Permalänk
Medlem

värmen i en bostadsrätt

Hej hej, sätt tråden på rätt plats ifall den är lite felplacerad.

Nu känns det som att luften i min lya är någonstans runt 10-16c...
Det känns på tok för lite, jag håller på att få istappar på tårna när jag sitter vid datorn, nästan som att jag måste dra hit en treadmill från mor men jag tror inte grannarna kommer gilla att jag löper framför datorn för att hålla kroppstemperaturen inom rimliga nivåer...

Jag har skrivit till föreningen men de svarar inte - så jag tror de har frusit till is och är oförmögna att röra på fingrar för att svara på mail. Värme ska "ingå" i hyran men det känns som att det bara ingår kyla i bostaden just nu... så vad ska jag göra?

Är det värt att kontakta advokat för att typ få de att höja värmen eller finns det någon annan som stött på detta problem?
Jag kan förstå att folk kanske gillar att ha det såhär kallt om de sitter och överklockar sina datorer men jag är mer oroad över min egna hälsa än att min dator ska kunna hålla lägre temps... min bostad är för att jag ska kunna leva ordentligt - det var inte tänkt att bli en server-hall... fortsätter det såhär kanske jag hyr ut den till microsoft...

några idéer eller tankar, erfarenheter på hur man ska gå tillväga?

(värmekamera mäter elementen på 15-16c och iom att material absorberar värme från sin omgivning ifall de inte appliseras värme på de från annat håll så kan jag bara anta att max värmen i bostaden är just 16c vilket är på tok för lågt enligt riktlinjer)
(golv och allt annat är runt 11-13c)

Permalänk
Medlem

Du har inte termostater på element eller något annat att ställa upp värmen på då?

Visa signatur

[ Corsair 460X ] [ Corsair HX750i ] [ AMD Ryzen 5800X ] [ Zotac RTX3080 Trinity OC] [ Asus ROG Strix X570-F Gaming]
[ 32GB G.Skill TridentZ Neo 3800Mhz DDR4 ] [ Samsung 980 Pro 500GB + 960 EVO 500GB ] [ Logitech PRO X 2 ] [ Corsair H115i ] [ Win11 ] [Asus TUF Gaming VG27AQ]

Permalänk
Moderator
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av ATRmayo:

Hej hej, sätt tråden på rätt plats ifall den är lite felplacerad.

Nu känns det som att luften i min lya är någonstans runt 10-16c...
Det känns på tok för lite, jag håller på att få istappar på tårna när jag sitter vid datorn, nästan som att jag måste dra hit en treadmill från mor men jag tror inte grannarna kommer gilla att jag löper framför datorn för att hålla kroppstemperaturen inom rimliga nivåer...

Jag har skrivit till föreningen men de svarar inte - så jag tror de har frusit till is och är oförmögna att röra på fingrar för att svara på mail. Värme ska "ingå" i hyran men det känns som att det bara ingår kyla i bostaden just nu... så vad ska jag göra?

Är det värt att kontakta advokat för att typ få de att höja värmen eller finns det någon annan som stött på detta problem?
Jag kan förstå att folk kanske gillar att ha det såhär kallt om de sitter och överklockar sina datorer men jag är mer oroad över min egna hälsa än att min dator ska kunna hålla lägre temps... min bostad är för att jag ska kunna leva ordentligt - det var inte tänkt att bli en server-hall... fortsätter det såhär kanske jag hyr ut den till microsoft...

några idéer eller tankar, erfarenheter på hur man ska gå tillväga?

(värmekamera mäter elementen på 15-16c och iom att material absorberar värme från sin omgivning ifall de inte appliseras värme på de från annat håll så kan jag bara anta att max värmen i bostaden är just 16c vilket är på tok för lågt enligt riktlinjer)

1. Skaffa en vanlig termometer och mät temperaturen över en period.
2. Se till att elementen är luftade.

Visa signatur

 | PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Avstängd

Först och främst mäter du temperaturen så du vet hur kallt det är. Känns ganska orimligt att du har 10 grader inne?

Temperaturen ska mätas mitt i rummet en bit upp, 1 meter isch.

I min lägenhet (nybyggd JM) ska det vara 21 grader C där, vilket det är, men resten av rummet och speciellt nära fönster kan det vara kyligt.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem
Skrivet av SirMacke:

Du har inte termostater på element eller något annat att ställa upp värmen på då?

Jag har satt de på max :/ men de sätts typ aldrig igång....

Skrivet av DavidtheDoom:

1. Skaffa en vanlig termometer och mät temperaturen över en period.
2. Se till att elementen är luftade.

Hur luftar man? vad innebär det? låter som om man ska byta olja på bilen...

ok, jag fattar, hmm får se ifall det går att göra så med mina

edit 3: fanns inget sådant på mina element så jag antar att jag inte kan lufta :/

Permalänk
Medlem

Mät tempen inne Temperatur mätt kan man ha som underlag vid klagan, inget att man tycker det är kalt. Finns väl något krav som säger minst 21 C ? Eller vilken värde är det?

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Medlem
Visa signatur

ASUS TUF Z790-Plus Wifi | Core i9 12900K @5.1/4.0 | NZXT Z73 | G.Skill Trident Z5 RGB 2x32 GB DDR5-6000 CL30 | 1 & 4TB WD SN850X, 4TB Samsung 870 QVO | Gainward 4090 GS @3000/23 | Enthoo Evolv X |MSI MEG Ai1300P 1300W | SBX G6 | Logitech G915 & G502
X Lightspeed | Dell Alienware AW3225QF 32" | 104 TB UNRAID NAS | MacBook Air M1 2020 | 8192MB | 256GB |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ATRmayo:

Jag har satt de på max :/ men de sätts typ aldrig igång....

Hur luftar man? vad innebär det? låter som om man ska byta olja på bilen...

ok, jag fattar, hmm får se ifall det går att göra så med mina

edit 3: fanns inget sådant på mina element så jag antar att jag inte kan lufta :/

Om det är gamla vattenburna element du har så kan det ansamlas luft i dom och effekten blir då mycket sämre. Ifall du hör att det "droppar" ibland osv så är det ett tecken på luft i elementen.

Du köper en elementnyckel på kjell och kompani för 10:-, snurrar på mojängen med elementnyckeln tills det börjar pysa, pyser den tills det kommer droppar, då stryper du den igen.

Visa signatur

Corsair Obsidian 250D | i5 7600K | Gigabyte Z270N WiFi | Samsung 960 EVO 250GB | Fractal Design Integra M 650W | Corsair Hydro H90 |Kingston 8GB 2133M DDR4 CL14 | Asus GeForce GTX 970 4GB STRIX DC2 OC MAX |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dakkie:

Om det är gamla vattenburna element du har så kan det ansamlas luft i dom och effekten blir då mycket sämre. Ifall du hör att det "droppar" ibland osv så är det ett tecken på luft i elementen.

Du köper en elementnyckel på kjell och kompani för 10:-, snurrar på mojängen med elementnyckeln tills det börjar pysa, pyser den tills det kommer droppar, då stryper du den igen.

De hade inget sådant :/ det verkar vara helt förslutet, det är rätt så nya bostäder - kan jag kanske behöva gå till elrummet och pilla? Det brukar vara enkelt att ta sig in i de rummen

Permalänk
Medlem

Har inte din förening någon vaktmästare som kan hjälpa dig ? Vrid ventilen fram och tillbaka då piggen kan kärva.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tawen:

Mät tempen inne Temperatur mätt kan man ha som underlag vid klagan, inget att man tycker det är kalt. Finns väl något krav som säger minst 21 C ? Eller vilken värde är det?

Ok så, någon med ett bra förslag till termometer?

Permalänk
Medlem
Skrivet av anton studs:

Har inte din förening någon vaktmästare som kan hjälpa dig ? Vrid ventilen fram och tillbaka då piggen kan kärva.

De har en "handyman" som de kallar det - men det finns inte en speciell vaktmästare - jag känner inte mig så trygg med att ta hjälp av en "handyman" - jag är själv en "handyman" men inte en vaktmästare... jag vet hur saker funkar men inte ska jag sitta och leka med stadens el eller vatten ledningar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ATRmayo:

Ok så, någon med ett bra förslag till termometer?

En som fungerar. Dom kommer visa samma temperatur allihoppa.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ATRmayo:

Ok så, någon med ett bra förslag till termometer?

Köp valfri på närmsta butik.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Fråga Granarna om deras element är på ? De kanske inte har slagit på värmen fullt ut i huset än.

Visa signatur

| 9900K | Z390 Aorus Elite | NH-D15 | 16GB@3200MHz | Gigabyte 5700XT GAMING OC | RM750X V2 750W | Intel 660P M.2 1TB | LG55C9 | Fenris A5 | Samsung S23 |

Permalänk
Medlem

Har du inget nummer till föreningen? Måste ju vara någon som är huvudansvarig? Ring alltid om det går, då kan de inte undvika dig.

Visa signatur

Das Haus, det bästa inom House.

| Asrock X670 SL | Ryzen 7800X3D | 32GB 6000mhz CL30 | Radeon 6950XT Red Devil | Kingston KC3000 2tb M.2 | 20tb+ HDD | Dell UP3017 30" 2560x1600 |

Permalänk
Medlem
Skrivet av ATRmayo:

Jag har satt de på max :/ men de sätts typ aldrig igång....

Hur luftar man? vad innebär det? låter som om man ska byta olja på bilen...

ok, jag fattar, hmm får se ifall det går att göra så med mina

edit 3: fanns inget sådant på mina element så jag antar att jag inte kan lufta :/

Om du satt termostaterna på max och de fortfarande är kalla är det något som är fel.
Du skrev att det är relativt nya bostäder, är elementen den enda uppvärmningen? Det skall inte vara uppvärmd tilluft eller så?

Hur som helst, kontakta vaktmästaren på området så kan den kolla att du gjort allt rätt och eventuellt fixa felet.
Enligt Folkhälsomyndighetens rekommendationer ska temperaturen inomhus vara mellan 20-23 grader. Temperaturen bör inte understiga 18 grader och bör inte överstiga 26 grader på sommaren. Under kortare perioder under sommaren får temperaturen uppgå till högst 28 grader. Vad som menas med kortare period är dock inte fastställt

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tawen:

Fråga Granarna om deras element är på ? De kanske inte har slagit på värmen fullt ut i huset än.

Stränger Dänger, Stränger Dänger! hur kan du rekka en sån handling!

Men jag antar att allas element är offline om mitt är det - de bör väll vara typ kedjekopplade.

Permalänk
Medlem

Tyvärr så kan det ju vara så att värmen på elementen styrs av en temperatursensor i en av lägenheterna.
Ligger den på solsidan så blir ju andra lägenheter som inte får lika mycket sol lidande.

Men som sagt, kolla upp med en termometer. Mät mitt i rummet för att få en rättvis mätning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Om du satt termostaterna på max och de fortfarande är kalla är det något som är fel.
Du skrev att det är relativt nya bostäder, är elementen den enda uppvärmningen? Det skall inte vara uppvärmd tilluft eller så?

Hur som helst, kontakta vaktmästaren på området så kan den kolla att du gjort allt rätt och eventuellt fixa felet.

Jag har tilluft som står på max och 22c, har varit på sen 0400 typ tror jag men det känns inte som 22c eller så vet jag inte hur kallt 22c faktiskt är... det är inte varm luft som kommer ut iallafall, det känns som om det bara strömmar in kylande/frisk luft

Permalänk
Medlem
Skrivet av ATRmayo:

Men jag antar att allas element är offline om mitt är det - de bör väll vara typ kedjekopplade.

Öh..nej. Då hade ju första våninarna bestämt vilket tempratur alla andra våningar har...och våningen längst upp fått nedkylt vatten till elementet

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Medlem
Skrivet av KingCobra:

Öh..nej. Då hade ju första våninarna bestämt vilket tempratur alla andra våningar har...och våningen längst upp fått nedkylt vatten till elementet

fast man kan ju vrida upp o ned så den blandar väll på plats - om man drar din slutsats så kan ingen ha varmvatten ifall någon över/under har kallt vatten rinnande i sin kran...

edit: jag är inte en haj på bygge men iom att värme ingår så känns detta som något som bör vara lokalstyrt med regleras per bostad?

Permalänk
Medlem

Har själv frånluftvärmepump i min bostad, och när det är runt 15grader ute så tycker systemet att elementen knappt behöver vara på, vilket gör att det kan kännas lite rått vissa dagar.
Känner igen det där att det känns som 10-15grader men egentligen är det varmare inomhus, men luftfuktighet hjälper till att få det att kännas värre än vad det är också.

Visa signatur

I5 9600k@stock / Cooler Master Evo 212 / Gigabyte Z390 Gaming X / Corsair Vengeance LPX 16GB DDR4 3000MHz / MSI RTX2070 Gaming Z / EVGA 550 BQ / Asus VG27BQ 27" 165Hz

Ryzen 5 5600x@stock / Asus Rog Strix X570-E Gaming / Corsair Vengeance RGB Pro 16GB 3600MHz CL18 / MSI RTX3070 Suprim X / BeQuiet Pure Power 11 600W / Asus VG278Q 27" 144Hz

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ATRmayo:

fast man kan ju vrida upp o ned så den blandar väll på plats - om man drar din slutsats så kan ingen ha varmvatten ifall någon över/under har kallt vatten rinnande i sin kran...

De är inte "kedjekopplade", det är flerrörssystem för annars skulle ju varje person längre ut på slingan få kallare vatten än personen innan.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Avstängd
Skrivet av ATRmayo:

edit: jag är inte en haj på bygge men iom att värme ingår så känns detta som något som bör vara lokalstyrt med regleras per bostad?

Nej, värmen för huset är bara igång när det är tillräckligt kallt ute så att värmen behövs. Sen finns det reglage för att sänka eller öka, men du kan aldrig få mer värme än vad de dimensionerat som maxtemperatur, vilket jag skulle gissa är 21 grader mitt i rummet.

Vilket är anledningen till att du inte kan sätta igång dina radiatorer mitt i sommaren till exempel, för det finns ingen värme.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Du har inga fönster öppna? Vilket är ett vanlig problem.

Är alla radiatorer lika kalla?
Är radiatorventilen fullt öppen?
Prova att stänga den och sedan öppna den, hör du något ljud (vatten som börjar flöda).
Kolla med grannarna, under dig och rakt över dig då ni troligen sitter på olika stammar.

Problem:

En radiator kall:
Luftning behövs
Fel på ventilen

Är alla raditorer kalla:
Injusteringen är fel på din stam
Luft i hela systemet
Pumpen är sönder
Växlaren är sönder

Visa signatur

/SAnDis - Pew pew

Permalänk
Medlem
Skrivet av ATRmayo:

Hej hej, sätt tråden på rätt plats ifall den är lite felplacerad.

Nu känns det som att luften i min lya är någonstans runt 10-16c...
Det känns på tok för lite, jag håller på att få istappar på tårna när jag sitter vid datorn, nästan som att jag måste dra hit en treadmill från mor men jag tror inte grannarna kommer gilla att jag löper framför datorn för att hålla kroppstemperaturen inom rimliga nivåer...

Jag har skrivit till föreningen men de svarar inte - så jag tror de har frusit till is och är oförmögna att röra på fingrar för att svara på mail. Värme ska "ingå" i hyran men det känns som att det bara ingår kyla i bostaden just nu... så vad ska jag göra?

Är det värt att kontakta advokat för att typ få de att höja värmen eller finns det någon annan som stött på detta problem?
Jag kan förstå att folk kanske gillar att ha det såhär kallt om de sitter och överklockar sina datorer men jag är mer oroad över min egna hälsa än att min dator ska kunna hålla lägre temps... min bostad är för att jag ska kunna leva ordentligt - det var inte tänkt att bli en server-hall... fortsätter det såhär kanske jag hyr ut den till microsoft...

några idéer eller tankar, erfarenheter på hur man ska gå tillväga?

(värmekamera mäter elementen på 15-16c och iom att material absorberar värme från sin omgivning ifall de inte appliseras värme på de från annat håll så kan jag bara anta att max värmen i bostaden är just 16c vilket är på tok för lågt enligt riktlinjer)
(golv och allt annat är runt 11-13c)

Innetempen styrs ofta av yttertempen - dvs när tempen ute faller/ligger runt under +5, då drar vår värme igång. Vi har 2 stammar per lägenhet o "badrums stammen" startar tidigare än resten.

Många föreningar svarar inte på mail - ring! Eller gå ner till ert föreningskontor

Som många har skrivit så ska tempen ligga på cirka 21, tror vår pendlar mellan 21-23.

Lycka till!

mvh Lazze

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lagerlöf:

De är inte "kedjekopplade", det är flerrörssystem för annars skulle ju varje person längre ut på slingan få kallare vatten än personen innan.

jag vill verkligen inte ut och knacka på folks dörrar :s

Permalänk
Avstängd

Du kan väl börja med att faktiskt mäta temperaturen inomhus. Ibland känns det kallt fast det är 21 grader C vilket är OK.

Visa signatur

Mr. Scriptman

Permalänk
Medlem

Vilken uppvärmning har din lägenhet?
luft, vattenburen eller direktverkande el?

Om det är direktverkande el så bör du kunna vrida på en termostat och dom bör starta på en gång, men då är det förmodligen du som betalar elen och du sa att värmen ingår.

Om det är luft, då bör det inte finnas några element alls.

Så om vi antar att du har vattenburen värme med radiatorer så SKA det finnas avluftning på elementen(Om inte föreningen har monterat automatisk avluftning på vinden). Dom är inte heller seriekopplade utan dom är parallellkopplade. Termostaten som sitter på elementen är inte heller en blandare, utan den stryper bara mängden vatten som flödar igenom radiatorn.
Börja med at lufta elementet, om inte det hjälper så behöver föreningen skruva på kurvan på sin värmeväxlare för att höja ut-temperaturen.

Och som andra har nämnt: Köp en termometer och mät vad du faktiskt har för temperatur inne.

Visa signatur

CPU: Ryzen 9 3900x Noctua NH-D14 MOBO: TUF Gaming X570-PLUS GPU: GTX 980 RAM: 32 GB 3200 MHz Chassi: R4 PSU: Corsair AX860 Hörlurar: SteelSeries 840 Mus: Logitech G502 Lightspeed V.v. nämn eller citera mig för att få svar.