Digitala och kontaktlösa betalningar dominerar kontanter år 2020

Permalänk
Melding Plague

Digitala och kontaktlösa betalningar dominerar kontanter år 2020

Riksbankens årliga rapport visar att svenskars betalvanor i år flyttar ut från plånboken och in i mobilens Swish-applikation.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Jag kan då inte minnas sist jag hade kontanter på mig. Bankkort och Swish gör livet så mycket enklare och bekvämare.

Permalänk
Medlem

Blippar kortet i butiker, swishar till vänner/föreningar osv. Har Google pay på telefonen men bara använt det nån enstaka gång.

Köpte något kontant för... Två år sedan?

/hulle.

Visa signatur

A600, 2 MB Chipram, 85 MB HD, Extra diskettstation, Joysticks: Tac-2, The Bug och Wico Red Ball.
Zotamedu:"Kompressorkylning är nog det mest miljöfarliga du kan göra med en dator om du inte tänker börja elda brunkol i den."

Permalänk
Medlem

Vad visar det första diagrammet? Hur många procent som använt betalmetoden under 2020?

Permalänk
Medlem

Var tvungen att ta ut lite kontanter när jag var på en restaurang för 3~ månader sedan, deras kortläsare fungerade inte sa de när vi var klara och skulle gå. Kändes så himla konstigt att använda kontanter och alla sedlar såg ut som monopolpengar :). Hade inte använt kontanter på bra länge innan så "nya" sedlarna var rätt konstiga

Permalänk
Medlem

Inte använt cash på många år, men haft på mig som backup.
Tog hoppet för några månader sedan till Google Pay så har bara med mig mitt körkort och ett kreditkort utan blipp ifall mobilen skulle dö. Resterande kort körs där med NFC.

Visa signatur

I7 12700K, Asus RTX 3080 TI, Alienware AW3423DW och annat smått o gott.

Permalänk
Medlem

Tror jag inte betalat kontant sen något år innan de bytte till de nya sedlarna. Så kanske inte på 6 år eller så? Om jag av någon anledning får kontanter brukar jag bara donera första bästa tillfälle jag får.

Permalänk
Medlem

Det är så otroligt smidigt att betala med mobilen

Permalänk
Medlem

Enda kontakten med kontanter jag haft på flera år var när jag pantade burkar och skulle vidare och inte in i butiken. Det kommer bara gå fortare det här.

Permalänk
Medlem

Har en 100 lapp i plånboken, tror den är minst 1.5 år gammal. Minns inte ens hur den kom dit. Nu blir jag inte av med den, ingen tar cash och jag glömmer bort den. Tur den är tunn och lätt.

Permalänk
Lyxfällan 🎮
Skrivet av Nasso:

Vad visar det första diagrammet? Hur många procent som använt betalmetoden under 2020?

Det är resultaten för frågan "Vilka betalningssätt har du använt de senaste 30 dagarna?". Lade till det som bildtext för bättre tydlighet.

Visa signatur

"We're with the press, hired geeks!"
Raoul Duke, Fear n' Loathing in Las Vegas

Permalänk
Medlem

Får väl anmäla en avvikande åsikt bara för att Har alltid 2-300 hundra i sedlar och mynt på mig och betalar gärna småköp (under 100 kr) med dessa.

Permalänk
Medlem

Det är knappast en överraskning att allt fler handlar digitalt när man tar bort möjligheten till att betala kontant nästan överallt. Klart att användandet av vissa tjänster ökar. Folk väljer ju då de mest bekväma alternativen.

Visa signatur

7800X3D • 4080S • 32GB • 2TB • 1440p 165 Hz
3700X • 3070 • 32GB • 2TB • 1080p 144Hz

Permalänk
Lego Master

Köpte faktiskt chips för 40kr kontant när några skolkids kom och knackade på dörren sist vi hade spelkväll. Före det var det nog under nån festival 2019 jag betalade cash sist.

Visa signatur

* Vänsterhänt högerskytt med tummen mitt i handen.
* A franchises worst enemies are its biggest fans.
* 🖥️ i5 12600K | Z690 | 32GB | RTX 3070 | Define R6 | 48" 4K OLED | Win11 | 💻 Surface Go 3
* ⌨️ G915 Tactile | ⌨️ G13 | 🖱️ G502 X | 🎧 Pro X | 🎙️ QuadCast | 📹 EOS 550D | 🕹️ X52 Pro | 🎮 Xbox Elite 2
* 📱 Galaxy Fold4 | 🎧 Galaxy Buds Pro | ⌚ Galaxy Watch5 Pro | 📺 65" LG OLED | 🎞️ Nvidia Shield

Permalänk
Medlem

De som har ett jobb där de får dricks använder mycket kontanter.

Sen finns det vissa grejer där säljaren endast tar emot kontanter...

Annars använder jag inte kontanter alls

Permalänk
Medlem

Till och med slutat ta upp mitt kort kör Google pay där alla mina kort är kopplade till. Tar bara upp kortet om det nu är en äldre läsare som inte har blipp funktion. Vet knappt hur pengarna ser ut idag..

Visa signatur

Ryzen 5800x @ 32gb 3200mhz @ 7tb ssd @ 3060ti Fractal r5 @ Arch
i5 4670k @ 24gb 1600mhz @ Fractal r3 @ 12tb ZFS @ Truenas Scale
Thinkpad T450 @ i5 5300u @ 16gb @ 512gb ssd @ 24+48wh batteri @ Debian

Permalänk
Medlem

Jag kan inte minnas när jag använde kontanter frivilligt senast. Jag har inte ens lärt mig de nya mynten. Sedlar är ju lätt, men mynten är fan knepigt alltså. Använder Swish så mycket det går och i nödfall banköverföring via mobilappen. men kontanter kan jag inte se några fördelar med. Känns mest som något som används av kriminella och folk som är paranoida över att deras transaktioner ska spåras.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem

Enda gången jag har använt kontanter sista fem åren är när man råkat gå till nån oklar bar på Söder som lever på 90-talet fortfarande och vägrar kortbetalning men självklart har en ATM i lokalen.

Visa signatur

CPU: AMD Ryzen 7 7800X3D CO + 2133 MHz FCLK GPU: Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM: Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 (Hynix) BZ subtimings
MB: ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI SSD: Kingston KC3000 2TB PSU: Corsair RM850x

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ozzed:

men kontanter kan jag inte se några fördelar med. Känns mest som något som används av kriminella och folk som är paranoida över att deras transaktioner ska spåras.

Permalänk
Medlem

Det är inte ofta, men emellanåt får man använda kontanter eftersom det är strul med korten.

Permalänk
Medlem

Bär alltid några hundra på mig i kontanter. Bra backup i fall något skulle krångla. Vill ha tillräckligt med pengar för att kunna få mig lite mat och kunna ta en taxi hem.

Använder fortfarande kontanter inom en del föreningsrelaterade aktiviteter. Är också engagerad inom grupper som värderar privatliv på internet så väl som irl. Där står kontanter högt i kurs.

Lätt att glömma att möjlighet till privata betalningar är ett fundament till en fungerande yttrandefrihet.

Visa signatur

Arch | 1440p 165Hz IPS | 7800X3D | 1080ti | 64GB@6GHz | SN850 2TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av sniglom:

Lätt att glömma att möjlighet till privata betalningar är ett fundament till en fungerande yttrandefrihet.

Kan du utveckla?

Permalänk
Medlem

Det här är ju en självuppfyllande profetia, när olika betalställen i allt större omfattning vägrar ta emot kontanter så blir det såklart smidigare för den enskilde att använda betalmedel som fungerar på flest ställen.

Jag förstår inte hur det kan vara lagligt att vägra kontanter.

Jag kommer inte börja använda Swish så länge ansvaret för etertrafiken ligger på den enskilde. Det spelar ingen roll hur hög procent Swish har för lyckade transaktioner då jag anser att 1 borttappad summa pengar är 2 för mycket så länge det drabbar den enskilde.

Det finns dessutom inga möjligheter att ha enkelriktade konton, dvs man kan antingen enbart sätta in pengar eller enbart betala med pengar från kontot.

Avskaffandet av kontanter är dessutom en politisk agenda.

Jag ser alltid till att ha kontanter på mig för oförutsedda transaktioner, splitta notan i drive in t.ex. eller varför inte när man behöver skicka brorsan för att köpa pizza.

Är man arbetslös utan fallskärmsavtal och lever på ekonomiskt bistånd/socialbidrag, så kan man inte gärna låta folk sätta in pengar på ens bankkonto, det blir ju då en donation till kommunen.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Handlade med kontanter för kanske 10 år sen? kan inte minnas en enda gång på senaste flera åren.

Permalänk
Medlem

Vad finns det för fördelar med kontanter då, förutom de som en person som av ovan nämnda skäl vill undvika spårning ser?

Visst, om det blir krig och banker/swish osv slås ut så finns väl en fördel, kanske. Men i det läget känns väl byteshandel som det mest naturliga då ingen jävel vet vad som händer med bankväsendet och pengarnas värde när kriget är slut, så nej, jag ser inga fördelar alls. Möjligen om man inte begriper sig på det här med teknik. Men det är snarare envishet och ovilja snarare än dumhet som brukar ligga bakom sådant.

Visa signatur

ozzed.net Min egenkomponerade 8-bit musik. Gillar du musiken från gamla klassiska NES eller Gameboy och liknande är det värt ett besök. :) Jag finns också på Spotify, Bandcamp, Jamendo, Youtube, och du kan även följa mig på Twitter och Facebook.
Vet du att du har fel? Signalera detta tydligt med Argumentationsfel och gärna Whataboutism.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Fenrisulvfan:

Det här är ju en självuppfyllande profetia, när olika betalställen i allt större omfattning vägrar ta emot kontanter så blir det såklart smidigare för den enskilde att använda betalmedel som fungerar på flest ställen.

Jag förstår inte hur det kan vara lagligt att vägra kontanter.

Jag kommer inte börja använda Swish så länge ansvaret för etertrafiken ligger på den enskilde. Det spelar ingen roll hur hög procent Swish har för lyckade transaktioner då jag anser att 1 borttappad summa pengar är 2 för mycket så länge det drabbar den enskilde.

Det finns dessutom inga möjligheter att ha enkelriktade konton, dvs man kan antingen enbart sätta in pengar eller enbart betala med pengar från kontot.

Avskaffandet av kontanter är dessutom en politisk agenda.

Jag ser alltid till att ha kontanter på mig för oförutsedda transaktioner, splitta notan i drive in t.ex. eller varför inte när man behöver skicka brorsan för att köpa pizza.

Är man arbetslös utan fallskärmsavtal och lever på ekonomiskt bistånd/socialbidrag, så kan man inte gärna låta folk sätta in pengar på ens bankkonto, det blir ju då en donation till kommunen.

Ska vi kriminalisera arbetslöshet?

Först och främst gällande vägran av kontanter är det säkrare för personalen att slippa hantera kontanter.

Ditt argument för "borttappade transaktioner" är nog betydligt lägre än folk som har tappat sedlar/mynt.
Fattar inte vad du menar med enkelriktade konton?

"splitta notan i drive in" måste ju vara så sjukt mkt enklare med Swish, eller bär du runt på alla valutor som du först går och växlar? samma med brorsan som skulle köpa pizzan
Fan hade nån försökt splitta notan med kronor och 20 lappar med mig hade jag bjudit istället för att ta kontanter om jag ska va ärlig.

Har själv levt på bidrag för många år sedan, vet inte hur det är idag men då kollade de bara dina inkomster 3 månader tillbaka vid "första tillfället" sen kollade de inte mer... kan ju ha ändrats sen dess

Permalänk
Skrivet av Ozzed:

Vad finns det för fördelar med kontanter då, förutom de som en person som av ovan nämnda skäl vill undvika spårning ser?

Visst, om det blir krig och banker/swish osv slås ut så finns väl en fördel, kanske. Men i det läget känns väl byteshandel som det mest naturliga då ingen jävel vet vad som händer med bankväsendet och pengarnas värde när kriget är slut, så nej, jag ser inga fördelar alls. Möjligen om man inte begriper sig på det här med teknik. Men det är snarare envishet och ovilja snarare än dumhet som brukar ligga bakom sådant.

Har du redan glömt bort när swedbank dog i två-tre dagar 2019 (eller var det tidigare?) pga ett tekniskt fel?
Det blev KAOS.
INGET fungerar där transaktioner krävs.

Klart att kontakter ska finnas.

EDIT; Dessa typer av störningar är frekvent återkommande. Inte två-tre dagar men xx timmar är inte ovanligt.

Permalänk
Medlem

Betalar främst med kort, men har alltid kontanter tillgängligt + en bunt sedlar inlåsta i vapenskåpet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Viochee:

Först och främst gällande vägran av kontanter är det säkrare för personalen att slippa hantera kontanter.

Ditt argument för "borttappade transaktioner" är nog betydligt lägre än folk som har tappat sedlar/mynt.
Fattar inte vad du menar med enkelriktade konton?

"splitta notan i drive in" måste ju vara så sjukt mkt enklare med Swish, eller bär du runt på alla valutor som du först går och växlar? samma med brorsan som skulle köpa pizzan
Fan hade nån försökt splitta notan med kronor och 20 lappar med mig hade jag bjudit istället för att ta kontanter om jag ska va ärlig.

Har själv levt på bidrag för många år sedan, vet inte hur det är idag men då kollade de bara dina inkomster 3 månader tillbaka vid "första tillfället" sen kollade de inte mer... kan ju ha ändrats sen dess

Angående borttappade transaktioner så skrev jag tydligt att hur många % är inte relevant eftersom ansvaret inte ligger på Swish att transaktionen först och främst inte utförs, i andra hand kommer fel och i tredje hand återbetalas. 1 fel kan betyda en förlust på mer pengar än du kan bära sedlar. Problemet är ansvarsförskjutningen och den totala ignoransen för kundbehov.

Jag bär runt på 1 valuta och det brukar vara den valutan vars land jag befinner mig i, vid resor mellan länder med olika valuta händer det dock att jag har 2. Inte behöver jag växla till mig någon jag redan har, dessutom är det inte svårt att se till att ha jämna pengar.

Swish kräver ju innehav av mobiltelefon som är "smart" har rätt appar har laddat batteri och uppkoppling, samt litar 100% på bank, Swish och Apple/Google eller vad för OS man har, det är dessutom lika bökigt att ta upp telefonen som plånboken ur fickan.
Det är ganska många kockar i den soppan.

Alla har det inte lika gott ställt som dig att man bara kan bjuda.

Kommunen tar vartenda öre idag, de tar till och med depositionssummor vid hyrestvister trots att länsstyrelsen skriftligen lovar det motsatta.

Visa signatur

*5600|B350M-A|32GB|A750|GX750W|Core V21|280AIO|1TB+2TB.

AMD Ryzen 5(Zen3) @4891|Asus Prime|Corsair 2x16 RGB PRO 3200C16 @3800C18|Intel Arc LE @2740MHz|Seasonic Focus| Thermaltake mATX kub|Arctic freezer II| NVMe SSD PCIE 3.0x2 Kingston A1000 1500/1000 + 2,5" HDD Toshiba 1TB & Samsung 1TB i RAID 0.

Permalänk
Medlem

Betalar aldrig med kontanter numera och vet inte ens hur alla nya sedlar ser ut. Men med det sagt måste jag säga att jag inte är helt förtjust i det kontanlösa samhället. Framförallt inte att man kan bli nekad att betala med kontanter, vilket man blir i princip i varenda butik och restaurang i den stad jag bor i nu. Som exempel fick jag kontanter av min mormor när jag fyllde år, och hon ville gärna att jag skulle hitta på något trevligt med min fru. Jag höll inte på att bli av med pengarna! Ingen tog emot dom, förutom en restaurang till slut, och det tog ett bra tag att lösa vilket jag misstänker berodde på att de inte visste vart de hade någon växel 😅

Sen vill jag kunna använda kontanter i nödfall. Ett längre strömavbrott? Då vill jag fortfarande kunna handla mat, betala en taxi eller vad det nu kan vara. Och som sagt, av ren princip tycker jag att kontant valuta ska vara gällande. 500 i plånboken ska vara lika mycket värt som 500 på kortet.

Såg faktiskt en intressant artikel om någon som blev nekad att betala ett sjukhusbesök kontant (vilket är olagligt). Han drog det ända till domstol, inte för att han inte kunde betala på annat sätt, utan han påpekade att det finns många utsatta i samhället. En misshandlad kvinna (som exempel) vill kanske inte att hennes man ska se att hon varit på sjukhuset och då är kontanter det bästa sättet.