Ny Windows 10-uppdatering sätter stopp för Adobe Flash

Permalänk
Melding Plague

Ny Windows 10-uppdatering sätter stopp för Adobe Flash

Adobes länge kritiserade mjukvaruplattform Adobe Flash stängs ute helt med Microsofts nya valfria Windows 10-uppdatering.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Stackars alla porrsidor!

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem

Vad händer med speltitlar som använder Flash? Tänker på spel som Total War Shogun 2, en personlig favorit.

Permalänk
Lego Master

Jag tror inte jag använder Flash till nånting, men det vore ju väldigt tråkigt om man installerar patchen och sen upptäcker att man måste installera om datorn för att kunna starta nånting man inte visste använde Flash...

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

Det enda jag använt flash till är Ikeas konfiguratorer av PAX ... och kanske deras kök. Har en garderob till som jag behöver få ihopa. Jäkla störigt att det försvinner. Men flash är ett jäkla skit vad jag förstår när det gäller säkerhet, så, good ridance.

Visa signatur

Hur många datorer är för många?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kelthar:

Det enda jag använt flash till är Ikeas konfiguratorer av PAX ... och kanske deras kök. Har en garderob till som jag behöver få ihopa. Jäkla störigt att det försvinner. Men flash är ett jäkla skit vad jag förstår när det gäller säkerhet, så, good ridance.

Om inte IKEA har bytt ut Adobe Flash ännu så får de ta sig i kragen och bannemig göra det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Shudnawz:

Jag tror inte jag använder Flash till nånting, men det vore ju väldigt tråkigt om man installerar patchen och sen upptäcker att man måste installera om datorn för att kunna starta nånting man inte visste använde Flash...

Man kan avinstallera individuella KBs i Windows.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Avstängd
Skrivet av str8forthakill:

Vad händer med speltitlar som använder Flash? Tänker på spel som Total War Shogun 2, en personlig favorit.

bra fråga.

Visa signatur

New: Asus x370 prime pro, Ryzen 1700 (@3.925ghz) , Ripjaws V 16GB 3600 MHz (@3200mhz 14c). https://valid.x86.fr/curj7r
Radeon VII.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Arzei:

Man kan avinstallera individuella KBs i Windows.

Inte alla. Denna ska du t.ex. inte kunnat avinstallera när den väl är installerad

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av _Merc_:

bra fråga.

De har ju haft år och åter år på sig att migrera från flash. Det har ju vart väldigt många år sedan det började riva ned stöd för flash.
Kommer ju finnas diverse workarounds. Kanske får skaffa en flashbox eller bygga en flasharkad😁

Permalänk

För mainstreamusers så är det bra att skiten nu på riktigt håller på att försvinna. Men för professionella användare så kan liknande spärrar bli ett problem, men om det är lätt att kringgå så är det inget större problem.

Exempel. Säg att man har en apparat och har köpt en mjukvara till denna, där denna mjukvaran enbart är gjort för en själv. Lösningen använder sig av flash. Kostnaden att då uppgradera mjukvaran skulle lätt kunna bli miljonbelopp, speciellt då man väljer att uppgradera mycket samtidigt.

Permalänk
Medlem

Känns som att det är dags nu, men lite extremt att ens OS ska leka polis på det här sättet. Borde väl vara browsers och deras versioner som sätter stopp snarare?

Permalänk
Lego Master
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

För mainstreamusers så är det bra att skiten nu på riktigt håller på att försvinna. Men för professionella användare så kan liknande spärrar bli ett problem, men om det är lätt att kringgå så är det inget större problem.

Exempel. Säg att man har en apparat och har köpt en mjukvara till denna, där denna mjukvaran enbart är gjort för en själv. Lösningen använder sig av flash. Kostnaden att då uppgradera mjukvaran skulle lätt kunna bli miljonbelopp, speciellt då man väljer att uppgradera mycket samtidigt.

Den risken finns i alla brancher, så länge du förlitar dig på teknik du inte själv kan uppgradera eller producera.
Vad tror du det kommer kosta transportbranschen att uppgradera till elfordon om fossilbränsledrift arkebuseras på offentligt torg?
Utvecklingen kan inte stå still bara för det råkar kosta pengar för den som grävt ner sig i ett förlorande skyttevärn.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem
Skrivet av str8forthakill:

Vad händer med speltitlar som använder Flash? Tänker på spel som Total War Shogun 2, en personlig favorit.

De slutar fungera.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Är det många hemsidor som nyttjar Flash numera? Inget man riktigt har koll på ju.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Känns som att det är dags nu, men lite extremt att ens OS ska leka polis på det här sättet. Borde väl vara browsers och deras versioner som sätter stopp snarare?

Flash används inte enbart direkt i browsers. Dessutom har MS levererat med Flash med Win10. Beroende på organisation och syfte kan det vara mycket väl befogat att blocka Flash i förtid. Det är ju frivilligt att installera just denna patch/KB.

Visa signatur

stationär 2022: ryzen 7900x@65W, asus strix x670e-f, 32GB, rx6700xt
stationär 2012: i5-3570k@stock, asus p8z77-v le, 16GB, gtx660
laptop: ryzen 4800H, 16GB, rtx2060 (Legion 5 15ARH05H)
laptop: i5-2467M, 8GB
nas/server: i5-8400, asus WS C246M PRO/SE, 48GB

Permalänk
Medlem

Säljes: Ouppkopplad laptop med gammalt Windows och fullt fungerande Flash. Bud startar på 12k

Visa signatur

Processor: Motorola 68000 | Klockfrekvens: 7,09 Mhz (PAL) | Minne: 256 kB ROM / 512 kB RAM | Bussbredd: 24 bit | Joystick: Tac2 | Operativsystem: Amiga OS 1.3

Permalänk
Medlem

Missade jag något eller var är removal paketet för 20H2? Flash sitter fortfarande fastetsat i kontrollpanelen, har Windows 10 v20H2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av medbor:

Känns som att det är dags nu, men lite extremt att ens OS ska leka polis på det här sättet. Borde väl vara browsers och deras versioner som sätter stopp snarare?

Det är väl just det Microsoft gör nu? KB:n handlar om Internet Explorer samt Legacy Edge som redan är EOL i diverse versioner. Andra produkter med Flash som exempelvis Edge baserad på Chromium samt Chrome kommer fungera precis som tidigare.

Tvivlar även starkt på att Adobe Flash som används i diverse spel kommer påverkas av detta.

Är faktiskt smått imponerad av att Microsoft gör det möjligt att avinstallera Flash nu från nära samtliga(?) versioner av Windows 10 och även tillbaka till Windows 8. Nu önskar jag bara att jag kunnat avinstallera Internet Explorer och Legacy Edge lika smidigt. Speciellt Edge har jag fått avinstallera med våld och fått lägga till Group Policys rörande just Edge i efterhand för att inte SFC.exe ska få krupp.

Själv använder vi Flash (via Chrome) dagligen här hemma för att se streamade TV-kanaler från Japan. Ska bli intressant att se vilken lösning de kommer med när supporten slutar vid årsskiftet.

Edit: Försökte avinstallera Flash på Windows 10 x86 Version 1703. Det gick inte alls

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fulci:

Missade jag något eller var är removal paketet för 20H2? Flash sitter fortfarande fastetsat i kontrollpanelen, har Windows 10 v20H2.

Borde det inte bara vara att avinstallera "som vanligt", då 20H2 inte levererades med Legacy Edge?

Annars kanske du kan testa KB:n för 2004, då 20H2 är samma version med lite extra features påslagna (på samma sätt som 1903/1909):
https://www.catalog.update.microsoft.com/Search.aspx?q=457758...

Det är generellt lite tunt med uppdateringar för 20H2:
https://www.catalog.update.microsoft.com/Search.aspx?q=20H2

Permalänk
Medlem
Skrivet av walkir:

Borde det inte bara vara att avinstallera "som vanligt", då 20H2 inte levererades med Legacy Edge?

Annars kanske du kan testa KB:n för 2004, då 20H2 är samma version med lite extra features påslagna:
https://www.catalog.update.microsoft.com/Search.aspx?q=457758...

Kanske beror på att jag uppgraderade, ska kolla om det går att avinstallera eller köra den för 2004.

Edit: 2004 versionen fungerade på 20H2 också, Flash borta från kontrollpanelen nu.

Permalänk
Medlem

Sitter än på 1909, vågar inte pröva 2004 eller nyare.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av lillaankan_i_dammen:

För mainstreamusers så är det bra att skiten nu på riktigt håller på att försvinna. Men för professionella användare så kan liknande spärrar bli ett problem, men om det är lätt att kringgå så är det inget större problem.

Exempel. Säg att man har en apparat och har köpt en mjukvara till denna, där denna mjukvaran enbart är gjort för en själv. Lösningen använder sig av flash. Kostnaden att då uppgradera mjukvaran skulle lätt kunna bli miljonbelopp, speciellt då man väljer att uppgradera mycket samtidigt.

Kör den i en virtuell maskin eller en separat burk som du fjärrstyr. Fast har man miljonbelopp investerade i mjukvara byggd på flash, rekommenderar jag varmt en konkurs.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem

Finns ju fortfarande "Standalone"-appar för Flash, som inte använder systemets eget Flash, specifikt för nedladdade Flashfiler tänker jag. Sen vet jag inte hur det blir med Chrome's Pepperflash.

Skrivet av Vangen:

Sitter än på 1909, vågar inte pröva 2004 eller nyare.

Har inte haft några problem alls med 2004 själv iaf.

Permalänk
Medlem

Låt användarna själv välja om man vill ha Flash.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Lorault:

Låt användarna själv välja om man vill ha Flash.

Och kryptolocker. Flash kommer med kryptolocker bundlat.

Visa signatur

Det kan aldrig bli fel med mekanisk destruktion

Permalänk
Medlem
Citat:

Microsofts nya valfria Windows 10-uppdatering.

Valfria??? Det är det som är den egentliga nyheten här.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av talonmas:

Säljes: Ouppkopplad laptop med gammalt Windows och fullt fungerande Flash. Bud startar på 12k

Jag scalpar gärna för att lägga upp senare på eBay:
"One-of-Its-Kind Rare 100% Adobe Flash Compatible Windows 7" - Starting at $6913.37

Visa signatur

"Företagsboendeförmedlare" | Min Überkill Dator: Processor: Intel Pentium P5 66 Mhz OC | Moderkort: ASRock P4I65G | Minnen: 2st Samsung 128MB PC133 | Grafikkort: Canopus GeForce 256 DDR | Lagring: IBM 350 4,4 MB | Operativsystem: DOS/360 | Chassi: Mercury Full-Tower ATX Chassis |

Permalänk
Medlem

OBS!

De blockerar inte användningen av Flash med denna uppdatering. Den tar enbart bort Flash som kommer med Windows 10. Man kan självklart fortfarande ladda ned Flash från Adobes hemsida.

Vet att FZ har nämnt detta. Men Flashpoint finns för spel. Finns ett "fåtal" spel för den som är sugen

PS.
Blir det en flashig begravning 31 december?

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.