Permalänk
Medlem

Livslängd Bärbar dator

Hej
Jag arbetar med min laptop dagligen och vad er erfarenhet av livslängden är.
Jag står i tankarna att skippa bärbar dator i framtiden till arbetet och börja köra stationärt då det är så jobbigt att tanka hem och köpa om eventuella program osv.

Permalänk
Medlem

I mitt jobb byter vi ut vår dator var 3e år.

Privat rätt likt, jag bytte min förra laptop efter 4år, och min nuvarande blir väl 3-4år också.
Men åandrasidan så gör jag pill och fix på min stationära oftare än så, brukar byta någon större komponent (cpu eller gpu) var 2-3år.

Men datorer kan ju hålla längre än så om man tar hand om de.
Beror helt på behov, behöver man inte det snabbaste t.ex. om man jobbar främst med ordbehandling eller kalkyler (word, excel) räcker prestandan i moderna datorer länge.

Visa signatur

Stationär: Core i9 13900k | Asus X790 ROG Strix Gaming-F | 32GB DDR5 | RX 7900 XT | Lian Li PC-O11 dynamic evo
Laptop: Macbook Air | Apple M1

Permalänk
Medlem

Livslängd som i att den står sig prestandamässigt? Tja, den kan du tacka AMD för när din två år gamla dator plötsligt ligger ljusår bakom men till det hör ju att de flesta inte behöver den extra prestandan egentligen. Vad gäller hållbarhet räcker det nog med att vara varsam och köpa någon stadigare modell.

Visa signatur

7800X3D//4090
MINT XFCE // W11 🤮

Permalänk
Medlem

Om man bortser från batterilivslängd, kan en laptop hålla typ 10 år?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Follow90:

Om man bortser från batterilivslängd, kan en laptop hålla typ 10 år?

Alltså om du köper den, lägger den i en garderob och tar ut den om 10 år (2030) så kommer den vara i nyskick.
Beroende på specifikationer kommer du kunna göra det du kan göra på en laptop idag, +3-6 år i framtiden, men troligtvis kommer det vara tungt med tekniker som kommer därefter.

Kan du förklara för oss varför du ställer frågan?

Visa signatur

i7-7700K @5GHz | Corsair H115i | MSI Z270 SLI PLUS | GTX 1060 6GB | G.Skill 16GB @3200MHz | Samsung 960 EVO 250GB | Intel 600p Series 512GB | be quiet! Dark Power Pro 850W | iiyama Red Eagle G-Master 24" 144HZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Follow90:

Om man bortser från batterilivslängd, kan en laptop hålla typ 10 år?

Ja då. Jag har en HP Elitebook 8470p som är 8 år nu rent hårdvarumässigt och den fungerar alldeles utmärkt. Jag har också en HP Probook 6450b som hårdvaran i den är 10 år gammal, den fungerar också bra. På Elitebook:en har jag 8GB RAM plus SSD. Och på Probook:en har jag 6GB RAM och SSD.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av aToria:

Alltså om du köper den, lägger den i en garderob och tar ut den om 10 år (2030) så kommer den vara i nyskick.
Beroende på specifikationer kommer du kunna göra det du kan göra på en laptop idag, +3-6 år i framtiden, men troligtvis kommer det vara tungt med tekniker som kommer därefter.

Kan du förklara för oss varför du ställer frågan?

Självklart!
Jo varför jag undrar är för jag köper OEM liknander licenser på mina cad program, programmen kostar rätt mycket pengar och tid åh installera var "3e år".
Då har jag en ide att gå över till stationär dator nu när vi ändå håller på gå över mer mot det digitala med teamsmöten etc så är inte i behov av en kraftfull laptop på samma sätt som tidigare, dock läste jag nu att vissa har haft sin dator över 10 år frågan där är om den använts dagligen.
Jag sitter idag på en zenbook pro duo 15 med i7 och rtx 2060, men funderar på köra stationär nu när AMD släpper ny processor och grafikkort (Kan tänkas RTX 3080 med) alternativt köpa denna färdigbyggd från Netonnet.
https://www.netonnet.se/art/gaming/gamingdator/stationar-gami...
Jag vill inte byta dator helt enkelt utan vill ha en långvarig investering med

Permalänk
Medlem
Skrivet av Follow90:

Självklart!
Jo varför jag undrar är för jag köper OEM liknander licenser på mina cad program, programmen kostar rätt mycket pengar och tid åh installera var "3e år".
Då har jag en ide att gå över till stationär dator nu när vi ändå håller på gå över mer mot det digitala med teamsmöten etc så är inte i behov av en kraftfull laptop på samma sätt som tidigare, dock läste jag nu att vissa har haft sin dator över 10 år frågan där är om den använts dagligen.
Jag sitter idag på en zenbook pro duo 15 med i7 och rtx 2060, men funderar på köra stationär nu när AMD släpper ny processor och grafikkort (Kan tänkas RTX 3080 med) alternativt köpa denna färdigbyggd från Netonnet.
https://www.netonnet.se/art/gaming/gamingdator/stationar-gami...
Jag vill inte byta dator helt enkelt utan vill ha en långvarig investering med

Jag använder min Elitebook (som jag skrev i föregående inlägg om) nästan varje dag (mest på kvällen i sängen). Batteriet i den fungerar också bra.

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Jag använder min Elitebook (som jag skrev i föregående inlägg om) nästan varje dag (mest på kvällen i sängen). Batteriet i den fungerar också bra.

Tack alla som svarat!
Då låter jag någon annan investera ett RTX 3070 i eftermiddag

Permalänk
Medlem

På jobbet byter vi efter 4-5 år vilket är katastrof eftersom det köps budgetmodeller till att börja med.
Min nuvarande är 3 år, dualcore i5 med 8GB ram som går på knäna bara av outlook typ. Batteriet är slut med vilket väl är det positiva, det brukar motivera att få byta tidigare.

Köper man vettigt och inte misshandlar datorn är det inga problem att ha dem länge dock, förutom batteriet.
Senaste MBP'n jag hade var en 2011 i7/16GB ram som troligen fortfarande används någonstans ute i landet.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Json_81:

På jobbet byter vi efter 4-5 år vilket är katastrof eftersom det köps budgetmodeller till att börja med.
Min nuvarande är 3 år, dualcore i5 med 8GB ram som går på knäna bara av outlook typ. Batteriet är slut med vilket väl är det positiva, det brukar motivera att få byta tidigare.

Köper man vettigt och inte misshandlar datorn är det inga problem att ha dem länge dock, förutom batteriet.
Senaste MBP'n jag hade var en 2011 i7/16GB ram som troligen fortfarande används någonstans ute i landet.

Låter mer som om den datorn inte har en SSD. Min Elitebook är en dual core i5 3320m. Eller för den delen den Lenovo dator jag har och är huvudbärbar är den dual core i5 u modell. Låter märkligt, men om det är vanligt mekanisk hårddisk kan jag förstå att den är seg

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Follow90:

Självklart!
Jo varför jag undrar är för jag köper OEM liknander licenser på mina cad program, programmen kostar rätt mycket pengar och tid åh installera var "3e år".
Då har jag en ide att gå över till stationär dator nu när vi ändå håller på gå över mer mot det digitala med teamsmöten etc så är inte i behov av en kraftfull laptop på samma sätt som tidigare, dock läste jag nu att vissa har haft sin dator över 10 år frågan där är om den använts dagligen.
Jag sitter idag på en zenbook pro duo 15 med i7 och rtx 2060, men funderar på köra stationär nu när AMD släpper ny processor och grafikkort (Kan tänkas RTX 3080 med) alternativt köpa denna färdigbyggd från Netonnet.
https://www.netonnet.se/art/gaming/gamingdator/stationar-gami...
Jag vill inte byta dator helt enkelt utan vill ha en långvarig investering med

Aha - ja men sitt lugnt i båten Om 4-5 år kanske det är dags för den här diskussionen igen, och vem vet vad som hänt på marknaden då, dina cad program kanske t.om. körs i molnet, och allt du behöver är en skärm och en uppkoppling

Visa signatur

i7-7700K @5GHz | Corsair H115i | MSI Z270 SLI PLUS | GTX 1060 6GB | G.Skill 16GB @3200MHz | Samsung 960 EVO 250GB | Intel 600p Series 512GB | be quiet! Dark Power Pro 850W | iiyama Red Eagle G-Master 24" 144HZ

Permalänk
Medlem
Skrivet av jnsson:

Låter mer som om den datorn inte har en SSD. Min Elitebook är en dual core i5 3320m. Eller för den delen den Lenovo dator jag har och är huvudbärbar är den dual core i5 u modell. Låter märkligt, men om det är vanligt mekanisk hårddisk kan jag förstå att den är seg

Nej, det är SSD i den. Enbart Outlook är kanske lite överdrift men det behövs inte mycket innan den går på knäna. Dell E7270.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk

Äldsta bärbara är en Toshiba Satellite L855-10U från 2012 där jag genom åren expanderat minnet till 8GB, bytt till en SSD samt bytt batteri och kylpasta en gång. Helt ok prestanda fortfarande, är kopplad till sovrums teven (netflix, cmore, viaplay etc).

Näst äldsta är en HP Envy DV7-7305eo från 2013 där jag bytt till en SSD samt fått byta batteri och kylpasta en gång, den kom med 16GB minne och har helt ok prestanda. Övertagen av sambon för 3-4 år sen och hon är fortfarande jättenöjd med den.

När jag köper bärbar försöker jag alltid ta en med prestanda cpu typ i7 (troligen Ryzen i nästa bärbara) och minst "upper mid-range" eller helst "high-end" grafik då hänger dom med länge om dom inte dör av överhettning förstås

Visa signatur

Bärbar: Dell G7 17-7790, i7-9750H, RTX2060, 144Hz ips
Mobil: Samsung Galaxy A71
Mediaspelare: Apple TV 4K 32GB