Kan inte synka tiden.

Permalänk

Kan inte synka tiden.

Så det har blivit vinter tid, och datorn verkar inte kunna synka tiden.

Om jag försöker att synka tiden så får jag "Time synchronisation failed". Har prövat att byta server från "time.windows.com" till "pool.ntp.org" men då får jag "An error occured while windows was synchronising with time.windows.com. This operation returned because the time period expired".

Jag har prövat att,

1. starta om Windows Time serivce
2. använt annan tid server (time.windows.com svarar inte på ping, men pool.ntp.org samt time.nist.gov gör det)
3. kört
w32tm /debug /disable
w32tm /unregister
w32tm /register
net start w32time
4. stängt av windows brandvägg, addblocker i router, och externa brandväggen (ingen av dom loggar att de har blockerat något)

Någon som har något förslag? Har bytt manuellt nu, men kanske skulle vara bra att få det att funka.

Permalänk
Medlem

Vilken version av windows kör du?

Hur ser denna vy ut för dig?

Permalänk

@hultron
Microsoft Windows [Version 10.0.19041.572] så det ska vara den senaste.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frejoh466:

@sickhouse
Microsoft Windows [Version 10.0.19041.572] så det ska vara den senaste.
https://i.imgur.com/tcs2Caa.jpg

Har exakt samma problem med min win10. Vette tusan vad som är fel.
Så jag följer denna tråd med spänning.

Visa signatur

WS: Asus ROG Strix B550-I Gaming | R5 5600x | NH-L12 Ghost S1 | 32GB | RTX 3060 OC 12GB | Ghost S1 MKIII
NAS: QNAP TS-431 - 3x4TB WD Red
Phone: Xiaomi Redmi Note 11 Pro 5G

Permalänk

Testade ställa in pool.ntp.org på min W10 2004 och det gick bra, testa följande:

Högerklicka på Start -> Kör
Skriv control
Välj Klocka och nationella inställningar
Datum och tid
Internettid -> Ändra inställningar

Har för mig nästa W10 version 20H2 inte längre har klassiska kontrollpanelen.

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk

@Stefanp67
Då får jag det andra felmeddelandet.

Permalänk
Viking

Har samma problem. Min går ca 3 min efter och kan inte synka tiden.

Visa signatur

RTX 3080 Gaming X Trio | Ryzen 7 5800X | TridentZ Neo 32GB @3600MHz CL16 | Asus X470-F ROG Strix | Lian Li PC-O11 Dynamic Svart | NZXT Kraken Z73 | 9x Phanteks T30 | LG OLED 27GS95QE 240Hz

Permalänk
Medlem

Någon framgång med time.cloudflare.com eller time.google.com?

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Vissa ISP:er kör whitelist i syfte att förhindra ADoS-attacker. Testa någon seriös och svensk server, typ RISE eller Netnods. flygplats.net låter ju som någons hobbyprojekt och att de har en webbserver som visar Apaches defaultsida på samma address luktar ju fisk så det räcker.

https://www.netnod.se/ntp/connect-to-ntp-servers

 

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Vila i frid

Har du avinstallerat datorns antivirus (om det inte är det inbyggda)?

ntp1.sp.se funkar fortfarande trots att de påstår att de lagt ned den verksamheten.

Anslut direkt i väggen för att utesluta all "appliance" däremellan.

Permalänk
Skrivet av Frejoh466:

@Stefanp67
Då får jag det andra felmeddelandet.
https://i.imgur.com/vWLeseb.jpg

Det låter som udp/123 är blockad eller inte kan nås.

Ingen aning varför någon skulle vilja blocka den porten? har du dom senaste windows uppdateringarna?

Kan det vara någon isp relaterad grej? har bahnhof med riktig ip dvs ej cgn (carrier grade nat).

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB

Permalänk

@Stefanp67
Jag bytte till Ownit i början av månaden. Så kanske är det som är problemet, Bahnhof som jag hade när vi gick till sommartid så fungerade det, dock så har jag uppdaterat Windows sedan dess. Märkte också att IKEA Trådfri inte kan uppdatera tiden. Men Google assistent kunde uppdatera.

Jag kan pröva att ge nätverk genom telefonen och se om det går att uppdatera.

Permalänk
Medlem

Inte batteriet som behövs bytas i datorn ? En CR2032 batteri.
Kanske bara var gamla datorer ?

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Skrivet av Tawen:

Inte batteriet som behövs bytas i datorn ? En CR2032 batteri.
Kanske bara var gamla datorer ?

Ny dator, dock så kommer bara CMOS batteriet ihåg tiden, så om tiden skulle nollställas till January 1, 1970 00:00:00 så skulle det vara problemet. Men den kan komma ihåg tiden, bara att den inte går att uppdatera.

Jag ska pröva med telefonens internet och se om det fungerar, kontaktar Ownit ifall problemet löses då de har troligen blockerat något.

Men återkommer typ 18:00 när jag har kommit hem och testat.

Permalänk
Medlem

Hade precis samma problem i söndags. Det räckte dock med att stänga av och aktivera "set the time automatically", så ställde klockan om sig.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem

För bästa resultat så är det se.pool.ntp.org som gäller: https://www.pool.ntp.org/zone/se

Men det kan vara så att din ISP har en egen NTP som de vill att du använder. Detta kan ibland pekas ut när du kör DHCP.

Fast det är ett mörker när ISPer blockerar portar av olika skäl och sedan inte fixar en bra lösning runt det hela eller att de blockar portar för att det inte skall gå att få vissa saker att fungera som SIP-telefoni bara för att de vill sälja sin egen.

Permalänk
Medlem

Jag testade för ett tag sedan (well typ 55 minuter sedan hehe) med den server som Windows valt själv och det gick fint. Jag testade att bocka ur att ställa in tiden automatiskt, och aktiverade funktionen igen. Samma prima resultat. Samma Windows-version som nämnts. Windows 10 Pro retail utifall att det skulle göra någon skillnad vilket jag är riktigt tveksam till.

Skrivet av LemonIllusion:

Tror vi har svaret x2 i tråden redan dock. Jag som typ nu skulle beställa 1 Gbit/s-lina från Ownit haha (så länge Telenor inte kan matcha erbjudandet någorlunda iaf), blir till att vänta till imorgon.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 3080 12GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB | Seagate IronWolf 10TB HDD intern HDD
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto
: Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk

Anslöt med min mobil, funkade utmärkt. Så troligen Ownit som blockerar något. Klockan är nu synkat och jag ska kontakta Ownit när jag får mitt kundnummer, vilket borde vara i slutet av månaden när första räkningen kommer.

Någon annan som har Ownit som inte kan synka?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Frejoh466:

Anslöt med min mobil, funkade utmärkt. Så troligen Ownit som blockerar något. Klockan är nu synkat och jag ska kontakta Ownit när jag får mitt kundnummer, vilket borde vara i slutet av månaden när första räkningen kommer.

Någon annan som har Ownit som inte kan synka?

Som jag redan skrivit är det en "feature". Om du använder Netnods NTP-servrar (eller RISEs, men de verkar vara nedlagda även om de fortfarande svarar) kommer det med största sannolikhet fungera.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av aMp:

Tror vi har svaret x2 i tråden redan dock. Jag som typ nu skulle beställa 1 Gbit/s-lina från Ownit haha (så länge Telenor inte kan matcha erbjudandet någorlunda iaf), blir till att vänta till imorgon.

Ser ingen annan än mig som kommit med rätt svar än så länge. Det är däremot inte brist på vilda spekulationer om att byta batterier (för NTP? på riktigt?), att NTP skulle vara helt blockerat i Ownits nät (vitlista gäller, precis som jag skrev) och oräkneliga förslag på servrar som inte är RISE/Netnod och inte har särskilt stor sannolikhet att fungera.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Skrivet av LemonIllusion:

Ser ingen annan än mig som kommit med rätt svar än så länge. Det är däremot inte brist på vilda spekulationer om att byta batterier (för NTP? på riktigt?), att NTP skulle vara helt blockerat i Ownits nät (vitlista gäller, precis som jag skrev) och oräkneliga förslag på servrar som inte är RISE/Netnod och inte har särskilt stor sannolikhet att fungera.

Du menar att de blockerar "time.windows.com" för att Microsoft är inte seriösa? Du har dock rätt i att de blockerar de flesta tid servrarna. "ntp.se" fungerar med Ownit (prövat 10 olika som jag hitta när jag googlade, och ingen av dom fungerade).

Måste dock ändå kontakta Ownit då jag har fler enheter som måste uppdatera klockan än bara min dator, och de enheterna kan jag inte ändra servern på.

Permalänk
Medlem

Alternativet till att använda inbyggda tidsfunktionen i Windows är att installera NetTime: http://www.timesynctool.com/

Det programmet visar om det blir kontakt med den tidsserver som man valt när man klickar "Update Now", vilket gör felsökning mycket enklare.

Permalänk
Medlem

jag har haft exakt samma problem, klockan vägrar synka. Har Ownit som Leverantör.

Testade svl1.ntp.se som ntp server idag, och då kunde jag synda tiden.

Visa signatur

CPU: i7 5930K MB: MSI x99s Gaming 7 GFX: Gigabyte Aorus 1080 ti RAM: 16GB Vengeance LPX 2800MHz PSU: Corsair Ax1200i - Custom Loop

Permalänk

Ok, jag prövade att ändra DNS, men icke.

Har inte fått kundnummer ännu, så jag ska väl mejla dom och se om det blir bråk.

Permalänk

Problemet löst.

Tack vara ASUS Merlin så installerade jag en NTP server på routern. Så nu har jag en egen tidserver.