Låg fps för Red Dead Redemption 2?

Permalänk
Medlem

Låg fps för Red Dead Redemption 2?

Hej! Jag har nyligen uppgraderat min dator med nytt moderkort och CPU. Allt funkar som det ska och spel som tex the Witcher 3 tuggar på i 80-90 fps på ultra i 1440p, men när jag spelar red dead redemption 2 känns det som att jag får lite väl låg fps. Startade ett mission igår och fick 35-40 fps på High/ultra Settings och ungefär 60-70 med allt på low. Det känns som att jag borde kunna få runt 60 fps på high iaf med min dator, vad får ni andra för fps och är det någon som har liknande problem?

Specs:
intel core i5 10600k
Gigabyte z490 ud
Rtx 2070 super
Hyper x 16gb 3200mhz
Corsair rm 750
1440p skärm

Permalänk
Medlem

RDR2 är rätt krävande, men har du kollat så att det inte ligger något som kan blockera det i t. ex. Nvidia's kontrollpanel? Du kan ju t. ex. välja lite där för "optimal performance" som inte tar så mycket på den grafiska upplevelsen och se om du inte får mer FPS då.

Permalänk
Bildexpert

RDR2 är inte helt skalbart sett till prestanda och inställningar. Vissa ändringar som har väldigt stor påverkan grafikmässigt gör knappt någon skillnad i ren prestanda, medan andra inställningar i princip är omöjliga att se skillnad på men ger märkbart lägre bilduppdateringsfrekvens.

Hade ett 1070 tidigare och i7-4770k, med vilka jag kunde ligga ganska precis runt 55fps i 1440p efter att ha anpassat inställningarna med en mix av allt från low till ultra. Med din uppsättning bör du absolut ha headroom för att nå 60fps. Denna video (samt del 2) ger en ganska bra inblick i vad man vinner respektive förlorar på att göra vissa uppoffringar i inställningarna.
https://www.youtube.com/watch?v=385eG1IEZMU

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

RDR2 är inte helt skalbart sett till prestanda och inställningar. Vissa ändringar som har väldigt stor påverkan grafikmässigt gör knappt någon skillnad i ren prestanda, medan andra inställningar i princip är omöjliga att se skillnad på men ger märkbart lägre bilduppdateringsfrekvens.

Hade ett 1070 tidigare och i7-4770k, med vilka jag kunde ligga ganska precis runt 55fps i 1440p efter att ha anpassat inställningarna med en mix av allt från low till ultra. Med din uppsättning bör du absolut ha headroom för att nå 60fps. Denna video (samt del 2) ger en ganska bra inblick i vad man vinner respektive förlorar på att göra vissa uppoffringar i inställningarna.
https://www.youtube.com/watch?v=385eG1IEZMU

Det som jag tycker är konstigt är att när jag vrider ned allt till lägsta inställningarna så får jag knappt mer än 70 fps? Måste ju vara något fel? Ska kolla på videon när jag kommer hem från jobbet och prova mig fram, men 60-70 fps på lägsta settings är ju inte normalt

Permalänk
Bildexpert

Jag tror inte att jag fick särskilt mycket bättre framerate om jag själv drog ner allt till lägsta med min gamla setup. Men återigen är inte RDR2 fullt så skalbart man kan tro och många grafikinställningar är lite lustiga sett till prestanda samt effekt. Sedan gör det stor skillnad beroende på var någostans i spelet man befinner sig; Saint Denis är nog mest påfrestande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Nissling:

Jag tror inte att jag fick särskilt mycket bättre framerate om jag själv drog ner allt till lägsta med min gamla setup. Men återigen är inte RDR2 fullt så skalbart man kan tro och många grafikinställningar är lite lustiga sett till prestanda samt effekt. Sedan gör det stor skillnad beroende på var någostans i spelet man befinner sig; Saint Denis är nog mest påfrestande.

Nej men har för mig att jag hade bättre fps innan jag böt moderkort och CPU. Hade en ryzen 7 2700x innan, och då låg jag nästan alltid över 60

Permalänk
Avstängd

Vissa inställningar flyttar säkert belastning från CPU till GPU och tvärtom, så är det i alla fall i Tarkov Där får man lägre FPS om man kör allt på lägsta då CPU:n blir överbelastad.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Själv sitter jag och lider mig igenom RDR2 om kvällarna i 30 fps med 7700k och 1080ti, med inställningarna satta för att optimera min fps (testade att dra upp allt på max, fick ut 7 fps), men detta är i 5120x1440p

När jag körde på min andra skärm (1440p i 16:9), så låg jag runt 60fps med, med inställningarna justerade.

Nu sitter jag och väntar på mitt 3080 så jag inte behöver må illa efter 20 minuters spelande.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belsebull:

Själv sitter jag och lider mig igenom RDR2 om kvällarna i 30 fps med 7700k och 1080ti, med inställningarna satta för att optimera min fps (testade att dra upp allt på max, fick ut 7 fps), men detta är i 5120x1440p

När jag körde på min andra skärm (1440p i 16:9), så låg jag runt 60fps med, med inställningarna justerade.

Nu sitter jag och väntar på mitt 3080 så jag inte behöver må illa efter 20 minuters spelande.

Vad kan det vara förutom inställningar? Kan det vara något annat fel, typ hårdvara eller mjukvara. Jag har ej laddat ned chipset drivers till moderkortet för allt utom red dead flyter på, och har ej heller uppgraderat bios. Det är en biosversion som det står något i stil med ”improved 3d graphics” eller något liknande. Tacksam för alla tips

Permalänk
Medlem

"Jag har ej laddat ned chipset drivers till moderkortet" va? Har du inte installerat några drivers alls till moderkortet?

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

"Jag har ej laddat ned chipset drivers till moderkortet" va? Har du inte installerat några drivers alls till moderkortet?

Nej har ej fixat det ännu, är dom som Windows installerar automatiskt så dåliga? Ska jag installera alla drivers som finns på gigabytes sida eller bara den senaste? Chipset drivers alltså

Permalänk
Medlem
Skrivet av Widstige:

Vad kan det vara förutom inställningar? Kan det vara något annat fel, typ hårdvara eller mjukvara. Jag har ej laddat ned chipset drivers till moderkortet för allt utom red dead flyter på, och har ej heller uppgraderat bios. Det är en biosversion som det står något i stil med ”improved 3d graphics” eller något liknande. Tacksam för alla tips

Finns några videos på youtube som visar hur du kan optimera grafikinställningarna för spelet.

Men det är ett tungt spel att köra, så får du ut 60 fps med ett 2070 super så är det ungefär vad testet på SweC visar att du får ut på High med den upplösningen (tror jag det var).

Så ta en titt på guiderna och se om det hjälper

Annars är det köpa nytt grafikkort som gäller

Permalänk
Medlem
Skrivet av Belsebull:

Finns några videos på youtube som visar hur du kan optimera grafikinställningarna för spelet.

Men det är ett tungt spel att köra, så får du ut 60 fps med ett 2070 super så är det ungefär vad testet på SweC visar att du får ut på High med den upplösningen (tror jag det var).

Så ta en titt på guiderna och se om det hjälper

Annars är det köpa nytt grafikkort som gäller

Provade mixtra lite med inställningarna och installera drivrutiner till moderkortet och nu har jag runt 70-80 fps igen tack!

En annan fråga, mitt gamla moderkort har jag lagt på kartongen i bokhyllan med ram och kylare fortfarande monterat. Är det okej att förvara det så ett tag eller bör jag montera isär och lägga i antistatisk påse? Kan väl inte ta skada av att bara ligga där eller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Widstige:

Provade mixtra lite med inställningarna och installera drivrutiner till moderkortet och nu har jag runt 70-80 fps igen tack!

En annan fråga, mitt gamla moderkort har jag lagt på kartongen i bokhyllan med ram och kylare fortfarande monterat. Är det okej att förvara det så ett tag eller bör jag montera isär och lägga i antistatisk påse? Kan väl inte ta skada av att bara ligga där eller?

Ska inte vara ett problem att förvara dem på det viset!

Visa signatur

Gaming: Playstation 5 | Server: FreeBSD | Core i5-3570k | Fractal Design Define C | Corsair 16GB RAM | HTPC: RPi5 | LibreElec | Chromecast | Laptop: MacBook Air M1 2020 | Phone: iPhone 13 Mini | AP: Ubiquity Unifi | Router: Vanilla FreeBSD + Packet Filter FW