Amazon öppnar dörrarna i Sverige

Permalänk
Medlem
Skrivet av robko:

Men du har inget emot att köpa varor gjorda av slavar och barn ? Bara de inte ljuger vem som tillverkat produkten.

Dubbelmoralen är stor i dig ....och andra

Läste på TSMC:s sida att de tillät att sina anställda gick med i fackförbund, men att ingen av de anställda har valt att göra detta i nuläget.

Vilket låter konstigt, så troligen har ju TSMC någon liten hållhake som gör att man väljer att inte gå med.

Så då är ju frågan om man kan köpa något av Apple, Sony, AMD, Nvidia? och så vidare, när de låter sina underleverantörer hålla på så.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av robko:

Men du har inget emot att köpa varor gjorda av slavar och barn ? Bara de inte ljuger vem som tillverkat produkten.

Dubbelmoralen är stor i dig ....och andra

Whataboutism.

Vad har det med saken att göra? Det är en helt annan fråga.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ronz:

Njae. Jag är ju van med våra sidor här. Som är bättre

Svenska siter är ljusår bättre. Jag är nog van vid deras skräp system. Lika illa som de flesta tyska.

Visa signatur

Louqe Ghost S1 + L TopHat | ASRock Phantom Gaming ITX | Intel Core i9-9900K | Corsair Vengeance LPX 32GB | Gigabyte GeForce RTX 2080 Ti 11GB | Corsair SF750 Platinum | Samsung 970 EVO Plus 500GB | Intel 660P 2TB | Custom Vattenkylning CPU/GPU | Windows 11 Pro x64

Permalänk
Medlem

Första tanke som slår är - SATAN vad dyrt det är och andra tanke.. Leverans 2a november? Vad i helvete.. Utöver den långa frakttiden vill de alltså ha 49kr för hemleverans? Vad i helvete. Beställer jag direkt från NetOnNet nu så har jag grejerna från lokala Instabox imorgon förmiddag typ. Det kostar visserligen också 49kr.. Men då behöver jag inte gå och vänta i nästintill en vecka.

Här är ett exempel på något som är relativt relevant, nämligen SSD-priser:
NetOnNet vs. Amazon

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cocosoft:

Whataboutism.

Vad har det med saken att göra? Det är en helt annan fråga.

Klart det är relevant när det finns klädjättar som ljuger om vem som tillverkar deras kläder. Men du tycker det är ok för dig att ljuga , eller din familj, eller alla du känner . men fan alltså om Amazon skulle ljuga om något.

Permalänk
Medlem

Tog mig friheten att kasta ihop Sweclockers Vinterdator. -> Vinterdator 2019

Komponentkoll: 11 749 kronor
Amazon: 12 199,56 Kronor (Dock med röda minnen istället för svarta då jag hittar inte rätt version på deras sida, kan tyvärr inte heller länka till kundvagnen)

Nej, jag ser ingen anledning att handla därifrån ännu bortsett från prissättningar där det blivit fel. Svenska butikerna har kvar mig som kund i alla fall

Visa signatur

Mobo: MSI MAG X570 Tomahawk | CPU: 3900X | CPU Kylare: Noctua NH-D14 SE2011 | RAM: 32GB G.Skill TirdentZ Neo | GPU: ASUS 3080 ROG STRIX OC White Edition | | PSU: Corsair RM750X | SSD: Silicon Power US70 | Chassi: Fractal Design Define C | Skärm: AOC CQ32G1
Realme x2 Pro 12gb/256gb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hjemrdeil:

Här är ett exempel på något som är relativt relevant, nämligen SSD-priser:
NetOnNet vs. Amazon

Du kollar på en listning som enbart säljs av Maranello Web Fashion store vilket gör att leveranstid är ganska meningslöst. Jämför istället med Amazons egen listning som är 300 kr billigare än NetOnNet.

Kanske läge för Swec att köra en Amazon-skola och informera läsarna om att det finns tre olika produktlistningar på Amazon. Deras eget sortiment, säljare som använder Amazons lager och helt externa aktörer. I Sverige är det väl främst CDON som kört marketplace konceptet (även om jag tror att Komplett och Elgiganten försökt) så det kommer resultera i en del förvirring för nya kunder.

Permalänk
Medlem
Skrivet av marcusOCZ:

3900x har alltid levererats med Wraith Prism om du köper boxed.

Men har boxed alltid funnits för modellen? När jag köpte vid lanseringen vill jag minnas att endast den här fanns: https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?pu=5406991

Och tittar man på historiken så verkar inkluderad kylare kommit senare, alltså denna, https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5139825

Sjukt hur som helst att i alla fall på prisjakt så är den med kylare billigare. Betyder ju att man i de flesta fall betalar för sådant som man inte kommer nyttja.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robko:

Klart det är relevant när det finns klädjättar som ljuger om vem som tillverkar deras kläder. Men du tycker det är ok för dig att ljuga , eller din familj, eller alla du känner . men fan alltså om Amazon skulle ljuga om något.

Fast det är ingen som har sagt att det är okej för klädjättar att ljuga. Vi försvarar inte lögner. Bara för att klädjättar och politiker ljuger ibland så betyder det inte att Amazon får ljuga. Ingen får ljuga. Här är det väldigt tydligt att Amazon marknadsför en produkt som något helt annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robko:

Klart det är relevant när det finns klädjättar som ljuger om vem som tillverkar deras kläder. Men du tycker det är ok för dig att ljuga , eller din familj, eller alla du känner . men fan alltså om Amazon skulle ljuga om något.

Nej, du lägger ord i min mun.

Jag har inte sagt att det är ok för någon att ljuga.
Vad är det med dig som gör att det gör så ont att höra kritik om Amazon? Du kanske borde anställas som deras PR-person.

Permalänk
Medlem

Funderar lite på att köpa en lång HDMI-kabel. Funderar bara lite på vilken längd som är bäst, 1 meter eller 3 månader?
https://www.amazon.se/RIMICAB-kopparkabel-PS4-set-toppbox-HDT...

Permalänk
Medlem

Måste säga att jag håller med många i att deras sida är rörig och dryg att ha o göra med. Man det kan kanske förbättras får man väl hoppas.

Skrivet av johanandersson:

Oj. Jag tycker det är helt ok att adressera någon som Mr när de har King Arthur som sin profilbild, men vad är det för sjuk sexism du håller på med? Ska vi utgå från att alla på denna sidan är män bara för att "kvinnor inte gillar datorer"?

Klart det är ok? Antydde jag något annat menar du? Noterade bara att faktumet att han gjorde det är ju ointressant och inte intressant med tanke på att en förkrossande majoritet av användarna här är garanterat män.

"kvinnor inte gillar datorer" skrev jag inget om, vet inte vad du får det ifrån. Däremot skrev jag att "datorer och hårdvara inte alls intresserar kvinnor i samma utsträckning som män". Något som knappast kan ses som kontroversiellt och är knappast "sjuk sexism" som du vill få det till av någon anledning

Visa signatur

| AMD Ryzen 7 5800X3D | Noctua NH-U12A | Gigabyte X570 Aorus Pro | Powercolor Radeon RX 6900XT Red Devil | 16GB G.Skill Trident Z@3600 CL15 | Gigabyte Aorus 2TB M.2 NVMe SSD | Fractal Design Ion+ Platinum 860W | Fractal Design Meshify S2 Blackout | Corsair K70 | Logitech G502 | Alienware AW3423DWF |

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Cocosoft:

Nej, du lägger ord i min mun.

Jag har inte sagt att det är ok för någon att ljuga.
Vad är det med dig som gör att det gör så ont att höra kritik om Amazon? Du kanske borde anställas som deras PR-person.

Nah det handlar inte om det. Det handlar mer om dubbelmoralen folk har och känner sig kränkta när man påminner de om det.
Jag skiter totalt om Amazon säger att Samsung har gjort den pennan eller inte....den funkar och är bra tydligen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robko:

Nah det handlar inte om det. Det handlar mer om dubbelmoralen folk har och känner sig kränkta när man påminner de om det.

Det finns ingen dubbelmoral. Du börjar härja om andra saker när ämnet är Amazon. Ämnet är Amazon och specifikt hur de scammar sina kunder.

Skrivet av robko:

Jag skiter totalt om Amazon säger att Samsung har gjort den pennan eller inte....den funkar och är bra tydligen.

Precis, men VI gör det. Är det så svårt för dig att förstå utan att ta upp massa Whataboutism om andra irrelevanta saker?

Permalänk
Medlem

Bra att Elgiganten och Mediamarkt får lite konkurrens så dom skärper till sig med sin kundtjänst och lögner om lagerhållning på Nvidia-kort mm.

Själv fortsätter jag handla från Inet, Kjell och andra svenska näthandelsbutiker men vänder mig nog hellre till Amazon än Elgiganten eller Mediamarkt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ducedo:

Du kollar på en listning som enbart säljs av Maranello Web Fashion store vilket gör att leveranstid är ganska meningslöst. Jämför istället med Amazons egen listning som är 300 kr billigare än NetOnNet.

Kanske läge för Swec att köra en Amazon-skola och informera läsarna om att det finns tre olika produktlistningar på Amazon. Deras eget sortiment, säljare som använder Amazons lager och helt externa aktörer. I Sverige är det väl främst CDON som kört marketplace konceptet (även om jag tror att Komplett och Elgiganten försökt) så det kommer resultera i en del förvirring för nya kunder.

Det där är inte ens samma SSD. Helt olika serienummer på de jag länkade, och den du länkade nu. Klart något är lite billigare om det är en annan, alternativ produkt, troligtvis en äldre sådan..

Visa signatur

8700K 5GHz | GeForce GTX960 4GB WFOC | Corsair Vengeance LPX 16GB 3200MHz | Windows 11

Permalänk
Medlem

Brukar emellanåt köpa från Amazon.de och kan säga att jag inte är imponerad än av den svenska hemsidan.
Det positiva är 229kr (29€ på tyska) för fri frakt och att jag hittade en litteratur som var minst 60kr billigare på den svenska hemsidan jämfört med de svenska bokhandlarna (samt tyska Amazon). Det blev en beställning.
Men har de senaste varit ute efter en webbkamera för distanskurser och digitala möten istället för att sitta vid den bärbara. Och i den kategorin är utbudet samt prissättningen inte imponerande. Den tyska hemsidan har motsvarande produkt(er) för ungefär 10€/100kr lägre än på den svenska hemsidan. Kommer bli att jämföra med den tyska hemsidan varje gång jag handlar på Amazon.

Visa signatur

Sitter på gamla grejer.

Permalänk
Medlem

Alla tangentbord är it stort sett US-Ansi, Tysk ,Spansk eller Italiensk layout när man sorterar efter "Utvalda"
Söker du på "Tangentbord Nordisk Layout" så för du fram ca 5st.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robko:

Jag skiter totalt om Amazon säger att Samsung har gjort den pennan eller inte....den funkar och är bra tydligen.

Gäller detta även alla egenskaper i produkten som säljs? Tänk att det står 2 års garanti, men att de nekar alla garantiärenden oavsett tid och hänvisar till att det man köpte inte hade någon garanti även fast det stod det. De flesta returnerar vanligtvis inte sina saker så betygen hade antagligen legat nära det "riktiga" ändå.

Nej, detta är orimligt. Butiker kan inte vara tillåtna att sälja en vara som om den vore något annat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hjemrdeil:

Det där är inte ens samma SSD. Helt olika serienummer på de jag länkade, och den du länkade nu. Klart något är lite billigare om det är en annan, alternativ produkt, troligtvis en äldre sådan..

Produkten jag länkade har exakt samma artikelnummer som NetOnNet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Men har boxed alltid funnits för modellen? När jag köpte vid lanseringen vill jag minnas att endast den här fanns: https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?pu=5406991

Och tittar man på historiken så verkar inkluderad kylare kommit senare, alltså denna, https://classic.prisjakt.nu/produkt.php?p=5139825

Sjukt hur som helst att i alla fall på prisjakt så är den med kylare billigare. Betyder ju att man i de flesta fall betalar för sådant som man inte kommer nyttja.

Även testen av Sweclockers är inkl. kylare. Så ja, det har varit från början.
Så har det varit sedan 2000 typ. Boxed är i stort sett alltid billigare än tray.

Förr kunde man dock köpa Samsungminnen på tray till riktigt bra priser. De var en dröm att klocka också. Nu tror jag Samsung bara har OEM, alltså ingen retailförsäljning. I alla fall i denna del av världen.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

nä detta var ingen höjdare, priserna är samma på elektronik o alla varor har grova översättningsfel.. bra jobbat amazon!

Permalänk
Medlem
Skrivet av robko:

Men du har inget emot att köpa varor gjorda av slavar och barn ? Bara de inte ljuger vem som tillverkat produkten.

Dubbelmoralen är stor i dig ....och andra

Men du själv har kinesiska telefoner? Rätt många barn som producerar dom telefonerna. Dubbelmoral?

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

Processorer var ju sjukt mycket billigare än billigaste på prisjakt i alla fall.
Men websidan känns omodern och priserna känns allmänt "skumma" om man säger. Känns inte riktigt bra. Men vi får väk se var det hela landar.

Man är ju van att se t. ex 399Kr och inte 413,68Kr och sådant. Det får de fan fixa om det ska kännas seriöst.

Vilka CPU? Rätt så tomt nu när jag söker.

Visa signatur

MB: Asus Rog B550-F WiFi | CPU: Ryzen 5, 3600
GPU: RTX 4070TiS PNY Verto | Chassi: FD Meshify 2 compact
Ram: G.skill Trident Z, 14-14-14-34, 3200 Mhz, 2x 8gb

Permalänk
Medlem

Knappast någon skada skedd för Amazon dock, alla bisarra stavningsfel gjorde bara att nu ännu fler människor vet om att de öppnat sin business i Sverige.

Permalänk
Medlem

Gränsen är väl hårfin dock vad som anses som reklam och vad som anses vara avskräckande för konsumenterna som gör att de inte handlar där.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hjemrdeil:

Första tanke som slår är - SATAN vad dyrt det är och andra tanke.. Leverans 2a november? Vad i helvete.. Utöver den långa frakttiden vill de alltså ha 49kr för hemleverans? Vad i helvete. Beställer jag direkt från NetOnNet nu så har jag grejerna från lokala Instabox imorgon förmiddag typ. Det kostar visserligen också 49kr.. Men då behöver jag inte gå och vänta i nästintill en vecka.

Här är ett exempel på något som är relativt relevant, nämligen SSD-priser:
NetOnNet vs. Amazon

Webhallen tar 1099 för denna.

Eller är det inte samma disk?

https://www.webhallen.com/se/product/312031-WD-Blue-SN550-NVM...

Visa signatur

"Vad ljuvligt är det inte när ett lindrigt rus drar sin töckenslöja över tillvarons elände....."

Permalänk
Medlem
Skrivet av draanexle:

Vilka CPU? Rätt så tomt nu när jag söker.

Det var 3900X och 3950X jag testade att söka efter.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Maskinöversättningarna och felen är så stora och många att det finns risk för att man inte vet vad det är man köper. Jag undrar om det ens är lagligt att göra såhär.

Visa signatur

Vituð ér enn, eða hvað?

Permalänk
Medlem

Vad har man för skydd mot 3e-part på Amazon, vågar man köpa dyrare prylar???
Har extremt dålig koll,...