Rekordkvartal för AMD under Q3 2020

Permalänk
Melding Plague

Rekordkvartal för AMD under Q3 2020

Nästa generations spelkonsoler och processorförsäljning ger rejält positivt avtryck i AMD:s kassakistor.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Trevligt att se.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact w/ Dark Tint | Intel i5 12600K | Asus ROG Strix B660-F | 32 GB Corsair DDR5 5600 MHz CL36 | MSI Geforce RTX 3060 TI Ventus 2X OCV1 | 512 GB Samsung Pro 850 SSD + 2TB WD Black SN850 NVME PCI-E 4.0 | Corsair RM750X |

Permalänk
Medlem

Nästa kvartal/halvår lär väl slå alla rekord?

Permalänk
Medlem

Bra intäkter betyder mer utrymme att utveckla nya spännande produkter, tack för det!

Visa signatur

|| R9 7950X MSI PRO X670-P WIFI 32GB-DDR5-6400c32 MSI RTX4080 Ventus 3X OC || CORE i9 12900KF MSI Z690 Tomahawk WIFI DDR4 32GB-3600c16 Gear1 TUF RTX3080 OC V2 || R7 5800X3D X570S CH8 Extreme 32GB-3800c18 Gigabyte RTX3080 GAMING OC || R9 5900X(B2) B550-F 32GB-3800c18 EVGA RTX3070 FTW Ultra || R9 3900X X470-Prime Pro 32GB-3200c16 MSI RTX2070 Super ||

Permalänk

"Klart är att bolaget inte väntar sig någon större finansiell effekt av den stundande lanseringen av grafikkort i Radeon RX 6000-serien"

Tråkigt att de tror så. Jag tror RX6000-serien kommer sälja väldigt bra!

Permalänk
Medlem

Bra och se att företaget går betydligt bättre sedan Zen 2 lanserades med Ryzen 3000 serien som sålt enormt bra.

Men vet inte hur bra deras server chip Epyc slagit faktiskt men kan tänka mig att det sålts lite threadrippers till företag med arbetslaster med många trådar iallafall.

Hoppas verkligen AMD kommer tillbaka på Gpu fronten till spel med morgondagens presentation för detta har inte hänt sedan 7970 och var inte igår det.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

"Klart är att bolaget inte väntar sig någon större finansiell effekt av den stundande lanseringen av grafikkort i Radeon RX 6000-serien"

Tråkigt att de tror så. Jag tror RX6000-serien kommer sälja väldigt bra!

Tänk på att det presenteras imorgon, således redan 1 av 3 månader har gått av kvartalet.

Sen vet vi inte när de börjar sälja men säg mitten/slutet November. Ca 2 av 3 månader har gått.

Sen är där begränsad volym i början.

Så rimligt att de inte tror lanseringen kommer driva upp resultatet för kommande kvartal o sista kvartalet för helåret.

Visa signatur

Speldator: Intel i7 4770k - 16 GB DDR3 - GeForce GTX 1060 EVGA SC MiniITX - Samsung 850 Pro 256GB (OS) - Samsung 840 EVO 500GB (Install) - 3x4TB Seagate (Mix) - Fractal Node 304

Permalänk
Avstängd

Inte bara det PalmiNio sa men också att de har många stora områden som servrar och annat icke gamingrelaterat som också är stora summor pengar. Vet inte hur fördelningen är men har svårt att tänka mig att just GPUer skulle vara någon stor del jämfört med det andra.

Permalänk
Medlem

trevliga nyheter 👍

Visa signatur

In science we trust!

Permalänk
Medlem

Aktien ligger 5 back idag, vet inte riktigt vad folk förväntade sig...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Aktien ligger 5 back idag, vet inte riktigt vad folk förväntade sig...

Marknaden tycker de betalar för mycket för Xilinx

Permalänk
Skrivet av Dalton Sleeper:

Aktien ligger 5 back idag, vet inte riktigt vad folk förväntade sig...

Det handlar om köpet av Xilinx. Eftersom det betalas med nytryckta AMD-aktier sker det en utspädning av aktiekapitalet, varje aktie blir mindre värd när det tillkommer fler aktier. Man kan väl betrakta det som motsvarigheten till inflation, när en riksbank börjar göra mer pengar sjunker värdet på varje peng... (Som jag förstår det )

Det suger, jag sitter själv på lite AMD men jag tror det kommer att repa sig. Närmaste halvåret tror jag kommer att bli helt fantastiskt.
- Ingen konkurrens på CPU förrän i mars/april, oavsett om det gäller bäst prestanda eller bäst price/performance
- Konkurrenskraftiga GPU samtidigt som Nvidia har problem
- Nya konsoler lagom till julhandeln.
Så bara att sitta lugnt 😊

Permalänk

Vad härligt att det går såhär bra! Är inte heller så säker på uppköpet av Xilinx dock..

Visa signatur

Bärbar Speldator: AMD Ryzen 5 5600H I Nvidia RTX 3050 Ti
Xiaomi Poco X3 Pro I Nvidia Shield TV V2 I PS4 I

Permalänk
Avstängd
Skrivet av jlofqvist:

Det handlar om köpet av Xilinx. Eftersom det betalas med nytryckta AMD-aktier sker det en utspädning av aktiekapitalet, varje aktie blir mindre värd när det tillkommer fler aktier. Man kan väl betrakta det som motsvarigheten till inflation, när en riksbank börjar göra mer pengar sjunker värdet på varje peng... (Som jag förstår det )

Det suger, jag sitter själv på lite AMD men jag tror det kommer att repa sig. Närmaste halvåret tror jag kommer att bli helt fantastiskt.
- Ingen konkurrens på CPU förrän i mars/april, oavsett om det gäller bäst prestanda eller bäst price/performance
- Konkurrenskraftiga GPU samtidigt som Nvidia har problem
- Nya konsoler lagom till julhandeln.
Så bara att sitta lugnt 😊

Visste inte att de spädde ut med fler för köpets skull. Skulle kollat upp detta då jag dumt nog köpte för 82 och det nu gått neråt. Jaja får helt enkelt hålla i de lite så de gosar sig och skjuter upp igen.

Permalänk
Medlem

Ser bra ut för TEAM READ DENNA GÅNG

Verkar som att det blir team read denna gång, Verkar ha alt i överkant gentemot team blue, Ska bli intresserant och se vad IRL resultaten blir.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

"Klart är att bolaget inte väntar sig någon större finansiell effekt av den stundande lanseringen av grafikkort i Radeon RX 6000-serien"

Tråkigt att de tror så. Jag tror RX6000-serien kommer sälja väldigt bra!

Problemet är väl inte om det säljer utan vad vinsten per sålt kort är och mängden kort man kan få ut.

En GPU är generellt extremt mycket större än en CPU sett till kisel sedan är ett Grafikkort i princip en hel dator i sig så PCB, RAM, VRM, I/O, kylare, allt i princip så är man inte Nvidia och kan ta 15000Kr för värstingmodellen så är nog avkastningen per kort ganska kasst jämfört med en CPU.

AMD med sin chiplet design kan ju fabricera otroligt små bitar kisel för 8-16 kärnor och sedan använda en äldre billig nod för I/O die så 550-800USD för dessa 12-16 core processorer bör ha avsevärt mer avkastning i ren vinst än ett grafikkort i 500-800USD området.

Tippar på att processorer har rätt markant bättre avkastning än GPU'er sett area och därmed wafers och även yeald inräknat som går ner med större dies som GPU'er.

RX6000 serien tror jag blir bra men dom stora pengarna lär nog ligga på CPU avdelningen ett bra tag till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av pa1983:

Problemet är väl inte om det säljer utan vad vinsten per sålt kort är och mängden kort man kan få ut.

En GPU är generellt extremt mycket större än en CPU sett till kisel sedan är ett Grafikkort i princip en hel dator i sig så PCB, RAM, VRM, I/O, kylare, allt i princip så är man inte Nvidia och kan ta 15000Kr för värstingmodellen så är nog avkastningen per kort ganska kasst jämfört med en CPU.

AMD med sin chiplet design kan ju fabricera otroligt små bitar kisel för 8-16 kärnor och sedan använda en äldre billig nod för I/O die så 550-800USD för dessa 12-16 core processorer bör ha avsevärt mer avkastning i ren vinst än ett grafikkort i 500-800USD området.

Tippar på att processorer har rätt markant bättre avkastning än GPU'er sett area och därmed wafers och även yeald inräknat som går ner med större dies som GPU'er.

RX6000 serien tror jag blir bra men dom stora pengarna lär nog ligga på CPU avdelningen ett bra tag till.

Aktien går upp om folk köper den oavsett om AMD tjänar pengar eller ej. Sen att det finns stora aktieinnehav som manipulerar marknaden är ju en annan sak. Är ju ett rent sammanträffande att aktien går 7- 8 % minus på en vecka precis innan AMD ska göra sitt största släpp på åratal? I think not.

Permalänk
Medlem

Gött! Mer budget för utveckling av nya högpresterande produkter

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

"Klart är att bolaget inte väntar sig någon större finansiell effekt av den stundande lanseringen av grafikkort i Radeon RX 6000-serien"

Tråkigt att de tror så. Jag tror RX6000-serien kommer sälja väldigt bra!

Jag tror det betyder att dom vet att dom inte kommer tjäna pengar på RX6000. Snarare tvärtom på kort sikt. Men på lång sikt betalar det sig om produkten är bra och om vi ser ett paradigmskifte. Det betyder också att dom kommer prissätta serien väldigt konkurrenskraftigt.

Visa signatur

14900KF--Apex Encore--RTX 4090--G.Skill 2x24GB DDR5-8000--Dynamic Evo XL
12900K--RTX 2080Ti--Gigabyte Z690 Aorus Master--4X16GB DDR5 6000
Ljud: Lewitt Connect 6--Shure SM7B
Skärmar: Neo G8 4K 240hz--Huawei 3440x1440 165hz

Permalänk
Medlem

Bra!!!!!!

Välförtjänt!

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | ASUS Z170-A | i7 6700K @ 4.6 GHz med CM Hyper 212 Evo
ASUS GTX 1070 Ti Cerberus Advanced | Corsair LPX Black 3000 Mhz 16 GB CL 14
Samsung m2 970 Evo 1 TB | EVGA Supernova G2 750W | Huawei Mate 20 X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dinkefing:

"Klart är att bolaget inte väntar sig någon större finansiell effekt av den stundande lanseringen av grafikkort i Radeon RX 6000-serien"

Tråkigt att de tror så. Jag tror RX6000-serien kommer sälja väldigt bra!

det är flera saker som spelar in. Dels att det gått en bit på kvartalet redan, dels begränsad tillgång, dels att många av grafikkretsarna säljs med låg marginal = ingen stor finansiell effekt på RX6000 till en början

inget konstigt i sig, och investerare har tagit höjd för detta för tre år sedan

Permalänk

Vackert!

Visa signatur

ASUS P5Q Pro | Core 2 Duo E8400 | 4GB Corsair XMS2 1066Mhz CL5 | XFX GeForce GTX 260 216SP 55nm | Corsair VX450W | Intel X25-M G2 80GB Retail | 500GB Samsung Spinpoint | DVD-RW | Dell U2311H | Benq FP241W | Philips 200WP7ES | Windows 7 RTM | Samsung ML-1640

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jonas79:

vet inte hur bra deras server chip Epyc slagit faktiskt

De har börjat röra på sig ordentligt på serversidan, nyligen vann de flera BIG Data server-byggen och flera av de stora moln-företagen har också valt Epyc för framtida byggnationer och uppgraderingar.

Visa signatur

Modermodem: Asus ROG Strix X470-F
Grafikkort: XFX Speedster MERC 319 AMD Radeon™ RX 6800 BLACK
Processor: AMD 2600X
Minne: 48 GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av bobbeyblade:

De har börjat röra på sig ordentligt på serversidan, nyligen vann de flera BIG Data server-byggen och flera av de stora moln-företagen har också valt Epyc för framtida byggnationer och uppgraderingar.

Jo, jag tror att en del av vinsten för "Enterprise" kommer från de Milan (nya Epyc) som redan skeppats till de stora molnservrar som håller på att byggas.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Anthraxious:

Visste inte att de spädde ut med fler för köpets skull. Skulle kollat upp detta då jag dumt nog köpte för 82 och det nu gått neråt. Jaja får helt enkelt hålla i de lite så de gosar sig och skjuter upp igen.

Finns de som är dummare än du. Jag hoppas på en panikreaktion som kan liknas vid börskraschen som hände vid Turings lansering, så jag plockade ut min vinst från Nvidia.

Finns förvisso en del som kan tala för att den faller lite imorgon om tillgången är fortsatt usel medans AMD släpper riktigt bra kort som faktiskt går att köpa.
Gillar inte heller att deras köp av ARM kan komma att blockeras.

I värsta fall får man köpa in sig runt $500 igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalton Sleeper:

Aktien ligger 5 back idag, vet inte riktigt vad folk förväntade sig...

Börsen generellt har gått väldigt dåligt senaste dagarna. Bara en massa rött. Verkar råda stor osäkerhet på marknaderna nu.

Permalänk
Medlem
Skrivet av baggz143:

Verkar som att det blir team read denna gång, Verkar ha alt i överkant gentemot team blue, Ska bli intresserant och se vad IRL resultaten blir.

Alltså vill inte vara den som är den men kan vara bra att göra skillnad på read och red när man skriver i storlek xxl...

Visa signatur

A Man with One Watch Knows What Time It Is; a Man with Two Watches Is Never Quite Sure

Ghost S1 arctic white | B450 | RX6600XT | 3700X | NH-9Lx65 | 16Gb | WD 1Tb | Seagate 5Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av Maaxan:

Aktien går upp om folk köper den oavsett om AMD tjänar pengar eller ej. Sen att det finns stora aktieinnehav som manipulerar marknaden är ju en annan sak. Är ju ett rent sammanträffande att aktien går 7- 8 % minus på en vecka precis innan AMD ska göra sitt största släpp på åratal? I think not.

Vet inte varför du citerade mig då vit svar inte verkar ha nåt med vad jag sa.
Jag pratar om vad pengarna ligger i produkter, Processorer bör ha större marginaler än GPU'er.
Jag sa inte heller att folk inte köper, jag vet att AMD i princip säljer allt dom producerar nu specielt med både intel och nvidias "brist" på produkter i lager.

Ser inte hur aktier har nåt med det att göra som jag nämnde.

Aktier i all ära men artikeln handlar om att AMD gör mer vinst och ja vinsten lär ligga i CPU'er och Custom SoC (konsoler).

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hujeta:

Alltså vill inte vara den som är den men kan vara bra att göra skillnad på read och red när man skriver i storlek xxl...

Autocorrect heter det. Hoppas du sov bättre.