Permalänk
Medlem

DD-WRT, Open-VPN & Netgear X6 R8000

Hej,

jag har i nuläget en Netgear X6 Nighthawk R8000 i hemmet. Jag använder Surf Shark som VPN på telefoner och privata datorer samt VPN från arbetsgivare på min arbetsdator och arbetstelefon. Jag kommer dock gå över till svensk VPN inom kort. Jag vill nu köra VPN direkt i min router och funderar således på att flasha (heter det så?) routern med DD-WRT eller liknande.

Jag undrar om det med DD-WRT eller motsvarande skulle vara möjligt att använda olika VPN-servrar beroende på SSID?

Min förhoppning är att jag på 2,4 Ghz-bandet kör utan VPN i routern eftersom min arbetsgivare ändå kör sin och att de övriga två 5 Ghz-banden kör två olika VPN-servrar t.ex. en amerikansk och en svensk för att komma runt geoblockering.

Min nästa undran är om det sannolikt blir en flaskhals i hastighet? Om så - vilken annan router skulle rekommenderas för att inte offra för mycket bandbredd? Jag har Bahnhof 250/250 i dag. I skrivande stund har jag på min linux-PC ca 201 Mbit/s ner och 155 Mbit/s upp med responstid på 42 ms med OPEN-VPN UDP, då har jag tre datorer uppkopplade, två telefoner, en smart-tv, apple tv och philips hue inkopplat samtidigt om detta säger något.

Jag har inte vågat att testa DD-WRT än, dels på grund av att jag är ny på detta och dels för att jag inte vill riskera att sänka bandbredden till helt orimliga nivåer innan jag kollat av med er här. Jag har också läst att risken finns att routern blir obrukbar om något går fel, men man lever ju bara en gång så den risken kan jag ta.

Permalänk
Vila i frid

dd-wrt kan inte på egen hand köra som openvpn-klient till olika openvpn för olika ssid. Du lär isf installera flera AP's som i sig ansluter mot olika vpn-servers.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hasenfrasen:

dd-wrt kan inte på egen hand köra som openvpn-klient till olika openvpn för olika ssid. Du lär isf installera flera AP's som i sig ansluter mot olika vpn-servers.

Okej, då blir det lite mer omständigt än jag hade räknat med. Om jag kör openvpn i routern, kommer då min arbetsdator som kör Cisco anyconnect att fungera?

Permalänk
Medlem

Ett tips är att kika in i denna tråd

Permalänk
Vila i frid
Skrivet av talpa:

Om jag kör openvpn i routern, kommer då min arbetsdator som kör Cisco anyconnect att fungera?

Det vet du inte förrän du provat. De flesta större verkar köra zscaler som använder sitt egna proxy. Kolla mot myip.rs så vet du.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Smack Jack:

Ett tips är att kika in i denna tråd

Tack! Inser att jag kanske borde fokusera mer på Wireguard om jag vill bibehålla hastighet. Det blir lätt överväldigande att sätta sig i i allt vad gäller nätverk när man är novis.