Permalänk
Avstängd

65 tum - ej IPS - för 8000 kronor?

Hade nu tänkt att köpa en ny tv och har en budget på 8000 kr.
Eventuellt kanske lite mer.

Har kikat på Samsung TU7005 65"
Och Sony XH7005 65"
Eller andra förslag?

Men vet inte vilken jag egentligen ska satsa på.

Tvn kommer användas mestadels för gaming och lite film och tv tittande.

Hittar ingen information om vilken typ av panel Sony använder.
Då jag avskyr ips paneler i tv apparater.

All hjälp uppskattas,

Förtydligade rubriken från "Tv köp råd"/Thomas Y
Permalänk
Bildexpert 📺

Båda är 2020-modeller och därför ännu inte under reapriser.

Sonys modell kan vara IPS och det vet du inte innan du sett den. Samsung (åtminstone för 2020) samt TCL använder VA-paneler konsekvent. 70-tums-paneler och 60-tumspaneler finns endast som VA-paneler, så det kan vara säkrare val om du funderar på att verkligen undvika IPS utan att först titta på TV:n i butik.

Annars är det ofta sak samma vilken TV du väljer i denna budgetklass med avseende på bildkvaliteten. Det som skiljer sig är mer utförande och funktioner.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Laxpudding:

Båda är 2020-modeller och därför ännu inte under reapriser.

Sonys modell kan vara IPS och det vet du inte innan du sett den. Samsung (åtminstone för 2020) samt TCL använder VA-paneler konsekvent. 70-tums-paneler och 60-tumspaneler finns endast som VA-paneler, så det kan vara säkrare val om du funderar på att verkligen undvika IPS utan att först titta på TV:n i butik.

Annars är det ofta sak samma vilken TV du väljer i denna budgetklass med avseende på bildkvaliteten. Det som skiljer sig är mer utförande och funktioner.

Hur avgör jag om det är en ips panel eller inte i butik?

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av MostCritical:

Hur avgör jag om det är en ips panel eller inte i butik?

Om du nu avskyr IPS-paneler så pass mycket borde du väl märka detta, eller?

Annars i denna budgetklass. Kliv långt åt sidan, gärna med en färgglad stillbild. Börja rakt framifrån. Ifall bilden och färgerna i vinkel blir blekare ganska omgående, samt väldigt grått och blekt i extrema vinklar är det en VA-panel. Ifall de först behålls och sedan blir sämre i mer extrema vinklar har du en IPS-panel.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Laxpudding:

Om du nu avskyr IPS-paneler så pass mycket borde du väl märka detta, eller?

Annars i denna budgetklass. Kliv långt åt sidan, gärna med en färgglad stillbild. Börja rakt framifrån. Ifall bilden och färgerna i vinkel blir blekare ganska omgående, samt väldigt grått och blekt i extrema vinklar är det en VA-panel. Ifall de först behålls och sedan blir sämre i mer extrema vinklar har du en IPS-panel.

Ogillar egentligen bara den ofta grymt dåliga svärtan hos ips paneler.

Permalänk
Medlem

OLED är helt underbar för svärta och film. Har spillt drinken jag höll på att fylla när filmen gick över till en hel svart scene, var total omöjligt att se något alls i rummet

Permalänk
Bildexpert 📺
Skrivet av MostCritical:

Ogillar egentligen bara den ofta grymt dåliga svärtan hos ips paneler.

Ja, det är svårare att upptäcka i en ljus lokal eftersom pupillen drar ihop sig så mycket. Det du kan försöka med då är någon form av testbild som också har både färg och stora ytor svart i sig. En IPS är då konsekvent gråare eller gråblå, men blir delvis sämre i vinkel. VA-panel ser mörkare ut rakt framifrån men blir snabbt väldigt mycket gråare och ojämnare i vinkel.

Problemet där är att hur man uppfattar svart beror mycket på ljusstyrkan i panelen. En VA-panel med hög ljusstyrka som kanske lyser 400-500 nits kan se sämre ut i svärtan jämfört med en IPS som lyser med 200-300 nits. Eftersom kontrastförhållandet är just ett förhållande beror upplevelsen av svart på hur ljust det är i lokalen och hur ljusstarkt TV:n kör.

Permalänk
Medlem

Om du ska titta på TV, så kan det vara värt att vänta till Black Friday som är en månad bort nu bara.
Oled har ju sjukt bra svärta, men kan ev ha burn in problem om du kör mycket samma spel med starkt ui.
Jag har kört med en LG oled i 4 år nu, och trotts dagligt användande av webläsaren/youtube/spel osv så har jag inga burnins alls.
Men "results may vary" så att säga.
Beror nog mycket på vilka färger framförallt som används.
Delay är ju en viktig del att kolla på också om du ska använda till spelande.
Dom nyare Oled panelerna är väldigt bra på den biten, och har freesync osv också.

Rekomenderar starkt Oled, det är verkligen helt bäcksvart vid svarta scener.

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Avstängd
Skrivet av zOlid:

Om du ska titta på TV, så kan det vara värt att vänta till Black Friday som är en månad bort nu bara.
Oled har ju sjukt bra svärta, men kan ev ha burn in problem om du kör mycket samma spel med starkt ui.
Jag har kört med en LG oled i 4 år nu, och trotts dagligt användande av webläsaren/youtube/spel osv så har jag inga burnins alls.
Men "results may vary" så att säga.
Beror nog mycket på vilka färger framförallt som används.
Delay är ju en viktig del att kolla på också om du ska använda till spelande.
Dom nyare Oled panelerna är väldigt bra på den biten, och har freesync osv också.

Rekomenderar starkt Oled, det är verkligen helt bäcksvart vid svarta scener.

Behöver en tv så snabbt som möjligt, helst idag till och med.

Hittade en Samsung Q7FN 65 tum för 6789 kr på Elgiganten.

Returnerad vara men det spelar inte så stor roll för mig. Så får nog bli den 😎

Permalänk
Skrivet av MostCritical:

Hur avgör jag om det är en ips panel eller inte i butik?

Knacka på skärmen, blir det mönster är det VA, händer det knappt något är det en IPS.

Rätta mig gärna om jag har fel. Men säljaren i MM butiken visade mig detta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av andersgog:

Knacka på skärmen, blir det mönster är det VA, händer det knappt något är det en IPS.

Rätta mig gärna om jag har fel. Men säljaren i MM butiken visade mig detta.

Intressant, aldrig provat.
@laxpudding borde ev ha koll på detta, eller ha ett gäng skärmar att prova på om inte annat 😁

Visa signatur

Citera för svar!
ASUS X570-E, AMD 5950X, RTX4080 Super, 32gb B-die

Permalänk
Bildexpert 📺

Inte utvecklat "knacktestet" eftersom det idén att gå runt och klämma och knacka på panelerna inte är så värst klockren.