För de som gillar och blivit beroende av belysta tangenter - var skall ljuset vara?

Permalänk
Medlem

För de som gillar och blivit beroende av belysta tangenter - var skall ljuset vara?

Det slog mig när jag läste recensionen av Cherry's tangentbord https://www.sweclockers.com/testpilot/30656-testpilot-cherry-... . När man tittar på bilderna är tangenterna belysta från sidan och inte igenom. I just det fallet så kanske det inte gör så mycket eftersom ljuset belyser den något udda placeringen av tangentbeteckningarna, som är på framsidan.

Det finns ju massor med belysta tangentbord och syftet bär väl i första hand vara att belysa just bokstäverna på tangenterna men personligen finner jag att för mycket belysning runtom blir distraherande.

Låt mig länka till två exempel från olika tillverkare... jag råkar ha båda dessa men har "lånat" bilder i liknande utförande från webben.

Roccat Horde Aimo

Assus Rog Strix Flare

Vad jag försöker "belysa" är skillnaden på hur tillverkaren placerat belysningen och hur man kan uppleva olika typer av belysningslayout som mer eller mindre störande.

Personligen föredrar jag Roccat eftersom belysningen ligger i tangenterna och endast belyser tangenternas beteckning underifrån.

Så jag tänkte jag gör en liten omröstning, obs att detta har inget att gör med typen av tangenter eller dess mekanik, endast dess eventuella belysning.

Stavning/Redigering
Visa signatur
Permalänk
Medlem

Vet inte om röstknapparna fungerade?

Men jag föredrar belysta inne i tangenten.
Tycker själv det är lite störande med allt ljus ifrån en dator, och det borde vara lättare att stänga av allt med en knapp bara.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Tar några sekunder att skriva omröstningen så nu kom det... @CubaCola

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Fokus på bokstäverna, men till speldatorns tangentbord är det helt ok med ljus runtom dem också.
Däremot vill jag enbart ha bokstäverna på jobbdator/ipad etc.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Avstängd

För mig så gör inte belysningen någon större nytta, annat än i vissa specialfall på laptops med layout som avviker från standard (typ hitta Home/End eller så), och således är det mestadels ett estetiskt val för mig. Svagt vitt ljus på tangentbord kopplade med sladd kan vara trevligt ändå och det kostar ju liksom inget, och i undantagsfall (ytterst sällan) vill jag ha något mer effektfullt som cirklar utgående från nedtryckt tangent eller liknande, och i de fallen är det förstås trevligt med så mycket ljus som möjligt.

För praktisk användning är det dock helt klart att man vill ha symbolerna upplysta och minimera läckande ljus runtomkring. På en del tangentbord läcker det så mycket ljus att det blir svårt att se symbolerna för att man blir bländad av allt ljus runtomkring, och det hjälper ju ingen liksom.

Permalänk
Medlem

Jag vill bara att själva tecknet ska vara upplyst på tangenten, inget runtom. Jag upplever att för mycket belysning på tangentbordet över huvud taget leder till att ljuset liksom flimrar när jag fokuserar ögonen på skärmen, så svagt upplysta tecken är det optimala enligt mig.

Visa signatur

i7 8700k – Scythe Mugen 5 Rev.B-kylare // Galax RTX 3080 SG // 16GB G.Skill DDR4 3200 // Corsair RM750i // Phanteks Eclipse P400 TG

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

För mig så gör inte belysningen någon större nytta, annat än i vissa specialfall på laptops med layout -

För praktisk användning är det dock helt klart att man vill ha symbolerna upplysta och minimera läckande ljus runtomkring. På en del tangentbord läcker det så mycket ljus att det blir svårt att se symbolerna för att man blir bländad av allt ljus runtomkring, och det hjälper ju ingen liksom.

Just det, på laptop gör det nytta och skillnad. Det glömde jag nämna, har ju själv laptop i jobbet och det är väldigt ofta man saknar belysningen till man aktiverat den.

Håller med om att det blir för mycket ljusläckage runtom med många RGB tangentbord, men det varierar nog lite med utförandet och vilken miljö man har vid datorn. Dottern har det värsta RGB jag köpt hittills men hon gillar det och har det relativt mörkt runtom (vilket inte är så bra i längden) så tangentbordets belysning uppfyller fler syften, dels ljus runtom, dels tangenterna. Hade kanske varit bättre med mindre ljus från tangentbordet och mer indirekt ljus i rummet.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag nöjer mig ett lätt ljus så bokstäverna syns.

Visa signatur

Desktop|Intel i5 12600|Asus Prime B760 Plus|Nvidia RTX 3070|Corsair DDR5 2x16GB|1TB M.2/1TB SSD
Mouse|Sensei Ten|Keyboard|Xtrfy K4|Monitor|Asus PG279QZ|Dell u2415
Laptop|HP ProBook 4320s I3|525GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 412+ 30TB
Phone|iPhone 13 128GB|Tab|Mi Pad 4 64GB|HTPC|Google TV|Server|Intel Nuc

Permalänk
Medlem

Föredrar Roccat.

Visa signatur

Asus Rampage IV Extreme, Intel i7 3930K, Intel SSD 510 250 GB, Intel SSD 730 480 GB, WD Veloci Raptor (3,5) 1 TB, G.Skill F3-12800CL9Q-16GBXL, Asus GTX Titan, NZXT Phantom: Pink, Windows 7 Home Prem sp1 64 bit. Noctua NH-L12. Ducky Shine 3 - Cherry MX Red - vita LEDs - Jukebox SA keycaps set. Ducky Shine 3 - Cherry MX Black - röda LEDs. Ducky One RGB YOTG, Miami keycaps set. Mionix Avior 7000.

Permalänk
Skrivet av Homdax:

Det slog mig när jag läste recensionen av Cherry's tangentbord https://www.sweclockers.com/testpilot/30656-testpilot-cherry-... . När man tittar på bilderna är tangenterna belysta från sidan och inte igenom. I just det fallet så kanske det inte gör så mycket eftersom ljuset belyser den något udda placeringen av tangentbeteckningarna, som är på framsidan.

Det finns ju massor med belysta tangentbord och syftet bär väl i första hand vara att belysa just bokstäverna på tangenterna men personligen finner jag att för mycket belysning runtom blir distraherande.

Låt mig länka till två exempel från olika tillverkare... jag råkar ha båda dessa men har "lånat" bilder i liknande utförande från webben.

Roccat Horde Aimo
https://www.conram.it/images/roccat-horde-aimo.jpg

Assus Rog Strix Flare
https://www.conram.it/images/rog-strix-flare.jpg

Vad jag försöker "belysa" är skillnaden på hur tillverkaren placerat belysningen och hur man kan uppleva olika typer av belysningslayout som mer eller mindre störande.

Personligen föredrar jag Roccat eftersom belysningen ligger i tangenterna och endast belyser tangenternas beteckning underifrån.

Så jag tänkte jag gör en liten omröstning, obs att detta har inget att gör med typen av tangenter eller dess mekanik, endast dess eventuella belysning.

FYI så är det typen av brytare som bestämmer vilken sorts belysning du kan ha.

Permalänk

Nu när jag ser dom sida vid sida tycker jag belysning i tangenterna ser snyggast ut (mitt tgb på bärbara har belysning runt tangenterna endast i vitt).

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk
Medlem

Det blir lätt väldigt komplicerat.

- RGB > Ja
- Belysta tangenter/bokstäver > Ja
- Ljusflöde runt om som lyser upp ett halvt rum > Ja eller Nej (Nej för egen del)
- Tysta mekaniska brytare > Ja eller Nej (Ja för egen del)
- sedan har vi ju media tangenter, numerisk del, storlek...

Visa signatur