Kan ju bara tala för mig själv samt alla polare som kört både AMD och Nvidia dessa senaste "5-8 åren" visserligen men....Det har fungerat mer eller mindre alldeles utmärkt för oss alla. Kan inte säga att vi föredrar ena eller andra faktiskt. Båda har vart bra. Anekdotisk bevisföring förvisso men ni får ta det för vad det är.
Syrran och kusinen hade båda 670 under några år och syrran stötte på flera problem med det och kusinen fick muslagg han inte kunde få bort mot slutet och fick byta till ett begagnat 7979 och då var problemet bortblåst. Syrrans nya 5700XT hon köpte förra hösten led av krascher i vissa spel men det är löst nu såvitt jag vet.
Men jag och mina polare samt brorsan har inte haft några problem alls. Så det är alla problem vi stött på inom mina närmsta kretsar och vi har kört en hel del olika kort genom åren: 2x GTX670, 4x HD7970, 1x R9 290X, 1x R9 Fury, 1x RX480, 1x GTX 1070 och 2x GTX 1080ti.
Kan visserligen tillägga att ingen av oss installerar saker som Geforce experience eller motsvarande från AMD utan bara drivrutinen och vi gör generellt rena installationer med DDU när vi byter drivrutin. Vi spelar med korten och gör inget annat alls. Så all övrig fluff de erbjuder som shadowplay och allt vad det heter är helt ointressant för oss.
Att AMD stötte på lite problem med en helt ny arkitektur när de övergav GCN till förmån för RDNA är allvarligt talat inget konstigt i mina ögon. Det är ett stort hopp att göra det bytet. Men de verkar ha fått ordning på det snabbt vad jag vet. Så 6000-serien är inget jag är orolig för att uppgradera till i varje fall.
Lutar åt 6900XT för min del tex. Ville gärna ha lite mer än 3080 kunde erbjuda och 3090 är uppåt väggarna för dyrt. Men 6900XT ligger okej till tycker jag. Men jag vill se tester på allt så köper jag något under början av nästa år mest sannolikt. Men utesluter inte 3080 eller 6800XT heller.
*edit* Kan också tillägga att raytracing känns fortsatt ointressant för mig iaf. Inför nästa konsolgeneration blir det nog aktuellt. Men sålänge konsolerna förlitar sig på vanlig prestanda kommer det gälla PC också och raytracing förblir lite mer påklistrat.