Permalänk
Medlem

Uppgraderingstips PC RTX 3070?

Sen Nvidia annonserade den nya RTX serien har jag varit sugen på att skaffa ett 3070-kort, nu släpps dem i morgon så jag tänkte göra ett försök att köpa ett. I början av året köpte jag en ny skärm och gick upp i upplösning från 1080 till 1440 och har märkt att mitt gamla GTX 1060 får svårare att hänga med.

Min setup i dag är:

GeForce GTX 1060 6GB
Intel Core i5-4690k @ 3.50 Ghz
MSI Z97S SLI Krait Edition (Socket-1150)
SSD 860 EVO M.2

Det jag undrar över är, kan jag byta upp mig grafikkortsmässigt utan att behöva ändra på CPU och moderkort och om det är någon variant av 3070 som är bättre än någon annan?

De spel jag har tänkt att spela är: Cyberpunk 2077, RDR 2 främst. Jag spelar det mesta dock. Tar gärna emot tips och hjälp och så får jag se om jag hittar ett kort i morgon eller framöver.

Permalänk
Medlem

Ja alltså du kommer ju få en rejäl flaskhals med den cpu:n och det grafikkortet så du kommer ju verkligen inte få ut allt som det grafikkortet har att erbjuda beroende på vilket spel du ska spela.
Med det sagt kan du alltid uppgradera moderkort och CPU vid ett senare tillfälle.
Situationen är ju lite prekär just nu när det bara kommit ut mid range till high end kort av den nya generationen och de är så pass mycket mer prisvärda än de äldre korten.
De bästa 3070 korten är nog det man faktiskt kan få tag i.

Visa signatur

Ghost S1 || Asrock Phantom Gaming Z390 || 9900KF || Corsair 32GB@3400MHz CL16/1.45volt || Intel 660p 1gb || Corsair sf600 || RTX 4070 Inno3d 2x|| Asus PG279QM

Macbook pro 14 M1

Permalänk
Medlem
Skrivet av cchriss:

Ja alltså du kommer ju få en rejäl flaskhals med den cpu:n och det grafikkortet så du kommer ju verkligen inte få ut allt som det grafikkortet har att erbjuda beroende på vilket spel du ska spela.
Med det sagt kan du alltid uppgradera moderkort och CPU vid ett senare tillfälle.
Situationen är ju lite prekär just nu när det bara kommit ut mid range till high end kort av den nya generationen och de är så pass mycket mer prisvärda än de äldre korten.
De bästa 3070 korten är nog det man faktiskt kan få tag i.

Tack för svar. Det jag misstänkte angående CPU: n eftersom det redan känns av en viss flaskhals med 1060 men det kan mer vara min känsla bara. Bra att veta att det går att byta ut grafikkortet rakt av i alla fall, det jag mest var frågande till.

Det är mycket en ekonomisk fråga med, om jag behöver byta ut moderkort och CPU har jag nog inte råd med ett bättre än 3070 kort.

Permalänk
Medlem

Nej det kan mycket väl vara så.
1060 är redan en rimlig matchning för din cpu.
Det är gränsfall om att det nästan är värt att byta cpu först.
Kolla vad du har för cpu och gpu användning i spelen. Om din cpu slår i 100% så är du helt klart cpu-flaskhalsad. Om din GPU sjunker under 100% så kan även det betyda att du är cpu-flaskhalsad
Men fungera det kommer din dator att göra.

Visa signatur

Ghost S1 || Asrock Phantom Gaming Z390 || 9900KF || Corsair 32GB@3400MHz CL16/1.45volt || Intel 660p 1gb || Corsair sf600 || RTX 4070 Inno3d 2x|| Asus PG279QM

Macbook pro 14 M1