Bygga en 'framtidssäker' gamingdator runt en RTX 3070 (15 -- 20 k total budget)

Permalänk
Medlem

Bygga en 'framtidssäker' gamingdator runt en RTX 3070 (15 -- 20 k total budget)

Hejsan alla,

Jag tänkte försöka knipa ett 3070-kort på torsdag när de släpps, och då resten av min dator nu är 7 år gammal tänker jag att det är dags att köra ett helt nytt bygge kring det.

Jag skulle vilja ha hjälp och förslag på hur resten av datorn bör se ut. Ni får jättegärna komma med förslag på hela byggen.

Behov & Önskningar
- Främsta användningsområdet är att spela spel, kommer nog t ex köra Cyberpunk och nya Elder Scrolls när de kommer ut
- Jag tänker skaffa en 1440p, 144 Hz-skärm, kanske en 4K (sitter för tillfället på en 1080p men ni behöver inte räkna med den kostnaden)
- Jag skulle vilja att hårdvaran inte flaskhalsar en eventuell uppgradering av grafikkort om nåt år eller två allt för mycket (var egentligen rätt sugen på ett 3080 nu, men valde bort det)
- Budgeten för det hela (inklusive 3070-kortet, men exklusive skärmen) bör ligga nånstans mellan 15 och 20 tusen.

Angående lagring tänker jag väl 1 eller 2 TB SSD (antagligen 1 TB nu, och sen addera en till senare down the line vid behov).
Minne: skulle vilja ha 32 GB om ni inte tycker det är overkill för resten av bygget, i så fall 16 GB.

För CPU och moderkort (samt eventuell CPU-kylare) har jag inte så bra koll, det är nog här jag behöver mest råd framförallt. Framförallt att CPUn inte ska flaskhalsa en framtida uppgradering av grafikkort.

Bonusfråga: Givet allt detta, vilken modell av 3070-kort skulle ni satsa på att beställa på Torsdag? Gärna något som förväntas inte ha alltför lång väntetid då!

Som sagt, ni får jättegärna komma med förslag på hela byggen men andra synpunkter är också välkomna.

Mvh Simon

Permalänk
Medlem

Satsa på minst 8 kärnor på CPU, 3700X eller bättre för ett RTX3070.
Skärm passar nog en 1440p 144Hz bra till ett RTX3070, se då till att den har G-sync.
AMD presenterar RDNA2/6000-serien 28 oktober, dvs onsdag och kan vara ett alternativ framförallt då Freesync skärmar tenderar att vara billigare än G-sync. (finns även skärmar med kompatibilitet för både ock)
1TB SSD är fortfarande sötpunkten, för RAM är 32GB billigare/GB än 16GB, så kör på 32GB.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Satsa på minst 8 kärnor på CPU, 3700X eller bättre för ett RTX3070.
Skärm passar nog en 1440p 144Hz bra till ett RTX3070, se då till att den har G-sync.
AMD presenterar RDNA2/6000-serien 28 oktober, dvs onsdag och kan vara ett alternativ framförallt då Freesync skärmar tenderar att vara billigare än G-sync. (finns även skärmar med kompatibilitet för både ock)
1TB SSD är fortfarande sötpunkten, för RAM är 32GB billigare/GB än 16GB, så kör på 32GB.

Tack för svar!

Slängde ihop den här uppsättningen delar:

Nu har jag ingen CPU-kylare då jag har hört att stock-coolern på den här CPUn är rätt bra, vissa menar att den duger för överklockning. Låter det rimligt eller borde jag köra på en dedikerad CPU-fläkt också?

Ser det bra ut? Värt att lägga 550 kr extra för att köra en Ryzen 7 3800X istället?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimonX52:

Nu har jag ingen CPU-kylare då jag har hört att stock-coolern på den här CPUn är rätt bra, vissa menar att den duger för överklockning. Låter det rimligt eller borde jag köra på en dedikerad CPU-fläkt också?

Jag kör med stock cooler på min 3900X utan problem - dock också utan överklockning - så det ska nog inte vara någon fara.

Jag hade försökt fånga en 5600X nästa vecka istället dock, den lär vara rätt mycket fortare och har fortfarande stock cooler. Kostar inte mer heller, om man nu får tag på en det vill säga. 6 cores vs 8, men mycket snabbare single thread vilket fortfarande är viktigare för spel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SimonX52:

Tack för svar!

Slängde ihop den här uppsättningen delar:

https://komponentkoll.se/bild/BrpeS.png

Nu har jag ingen CPU-kylare då jag har hört att stock-coolern på den här CPUn är rätt bra, vissa menar att den duger för överklockning. Låter det rimligt eller borde jag köra på en dedikerad CPU-fläkt också?

Ser det bra ut? Värt att lägga 550 kr extra för att köra en Ryzen 7 3800X istället?

Det ser bra ut, 3700X kylaren fungerar nog så länge du inte överklockar, chassit som du valt såg jag blir trångt med en radiator i taket så vill du överklocka får du nog skaffa en tornkylare, eller kika lite på H500 ARGB chassit.
3800X är inte värt 550:- den drar ju mer ström så behöver bättre kylning också.
Vill du lägga mer pengar på CPU'n vänta en vecka på Zen 3 som släpps 5 nov eller välj en 10700K.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.