Elgiganten och Black Friday. Något att ha i åtanke.

Permalänk
Medlem

Elgiganten och Black Friday. Något att ha i åtanke.

Förra året använde Elgiganten ett artificiellt kösystem vid Black Friday levererat av Queue-it.

https://www.sweclockers.com/nyhet/28670-elgigantens-artificie...
https://www.sweclockers.com/nyhet/28687-elgiganten-bemoter-sw...

Detta uppfattade många som ett ganska naket försök att få personer att köpa saker de egentligen inte borde då de köat för att komma in och inte vill "gå miste om chansen". Det är även den effekten som leverantören av system marknadsförde det med, citat från den undre artikeln:

Citat:

Customers who wait are especially motivated to buy

Alltså ett psykologiskt trick utövat på deras kunder som säkert är väldigt effektivt.
I och med den begränsade kritiken på andra platser än just denna sidan så kommer de säkert använda liknande taktiker denna kommande Black Friday.

Så när de väl slänger upp sin kö så hoppas jag att ni istället väljer att undvika dem än att ställa er i deras förkastliga psykologiska attack och utsätta er för onödiga sunk-cost och andra påfrestningar. Det kommer inte finnas bättre priser hos Elgiganten än hos andra aktörer. Ni har inte på något sätt "lyckats" bara för ni har kommit förbi kön och ni behöver verkligen inte utnyttja "chansen" att köpa något av deras "deals" för att ni tagit er in. Det är bara ett bedrägeri som utnyttjar vårt naturliga beteende och jag fördömer Elgiganten för att det.

Jag kan verkligen inte förstå hur ett sådant manipulativt system är lagligt, men jag hoppas i alla fall några håller med mig om att dess användande är förkastligt.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Jag tänker att de som handlar ändå är vuxna människor, ingen står med kniven mot strupen.

*edit*

Menar att det finns massa manipulativa saker, tänker på t.ex. "Begränsat antal" eller som det ofta kan stå "+10 i lager", vilket egentligen inte säger någonting alls om aktuellt läge men sätter igång tankeprocesser och att man måste ta ett beslut. För övrigt tycker jag inte om deras kösystem som i mitt fall gjorde att jag gick och la mig igen.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av Valonen:

Jag tänker att de som handlar ändå är vuxna människor, ingen står med kniven mot strupen.

System så som detta är utformade av psykologer som spenderar hela deras karriärer med att manipulera individer. Ingen person agerar helt i ett vakuum, vi är sociala varelser. Den moderna användningen av psykologiska fenomen för att få individer att agera mot sitt intresse är det samlade livsverket av tusentals personer sedan Edward Bernays tid.

Tror du personer är så "starka" att de inte får sitt agerande förvridet av system så som detta?

Jag tror inte det är fallet och det är därför jag både varnar för och fördömer användandet av det.
Majoriteten av konsumenter är vuxna människor trots det har vi system så som detta. Om det inte hade fungerat så hade företagen inte använt det.

Att styra konsumenters intressen och handlande genom sådan manipulation är en mångmiljardaverksamhet. Om det räckte att vara vuxen för att inte bli påverkad så tror jag inte det hade varit fallet.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

System så som detta är utformade av psykologer som spenderar hela deras karriärer med att manipulera individer. Ingen person agerar helt i ett vakuum, vi är sociala varelser. Den moderna användningen av psykologiska fenomen för att få individer att agera mot sitt intresse är det samlade livsverket av tusentals personer sedan Edward Bernays tid.

Tror du personer är så "starka" att de inte får sitt agerande förvridet av system så som detta?

Jag tror inte det är fallet och det är därför jag både varnar för och fördömer användandet av det.
Majoriteten av konsumenter är vuxna människor trots det har vi system så som detta. Om det inte hade fungerat så hade företagen inte använt det.

Att styra konsumenters intressen och handlande genom sådan manipulation är en mångmiljardaverksamhet. Om det räckte att vara vuxen för att inte bli påverkad så tror jag inte det hade varit fallet.

Jag förstår din argumentation, jag la till en "edit" i mitt första svar och vet ej om du läst den. Men tycker inte att deras kösystem är manipulativt utöver det som handeln idag använder sig utav. det finns idag studier om hur man tittar i en affär, vart saker skall stå och vart man kan tänkas göra spontana inköp.I mitt fall så förlorade de en kund och i slutändan så måste var och en oavsett om det är konsumtion eller dåliga beslut faktiskt stå för sitt suveräna beslut. Du får medhåll i att det är ett problem, jag köper det.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem

Tack för påminnelsen, ställer mig i kö redan idag!

Visa signatur

Citera så att jag hittar tillbaka! AMD Ryzen 7 5800X3D | MSI B450 Tomahawk Max | 32GB Ballistix @ 3733/16 | EVGA 2070 | Crucial MX500 2TB | EVGA G2 750W | Windows 10

Permalänk
Medlem

Och du har inte minsta lilla tanke att dem implementerade kösystemet för att deras servrar inte orkade med trafiken till hemsidan och detta behövdes för att hålla sidan uppe?

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

I och med den begränsade kritiken på andra platser än just denna sidan så kommer de säkert använda liknande taktiker denna kommande Black Friday.

Detta uppmärksammades rätt friskt i diverse medier...

https://www.expressen.se/dinapengar/konsument/elgigantens-saj...
https://ekstrabladet.dk/nyheder/samfund/timelang-koe-til-blac...
https://www.svd.se/kopkaos-elgigantens-sajt-har-timslang-ko
https://www.di.se/nyheter/reakaos-hos-elgiganten-sajten-kolla...
https://www.ehandel.se/elgiganten-om-stora-kokaoset-vi-beklag...
https://www.resume.se/kommunikation/varumarke/en-timmes-kotid...

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av oflytbara:

Och du har inte minsta lilla tanke att dem implementerade kösystemet för att deras servrar inte orkade med trafiken till hemsidan och detta behövdes för att hålla sidan uppe?

Om du läser artiklarna från förra året så är det ämnet väl utträtt. Idag skalar man om servrar efter kapacitet när det behövs, AWS eller liknande sköter det. Elgiganten behöll köerna även under natten och mitt på arbetsdagen. Så även när ytterst lite belastning kan antas förekomma så ställdes personer i kö. Detta var ett artificiellt kösystem med marknadsföringen att det ökade köplusten.
När personer väl blev insläppta så fick de en begränsad tid att hitta en vara och "fånga chansen".

Jo, jag har givetvis get det "minsta lilla tanke" under det senaste året. Det var inte utformat för att avlasta serverar.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Det gick gå runt kön förra året vill jag minnas, men jag minns inte riktigt hur. Var rätt simpelt dock.

Permalänk
Medlem

Skillnaden mellan massmedian och SweClockers i denna fråga är att de andra ifrågasätte inte användingen av kön. De rapporterade bara hur "bra deals det fanns på Elgiganten och att det var sånt fruktansvärt högt tryck att komma in". Inget ifrågasättande om utformningen eller syftet.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xanrag:

Det gick gå runt kön förra året vill jag minnas, men jag minns inte riktigt hur. Var rätt simpelt dock.

Det gick att komma runt kön genom att blockera ett specifikt script, eller alla script. Det hjälpte dock inte eftersom sidan var såpass överbelastad att många inte kunde köpa något.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xanrag:

Det gick gå runt kön förra året vill jag minnas, men jag minns inte riktigt hur. Var rätt simpelt dock.

Jo, bara att blockera elementet. Hela sidan var renderad och funktionell under utan problem om jag kommer ihåg rätt. Så det var bara en ruta sträckt över hemsidan vill jag minnas.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Om du läser artiklarna från förra året så är det ämnet väl utträtt. Idag skalar man om servrar efter kapacitet när det behövs, AWS eller liknande sköter det. Elgiganten behöll köerna även under natten och mitt på arbetsdagen. Så även när ytterst lite belastning kan antas förekomma så ställdes personer i kö. Detta var ett artificiellt kösystem med marknadsföringen att det ökade köplusten.
När personer väl blev insläppta så fick de en begränsad tid att hitta en vara och "fånga chansen".

Jo, jag har givetvis get det "minsta lilla tanke" under det senaste året. Det var inte utformat för att avlasta serverar.

För den som spontant satte sig i en kö för att sedan "spana runt" så kan det säkerligen spela roll. Det jag såg var att man såg ett schysst pris och ville köpa en produkt och hamnade i ett kösystem, samma kösystem som gav konsumenten ytterligare tid att fundera på om man skulle köpa. Var det inte förförra året som man skrek om att sidan var överbelastad, då var det inte bra det heller.

Visa signatur

Chassi: Corsair Obsidian 500 RGB SE / Systemdisk Samsung 980 PRO SSD: Samsung 850 PRO 250GB / SSD: Samsung 850 EVO 250GB / SSD: Crucial MX300 1TB / CPU: Ryzen 7 3800X @ 4,2 Ghz / Kylning: Noctua NH-D15S push/pull / GPU: MSI 3080Ti SUPRIM X / PSU: Corsair RM1200i / MB: ASUS X470-f Gaming / RAM: HyperX Fury 2x16GB 3600 mhz / OS: W10 / Mus: Logitech G903 / TB: Logitech G915 TKL Wireless / Ljud: Sound BlasterX Pro-Gaming AE-9, Blue Yeti , Sennheiser HD660S, Skärm: Acer Predator X34P @3440x1440 UltraWide

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Så när de väl slänger upp sin kö så hoppas jag att ni istället väljer att undvika dem

Det vore ju mer skadligt för elgiganten om alla istället ställde sig i kön sen surfade runt tills tiden gick ut utan o köpa nåt.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem

Svarar bara på rubriken om att du ska ha något i åtanke: All konsumtion är dåligt för miljön.
Happy shopping ❤️

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

System så som detta är utformade av psykologer som spenderar hela deras karriärer med att manipulera individer. Ingen person agerar helt i ett vakuum, vi är sociala varelser. Den moderna användningen av psykologiska fenomen för att få individer att agera mot sitt intresse är det samlade livsverket av tusentals personer sedan Edward Bernays tid.

Tror du personer är så "starka" att de inte får sitt agerande förvridet av system så som detta?

Jag tror inte det är fallet och det är därför jag både varnar för och fördömer användandet av det.
Majoriteten av konsumenter är vuxna människor trots det har vi system så som detta. Om det inte hade fungerat så hade företagen inte använt det.

Att styra konsumenters intressen och handlande genom sådan manipulation är en mångmiljardaverksamhet. Om det räckte att vara vuxen för att inte bli påverkad så tror jag inte det hade varit fallet.

Hela konceptet med Black Friday är ju att människor ska hetsas att shoppa loss. Således innebär hela fenomenet att styra konsumenters intressen och handlade genom manipulation. Min fråga är därför, varför nöjer du dig med att bojkotta Elgiganten? Varför bojkottar du inte alla verksamheter som överhuvudtaget kör någon slags kampanj eller drive under Black Friday? Å varför stannar vi ens där, detta innefattar ju även mellandagsrea, vinterrea, säsongsrea, sommarrea (ja alla typer av reor, kampanjer, extra erbjudanden, etc.).

Så summan av kardemumman är att du silar mygg och sväljer kameler här. Om något skulle man ju kunna hävda att Elgiganten på grund av tekniska begränsningar har denna virtuella kö, någon som däremot inte kan sägas om själva Black Friday (för Elgiganten eller någon annan)!

Permalänk
Avstängd

Sålänge man vet vad man är ute efter och håller utkik på det priset långt innan är det ju nice.

Men deras kösystem var under all kritik, helt fruktansvärt alltså xD

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Nu tror jag inte att de använde detta förra året, men varningen kvarstår inför denna Black Friday.

Visa signatur

i5-7600k . GTX 1080 . 16 GB

Permalänk
Medlem

Black Friday och andra reor är ju en enda stor FOMO (som @Blomman90 är inne på).

Men det vore ju väldigt intressant att se vilken skillnad ett kösystem faktiskt gör under rean. Jag skulle inte bli förvånad om det inte är någon enorm differens (speciellt om man är den enda butiken som använder sig av ett sådant system).

Att bli satt i kö kan ju leda till att man lämnar butiken helt och handlar hos en konkurrent istället.

Det finns många s.k. dark patterns. Men ett kösystem under Black Friday (när i princip alla butiker har rea) ser jag snarare som ett misstag. Tror att det hade varit effektivare om dom använde det under en rea som bara pågick i deras egna butiker (om dom nu medvetet implementerar det utan att faktiskt ha problem med serverkapaciteten).

Finns mycket kul att diskutera i ämnet och jag tycker att det är bra att du försöker få folk att tänka till, men ingrodda beteenden ändrar man inte så lätt

Visa signatur

Grubblare

Permalänk
Medlem
Skrivet av johanandersson:

Förra året använde Elgiganten ett artificiellt kösystem vid Black Friday levererat av Queue-it.

https://www.sweclockers.com/nyhet/28670-elgigantens-artificie...
https://www.sweclockers.com/nyhet/28687-elgiganten-bemoter-sw...

Detta uppfattade många som ett ganska naket försök att få personer att köpa saker de egentligen inte borde då de köat för att komma in och inte vill "gå miste om chansen". Det är även den effekten som leverantören av system marknadsförde det med, citat från den undre artikeln:

Alltså ett psykologiskt trick utövat på deras kunder som säkert är väldigt effektivt.
I och med den begränsade kritiken på andra platser än just denna sidan så kommer de säkert använda liknande taktiker denna kommande Black Friday.

Så när de väl slänger upp sin kö så hoppas jag att ni istället väljer att undvika dem än att ställa er i deras förkastliga psykologiska attack och utsätta er för onödiga sunk-cost och andra påfrestningar. Det kommer inte finnas bättre priser hos Elgiganten än hos andra aktörer. Ni har inte på något sätt "lyckats" bara för ni har kommit förbi kön och ni behöver verkligen inte utnyttja "chansen" att köpa något av deras "deals" för att ni tagit er in. Det är bara ett bedrägeri som utnyttjar vårt naturliga beteende och jag fördömer Elgiganten för att det.

Jag kan verkligen inte förstå hur ett sådant manipulativt system är lagligt, men jag hoppas i alla fall några håller med mig om att dess användande är förkastligt.

Jag skjuter heller mig själv än att handla hos Elgiganten, jag hoppas de inte klarar av att bedriva sin verksamhet och blir tvungna att ansöka om konkurs eller att koncernägarna väljer att avveckla.