Köp av TV (Helst under 10k men till 15k om det kan motiveras)

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Jag vet inte vad som är en "bra deal" eller vad TV-apparater kan tänkas kosta nästa vecka.

Jag tror att 10000 kr för 55-tums OLED av är ganska lågt pris överlag. Men då bör man nog jämföra med en vad en bättre OLED-modell kostar, likt de från LG, Panasonic eller Sony

Kanske lite dumma frågor haha, jag förstår. Får fundera på saken.

Permalänk
Skrivet av andersgog:

Det var väll någon gammal panel eller något från 2018 och inte Android på den, ta 804 i stället.

Joo, men då blir det några tusingar till.

Permalänk
Medlem

Xh9096 75" för 14990 sek på mm inatt.

Visa signatur

"Half-Life 2 is like Duracell of games. It just keeps owning and owning and owning."
i7 920@3.2 vCore 1.024 | Asus P6T Deluxe v2 | 6GB Corsair Dominator Twin3X 1600MHz (6-6-6-18) | Noctua NH-U12P SE2 | Asus DC2 Top V2@1000/1344 vGpu 1.025 | WD Raptor 1500ADFD | Corsair HX 750 | Vista Home Premium 64-bit|

Permalänk
Medlem
Skrivet av mAster9:

Xh9096 75" för 14990 sek på mm inatt.

Såg det. Frugan vill inte ha 70 eller 75 så vågar inte köpa den för att testa ;). Det blir krångligt med öppet köp - har ingen mm i närheten här.

Visa signatur

Intel I5-4690k 4.4ghz | Asus Pro Gamer Z97 | Gigabyte 1080ti | Ajax-fan

Permalänk

Funderar faktiskt på att köpa en Philips OLED754 ändå och göra en refund på PUS9005. 754:an är 65 tum. 55 tummaren är det ju superbra pris på just nu (10k) och 65-tummaren ligger på 18k. Den har varit billigare tidigare men den är nog slutsåld snart och tveksam om den sänks något igen.

Jag vet inte hur bra value for money en OLED754 65" på 18k är idag, men jag skulle gärna ha en 65" och det är ingen annan OLED-modell för det priset som jag har råd med.

Jag har fortfarande inte så bra koll på hur stor skillnad det faktiskt kommer vara för mitt och mina föräldrarnas tittande mellan PUS9005 70" och OLED754 65", men jag gissar att det kommer vara noterbart och dessutom kommer den nog se betydligt finare ut i vardagsrummet än de relativt fula LCD-tv:s som Philips gör idag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalesdator:

Funderar faktiskt på att köpa en Philips OLED754 ändå och göra en refund på PUS9005. 754:an är 65 tum. 55 tummaren är det ju superbra pris på just nu (10k) och 65-tummaren ligger på 18k. Den har varit billigare tidigare men den är nog slutsåld snart och tveksam om den sänks något igen.

Jag vet inte hur bra value for money en OLED754 65" på 18k är idag, men jag skulle gärna ha en 65" och det är ingen annan OLED-modell för det priset som jag har råd med.

Jag har fortfarande inte så bra koll på hur stor skillnad det faktiskt kommer vara för mitt och mina föräldrarnas tittande mellan PUS9005 70" och OLED754 65", men jag gissar att det kommer vara noterbart och dessutom kommer den nog se betydligt finare ut i vardagsrummet än de relativt fula LCD-tv:s som Philips gör idag.

Skulle skippa 754 för 18k. Bättre att vänta på BF isf.

Visa signatur

Intel I5-4690k 4.4ghz | Asus Pro Gamer Z97 | Gigabyte 1080ti | Ajax-fan

Permalänk
Skrivet av buurman:

Skulle skippa 754 för 18k. Bättre att vänta på BF isf.

Du tycker det alltså? Kanske är så. Dock tveksam till om någon OLED (framför allt från Philips) kommer att vara så billig på BF. Vad gör 754 till en mindre bra deal enligt dig?

Permalänk
Bildexpert 📺

Det som talar emot Philips OLED 754 är att det är en 2018-panel och både 2019- och 2020-panelerna har bättre precision runt hur de sätter nyanser i lågdagrar. Mindre risk för ojämnheter, "banding" etc. nära svart. De ojämnheter som finns är vanligtvis mindre tydliga ju nyare panel du har. Risken för retention är också mindre på nyare OLED-paneler, vilket kan vara värt det med tanke på att Philips är de som driver OLED-panelen mest aggressivt.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Det som talar emot Philips OLED 754 är att det är en 2018-panel och både 2019- och 2020-panelerna har bättre precision runt hur de sätter nyanser i lågdagrar. Mindre risk för ojämnheter, "banding" etc. nära svart. De ojämnheter som finns är vanligtvis mindre tydliga ju nyare panel du har. Risken för retention är också mindre på nyare OLED-paneler, vilket kan vara värt det med tanke på att Philips är de som driver OLED-panelen mest aggressivt.

Okej. Den har fått så otroligt bra recensioner och är den enda OLED-TV:n, framför allt Philipsen, som är affordable i nuläget. Men även du är tveksam till ett köp av den för 18 papp?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Dalesdator:

Okej. Den har fått så otroligt bra recensioner och är den enda OLED-TV:n, framför allt Philipsen, som är affordable i nuläget. Men även du är tveksam till ett köp av den för 18 papp?

Nejdå – det är en OLED och en utmärkt toppklass-TV. Men 754-modellen är den sämsta – eller då "sämsta" av de OLED:n jämfört med andra OLED som säljs idag.

Permalänk
Skrivet av Laxpudding:

Nejdå – det är en OLED och en utmärkt toppklass-TV. Men 754-modellen är den sämsta – eller då "sämsta" av de OLED:n jämfört med andra OLED som säljs idag.

Ja absolut. Saken är den att jag antar att det blir svårt, även på Black Friday (vill helst inte vänta ända till juldagsrean/våren), att få tag på en (helst Philips) OLED för samma pris och jag antar till och med för under 20k. För mina föräldrar är 18k för en TV enormt mycket och jag har svårt att se att de skulle kunna tänka sig att gå upp några tusenlappar. I så fall skulle jag behöva ha väldigt bra argument för det haha...

Om den billigaste OLED 754 däremot är billig av en tydlig anledning, d v s stor risk för burn-in, markant sämre bildkvalitet för vanligt tittande etc. så känns det ju säkrare att gå på den billigare PUS9005 för 11k. Men det som gör att jag funderar på att göra en refund på den är att den är rejält mycket fulare och mer bulky än 754 och då den ska vara i ett vardagsrum vi vistas i i övrigt också är det en faktor. Utan att ha sett 754:an i verkligheten framstår den helt enkelt som betydligt snyggare avstängd.

Jag är övertygad om att föräldrarna uppskattat 9005:ans kvalitet, så att köra på OLED är i första hand för att det verkar vara alternativet om man vill ha Philips och Ambilight och i andra hand för att det kanske är en sådan grej som man verkligen uppskattar när man väl har det. Pappa har inte direkt suttit och svurit över att vår nuvarande skärm inte har bra svärta, men kanske kommer han uppskatta skillnaden i kvalitet och detaljrikedomen när TV:n väl är på plats.

Permalänk
Bildexpert 📺

OLED 754 har inte markant sämre bildkvalitet. Den andra och aktuella(re) OLED-modellerna har bättre bildkvalitet för en person som prioriterar just bildkvalitet. Ifall dina föräldrar inte ställer starka och specifika krav kommer en OLED 754:a fungera utmärkt. Den är rimligtvis betydligt bättre än PUS9005 på egentligen alla punkter i fråga om bildkvalitet. Förutom möjligtvis rå ljusstyrka i SDR (men sämre i HDR). Typ när det ska tittas på storslalom mitt på ljusa dagen kan PUS9005 ha något att säga till om jämfört med OLED 754.

Permalänk
Medlem
Skrivet av D3str0yer:

Den har varken HDMI 2.1 eller eARC, jag skulle inte köpa en dyrare TV i slutet på 2020 utan dom två funktionerna. Skulle också chansa på att både Samsungs och LG's 4k topmodeller är märkbart bättre när det kommer till bildkvalitet.

Håller med. Tänker man på hur många timmar TVn används per år jämfört med andra nöjen, är det nog det billigaste nöjet vi har. Vad kostar inte Mobilen, Golfintresset, ridklubben, hockyn, fotbollen, bilen, snusen osv osv per år?
HDMI 2.1 skall man nog inte skippa, när barnen växt upp lite så kommer spelkonsollerna eller gamingPCn upp på önskelistorna. Då är HDMI 2.1 guld värt

Köpte en LG OLED55B7 för några år sen, ångrade mig nästan direkt att jag inte valde 65 tumaren.
Vi sitter på ca 2.5-3 meters avstånd så att sätta en generell "avståndsrekomendation" går absolut inte. Det är helt och hållet individuellt. Är man van att sitta framför en 32 tums datorskärm där skärmen i det närmaste täcker hela synfältet, känns 55 tumsTVn pytteliten på 2.5-3 meters avstånd.
Jag kan tänka mig att går man upp från en 40 tummare till 55 blir det nog en enorm skillnad...ett tag.

Visa signatur

Chassie Louqe Ghost S1 MKIII Limestone, Moderkort Gigabyte B550I AORUS PRO AX, RAM minnen G.SKill Trident Z Neo RGB 32GB, CPU AMD Ryzen 7 5800X, KylareNoctua Ghost S1 Edition, GPU Powercolor Radeon RX 6800 16GB, Systemdisk Samsung 970 EVO Plus series 500GB M.2, Sel/programdisk SSD 2x Samsung 850 EVO 120/500 GB, PSU Corsair sf750w, Skärm Samsung c32hg70 144hz,Mus Logitech g603 wireless gamingmouse, Tangentbord Logitech g613 wireless gaming keyboard

Permalänk
Bildexpert 📺

De allra flesta alla TV idag har funktioner från HDMI 2.1-specen, likt dynamisk HDR och automatiskt spelläge men också eARC.

Som vanligt med "HDMI 2.1" så är det en fråga om vilka funktioner man tänker på som är så viktiga? Ifall man tänker på VRR och kapacitet för 4K/120 är detta främst något för den som tänkt spela från PC:n på TV:n. Möjligtvis nextgen-konsolerna men vi lär inte se värst mycket VRR och 4K/120 i praktiken där.

Permalänk
Medlem

En familj som kommer från en elva år gammal TV och mestadels kollar på fotboll och SVT Play. Oled känns väl lite overkill här?

Visa signatur

Gaming: MSI MAG X570 TOMAHAWK WIFI | AMD Ryzen 9 5900X | ASUS TUF GeForce RTX 3080 10GB | Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3200 MHz | Corsair RM850x V2 | Sabrent 2TB Rocket Nvme PCIe 4.0 | FD Define S | LG 27GP850 | LG 48C1

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av Shakermaker:

En familj som kommer från en elva år gammal TV och mestadels kollar på fotboll och SVT Play. Oled känns väl lite overkill här?

Största "problemet" för folk med liknande lösa krav vilka gått på OLED är att de blir mer kräsna. Stör sig på släkt och vänners blaskiga TV-modeller och annat. Plus att en bra bildkvalitet kan öka intresset för just bildkvalitet. Ett naturprogram i 4K via Netflix är en helt annan sak än en pixlig SVT Play-dito. Vilket man förmodligen inte visste om innan. Då börjar man störa sig på undermålig kvalitet.

Den där gränsen är så individuell. Finns de som diskuterat i forumet att de minsann behöver hög kvalitet men ändå köper den enklaste budgetmodellen och är tycker bilden är mer än okey. Finns de som i sin tur säger sig vara kravlösa för bildkvalitet – "bara det fungerar bra" – och därför köper samma budgetmodell för att sedan returnerar den samma dag pga av de tyckte bilden var för dålig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tBiorrith:

Hej på dig med

Jag gick själv från en Samsung från 2012, och jag även om du bara köper en modell ur TU7000-serien kommer du säkert precis som jag känna en lite wow-upplevelse. De kostar 5-6000kr för en 55" modell, Elgiganten har ofta kampanjer tex.

1. Jag gillar personligen inte alls Ambilight, jag tycker bara det är störigt. Köp en större TV istället liksom? Sedan är jag lite anti allt som inte är Samsungs Tizen eller LGs WebOS. Vi ha en hade en Philips på jobbet, och menyerna och inställningar var för mig inte alls lika lätta att hantera som Samsung tex.

2. Jag har bara varit i kontakt med Samsungs support, men den har varit klockren. Långa öppetider och skickade en ersättning inom dagar. (trasig fjärrkontroll)

3. 55" är egentligen en ganska lagom storlek för tittande från 4 meters håll i mitt tycke. Steget upp till 65" är större än man stor. Hade jag velat gå upp till 65"? Det hade känts onödigt men rätt fett!

Du skrev sport och gaming. Du kanske ska titta på framförallt LG då. De har modeller med 120Hz som den nya generationen konsoller har stöd för. Har du dator kopplat till TVn har Samsung FreeSync på vissa modeller.

Detta är ju självklart preferens, men enligt många olika "kalkylatorer" så är 55" optimalt vid runt 2.3m, medans om man sitter 4m bort vill man helst ha 85+ för att ens kunna se en större skillnad på 1080 och 4k. Jag har en 55 och sitter runt 2.6m ifrån och hade absolut kunna ha en 65" utan problem, man vänjer sig vid storleken.

Köpte också en Tu7175 först(som jag sedan lämnade tillbaka) men det var katastrofal. Extremt lågt ljus, ingen local dimming och om det var mörka scener gick det inte urskilja något ur bilden. Supporten var inte heller väldigt hjälpsam, och tog 1 månad innan de återkom på mitt ärende(som de bad mig starta..) och varje gång jag var i telefon supporten försökte de insistera att göra en systemåterställning varje gång(vilket jag några gånger gjorde) men utan resultat. Kändes som att de ej visste vad de pratade om, en försökte fråga mig vad jag hade för local dimming inställningar på TVn, när det ej är en funktion som finns..
Samsung Tizen är väl helt okej, men personligen föredrar jag android OS framför Tizen

Permalänk
Medlem
Skrivet av T0MT0M:

Detta är ju självklart preferens, men enligt många olika "kalkylatorer" så är 55" optimalt vid runt 2.3m, medans om man sitter 4m bort vill man helst ha 85+ för att ens kunna se en större skillnad på 1080 och 4k. Jag har en 55 och sitter runt 2.6m ifrån och hade absolut kunna ha en 65" utan problem, man vänjer sig vid storleken.

Köpte också en Tu7175 först(som jag sedan lämnade tillbaka) men det var katastrofal. Extremt lågt ljus, ingen local dimming och om det var mörka scener gick det inte urskilja något ur bilden. Supporten var inte heller väldigt hjälpsam, och tog 1 månad innan de återkom på mitt ärende(som de bad mig starta..) och varje gång jag var i telefon supporten försökte de insistera att göra en systemåterställning varje gång(vilket jag några gånger gjorde) men utan resultat. Kändes som att de ej visste vad de pratade om, en försökte fråga mig vad jag hade för local dimming inställningar på TVn, när det ej är en funktion som finns..
Samsung Tizen är väl helt okej, men personligen föredrar jag android OS framför Tizen

Och förr sade man att optimalt var en decimeter per tum. Men det är som du säger, en preferens.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dalesdator:

Ja absolut. Saken är den att jag antar att det blir svårt, även på Black Friday (vill helst inte vänta ända till juldagsrean/våren), att få tag på en (helst Philips) OLED för samma pris och jag antar till och med för under 20k. För mina föräldrar är 18k för en TV enormt mycket och jag har svårt att se att de skulle kunna tänka sig att gå upp några tusenlappar. I så fall skulle jag behöva ha väldigt bra argument för det haha...

Om den billigaste OLED 754 däremot är billig av en tydlig anledning, d v s stor risk för burn-in, markant sämre bildkvalitet för vanligt tittande etc. så känns det ju säkrare att gå på den billigare PUS9005 för 11k. Men det som gör att jag funderar på att göra en refund på den är att den är rejält mycket fulare och mer bulky än 754 och då den ska vara i ett vardagsrum vi vistas i i övrigt också är det en faktor. Utan att ha sett 754:an i verkligheten framstår den helt enkelt som betydligt snyggare avstängd.

Jag är övertygad om att föräldrarna uppskattat 9005:ans kvalitet, så att köra på OLED är i första hand för att det verkar vara alternativet om man vill ha Philips och Ambilight och i andra hand för att det kanske är en sådan grej som man verkligen uppskattar när man väl har det. Pappa har inte direkt suttit och svurit över att vår nuvarande skärm inte har bra svärta, men kanske kommer han uppskatta skillnaden i kvalitet och detaljrikedomen när TV:n väl är på plats.

Hur blev det, nöjd med 9005:an?

Visa signatur

RIPE LIR