Veckans fråga: Kommer du börja handla hos svenska Amazon?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kaleid:

Går det att få tull och extra moms om man beställer från amazon.se?
Vissa småsaker har fri-frakt och har då typ ebay priser men då skickas ju allt från HK / Kina..

Nej, om du får de, ska du kontakta säljaren i första hand, och om det inte går vägen, kontakta Amazon. Se detta https://www.amazon.se/gp/help/customer/display/ref=hp_lpmp_aa... och då tänker jag på "Du fick stå för kostnader utöver inköpspriset (till exempel tullavgifter för frakt till EU) och säljaren täckte inte dessa kostnader."

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem

När inet slutar skicka med pingvinstänger kanske jag börjar handla därifrån.

Visa signatur

Intel 9700K @ 5Ghz :: Gigabyte 3080 Vision OC

Permalänk
Medlem

Inte alls imponerad. Inga intressanta lanseringserbjudanden. Tänkte jag skulle köpa en TV men får bli black friday, om jag köper nån övht.

Visa signatur

AMD 5700X@Vatten | asus prime x370pro | Asus 2080 Strix | 2x16GB Kingston Fury Renegade RGB DDR4 3.6GHZ | Lian Li O11d EVO + 2x240 EKWB RAD + 6 Lian Li AL120 | CoolerMaster V850 | NVME 2TB Seagate Firecuda 510 + NVME 1TB WD BLACK + 3 SSD | Samsung Odyssey 49" G9| DELL 2713HM | Varmilo VA69 Clear/brown | Logitech G502 2016.

Phenom X6 1045T | Corsair TWIN2X PC6400C4DHX 2x2GB + Crucial Ballistix Sport 2x2GB | Gigabyte ma785gmt-us2h | Silverstone Temjin 08 | Corsair VX450

Permalänk

Jag svarade "annat", men kunde nästan lika gärna ha svarat "Nej, gillar inte Amazon av principiella skäl". Nu gjorde jag inte det eftersom vissa varor säljs exklusivt genom Amazon, exempelvis mini-utgåvorna av PC Engine, PC Engine Core Grafx och TurboGrafx-16.

Visa signatur

Dator: ja
Tillbehör: ja

Permalänk
Medlem

Gjorde första premiärbeställningen idag från amazon.se! *

Blev bla. denna:

https://www.amazon.se/gp/product/B01ILR6AX4/

* har tidigare handlat på en massa andra amazon så som .com, .co.uk, .de, .fr, .it, .co.jp, etc.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Handlar där det är billigast, skulle det vara Amazon så blire köp där!

Visa signatur

Xbox Series X | Acer Nitro XV272UV | Razer BlackWidow V3 Mini HyperSpeed Yellow Switch | Razer DeathAdder V2 Pro HyperSpeed | Turtle Beach Stealth 600X GEN2 | Mitt galleri här på Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av CubaCola:

Nackdelen med Amazon är att det dels tar offantligt lång tid väldigt ofta att få saker, och att i 9 fall av 10 så är paketet helt demolerat när det kommer fram.

Har väldigt god erfarenhet av både hela paket och snabba leveranser. Senast jag beställde från amazon.co.jp så hade jag det här inom 2-3 dagar levererat fram till dörren.

Webhallen och Komplett brukar normalt ta längre tid att få hem (ofta en 3-5 dagar) än från Amazon Japan. Bara Inet som är snabbare med dagenefterleverans, eller max 1-2 dagar.

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av HoboCop:

Stöttar hellre inhemska återförsäljare. Kanske om någon superdeal finns på amazon som inte våra svenska ÅF kan matcha, så är ett köp aktuellt men kommer aldrig gå till amazon som förstahandsval.

Räknas Webhallen och Komplett som inhemska, eller utländska (Norska)?

Räknas Amazon Sverige (Stockholm) som inhemsk?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pixo:

Jag försöker handla "Svenskt" vad det nu betyder nuförtiden. Jag menar företag som Inet och Komplett tex slog ju bort affärer som OnOff osv.. och med det sagt så kanske Amazon är ett hot mot dessa nyare aktörer med. Komplett är nog tom baserat i Norge kan man tänka medans jag "tror" men inte vet ifall Inet tex är Svensk-ägt. Eller drar vi såpass med skatt eller liknande att det inte ens spelar någon roll mer?

Är IKEA svenskt? Är Volvo Cars svenskt?

Har det någon betydelse, egentligen?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ase:

Är det offentliga handlingar om Bolaget? angående kemikalieskatten, det förbaskade privatägda upphovsrättighetsivrarna (ie sony & andra filmbolag & skivindustrin) Bara nyfiken borde ju vara allmän information & inte bara avtal som är fram-mutade & hemliga.
Amerikanska företag kan hålls sig på sin sida sundet & inte komma till Europa där har vi en helt annan syn på saker. (arg ,Sorry)

Antar att du bojkottar Google då?

Hur är det med Asiatiska bolag då? Har de en OK syn på saker?

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Sötast

Köpte just usb sladd samt powerbank för 1/3 av priset av produkter som finns i lager hos svenska återförsäljare.

Verkar finnas en del markup på de svenska butikerna!

La min första beställning på totalt 450:- 8 produkter
Det är såna här smågrejer jag länge saknat kunna köpa i Sverige till icke hutlösa priser!

DVI -> DP i svensk butik? 229:-
DVI -> DP på Amazon? 70:-

Tillverkningskostnad? Mest troligt runt 12:-

Permalänk
Medlem

Jag har handlat från Amazon tyskland många gånger men det är alltid specifika produkter som inte finns här i Sverige eller nånting som är avsevärt billigare på Amazon. Kommer fortsätta med det framöver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pixo:

Jag menar företag som Inet och Komplett tex slog ju bort affärer som OnOff osv..

Tror det var MediaMarkt (konstigt att folk protesterar mot Amazon, men inte emot hemska "utländska" MediaMarkt) som slog ut OnOff.

Men annars så har du helt rätt; jättarna Komplett/Webhallen och Inet har ju nästan skapat ett oligopol i Sverige som slagit ut alla små lokala datorbutiker (det som folk idag anklagar Amazon för att komma göra, har redan skett).

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk

nej... ser ingen skillnad jämfört med svenska priser på det jag kollat, möjligen om de dyker upp nån superdeal

Visa signatur

Ryzen 5950X, Asus X570 Gaming-F, Evga 3090 FTW Ultra, 32gb G-skill Neo 3600Mhz, Corsair RM1000i, Corsair H150 med Noctuas snordyra fläktar, Define 7, 4 olika ssd

Permalänk
Medlem
Skrivet av Poppu-chan:

Till exempel handlade jag en 8bitdo SFC30 Pro (gamla versionen med diagonala start/select-knappar och bra d-pad) från Amazon DE i början av året.

Bra tips! Har letat efter en sådan, men missat att checka på .de efter den. Fick bli en sådan nu!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem

Gillar inte deras lobbyverksamhet med subventionerade elpriser mm. Gynnar hellre etablerade företag i Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beorn77:

Gillar inte deras lobbyverksamhet med subventionerade elpriser mm. Gynnar hellre etablerade företag i Sverige.

De är ju etablerade (sedan en dag) i Sverige. Eller vad menar du?

Vägrar du även Facebook och Microsoft?

Vems fel är det om våra politiker subventionerar saker felaktigt?

Köparna, eller politikernas?

Hoppas att du inte köper böcker av papper isf!

Visa signatur

macOS: MacBook Air 13" [M1/16/256GB], MacBook Pro 16" [M2/32/512GB], iOS: iPad Mini [128GB/LTE], iPad Pro 12,9" [M1/512GB/LTE], iPhone SE3 [128GB], Apple Watch Series 6 44mm [LTE], LG 77" OLED C2 [OLED77C25LB]
The purpose of morality is to teach you, not to suffer and die, but to enjoy yourself and live. --Ayn Rand
Skriv under ett upprop för en grönare energipolitik: https://energiupproret.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

De är ju etablerade (sedan en dag) i Sverige. Eller vad menar du?

Vägrar du även Facebook och Microsoft?

Vems fel är det om våra politiker subventionerar saker felaktigt?

Köparna, eller politikernas?

Hoppas att du inte köper böcker av papper isf!

bara för att det blir att man i praktiken stödjer oönskat beteende betyder inte det att man inte kan undvika att göra det. finns det vettiga alternativ så kan man köra på dem istället. det är inte allt eller inget.

Permalänk
Medlem

Har Amazon köpskydd om man beställer från tredje part ??

Visa signatur

ola33

Permalänk
Medlem

Om man köper en vara på amazon de, kan man skicka den till amazon se om nått gått sönder?

Visa signatur

Registrerad 2001-12-24 15:10
Jul med Kalle Anka och Sweclockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

Har väldigt god erfarenhet av både hela paket och snabba leveranser. Senast jag beställde från amazon.co.jp så hade jag det här inom 2-3 dagar levererat fram till dörren.

Webhallen och Komplett brukar normalt ta längre tid att få hem (ofta en 3-5 dagar) än från Amazon Japan. Bara Inet som är snabbare med dagenefterleverans, eller max 1-2 dagar.

Det låter som du betalar för express-leverans?

Eller så hade du tur med frakten, vilket har hänt mig ifrån Kina några gånger. Det har tagit 3-4 dagar för paketet att komma fram, men undantag är inte regeln.

Och senast jag beställde så blev det uppdelat i 3 paket, där 1 paket kom relativt fort (veckan efter), medans ett paket inte kom fram alls, och ett paket tog 1,5månad innan det dök upp.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Medlem

Av principiella skäl och för att jag har en gnutta av moral kvar i kroppen så skippar jag Amazon.

Permalänk
Medlem

Man ser redan nu att Amazon haft en effekt på den svenska marknaden då många svenska ÅF sänkt sina pris för att matcha Amazons, vilket är bra för oss konsumenter så länge det inte förstås gör att svenska ÅF går i konkurs.

T.ex. AMD 3600xt (Komplett som prismatchat Amazon):

Visa signatur

Samsung 77" S90C QD-OLED || LG OLED 42C2 || Sony 77" A80J OLED || Macbook Pro 16" M1 Max 1TB 32GB || Asus ROG Azoth med Black Ink V2s (205g0) + Asus ROG Harpe ACE

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Toss3:

Man ser redan nu att Amazon haft en effekt på den svenska marknaden då många svenska ÅF sänkt sina pris för att matcha Amazons, vilket är bra för oss konsumenter så länge det inte förstås gör att svenska ÅF går i konkurs.

T.ex. AMD 3600xt (Komplett som prismatchat Amazon):
https://i.imgur.com/0d0gXlI.png

Helt klart en frisk fläkt, kanske vi äntligen får se lite konkurrens igen. Många ÅFar men med samma ägare, sedan många som är utländska men som många inte fattar. Tänker framförallt på Webhallen och Komplett som är norskägda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av martinot:

De är ju etablerade (sedan en dag) i Sverige. Eller vad menar du?

Vägrar du även Facebook och Microsoft?

Vems fel är det om våra politiker subventionerar saker felaktigt?

Köparna, eller politikernas?

Hoppas att du inte köper böcker av papper isf!

Visst de är etablerade, men inte länge till om vi inte handlar där. Vems fel det är? Vi har de ledare vi förtjänar men bara för det behöver jag inte hålla med. Och nej jag bojkottar inte fb eller Microsoft. Men det är en annan diskussion.

Var och en gör som dem vill och det är inget att moralisera över, jag väljer att handla av de företag som har en fysisk butik då jag vill ha kvar fysiska butik som ett trevligt inslag i vardagen.

Permalänk
Medlem

Kan dom pressa priserna så visst kan jag handla där ibland.
Kringgår dom kemikalieskatten så kan jag handla på amazon med ett leende

Visa signatur

Intel i7 9700K 5.0 GHz, Corsair Hydro H115i Pro || Corsair Vengence 3000MHz 16GB || MSI Gaming M5 Z370 || MSI GeForce GTX 1080 Ti Gaming 12GB || Samsung EVO 970, 2x EVO 860 || Fractal Design Define R6 TG Blackout

Permalänk

Tänkte beställa men såg att butiken var kinesisk så frågade Amazon support om postnord avgift. Inte helt otippat så skickas det ifrån Kina åker man på Postnord avgift

Permalänk
Medlem

Nej,

Kolla deras galet låga betyg på trustly och den dåliga kundvården.

Själv beställde jag några bokstöd och de kom fram i en trasig amazon låda utan packnign så de skallrat runt. Han som lämnade ut paketet på posten till mig sa att amazons paket ofta såg ut så, till skillnad då fårn alla andra. Sen skämta han och sa, det är därför han är världens rikaste man.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Skrivet av justabit:

Amazon är bra för specifika saker. Invigde Amazon.se idag med att köpa ett par nya öronkuddar till mina gamla Sennheiser hörlurar. Aldrig hittat motsvarande i svenska butiker utan alltid ändå fått köpa via Amazon.de eller ebay.

Köpte kuddar från Aliexpress för någon månad sen. Hade Amazon funnits i Sverige då så hade jag handlat där istället för Ali.
Är väl sådana specifika saker som inte går att hitta någon annanstans som amazon kommer vara aktuellt för.

Annars om jag ska köpa elektronik eller annat stödjer jag hellre svenska butiker.

Permalänk
Medlem
Skrivet av MonsterGuden:

Tänkte beställa men såg att butiken var kinesisk så frågade Amazon support om postnord avgift. Inte helt otippat så skickas det ifrån Kina åker man på Postnord avgift

Stämmer inte enligt deras supportsidor:
"Tull- och importavgifter som kan tillkomma för leveranser från utlandet

Tull- eller importavgifter kan tillkomma för leveranser från länder utanför den Europeiska unionen när försändelsen når ditt land.

Om du gör en beställning till en leveransadress inom Sverige är säljaren ansvarig för tull- eller importavgifter."
Källa: https://www.amazon.se/gp/help/customer/display.html/ref=help_...

Dvs det blir tull, men tullavgifterna är något som säljaren måste stå för

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig