AMD presentererar RDNA 2 – Radeon RX 6000 och "Big Navi"

Permalänk
Melding Plague

AMD presentererar RDNA 2 – Radeon RX 6000 och "Big Navi"

Med färska arkitekturen RDNA 2 under huven bjuder Radeon RX 6000-serien på prestanda som på pappret ger Nvidia rejäl konkurrens.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

6900xt är nog den största överraskningen inom datorhårdvara på ett helt decennium

Visa signatur

Corsair Carbide 500R | i5 4670K | Asus 1070 Dual | Ballistixsport 4x4GB | GB Z87-HD3 | Samsung 850 Pro 128GB SSD | Seagate 1TB HDD | CM 600W | Samsung DVD |

Permalänk
Medlem

fan va bra gogo amd mer konkurens.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

6900XT 🤤

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Grymt taggad på att se SweClockers recension av 6800XT och 6900XT!

Permalänk
Medlem

Ser väldigt bra ut!

Dock lite oroad över inga raytracing resultat, hjälper ju inte heller att dom körde med smart access memory på 6800 samt rage mode och smart access memory på 6900xt när resultaten visades.

Återstår och se vad riktiga resultaten är när sweclockers får korten i handen!

Visa signatur

Jobbdator: Macbook Pro 16" | M1 Pro | 32GB RAM | 1TB Lagring

Permalänk
Medlem

Hmmm, en sajt har ju redan berättat hela presentationen. Trodde jag missat den när jag såg den via mobilen när jag var ute och handlade.

Klicka nedan för att tjuvtitta, låt bli för att se den "lajv".

Visa signatur

| Fractal Design Define R5| Asrock X399 Fatal1ty| Threadripper 1950X| Noctua NH-U14S TR4-SP3| Corsair Vengeance LPX 8x16GB 3200 C16| be quiet! Straight Power 11 Platinum 1000W| ASUS RTX 3080 10GB Strix| LG OLED 4k 42" C2| Debian Sid| KDE 5.x|

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem

RIP 3090 köpare.

Permalänk
Medlem

Dom pratar fortfarande om tekniken på AMD-sidan (youtube).

Visa signatur

If you follow the herd you are going to have to step through a lot of manure. Have the courage to trust in yourself and follow your own path.

Permalänk
Medlem

6800xt är definitivt ett priskraftigt kort, hoppas man lyckas få tatg på en i rushen.

Permalänk
Medlem

Inte mycket till prisreduktion för 3080-motståndaren, men jösses vad 3090-diton verkar vara prisvärd.

Visa signatur

MSI GeForce RTX 3080 | Gigabyte B550 AORUS PRO AC | Ryzen 5 5600X 3.7 GHz | 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz | CL16 Kingston A2000 1TB M.2 NVMe

Permalänk
Medlem

Tillgänglighet som bli nyckeln till framgången i den här kriget för AMD... Hoppas nvidia tappa många kunder.

Visa signatur

>>X3D o sval=yeet^2!

Permalänk
Medlem

3090 kommer nog fortfarande vara top med tanke på att det data vi fick var OC och handpickat. 3090 med OC kommer då ontop däremot är ju 3090 en aning dyrare och det verkar som partner korten för 6900xt kommer klockas bättre men det får vi vänta o se.

Däremot så finns det nog utrymme för 6900XTX?!?!

Permalänk
Medlem

6900XT skulle bara vara tillgänglig ifrån AMD och inte partners, eller hur var det?

Permalänk
Medlem

Lyckas AMD köra om både Intel och Nvidia nästan samtidigt?
Helt otroligt. Fruktansvärt bra jobbat av AMD!
Äntligen konkurrens

Visa signatur

hellre mer fps på skärmen än pengar på banken

Permalänk
Medlem

Konkurrens på riktigt! Härligt!

Visa signatur

12c/24t 4.0GHz (Zen2) • 2x16GiB 3200MHz C14 • RTX 2080 FE 1965MHz 7000MHz • X570 I PW • Ghost S1 MKII

Permalänk
Medlem

Bra jobbat! Ska bli kul att se lite benchmarks och vilket kort som blir pris/prestanda kungen för oss på 1440p.

Permalänk
Medlem

Känns som om 6800XT är det enda som är intressant.

Jag tror att AMDs tester är en aning missvisande gällande 6900XT. Enligt LTT så verkar Rage mode endast ge extra på ca 1-2 , samtidigt som dom har på smart access vilket innebär att man lär behöva en 5000 Ryzen samt 500 serie mobo. Så jag skulle tippa stort att i verkligheten är 6900XT en aning svagare än 3090 men kostar dock 500 USD mindre.

6800 verkar vara helt irrelevant, 80 USD mer trots att prestandan lär ligga på 500 USD 3070.

Permalänk
Medlem

Får se nvidias mot drag på detta blir? 3080 TI och 3090 TI?

Visa signatur

Ryzen 5900X @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.

Permalänk
Medlem

6800 XT är ju ett riktigt intressant kort för de som letar efter extrem spelprestanda men ändå vill känna att man får en viss valuta för pengarna.

Specifikationerna och pris skalar dåligt upp till 6900 XT, men så brukar det också vara på det allra översta segmentet. En klar bonus är ju att det dock är mycket bättre än Nvidias motsvarande skalning upp till 3090 som är absurd från ett rationellt perspektiv.

Inte helt oväntat om vi nu kommer se 3080 leta sig tillbaka i pris till lanseringspriserna där en del kort låg under 8 000 kr. En riktig fuling hade varit om Nvidia sänker priserna tillfälligt tills AMD:s tester är ute innan de höjer igen. Jag hade inte blivit förvånad 😅

Men något priskrig lär inte uppstå då jag misstänker att båda tillverkarna kommer sälja slut (mer eller mindre) ett tag framöver.

Visa signatur

System: CPU: AMD Ryzen 9 3900X, MB: Gigabyte X570 Aorus Elite, Minne: Corsair 32GB DDR4 3200MHz, GPU: Asus GeForce RTX 2080 Super ROG Strix Gaming OC

Permalänk
Medlem

Sades det något om när det billigare korten kommer?

Permalänk
Inaktiv

klockrent , Nvidia förtjänar inga kunder eller konsumenter längre .

Permalänk
Medlem

Då är frågan hur det blir med tillgången? Jag vill gärna se ett priskrig ju

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Fan vad jag ska hänga på köpknappen när 6800XT går att beställa. Blir att para med Ryzen 5900X för bästa prestanda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av robko:

Förmodligen fejk. Stämmer inte med det AMD presentera. Visst kan det bero på processorn men den stora varningslampan är att alla spel i alla upplösningar är extremt nära varandra trots helt olika arkitekturer och minnesmängd.

Hur som helst så ser 6800xt ut att vara likvärdig/ett hårsmån bättre än 3080.

Permalänk
Medlem

Grattis till en mycket spännande release AMD! AMD gör väldigt mycket rätt just nu

Permalänk
Medlem

Bättre än vad jag trodde men väntar såklart på riktiga recensioner.

Priset för 6800 var något högt för att konkurrera mot 3070 (om det finns kort dvs). 6800XT aningen mer prisvärt än 3080 och 6900XT knäpper 3090 lite på näsan.

Men ja, det återstår att se om det är generösa siffror som visas på skärmarna eller om det kanske rent av är sämre siffror som hinner bli bättre när speltillverkare lägger vantarna på korten.

Permalänk
Medlem

AMD Smart Access Memory, ger processorn snabbare åtkomst till grafikkortets minne vilket ger mellan 4 och 13 procent bättre prestanda. Detta ska ge spelaren fördel av att kombinera AMD:s processorer med bolagets grafikkort.

Så ni som har Intel kan väl ge fan i att boka upp detta nu.

Visa signatur

⚙️ Ryzen 5800X | G.Skill TridentZ 3866MHz CL14 | ASUS TUF 6900XT
🖥️ Samsung Odyssey G8 OLED ⌨️ Keychron Q4 60% 🖱️ Glorious Series One Pro
🎧 RME ADI-2-DAC FS | Focal Clear MG Pro | Sony MDR-Z7M2
📺 LG 65" GX OLED | Dynaudio Xeo 4

Permalänk
Medlem

Känns som att de la priset just under NVIDIA, men bara just om vi bortser ifrån 3090
Fördelen med att lansera efter rivalen och NVIDIA kommer garanterat göra prisjusteringar och släppa fler kort för att matcha AMD
Imponerande om siffrorna stämmer, när kommer oberoende tester?