Jag har själv köpt ett RTX 2070 vid release så skiftet har inte gått mig förbi.
Vill bara uppmärksamma att priserna har ökat senaste åren. Har inte smält det helt ännu helt enkelt ;).

Permalänk

Nog för att denna läcka inte stämmer överens med vad jag tror. Kom ihåg när Nvidia släppte 1080 TI där dem "dödade" sitt dåvarande Titankort som släpptes samtidigt som 1080. Där var dem tvungen lansera ett ytterligare Titankort (litet eller stort P, vad det nu var) för att göra större skillnad mot 1080 TI. Detta var eftersom AMD hintade om att deras VEGA skulle bli storslaget, vilket inte riktigt blev sanning.

Jag tror att Nvidia känner samma press som då och kommer försöka kontra med ett kort som är minst lika snabbt som 3090 om det visar sig att AMDs nya kort kan mäta sig med 3080.

Så tror på ett 3080 TI/Super med samma eller bättre prestanda som 3090, för 1000 dollar men givetvis inte hela 24GB vram utan mer kring 12-16GB istället och ett nytt 3090 TI/Super kommer lanseras senare eftersom dem som köpte sina 3090 först känner sig "lurade" att betala för en tydlig given prestanda (vilket var exakt som det blev förra gången).

Permalänk
Medlem

Blir nog tillgängligt på bred front Q3/Q4 2021 med tanke på alla backorders på 3080.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SprengdPanda:

Tänkte det med... 3090 är helt sanslöst oprisvärt, jag förstår inte varför man vill ha det. Om 3080ti lägger sig mellan 3080 och 3090 som det ser nu så undrar jag lite hur Nvidia planerat egentligen.

Det är bäst helt enkelt. För många är det inte en enorm summa. Tycker man om att spela så varför inte? Vi snackar inte miljoner. Säg att du tar ett kort för 18000:-, det är 750:-/månaden på 2 år som det går mellan generationer och nästa toppkort. Och då kan du säkert få 30-50% eller så för ditt kort.

Permalänk
Medlem

Jag ser 3090 som 3080 Ti.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sebastian V:

Jag ser 3090 som 3080 Ti.

Ja det är det de är. Det är ingen "titan"ersättare. Var bara ett sätt för Nvidia att kunna ta än mer betalt för sitt "TI" kort.

Permalänk
Inaktiv

Och snart 3095, kort med Dual 3090 gpuer för att matcha Amd 6900

Permalänk
Medlem
Skrivet av rewoX:

3080TI får ersätta mitt 1080TI!

Detta steg jag gärna vill göra med. Får se hur det nu väl slutar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av HenrikM:

3090 har 10% Prestanda skillnad upp från 3080, vart ska den här lägga sig?
3080 +5%?

Tja, om priset blir +5% också så är det väl okej, men priset blir väl $999 eller $1200 eller nåt.

Permalänk

Baaaam! Där har vi mitt nästa grafikkort!

Vägrar att nedgradera minnet till 10 när 8 redan är en flaskhals i 4k. Hade vart kul med nytt kort innan jul men har ingen stor brådska. Alla spel jag spelar något mera funkar furtfarande i ultra settings i 1440p 144hz gsync. Enda spelet jag inte kan köra i ultra med bra framerate är Red Dead men kör nästan ultra (ultra-high-med) med riktigt bra frapsar för det spelet (55-65).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jisses.
Med ett kort till där uppe i pristoppen så kan man väl inte säga annat än att priserna har gått upp ganska ordentligt senaste tiden.
3070 kostar 6000 och det kan väl inte annat än hamna i mellanklassen om det finns 3 kort till ovanför i serien.
GTX 970 kostade väl typ hälften.
6000 spänn för mellanklasskort - det har blivit dyrt alltså.
Eller?

Kan bara hålla med, Nvidia försöker sig på balansgång på slak lina med ögonbindel och ett ben.
I och med sin monopol-liknande situation de senaste 2 åren har Nvidia trimmat upp priserna där de är ensamma.
Jag tror tyvärr AMD bländas av dessa marginaler och inte sänker priserna till "normala priser för klassen"
Allt dravel om "man får så mycket mer prestanda" visar bara att folk accepterat prispåslaget.

Permalänk
Medlem

Om detta stämmer, känner jag att jag gjorde rätt val. Gjorde denna "Tabben" när 1080 släpptes, köpte ett 1080 för sen senare se att de släpper ett 1080ti. Känns som det alltid är värt att vänta än att förhandsboka/köpa saker på release.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shrudder:

Kanske lyckats få någon 7nm allokering hos TSMC? Någon som har koll?

Nej, det är inte så det fungerar. Det tar tid att få plats och produktion hos TSMC. Dessutom är det designat för Samsungs 8 nm och skulle behöva rejäla justeringar och anpassningar om de plötsligt hoppar från Samsungs 8 nm till TSMC:s 7 nm.

Permalänk
Medlem

Hade hellre sett ett 3080 med 16GB minne än detta som kommer kosta någon tusenlapp under 3090 och då alltså vara för dyrt.
Nvidia grabbarna är nog lite svettiga i nacken och tror som många andra, AMD kommer plocka andelar av GPU-marknaden om de nu kan leverera som de lovat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon298854:

Och snart 3095, kort med Dual 3090 gpuer för att matcha Amd 6900

Sjukt hur mycket ni överskattar AMD för att det har läckt en klockfrekvens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mishy:

Om detta stämmer, känner jag att jag gjorde rätt val. Gjorde denna "Tabben" när 1080 släpptes, köpte ett 1080 för sen senare se att de släpper ett 1080ti. Känns som det alltid är värt att vänta än att förhandsboka/köpa saker på release.

Känner lite tvärt om men det är inte ens säkert att jag hade fått 3080 inom rimlig tid om jag hade beställt.

Frågan är om det hade varit värt väntetiden och dessutom betala mer för att få en bättre modell?

Hade velat ha en 24GB modell av 3080ti men troligtvis blir det bara 12GB då nvidia hellre vill att du köper 3090.

Skrivet av Stefflo:

Hade hellre sett ett 3080 med 16GB minne än detta som kommer kosta någon tusenlapp under 3090 och då alltså vara för dyrt.

Eftersom det är 320 bit bus så hade de isf fått släppa en modell med 20GB, verkar ha funnits sådana planer som sedan skrotades.

Permalänk
Medlem
Skrivet av RekiN:

Nej, det är inte så det fungerar. Det tar tid att få plats och produktion hos TSMC. Dessutom är det designat för Samsungs 8 nm och skulle behöva rejäla justeringar och anpassningar om de plötsligt hoppar från Samsungs 8 nm till TSMC:s 7 nm.

Fast Ampere som arkitektur är väl gjort för TSMC 7nm och sedan anpassat till samsung 8nm?

Permalänk
Medlem

Jag tänkte skriva ett halvlångt inlägg här om hur komplicerat det har blivit att spendera sina pengar på pc hårdvara men sen kom jag på att jag redan klagat på det så jag struntar i det. Tror drt är risk att jag helt enkelt väntar tills i mars o ser hur det gått för amd/intel/nvidia och klipper något prisvärt som internetz redan rett ut är stabilt och funkar då

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nekrol:

Sjukt hur mycket ni överskattar AMD för att det har läckt en klockfrekvens.

Lol det har varit bra mycket mer än bara en klockfrekvens Dags att lyfta på stenen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av robko:

Lol det har varit bra mycket mer än bara en klockfrekvens Dags att lyfta på stenen?

Ja och så är det varje generation. Men verkligheten stämmer aldrig överens med ryktena. Tror det kommer bli vassa kort. Men inte lika vassa som du verkar tro.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mishy:

Men nu lanserades 1080ti nästan ett år senare och var ett ganska rejält lyft i prestanda. om detta hamnar mellan 3080 och 3090 i prestanda så kommer lyftet inte vara speciellt stort eller imponerande. dom borde klocka skiten ur korten så dom blåser förbi 3090 rejält vilket inte bör göra så mycket då 3090 är ett titan i gaming nummer skrud.
Släpps det så långt efter som 1080ti gjorde så så får du pricka in början på juli/augusti någon gång.

Permalänk
Medlem
Skrivet av wargreymon:

Det är bäst helt enkelt. För många är det inte en enorm summa. Tycker man om att spela så varför inte? Vi snackar inte miljoner. Säg att du tar ett kort för 18000:-, det är 750:-/månaden på 2 år som det går mellan generationer och nästa toppkort. Och då kan du säkert få 30-50% eller så för ditt kort.

Nej det är inte en enorm summa, det var inte poängen. Likväl så är det extremt överprissatt eftersom man får 10% extra mot att betala dubbelt så mycket.

Så det är inte prisvärt, även om det inte är en stor summa. Men ja, ska man ha det bästa så kostar det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nekrol:

Ja och så är det varje generation. Men verkligheten stämmer aldrig överens med ryktena. Tror det kommer bli vassa kort. Men inte lika vassa som du verkar tro.

Och man kan läsa av vad jag tror på det jag skrev? Kan du dela med dig den rätta V75 raden nu på lördag?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SprengdPanda:

Nej det är inte en enorm summa, det var inte poängen. Likväl så är det extremt överprissatt eftersom man får 10% extra mot att betala dubbelt så mycket.

Så det är inte prisvärt, även om det inte är en stor summa. Men ja, ska man ha det bästa så kostar det.

10% snabbare och 140% mer minne. Toppkort skenar lätt iväg i pris, inte för att de blir extremt dyrare att tillverka, även om minnet i detta fall kostar lite. Utan för att yield blir oftast mycket lägre. Nog för att det känns som att det är bra mycket lättare att få tag på ett 3090 än vad det var att få tag på ett 2080Ti när de kom.

Permalänk
Medlem
Skrivet av The man swe 90:

Stora Enso bidrar med papper

Hahahahaha, skrattade ut högt

Permalänk
Moderator, Testpilot

It's getting crowded!

Vilken produktstack de har snart...